Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

Blir det någon 3090 recension innan de korten släpps?

Permalänk
Medlem

@JonasT: är era tester med gamla grafikkortet nygjorda? Funderar mest på 1080ti, ni har stor skillnad mot 3080 I 1440p, medan 'hardware unboxed' har hälften så stor procent ökning. Undrar vad som gör så stor skillnad

Edit menade ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Fast nu är 3080 GA102 (största kretsen). Alla andra x80 med undantag av GTX 780 (och tidigare) är x04. Så är ju egentligen bara marknadsföringssnack det där med "största hoppet någonsin". Dessutom var 8800GTX ett ännu större hopp.

Nopp, 280/285, 480, 580 använder alla den största kretsen den generationen, sedan har du som sagt även 780. Så vet inte vad du menar med "alla andra", är ju färre... GA100 är förövrigt den största kretsen den här generationen.

Sen är vilken krets dom använder är totalt ointressant för ökningen generation till generation som diagramet påvisar, så länge man jämför produkter som ligger i samma segment så spelar det väl ingen som helst roll. Och är väl framförallt viktigast att kolla på prestanda/kr, för kretsar och segment ändras...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Daemon85:

@JonasT: är era tester med gamla grafikkortet nygjorda? Funderar mest på 1080gtx, ni har stor skillnad mot 3080 I 1440p, medan 'hardware unboxed' har hälften så stor procent ökning. Undrar vad som gör så stor skillnad

Gissar på metodiken skiljer en del. Ser inte vilka inställningar man kört i samt vad man kör för processor, minnen etc. Har dock inte orkat kolla genom hela videon.

Sen har man väl inte med 1080 på hu?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Härliga tester, får hoppas att man lyckas plocka ett kort imorgon!

Men känns som att detta borde stå ovanför test resultaten?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av twit:

Det beror naturligtvis på vad du gör, i vilken upplösning etc.

Någon komponent kommer alltid vara en flaskhals.

1440p kommer jag lira i. Men vad jag kan se verkar det inte bli ett för stort ras fps mässigt.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Gissar på metodiken skiljer en del. Ser inte vilka inställningar man kört i samt vad man kör för processor, minnen etc. Har dock inte orkat kolla genom hela videon.

Sen har man väl inte med 1080 på hu?

Ja precis, det var ett ti, men hu har 30 % skillnad där och sc 90 % i metro exodus

Edit: glömde skriva spel

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Daemon85:

Ja precis, det var ett ti, men hu har 30 % skillnad där och sc 90

Olika testslingor kanske? Du ser ju även att HU har sjukt mycket högre medelfps i tex Metro

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@JonasT: är era tester med gamla grafikkortet nygjorda? Funderar mest på 1080gtx, ni har stor skillnad mot 3080 I 1440p, medan 'hardware unboxed' har hälften så stor procent ökning. Undrar vad som gör så stor skillnad

Sweclockers har 140% ökning för 3080 vs 1080 medan Hardware Unboxed har 114% ökning. Inte direkt hälften. Det beror väl på vilka spel man har testat. Dessutom visar HU medelfps medan Swec har ett index vilket har en viss betydelse.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Saknar Passmark-test av kortet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Daemon85:

@JonasT: är era tester med gamla grafikkortet nygjorda? Funderar mest på 1080gtx, ni har stor skillnad mot 3080 I 1440p, medan 'hardware unboxed' har hälften så stor procent ökning. Undrar vad som gör så stor skillnad

Alla grafikkort är omtestade för denna recension.

Saxat från den skrivna versionen av Hardware Unboxed test:

"Next up we have Metro Exodus and the 3950X does become a problem in this title. This is a rare instance where the Ryzen CPU heavily limits performance at 1440p and as a result the RTX 3080 suffers."

De ser alltså ut att CPU-flaska rätt hårt.

Permalänk

Det många inte fattar är att 3080 ska jämföras med 2080 och då är det 80% bättre med raytracing.

Det kommer komma ett 3080 ti om 7-8 månader som presterar som ett 3090.

Så 3080 är inte toppkortet som många verkar tro, vill du ha ett toppkort redan nu är det bara köpa 3090.

Kommer nog bli ett 3070 för mig då det har bättre raytracing, kul att se folk göra allt för att försvara sitt 2080 ti köp.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Ja precis, det var ett ti, men hu har 30 % skillnad där och sc 90 % i metro exodus

Edit: glömde skriva spel

HU-typen nämner att det är på grund av att Ryzen-processorn flaskar 3080 i 1440p. Att HU och Swec har ganska så olika fps beror antagligen på val av testslinga.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nopp, 280/285, 480, 580 använder alla den största kretsen den generationen, sedan har du som sagt även 780. Så vet inte vad du menar med "alla andra", är ju färre... GA100 är förövrigt den största kretsen den här generationen.

