Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagpur:

blir att beställa ett 3090 blir bra uppgradering från 1080ti

japp, ca det dubbla prestandan är ganska bra uppgradering

Däremot 1080ti -->3080 ganska meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inget test på hur mycket all värme påverkar CPU med Torn kontra vattenkylning.

Vet inte om någon annan redan svarat dig men LTT testade lite snabbt CPU/minnes test med 3080 kontra 2080ti FE och verkar som även om 3080 kastar upp värmen så värmer den upp CPU/minnen mindre än vad 2080ti FE gör.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Så till 3070 har svårt att se hur det är snabbare än ett 2080ti.
Om man bara jämför cuda kärnor och minnesbandbredd.

2080ti borde vara runt 10% snabbare än 3070.

Vad tror ni?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

@Kaleid: Inga problem, lagom mycket för en STOR uppgradering från 1080ti. Vill man betala mindre köper man en 3070, eller om man inte har råd med det ett AMD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

japp, ca det dubbla prestandan är ganska bra uppgradering

Däremot 1080ti -->3080 ganska meh.

"bara" 80% bättre

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension som vanligt!

Men varför skriver ni "Ett ovanligt stort prestandakliv" i titeln?

Det är ju relativt normalt prestandakliv. Varför det sticker ut är ju bara för a Turing var dålig.

@jonast

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonhed:

Jag får inte till detta:
Kommer 3070 få mer fps än 2080ti i 1080p?
Är det någon som har en tanke kring det?
I dagsläget är det det enda som betyder någonting för mig

Ja tanken jag har är väl att vi får invänta tester på 3070 ;). Inte för att det är ett perfekt svar, men ingen har svar på exakt var det kommer landa ännu - utöver vad nvidia själva nämnde i sin presskonferens. Men det är marknadsföringsmaterial.
Så vi får nog sitta ner i båten och vänta ett litet tag till innan vi vet mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo men många sa ju åt andra hållet att 3080 "fullkomligt krossar 2080Ti" osv vilket är att ta i. Det är snabbare men inte astronomiskt mycket snabbare, däremot håller jag med om att det är grymt mycket snabbare än 2080FE vilket är vad det egentligen ska jämföras mot.

Igen, nvidia gav redan från början ut data på hur snabbt 3080 är. Om folk istället satt och gissade hejvilt, oavsett åt vilket håll, är bara ett fall av "skyll dig själv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Startar inte försäljningen 15:00?

Jaha ok. 15.00 ska det vara.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Laxen123:

Jag kanske är dum, men jag förstår inte riktigt där 1080 har lägre medelvärde än lägsta värde i 99%:e percentilen, vad betyder det enkelt förklarat?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20408?key=54e53d2123f7bb8270b0f3df1074886a

Skrivet av Mindfighter:
Skrivet av Wikai:

Måste vara felinslag.
Ska förmodligen stå 70 på lägsta värde, inte 90.

Yepp, typo. Nu korrigerad, men kan behövas en CTRL+F5 för att rensa gamla diagrammet från browsercache!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Så till 3070 har svårt att se hur det är snabbare än ett 2080ti.
Om man bara jämför cuda kärnor och minnesbandbredd.

2080ti borde vara runt 10% snabbare än 3070.

Vad tror ni?

Viss variation beroende på spel förstås men 3070 kommer matcha 2080Ti i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja tanken jag har är väl att vi får invänta tester på 3070 ;). Inte för att det är ett perfekt svar, men ingen har svar på exakt var det kommer landa ännu - utöver vad nvidia själva nämnde i sin presskonferens. Men det är marknadsföringsmaterial.
Så vi får nog sitta ner i båten och vänta ett litet tag till innan vi vet mer.

Jo, det såklart.
Men om du får spekulera utifrån siffror, vad tror du då?
Det jag förstår, vilket inte är mer än kanske 40%, så ser det ut som att 2080ti är bättre för spel som kräver mindre.
Men det lilla info som finns ute, som inte ens är säkert om det är "riktig data" säger tvärt om.

