webhallen skrotade mina högtalare.

Permalänk
Medlem

webhallen skrotade mina högtalare.

Hej,

köpte ett par razer nommo pro 2 av webhallen, fyndvara klass 2.
Högtalarna fungerade med 3,5, optisk och bluetooth men inte med USB kabel.

skickade in på RMA och utan förvarning så hade dom skrotat högtalarna och gett tillbaka pengarna.

undrar egentligen bara om de har rätt att besluta att skrota min egendom?

hade gärna tagit tillbaka högtalarna och kört med optisk kabel vilket fungerade bra. va ju ändå 2000kr rabatt.
Webhallen gjorde sig inga besvär att skicka högtalarna på service heller.

har chattat och mailat med dom och alla svar lyder ungefär som de sista svar jag fick;
"Hej,

Tyvärr verkar det för sent för detta. Dem har skickats till skroten förmodligen och du har fått återbetalning, detta är standard för hur vi hanterar detta och beklagar om det var något du inte visste/ville skulle ske, men det finns tyvärr inget mycket vi kan göra nu."

Återigen, undrar bara om de har rätt att skrota något som jag äger utan att meddela mig?

tacksam för synpunkter..
/Erik

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag valde att reklamera hos webhallen för de har bra service. hade ju annars kunnat gå direkt genom razer och då säkert fått dom reparerade..

Permalänk
Medlem

Lol! Snabbt hanterat av Webbis i alla fall! Men du köpte en fyndvara som var trasig, de hade ingen motsvarande fyndvara att ersätta den med, så det är nog tyvärr väldigt logiskt att du fick pengarna tillbaka. Hen som felsökte kunde nog inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att du ville ha trasiga högtalare tillbaka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Hej , nä absolut men det jag undrar är om de har rätt att besluta sånt med min egendom.. och vad menar du med snabbt hanterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igeln:

@Mindfighter: Hej , nä absolut men det jag undrar är om de har rätt att besluta sånt med min egendom.. och vad menar du med snabbt hanterat?

Förstår inte problemet. Du returnerade en defekt vara och fick pengarna tillbaka. Jag skulle kalla det bra service.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@igeln:
De har inte rätt att ensidigt häva köpet utan tillåtelse från dig enligt Konsumentköplagen.
Du har rätt att begära skadestånd enligt §30 för att köpa högtalarna hos annan återförsäljare eller få en högtalare som funkar från Webhallen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Befogad fråga du tar upp tycker jag. Var med om något liknande hos Elgiganten, köpte demoex av ett grafikkort, var dead on arrival och lämnade in det hos Elgiganten. Deras verkstad skrotade kortet. Skulle få ett nytt exemplar i butiken men då de var slut i lager (och inte skulle beställas igen vad det verkade som) så försökte de med en luring. Försökte ge mig ett mycket sämre kort för samma pris som fyndvaran, det sket sig så efter någon timmes diskussion med olika anställda så lyckades jag till slut få samma grafikkortsmodell reserverad i Stockholm som jag senare fick åka och hämta ut (var inte möjligt för Elgiganten att skicka kortet mellan sina butiker påstods det).

Något av ett sidospår men tycker som sagt din fråga är befogad och är själv nyfiken på om de verkligen har rätt att kassera varan och ge tillbaka pengarna på detta vis utan att bekräfta med köparen. Hade jag i mitt fall t.ex. skickat kortet till ASUS så hade jag ju fått ett nytt exemplar från dem.

EDIT: såg nu att @DavidtheDoom svarat med laghänvisning. Verkar ju rimligt. Verkar dock som att detta förekommer hos flera återförsäljare och därför kan det nog vara bra att tänka på att skicka produkten till tillverkaren om man köpt en fyndvara till väldigt bra pris.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@igeln:
De har inte rätt att ensidigt häva köpet utan tillåtelse från dig enligt Konsumentköplagen.
Du har rätt att begära skadestånd enligt §30 för att köpa högtalarna hos annan återförsäljare eller få en högtalare som funkar från Webhallen.

