webhallen skrotade mina högtalare.

Permalänk
Medlem

Detta faller troligen under 26§

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Det skulle sannolikt anses som oskäligt att företa omleverans av en produkt som utgått och då prisskillnaden mellan det TS betalt och priset på en likvärdig produkt sannolikt var ganska avsevärd.

Men det går ju givetvis att driva frågan.

Dock är det ju så att säljaren kanske inte skulle ha varit så snabb i sin hantering av reklamationen utan ställt en kontrollfråga hur saken skulle lösas, det är nog endast den delen man kan anmärka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror att Webhallens tekniker råkade förstöra högtalarna under processen och därför gjorde som de gjorde.

Varför dra till med löjliga konspirationsteorier när det finns fullt rimliga förklaringar? Butiker har ofta avtal med leverantör/tillverkare på den här typen av varor där butiken direkt eller efter en snabb koll kan byta ut den defekta mot en ny eller återbetala inköpspriset till kunden, helt utan att blanda in serviceverkstäder eller andra parter. Antagligen så även i det här fallet, och eftersom de inte hade några fler av denna modell att tillgå har de återbetalat köpesumman. Helt enligt deras standardiserade arbetssätt.

Att kunden i detta fall föredragit att få tillbaka den defekta varan lämnas inte utrymme för i detta ordinarie tillvägagångssätt, och blir därmed något Webhallen får lösa manuellt i efterhand.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lol! Snabbt hanterat av Webbis i alla fall! Men du köpte en fyndvara som var trasig, de hade ingen motsvarande fyndvara att ersätta den med, så det är nog tyvärr väldigt logiskt att du fick pengarna tillbaka. Hen som felsökte kunde nog inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att du ville ha trasiga högtalare tillbaka.

Finns mail. ingen nyhet

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det är dyrare för webhallen att reparera än att ge pengar tillbaks.

Netonnet gjorde en liknande sak för mig, min 3D-blurayspelare med nätverkspelare typ SF Anytime fick fel på DVD-lasern inom garantitiden. Gissningsvis hade jag betalt ca 900 för den, vilket var ett bra pris för ca 10 år sedan. Den ville de inte ens försöka reparerara, jag kunde få ett tillgodokvitto istället. Efter diskussion osv (kommer inte ihåg exakt nu) fick jag nog pengar, men motsvarande spelare på netonnet kostade då ca 2000. Slutade med att jag köpte en billigare spelare då jag ändå inte använde 3D (eller DVD egentligen) . Kände mig dock lite snuvad.

Min åsikt är att garantin tappar mycket i värde om företag kan skrota ens produkter på eget bevåg.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför dra till med löjliga konspirationsteorier när det finns fullt rimliga förklaringar? Butiker har ofta avtal med leverantör/tillverkare på den här typen av varor där butiken direkt eller efter en snabb koll kan byta ut den defekta mot en ny eller återbetala inköpspriset till kunden, helt utan att blanda in serviceverkstäder eller andra parter. Antagligen så även i det här fallet, och eftersom de inte hade några fler av denna modell att tillgå har de återbetalat köpesumman. Helt enligt deras standardiserade arbetssätt.

Att kunden i detta fall föredragit att få tillbaka den defekta varan lämnas inte utrymme för i detta ordinarie tillvägagångssätt, och blir därmed något Webhallen får lösa manuellt i efterhand.

Vad de har för avtal spelar ingen roll för kundens rätt till sin ägodel.
Det enda Webhallen kan göra i det här läget är att se till att TS får funktionellt likvärdiga högtalare. Om det innebär att Webhallen måste lägga mellanskillnaden mellan det utbetalda beloppet och vad det kostar, då blir det så. De har brutit mot lagen och är då skyldiga att gottgöra den drabbade kunden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad de har för avtal spelar ingen roll för kundens rätt till sin ägodel.
Det enda Webhallen kan göra i det här läget är att se till att TS får funktionellt likvärdiga högtalare. Om det innebär att Webhallen måste lägga mellanskillnaden mellan det utbetalda beloppet och vad det kostar, då blir det så. De har brutit mot lagen och är då skyldiga att gottgöra den drabbade kunden.

Det var din absurda konsipirationsteori jag kommenterade, innan även jag påpekade att Webhallen är skyldiga att korrigera detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det var din absurda konsipirationsteori jag kommenterade, innan även jag påpekade att Webhallen är skyldiga att korrigera detta.

Konspirationsteori? Att folk begår misstag eller klantar sig på jobbet och försöker dölja det är inget ovanligt. Ingen konspiration. Bara en möjlig förklaring.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Webhallen kunde kollat med TS om hen kunnat tänka sig behålla produkten mot ytterligare reducering av priset så de gjorde solklart fel med att bara ta för givet att kund ville häva köp, men jag förstår varför dom gjorde det för jag tror att 99% av kunderna vill ha pengarna tillbaka när det är fel på deras produkter.

Generellt så repareras inte Razers produkter utan troligtvis lägger Webhallen upp en kredit ansökan mot leverantör som då sedan krediteras webhallen dvs de får tillbaka pengarna de betalt för att köpa in produkten med eventuellt åldersavdrag.

