Hyra för hyresrätt.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Har en granne här som hade 7-8k för en kall januari (utanför göteborg). Direktverkande el, gammal villa.
Tror inte folk har det i snitt och de väljer att ta den smällen för de har inte råd att investera i värmepump/isolering.
I hans fall hyrde han huset men fick övertalat om att sätta in en luftpump till kommande år.

Att börja med att byta lister för fönster och dörrar är inga stora kostnader, och gamla lister är mer vanliga än man kan tro. Är inte speciellt svårt att gå med stearinljus längs med lister och se hur lågan beter sig. Alternativt så kan man hyra en FLIR värmekamera en dag och syna av kåken.

Verkar som folk har det alldeles för gott ställt eller så är de bara lata/obegåvade.

Är det en kall och snörik vinter så brukar man använda snön som isolering mot väggarna.

Har insett att vissa tycker det är behagligare att skylla ifrån sig än att få tummen ur och göra nånting åt allt värmeläckage.

Sen när folk nämner dyra omkostnader så tar de alltid i så de spricker (menar som när det är som kallast) men året har 12 månader. Alla som bor i eget hus torde förstå att man kalkylerar per årsbasis. Inget år är det andra likt osv, så när det är sommarhalvår/snäll vinter så får man spara undan pengar till när vargavintern kommer, alternativt ta de sparade slantarna till huset och isolering.

Förr i tiden så isolerade man väggarna med tidningspapper tex.

Permalänk
Avstängd

Kan vi släppa diskussionen om villor och uppvärmning eller? Det är totalt ointressant för tråden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Kan vi släppa diskussionen om villor och uppvärmning eller? Det är totalt ointressant för tråden.

Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Att börja med att byta lister för fönster och dörrar är inga stora kostnader, och gamla lister är mer vanliga än man kan tro. Är inte speciellt svårt att gå med stearinljus längs med lister och se hur lågan beter sig. Alternativt så kan man hyra en FLIR värmekamera en dag och syna av kåken.

Verkar som folk har det alldeles för gott ställt eller så är de bara lata/obegåvade.

Är det en kall och snörik vinter så brukar man använda snön som isolering mot väggarna.

Har insett att vissa tycker det är behagligare att skylla ifrån sig än att få tummen ur och göra nånting åt allt värmeläckage.

Sen när folk nämner dyra omkostnader så tar de alltid i så de spricker (menar som när det är som kallast) men året har 12 månader. Alla som bor i eget hus torde förstå att man kalkylerar per årsbasis. Inget år är det andra likt osv, så när det är sommarhalvår/snäll vinter så får man spara undan pengar till när vargavintern kommer, alternativt ta de sparade slantarna till huset och isolering.

Förr i tiden så isolerade man väggarna med tidningspapper tex.

Absolut , jag håller med dig helt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Mycket surr om andra saker.
Är det inte bara enklast att installera en elmätare och sen betalar du för elen du förbrukar. Då kan hyresvärden inte komma med sina hitte-på-siffror. Du kommer garanterat inte komma upp i några 1500kr enbart för elen.

Som jag har skrivit innan, har jag sagt att det är bara att sätta in mätare + proppskåp. Men värden vill inte, tycker det antagligen är för dyrt.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Som jag har skrivit innan, har jag sagt att det är bara att sätta in mätare + proppskåp. Men värden vill inte, tycker det antagligen är för dyrt.

ah, det var så många sidor och så många sidospår

Det låter mer som om hyrsvärden inte vill veta hur "mycket" ström du drar

Finns enkla Plugin-mätare du sätter i vanliga eluttaget (https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...) börja med några sånna så kan du själv få en uppfattning om hur mycket det rör sig om.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ah, det var så många sidor och så många sidospår

Det låter mer som om hyrsvärden inte vill veta hur "mycket" ström du drar

Finns enkla Plugin-mätare du sätter i vanliga eluttaget (https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...) börja med några sånna så kan du själv få en uppfattning om hur mycket det rör sig om.

Kan hyresvärden bara samla elen så behöver man ju inte blanda in nätbolaget och göra en fullödig installation med eget abonnemang, utan det finns ju mätare som går att montera i skåp:
http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare

Sedan gäller det förstås att hyresvärden i så fall debiterar vidare till en rimlig kostnad...

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

ah, det var så många sidor och så många sidospår

Det låter mer som om hyrsvärden inte vill veta hur "mycket" ström du drar

Finns enkla Plugin-mätare du sätter i vanliga eluttaget (https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...) börja med några sånna så kan du själv få en uppfattning om hur mycket det rör sig om.

https://media.discordapp.net/attachments/336954570729062412/7...
https://media.discordapp.net/attachments/336954570729062412/7...
https://media.discordapp.net/attachments/336954570729062412/7...