Var ju inte så ensidigt, han returnerade högtalarna: Här har ni trasiga högtalare ni sålde till mig. Webbis: Ooups, sorry, vi har inte möjlighet att ersätta produkten, här är dina pengar tillbaka.

...så kommer aldrig gå att driva mot ÅF.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Var ju inte så ensidigt, han returnerade: Här har ni trasiga högtalare ni sålde till mig. Webbis: Ooups, sorry, här är dina pengar tillbaka.

Nej, ensidigt innebär här att Webhallen hävde köpet utan att diskutera detta med köparen. Att man reklamerar högtalarna för avsaknaden av tillbehör är inte samma sak som att ge säljaren all rätt att häva köpet.

Det går alldeles utmärkt att driva detta mot ÅF och står man på sig och har lite bakom pannbenet går det fint.
Kan inte heller tänka mig att Webhallen går emot ARNs rekommendationer om man tvingas ta det dit.

Detta är ett solklart fel från Webhallen om det är som TS beskrivit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är ett solklart fel från Webhallen om det är som TS beskrivit.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Det man i bästa fall kan åstadkomma med en felaktig produkt är hävning av köpet. Så man kan ju anse att det var vad köparen åstadkom (även om han egentligen inte ville det). Så var menar du att köparen är lurad eller felaktigt behandlad? Han kan ju ta pengarna och köpa annan högtalare från annan handlare. ...så nä, tror inte han kommer någon vart med att driva ärendet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Du skulle skrivit till de att det är fel på de men du kan tänkas att ha kvar de mot ett pris avdrag.
Har fungerat för mig en gång och fick tillbaka halva beloppet och fick ha kvar varan men ingen garanti.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Det som saknades är steget när Webbhallen skulle informerat om att högtalarna inte går att reparera/ersättas och frågat om det går bra att göra ett återköp.

Inte bara skrota dem och skicka pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hade hänvisat till deras garantivillkor:
https://www.webhallen.com/se/info/16-Garantivillkor
Samt till reklamations villkoren:
https://www.webhallen.com/se/info/17-Reklamation

Hittar inget om att dem har "rätt" att enbart göra en återbetalning utan att fått godkännande ifrån dig, du lämnar ju in produkten på garanti och vill ha den fixad/utbytt inte få pengarna tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lol! Snabbt hanterat av Webbis i alla fall! Men du köpte en fyndvara som var trasig, de hade ingen motsvarande fyndvara att ersätta den med, så det är nog tyvärr väldigt logiskt att du fick pengarna tillbaka. Hen som felsökte kunde nog inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att du ville ha trasiga högtalare tillbaka.

Fast det behöver inte alls vara säkert. Utgångspunkten är att konsumenten har rätt till en likvärdig vara. Att detta var en fyndvara innebär inte per automatik att konsumenten endast kan förvänta sig en likvärdig produkt om det finns en annan fyndvara att tillgå. Konsumenten kan likväl ha rätt till en helt ny ersättningsprodukt (om det är det enda som finns tillhanda). Det som kanske främst spelar in i ett sådant fall är varför produkten var en "fyndvara". Om produkten exempelvis såldes med en tydlig defekt, så kan man kanske inte kräva en helt felfri produkt. Men enligt min erfarenhet så brukar fyndvaror inte ha några direkta defekter. Allt som oftast handlar det om produkter som returnerats och därmed inte är "fabriksnya", där förpackningar är skadade och det på sin höjd kanske saknas någon manual eller liknande, alternativt någon liten repa eller dylikt. Inget av sådan dignitet borde dock innebära att handlaren går fri från ansvar när det kommer till att ersätta konsumenten med en fungerande och likvärdig produkt.

https://lawline.se/answers/fel-pa-kopt-demovara-ratt-till-tackningskop

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Mindfighter: Det som saknades är steget när Webbhallen skulle informerat om att högtalarna inte går att reparera/ersättas och frågat om det går bra att göra ett återköp.

Inte bara skrota dem och skicka pengar tillbaka.