Permalänk
Medlem

Tycker Mindfighters snack är helt åt skogen med massa irrelevanta konstiga jämförelser och bortförklaringar.

Solklart felhanterat av Webhallen.
Webhallen skulle meddelat med val innan åtgärd.
Det spelar ingen roll om han har tillbaka samma summa pengar som innan köp.
Handlar om att få en motsvarande vara för samma pengar han gav vid köp.

Fyndvaror har även 1 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Problemet är väl att det är dyrare för webhallen att reparera än att ge pengar tillbaks.

Netonnet gjorde en liknande sak för mig, min 3D-blurayspelare med nätverkspelare typ SF Anytime fick fel på DVD-lasern inom garantitiden. Gissningsvis hade jag betalt ca 900 för den, vilket var ett bra pris för ca 10 år sedan. Den ville de inte ens försöka reparerara, jag kunde få ett tillgodokvitto istället. Efter diskussion osv (kommer inte ihåg exakt nu) fick jag nog pengar, men motsvarande spelare på netonnet kostade då ca 2000. Slutade med att jag köpte en billigare spelare då jag ändå inte använde 3D (eller DVD egentligen) . Kände mig dock lite snuvad.

Citerar ett inlägg i högen.

Här är det lämpligt att utnyttja rätten till täckningsköp, se §33 KKL.

Citat:

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Detta förutsätter att man har rätt till skadestånd enligt §30 som DavidTheDoom redan citerat. Vilket med stor sannolikhet gäller i det här fallet.

TS: Lär Webhallen hur de ska göra sitt jobb så att vi andra slipper råka ut för samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@igeln:
De har inte rätt att ensidigt häva köpet utan tillåtelse från dig enligt Konsumentköplagen.
Du har rätt att begära skadestånd enligt §30 för att köpa högtalarna hos annan återförsäljare eller få en högtalare som funkar från Webhallen.

Precis, förstår utfallet men har de rätt att göra så utan min tillåtelse? känns inte riktigt ok. hade ju också kunnat reklamera direkt via razer och då hade nog utfallet blivit annorlunda-> reparerade högtalare.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Precis, 30 dagars öppet köp och 1 års garanti. solklart garantiärende och om de nu reklamerat högtalarna mot razer bör de får tillbaka inköpspriset vilket hade gett mig ett par fungerande högtalare för ingen extra kostnad för webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag håller helt med David ovan. Detta har inte gått till på rätt sätt. Jag är inte alls förvånad att det är webbhallen som det gäller.

Inte jag heller. Just Webhallen försökte dra en fuling på mig när jag höll på med retur/byte också. Fick stå på mig själv i betygen och hänvisa till konsumentköplagen, "chefen" blev inblandad osv.

Ta gärna detta vidare då de verkar ha problem med det området..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@KAD: Hej Kad, ska absolut dra detta vidare med webhallen, känns inte snyggt gjort. återkommer i tråden när jag får fler svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av igeln:

Precis, förstår utfallet men har de rätt att göra så utan min tillåtelse? känns inte riktigt ok. hade ju också kunnat reklamera direkt via razer och då hade nog utfallet blivit annorlunda-> reparerade högtalare.

Jag skriver ju att de inte har rätt att göra en ensidig hävning av köpet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: absolut, jag som ältar bara formulerade mig fel, förstod de..

Permalänk
Webhallen
Skrivet av igeln:

Hej,

köpte ett par razer nommo pro 2 av webhallen, fyndvara klass 2.
Högtalarna fungerade med 3,5, optisk och bluetooth men inte med USB kabel.

skickade in på RMA och utan förvarning så hade dom skrotat högtalarna och gett tillbaka pengarna.

undrar egentligen bara om de har rätt att besluta att skrota min egendom?

hade gärna tagit tillbaka högtalarna och kört med optisk kabel vilket fungerade bra. va ju ändå 2000kr rabatt.
Webhallen gjorde sig inga besvär att skicka högtalarna på service heller.

har chattat och mailat med dom och alla svar lyder ungefär som de sista svar jag fick;
"Hej,

Tyvärr verkar det för sent för detta. Dem har skickats till skroten förmodligen och du har fått återbetalning, detta är standard för hur vi hanterar detta och beklagar om det var något du inte visste/ville skulle ske, men det finns tyvärr inget mycket vi kan göra nu."

Återigen, undrar bara om de har rätt att skrota något som jag äger utan att meddela mig?

tacksam för synpunkter..
/Erik

Hej Erik!

Gick lite fort hos vår reklamationsavdelningen verkar det som. Får be om ursäkt för det å deras vägnar.
Du borde ha fått ett mail om frågan iaf. Skicka ett PM här på Swec med ditt ordernummer så ser vi till att du får nya högtalare för samma pris som du köpte fyndvaran för

/// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Nån på reklamationsavdelningen va kanske sugen på högtalaren och "skrotade" den (dvs tog den hem med sig).

Permalänk
Medlem

Hej,

kan meddela att efter webhallen tog kontakt med mig via Sweclockers så är ärendet löst. ett par nya högtalare är beställda för samma pris som fyndvaran innan. Stort tack till alla i tråden som hjälpte mig och för Webhallen som gjorde rätt för sig.
/Erik