Har du lust att gissa?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Ju mer man funderar på FE modellens kylare ju mer attraktiv blir den.
Kanske resonerar fel men FE kylaren leder ut ut luften som träffar PCB'n bakåt (borde vara den varmaste) medans den bakersta fläkten drar luft förbi 4 heat pipes (vilket inte borde ge samma värme).
3:e parts lösningarna trycker luft mot (eller drar från) PCB'n och kylflänsen utan att leda ut den från chassit vilket borde göra att den sprids i chassit eftersom luften rör sig hela tiden.

Riskerar inte detta att göra 3:e parts kylarna sämre för ett litet chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Brukar "Founders edition"-versioner av korten säljas under en begränsad tid eller kan man räkna med att de finns ett tag? Namnet "founders" läser jag lite som "early adopters" så därav blir jag lite osäker.

Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att de tillverkar under en begränsad period.
De kommmer säkert komma in fler FE-kort efter relesedagen, men när det upphör vet jag inte.

Har för mig de motiverade FE från början med att det skulle vara köpbart under hela produktens livstid till skillnad från referensdesignen som typiskt försvinner.

I praktiken har det inte varit så. I alla fall inte på nvidias svenska butik. Jag minns att när jobbet ville köpa in fler 1080 Ti med FE-blowern så hade sajten "slut" hela tiden. 2080 Ti har jag för mig att nvidia.se började hänvisa till partnerbutiker, inet mfl, som i själva verket bara sålde tredjepartskort. Jag har inte varit så iakttagsam att jag kartlagt när exakt det skett men skulle inte våga räkna med att de går att köpa om säg ett år.

De lär få in fler efter första batchen, dock!

Skrivet av MacAllan:

Ju mer man funderar på FE modellens kylare ju mer attraktiv blir den.
Kanske resonerar fel men FE kylaren leder ut ut luften som träffar PCB'n bakåt (borde vara den varmaste) medans den bakersta fläkten drar luft förbi 4 heat pipes (vilket inte borde ge samma värme).
3:e parts lösningarna trycker luft mot (eller drar från) PCB'n och kylflänsen utan att leda ut den från chassit vilket borde göra att den sprids i chassit eftersom luften rör sig hela tiden.

Riskerar inte detta att göra 3:e parts kylarna sämre för ett litet chassi?

Den verkar suverän givet storleken. Gräddvisparna från tredjepart lämnar ju den mesta varmluft i chassina ändå som du påpekar. Det kanske tar ett par sekunders last innan varmluft nått CPUn men till slut är den där. Det blir intressant att se lite mer deep-dives i detta när tredjepartstesten dyker upp. Förväntar mig att Gamers Nexus kommer testa detta ganska noggrant.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Viss variation beroende på spel förstås men 3070 kommer matcha 2080Ti i många fall.

Jensen sa att 3070 är snabbare än ett 2080ti. Det finns inte så mycket utrymme för tolkning där.
Visst kortet är inte testat ännu och kan mycket väl vara snabbare så som Jensen sa.
Men jag får inte ihop det på pappret bara.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Boredbynoobs:

Tycker det är lite att ta i att kalla detta "ovanligt stort prestandakliv" när 980->1080 var klart bättre än 2080->3080.

Pascal var visserligen ett ovanligt bra prestandahopp, men det var ju inte många år sedan vi såg 1080 lanseras...

Har dessutom för mig att Mr Jensen kallade Ampere för "BEST PERFORMANCE LEAP IN HISTORY" eller nått, så det var ju också fel så klart.

980-1080 var ju ett likvärdigt kliv i prestanda som vi ser nu men däremot var 1080 ett dyrare kort än 980 medan 3080 stannar på samma pris som sin föregångare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Förmodligen väldigt liten. För TUF 3080-modellerna listade ASUS frekvenserna 1710 MHz vs 1740 MHz (OC), så 1,75% skillnad.