I en perfekt värld, världen är dock inte alltid perfekt. Vad tror du resultatet blir om TS driver det via ARN? Eventuellt att ARN säger att Webhallen gjorde fel, men eftersom de återbetalt så är saken utagerad och ingen skada är skedd.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det relevanta i frågan är om TS kan få tag i likvärdiga högtalare som de skrotade för den summa som återbetalades. Sannolikt inte. Därför är TS inte skadelös.
Webhallen gjorde solklart fel, och skulle ha kontaktat TS för att erbjuda återbetalning eller återlämning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lol! Snabbt hanterat av Webbis i alla fall! Men du köpte en fyndvara som var trasig, de hade ingen motsvarande fyndvara att ersätta den med, så det är nog tyvärr väldigt logiskt att du fick pengarna tillbaka. Hen som felsökte kunde nog inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att du ville ha trasiga högtalare tillbaka.

Testar dom inte produkter som hamnar i fyndhörnan?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Det man i bästa fall kan åstadkomma med en felaktig produkt är hävning av köpet. Så man kan ju anse att det var vad köparen åstadkom (även om han egentligen inte ville det). Så var menar du att köparen är lurad eller felaktigt behandlad? Han kan ju ta pengarna och köpa annan högtalare från annan handlare. ...så nä, tror inte han kommer någon vart med att driva ärendet.

Vadå bästa fall?
TS vill ju ha produkten och står nu utan med prospektet att köpa en ny för mer pengar, således har han utsats för en ekonomisk skada. Dessutom är det alltid dålig sed att agera utan att prata med motparten, vid en reklamation måste man komma överens. Kanske går det inte att få en likadan produkt utan TS vill ha produkten reparerad? Då kan ju inte ÅF bara gå och slänga produkten och skicka pengarna tillbaka.

Detta kan omöjligen gå dig förbi, om det gör det så beklagar jag.

Skrivet av Mindfighter:

I en perfekt värld, världen är dock inte alltid perfekt. Vad tror du resultatet blir om TS driver det via ARN? Eventuellt att ARN säger att Webhallen gjorde fel, men eftersom de återbetalt så är saken utagerad och ingen skada är skedd.

Det kostar mer att köpa motsvarande produkt nu, speciellt då TS kan ha tänkt sig köra enheten med optisk koppling, således en ekonomisk skada, se §30 i KKöpL.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med David ovan. Detta har inte gått till på rätt sätt. Jag är inte alls förvånad att det är webbhallen som det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Förstår inte problemet. Du returnerade en defekt vara och fick pengarna tillbaka. Jag skulle kalla det bra service.

Problemet är sannolikt att det inte går att få motsvarande högtalare för samma eller lägre pris som han ursprungligen köpte den för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är sannolikt att det inte går att få motsvarande högtalare för samma eller lägre pris som han ursprungligen köpte den för.

Har ingen betydelse. De var ju inte stendöda, så kunden/TS skulle naturligtvis själv ha fått välja om de ska skrota högtalarna eller lämna tillbaks dem.

Tänk dig att du lämnar in en bil för lagning av ett missljud och sen nån vecka senare får en utbetalning till dig motsvarande bilens resterande värde, och ett meddelande om att bilen inte gick att laga så verkstaden skrotade den på eget bevåg. Precis lika tokigt är det för TS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TS vill ju ha produkten och står nu utan med prospektet att köpa en ny för mer pengar, således har han utsats för en ekonomisk skada.

Detta kan omöjligen gå dig förbi, om det gör det så beklagar jag.

Ja, det går mig helt förbi, men så tillhör jag inte generationen ”entitled” heller. TS har exakt lika mycket pengar som innan han gjorde sitt ”fynd”. Hur man får det till att TS har lidit ekonomisk skada, ja, det går mig faktiskt fullkomligt förbi, men tack för omtanken!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jämförelsen är snarare, du köper en obetydligt begagnad bil från bilhandlaren. Växellådan havererar när du kör in på uppfarten hemma. Du tar den tillbaka till handlaren som ersätter sig med hela beloppet du betalade.