Sen är vilken krets dom använder är totalt ointressant för ökningen generation till generation som diagramet påvisar, så länge man jämför produkter som ligger i samma segment så spelar det väl ingen som helst roll. Och är väl framförallt viktigast att kolla på prestanda/kr, för kretsar och segment ändras...

Fast nu sa jag ju Alla andra x80 med undantag av GTX 780 (och tidigare).
GA 100 är ju inte en konsumentkrets så irrelevant.
Nvidia får kalla vilket kort de vill som xx80(Ti), liksom kan de ändra priset hursomhelst (tillhör inte ens diskussionen öht). Det enda man kan jämföra generationer sinsemellan är ju just kretsar.

Förresten, påståendet är ändå falskt så vet inte ens vad du vill ha sgt

Permalänk
Medlem

@JonasT: tack för svar, tycker att ni har den bästa, mest genomgående recensionen. Man får svar på det man vill veta och funderar på!

Permalänk

När öppnar försäljningen på nvidia´s svenska sida imorgon? 00.00 eller 15.00?

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon228747:

Mycket imponerande!
Kommer vi i framtiden få se tester över olika CPU generationer? Tänker mig t.ex populära modeller som 4770k, första generationen Zen etc.

Vi har några kul uppslag där, så hoppas hinna med att utföra dem bara mellan alla miljoner grafikkort som lanseras nu i höst!

Skrivet av marcusOCZ:

Spelförbättringarna kändes "meh" för att vara ärlig, men holy hell, renderingtiderna. Får man samma renderingsprestanda i dom billigare korten så vet i alla fall jag att streamingburken får en nykomling framöver. Undrar om också Nvenc får ett lyft också.

NVENC är tyvärr helt oförändrad mot Turing.

Skrivet av adzer:

@JonasT Jättebra test, men en sak saknar jag gällande ljudnivåmätningarna och det är referenskort som inte är tillverkarnas... ööhh... referenskort. Dvs hur mycket låter ett 3080FE relativt ett 2080TI strix tex? Eller andra högprestanda aib modeller för den delen?

Vet inte om jag är ensam i detta, men jag kan inte riktigt relatera till referenskorten då jag tidigare generation aldrig brytt mig om dessa.

Förstår precis vad du menar och önskar också att vi kunde haft med några eftermarknadsreferenser i den övre prestandaklassen. Problemet med RTX-generationen var att vi endast fick behålla korten under en kort stund och har därför inte kvar dem för nya mätningar denna runda. Men det kanske går att gräva fram något relevant kort ur förrådet som kan vara med!

Skrivet av Fluf:

@JonasT Tack för recensionen.

Ett önskemål om testsviten dock, Flightsim 2020 som är det nya Crysis i det att det kräver mer än hårdvaran kan hantera vid lansering så det är en titel som över flera år hårdvara kan växa i. Även om det är en nischad produkt borde det kunna vara en långtgående "tungdrivet index".

Håller helt med om Flight Simulator, det är den högintressant titel! Anledningen varför den inte är med i den sedvanliga sviten är för att det patchas för frekvent nu i början, så det skulle bli svårt att hålla prestandaresultaten relevanta under en längre tid. Men det kan helt klart bli objekt för en separat artikel!

Skrivet av Ratatosk:

Skumt, AMD presterar bra för Guru3D.
https://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_rtx_3080_founde...

Antar att det skiljer sig åt på testslingorna.

Det kan säkerligen skilja mellan olika slingor. De två senaste slingorna vi använt har visat rätt stora prestandastraff för AMD-korten när DX12 aktiveras.

Skrivet av jmeistr:

@JonasT

Har ni effektmätning från överklockningen?

Slänger in dem imorgon!

Skrivet av lindstroem:

Hej!
Testade ni att undervolta 3080 för att få ned strömförbrukningen och värmeutvecklingen? Om inte vore det jätteintressant snabbtest att prova!

Jag har ett rätt stort egenintresse av detta så lekte som hastigast med spänningssänkningar. Tänkte göra en artikel på det framöver, men det ser helt klart ut att finnas potential att komma en liten bit under 300 W-strecket.

Skrivet av Mordekai:

@JonasT Ni hade väl Hyper Threading avstängt?

Nepp, vi körde med det på. Det varierar från spel till spel huruvida HT på/av gör skillnad prestandamässigt så det fanns inget universellt perfekt inställning att göra.