Bara så lite? Vad vill de ha 400 kr mer för? Nu "bara" 175 kr mer.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har letat efter siffran utan att lyckas, och nu har An... Asus tagit bort OC-modellen från sin hemsida.

Köper icke-OC modellen så kan jag köpa det hos en butik i stan istället.

Jag har också letat efter siffrorna. Jag tänkte köpa OC-modellen men det blir den andra i så fall.

Butik i stan? Varken Webhallen eller Inet kommer ha det i sina butiker.

Nu har jag kollat runt på deras hemsida. Det är som innan: icke-OC-modellen har det specificerat men inte OC-versionen. Jag tror 1710 och 1740 syftar på samma kort men dess olika lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Så till 3070 har svårt att se hur det är snabbare än ett 2080ti.
Om man bara jämför cuda kärnor och minnesbandbredd.

2080ti borde vara runt 10% snabbare än 3070.

Vad tror ni?

Men, Jag läste någonstans att minnesbansdsbredden på 980 jämfört med 780 var lägre men slog den ändå stort pga att 980 hade någon annan teknik eller what not.
(Är inte säker på modellerna men du förstår min poäng)

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ju mer man funderar på FE modellens kylare ju mer attraktiv blir den.
Kanske resonerar fel men FE kylaren leder ut ut luften som träffar PCB'n bakåt (borde vara den varmaste) medans den bakersta fläkten drar luft förbi 4 heat pipes (vilket inte borde ge samma värme).
3:e parts lösningarna trycker luft mot (eller drar från) PCB'n och kylflänsen utan att leda ut den från chassit vilket borde göra att den sprids i chassit eftersom luften rör sig hela tiden.

Riskerar inte detta att göra 3:e parts kylarna sämre för ett litet chassi?

Håller med. Ser inte ett enda 3:e parts kort som använder något som ens liknar Nvidias referens-design. Samtliga jag sett (och jag har letat) har tvärställda kylflänsar så luft ut ur lådan är helt uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo men många sa ju åt andra hållet att 3080 "fullkomligt krossar 2080Ti" osv vilket är att ta i. Det är snabbare men inte astronomiskt mycket snabbare, däremot håller jag med om att det är grymt mycket snabbare än 2080FE vilket är vad det egentligen ska jämföras mot.

Det kortet jag längtar till mest är 3080Ti, det kommer däremot smiska 2080Ti ordentligt med ett teoretiskt prestandahopp på totalt 45-50%.

Jag kallar det att att fullkomligen krossa 2080ti.
Tänk om AMD släpper ett kort som ger 30-40% bättre prestanda för nästan halva priset jämfört med 3080. Kan inte kallas något annat än kross.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jo, det såklart.
Men om du får spekulera utifrån siffror, vad tror du då?
Det jag förstår, vilket inte är mer än kanske 40%, så ser det ut som att 2080ti är bättre för spel som kräver mindre.
Men det lilla info som finns ute, som inte ens är säkert om det är "riktig data" säger tvärt om.

Har du lust att gissa?

Jag "gissade" (nej, räknade) utifrån nvidias data 3 fps för lågt för 3080 i RDR2 4K. Samma räkning satte 3070 nån frame före 2080Ti.
You do the rest of the math.

Permalänk
Medlem

Grymt imponerade prestanda. Äntligen börjar man kunna se stabil FPS i 4K. Sitter lugn i båten ett tag till vill avvakta och se partnertillverkares alternativ samt såklart om AMD kan kontra med något. Blir nytt grafikkort och 4K-skärm nästa vår i alla fall den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag kallar det att att fullkomligen krossa 2080ti.
Tänk om AMD släpper ett kort som ger 30-40% bättre prestanda för nästan halva priset jämfört med 3080. Kan inte kallas något annat än kross.