Nej, verkligen inte. Det du beskriver är en totalförlust av funktion. Här handlade det om en brist TS kunde tänka sig att leva med. Dessutom är det relevant i sammanhanget att varan kanske inte går att få tag på för samma pengar.

Jag förstår inte att du inte förstår! Detta är så kristallklart fel från Webhallens sida!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jämförelsen är snarare, du köper en obetydligt begagnad bil från bilhandlaren. Växellådan havererar när du kör in på uppfarten hemma. Du tar den tillbaka till handlaren som ersätter dig med hela beloppet du betalade.

Fast det var en dålig jämförelse i sammanhanget, då högtalarna fortfarande fungerade. En bättre jämförelse i så fall skulle varit att typ radion eller elhissen på rutorna inte fungerade, men bilen fungerar fortfarande bra i övrigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m4gnify:

Fast det var en dålig jämförelse i sammanhanget, då högtalarna fortfarande fungerade. En bättre jämförelse i så fall skulle varit att typ radion eller elhissen på rutorna inte fungerade, men bilen fungerar fortfarande bra i övrigt.

Tror än bättre är att ett av låsen till dörrarna pajar, digitala låset är paj men nyckel i dörren funkar. Det går fortfarande att nyttja bilen men det kräver alternativt väg för att komma in i fordonet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det går mig helt förbi, men så tillhör jag inte generationen ”entitled” heller. TS har exakt lika mycket pengar som innan han gjorde sitt ”fynd”. Hur man får det till att TS har lidit ekonomisk skada, ja, det går mig faktiskt fullkomligt förbi, men tack för omtanken!

Det var ju 2 000 kr rabatt och TS hade gärna tagit tillbaka högtalarna och kört på optisk port om det inte gick att reparera. Men nu fick han inte ens frågan utan de bara skrotade grejerna. Låter inte helt rätt kan jag tycka och TS gör rätt i att driva frågan och få ett svar.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Informerade han om att han kunde tänka sig leva med bristen på USB-anslutning, som säkert anses som primära sättet att ansluta dessa högtalare till datorn?

Det har absolut ingen betydelse. TS skulle ha blivit informerad om läget och erbjuden valet att ta tillbaks dem i skicket de var i, eller ersättas med beloppet.

Jag tror att Webhallens tekniker råkade förstöra högtalarna under processen och därför gjorde som de gjorde. Tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har ingen betydelse. De var ju inte stendöda, så kunden/TS skulle naturligtvis själv ha fått välja om de ska skrota högtalarna eller lämna tillbaks dem.

Tänk dig att du lämnar in en bil för lagning av ett missljud och sen nån vecka senare får en utbetalning till dig motsvarande bilens resterande värde, och ett meddelande om att bilen inte gick att laga så verkstaden skrotade den på eget bevåg. Precis lika tokigt är det för TS.

Citerade du fel person nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Informerade han om att han kunde tänka sig leva med bristen på USB-anslutning, som säkert anses som primära sättet att ansluta dessa högtalare till datorn?

Du kanske ska börja hänvisa till lagar och regler istället för att föra ett ensamt krig på alla fronter utan stöd och kalla de som vill följa lagar för "entitled".

Självklart ska de kolla med kunden innan de skrotar produkten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan folk lära sig att läsa?

"Högtalarna fungerade med 3,5, optisk och bluetooth men inte med USB kabel."

Sluta skriv att högtalarna var kass, de var INTE, kass. USB-anslutningen var kass. TS kanske ville att det skulle fungera, men han hade klarat sig bra ändå (jag hade gjort samma sak). Man skrotar därför inte bara något hur som helst.

Detta är framförallt till dig @Mindfighter som av någon konstig anledning spinner på det här.

Helt fel hanterat av Webhallen.

Ännu sämre av Webhallen, om det nu stämmer, är ju "detta är standard för hur vi hanterar detta". "Detta är standard". Skön reklamationsavdelning. Om något hade varit HELT kass, så förstår jag att de hade slängt det. Detta måste helt enkelt varit en miss. Kan verkligen inte se någonting annat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A