Permalänk
Medlem

Har närmast fått lite julstämning den här veckan även om jag själv inte kommer köpa 3080 och den här tråden gav lite julaftonsvibbar av någon anledning. Tycker det har varit ganska mysig stämning på forumet i samband med lanseringen av Ampere. Kanske skulle man ta och slänga ihop lite Jansons när man ändå är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Nästan 8 lax är fortfarande för dyrt. Ett övre-mellan kort ska inte kosta mer än 6000 kr max. Hoppas AMD är aggressiva med prissättningen och tvingar ner Nvidia. Big Navi ser lovande ut. Kanske inte når 3090 men borde nå 3080.

Då är väl 3070 för dig (som jag ändå räknar som övre mellanklassen)

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Visats flera gånger i tråden varför du har fel.

Vart?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Underlägsna vad? 3900? 3800? Har du några siffror att dela med dig är du snäll. Har inte sett några..

Nä och det är ju just det som är problemet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det där är ju så missvisande att det är rent löjligt. De räknar 1080 Ti vs. 1080 och styckar därmed upp generationshoppen i två hela tiden, utom just det senaste, då de helt hoppar över 2080 Ti. Ska de vara konsekventa och använda sitt dumma sätt att jämföra på så får man jämföra mot 2080 Ti och då blir det bara 35% ökning.
Eller så jämför man faktiska generationer. Alltså 3080 - 2080 - 1080 - 980 osv. Eller 3090 - 2080 Ti - 1080 Ti - 980 Ti osv.

Sedan hör det till saken att 3080 är den stora kretsen, och är egentligen mer av en efterföljare till 2080 Ti rent tekniskt, och 3090 är mer en efterföljare till Titan RTX, men trycket från AMD märks ju tydligt där. Så rent tekniskt så gör de inte så stora kliv.

En sista sak, grafen kapar precis vid GTX 280. Det sista av de klassiska stora generationshoppen som ofta var nära 100%.

Permalänk
Medlem

Blir f5 och ett givet köp på webhallen imorgon kl 15

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut effekt är ju ingen rolig läsning, men man måste ändå påpeka att 3080 tar topplatsen sett till energieffektivitet
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20498?key=8cbf909d2db14bf71bd6d1415abf6bf0
Så mycket för en värdelös Samsung 8 nm process...

Även klockfrekvenserna ligger ju helt OK, 3080 klockar ju högre än 2080Ti med standardinställningar
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20492?key=8d5557a5c6292649d8fe346ea1f1ff2a
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15128?key=5cbeb5ecb1be92742ceb9df022246908

GPGPU: är det något Nvidia gör så brutalt mycket bättre än alla andra är det just detta. 3080 är faktiskt lite mer än 2x snabbare än 2080FE i Blender-testerna. 10900K kan som bäst ges stämpeln: "also-ran...".

Vad menar du egentligen? Det är ju ett praktexempel på en tråkig tillverkningsprocess när de gör ett stort kliv i tillverknignsprocess utan att få någon direkt bättre prestanda/watt? Att inte öka prestanda/watt över ett generationsbyte, med nyare tillverkningsprocess är något sällsynt dåligt. AMD fick ju en hel del mer av att byta tillverkningsprocess från GloFo till TSMC 7nm. Tror faktiskt att AMD tar hem prestanda/watt denna generationen. Och det är inte enbart för att de förbättrat arkitekturen med RDNA 2, tror TSMC 7nm över Samsung 8nm gör sitt.

Permalänk
Medlem

Väntar nog med ett inköp till våren. Finns inga spel på sikt nu ändå som är av intresse. Det får räcka med ps5.
Men riktigt fint prestanda hopp av nvidia

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag köpte ett Asus 2080 TI OC i somras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vadå tvärtom? Var ju precis det jag sa.
3070 kommer inte vara bättre än 2080ti överlag förutom väldigt få och specifika tillfällen.
Som det ser ut baserat på 3080 prestanda kommer 3070 ligga 5-20% under 2080ti i snitt beroende på upplösning.

Nu var det ungefär det nvidia sa, att 3070 kommer prestera som 2080ti i bästa fall.
Men vad jag har sett så har communityn överlag verkat tro att 3070 kommer slå 2080ti och att alla som försöker sälja 2080ti måste skänka bort dom. Vilket inte kommer vara fallet, 2080ti kommer fortfarande vara ett grymt kort som kommer prestera över mellansegmentet även denna generation.

Nvidia sa att 3070 kommer prestera som ett 2080ti eller snabbare så det är inte konstigt att de flesta tror det.
Nvidia är ju å andra sidan ökända för att missleda och överdriva med sin marknadsföring så ja. Vi får se snart nog.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1