Så typ 4000kr? Det skulle vara galet och jag skulle ångra mitt 3070-köp. Tror du detta kommer hända på riktigt?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Enligt vilket test?
Jag kollade några av testen här och det procentuella prestandatappet är generellt större med 2080 Ti än vad det är med 3080, i några fall inom felmarginalen.

Jag kollade iof inte % utan gick mer på vad man förlora i ren FPS.
EX: Battlefield 4k 43 FPS mot 30
Cod 4K 28 mot 22
Control 4K 22 mot 18
Metro 4K 32 mot 27
Verkar ju ändå weird i min bok när RT kärnorna ska vara snabbare/bättre.
Alltså uträknat från i 4K RTX ON - RTX OFF.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Jensen sa att 3070 är snabbare än ett 2080ti. Det finns inte så mycket utrymme för tolkning där.
Visst kortet är inte testat ännu och kan mycket väl vara snabbare så som Jensen sa.
Men jag får inte ihop det på pappret bara.

Näe det sa han inte. Däremot så har han gett data på hur det faktiskt presterar i vissa spel.

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Jisses, ta det lugnt! Njut av det goda!
Kan vi inte bara uppskatta en sjukt bra release från Nvidia istället för att snacka skit direkt?

Vi får se vad AMD kommer med, tror inte de kommer lida direkt med hur det går på andra fronter- Xbox, PS5, Ryzen allmänt osv.

Haha jag tvivlar inte på att det går helt ok för AMD...
Men om Nog Navi ens var i närheten av 3080 så hade de garanterat gått ut med info om det... Nu får vi inte veta något förens om 1,5 månader. Det var nog inte planen. Men man har nog inget val helt enkelt. Jag tror man får branda om hela serien. Deras toppkort kanske kan tävla med 3070 osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Jag är mest intresserad av att veta vad jag ska med 24 gb VRAM till på ett 3090.

Har suttit med 32 gb ram i mitt gamla system från 2012 och _aldrig_ haft användning av det. Blev 16 gb i nya bygget....

Vore kul om redaktionen till 3090 recensionen kunde kuckelura lite på vad all VRAM ska användas till om något?

Vad du ska med det till vet jag inte. Du kanske inte ens behöver det.

Ett usecase är absolut videoredigering och effekter av/i högupplöst material. Beroende på mjukvara och upplösning är VRAM väldigt viktigt. För mig är detta skälet till att jag kommer köpa ett 3090. Sen att jag som bonus får grym spelprestanda är kanon och då spelar det inte mig någon roll om VRAMen inte nyttjas.

3090 är ju nya Titan och dom brukar väl ha mer minne än de andra korten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag "gissade" (nej, räknade) utifrån nvidias data 3 fps för lågt för 3080 i RDR2 4K. Samma räkning satte 3070 nån frame före 2080Ti.
You do the rest of the math.

Jag förstår inte vad du menar

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Men, Jag läste någonstans att minnesbansdsbredden på 980 jämfört med 780 var lägre men slog den ändå stort pga att 980 hade någon annan teknik eller what not.
(Är inte säker på modellerna men du förstår min poäng)

Absolut högre komprimering kan höja den faktiska minnesbandbredden mer än vad dom två levererar på pappret.
Bra poäng.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Grymt imponerade prestanda. Äntligen börjar man kunna se stabil FPS i 4K. Sitter lugn i båten ett tag till vill avvakta och se partnertillverkares alternativ samt såklart om AMD kan kontra med något. Blir nytt grafikkort och 4K-skärm nästa vår i alla fall den saken är klar.

Var inte helt säker på det. Även mitt 2080ti kan bencha snyggt i 4k men när man lirar så får man 4k hack i panoreringar emellanåt. Kollar man på min fpsn så vet jag inte om 25-30 % räcker till riktigt för 4K 60. Finns naturligtvis lir som fungerar finfint i 4K men majoriteten har 4k hack även när man snittar runt 60 fps. Flytet är bara inte detsamma som i 1080p i samma fps.

Lite synd att VR prestanda inte var med i testet. Bara det jag kan klaga på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x