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk

Uppdatering.. Prata med handläggaren idag. De ville ha bild på brev och allt, plus att de inte hittar vem som egentligen köpt huset. Så fick ta en bild vid ingången och skicka till dem. Tog också upp om kameror de har satt upp bland annat där vi slänger sopor. Verkar märkligt med allt.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Uppdatering.. Prata med handläggaren idag. De ville ha bild på brev och allt, plus att de inte hittar vem som egentligen köpt huset. Så fick ta en bild vid ingången och skicka till dem. Tog också upp om kameror de har satt upp bland annat där vi slänger sopor. Verkar märkligt med allt.

Haha vafan

Jag håller på att läsa till fastighetsförvaltare. Jag kanske ska visa ditt case till lärarna så dom kan se hur vi INTE ska bete oss ute i arbetslivet

Vet du vad företaget heter som förvaltar/äger kåken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

-47? I Sibirien eller vart då, vilka år?

De kallaste uppmätta temperaturerna är: Januari -49,0° Karesuando 27 jan. 1999 och Vuoggatjålme 1 jan. 1951 (Norrland), Februari -52,6° Vuoggatjålme den 2 februari 1966 (Norrland) och December -48,9° Hemavan den 30 december 1978 (Norrland).

Kalix som det står under namnet, så typ 30mil från Karesuando. Minns ej vilket år men var mellan 96 och 2002. Så 1999 kan ha varit året.
Väderstationer står inte så tätt men det kanske du vet. Finns t.ex en i hela kommunen här och den är flera mil bort från ställen jag bott på iaf. Kollar man på termometern i bilen kan temperaturen skilja 15-20 grader på en 3mil bilresa (t.ex börja på -20 vid lägenhet och vara -40 vid jobbet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Blub:

Haha vafan

Jag håller på att läsa till fastighetsförvaltare. Jag kanske ska visa ditt case till lärarna så dom kan se hur vi INTE ska bete oss ute i arbetslivet

Vet du vad företaget heter som förvaltar/äger kåken?

Vill inte hänga ut någon.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av robinhermansson:

Vill inte hänga ut någon.

Det är dessutom riktigt kasst att slänga ut motparten vid en eventuell tvist. Om det är så att detta går till rätten så kan domstolen ogilla fallet om du hängt ut (medvetet eller omedvetet) motparten. Låt motparten vara anonym tills ärendet är klart är nog bästa för dig. Sedan om du berättar vem motparten är eller ej är helt upp till dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Vill inte hänga ut någon.

Är det ok om jag visar lappen du har i första inlägget för mina lärare?
Alltid spännande för egen del hur dom svarar rent juridiskt på din hyresvärds påståenden

Permalänk
Skrivet av Blub:

Är det ok om jag visar lappen du har i första inlägget för mina lärare?
Alltid spännande för egen del hur dom svarar rent juridiskt på din hyresvärds påståenden

Jag valde att ta bilden så ingen ska se, vem avsändaren är. Så det är helt ok för mig att du tar med den till skolan.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk

Sedan tycker jag det är konstig. Att jour nr hade jag innan, men har det inte längre. Så om något skulle hända typ ett vattenrör går eller vad som helst. Få en propp byt på över 12 timmar är inte ok.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk

Är det ny ägare på fastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Sedan tycker jag det är konstig. Att jour nr hade jag innan, men har det inte längre. Så om något skulle hända typ ett vattenrör går eller vad som helst. Få en propp byt på över 12 timmar är inte ok.

Tog fyra dagar för mig att få en spis av förra ägaren på huset vi bor i så ska nog inte uttala mig

Permalänk
Skrivet av Henke1989:

Är det ny ägare på fastigheten?

Skrivit det flera gånger innan. Ja ny ägare men har våra avtal.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk

Kanske står i tråden men vad betalar TS för hyra i dagsläget / mån?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kanske står i tråden men vad betalar TS för hyra i dagsläget / mån?

Hyran som sagt spelar ingen roll. För att det är ett avtal. Och avtal gäller.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Uppdatering.. Prata med handläggaren idag. De ville ha bild på brev och allt, plus att de inte hittar vem som egentligen köpt huset. Så fick ta en bild vid ingången och skicka till dem. Tog också upp om kameror de har satt upp bland annat där vi slänger sopor. Verkar märkligt med allt.

Vad skönt med en hyresvärd som gör det!!! Har tjatat på vår att sätta upp kameror vid vår sopsortering för det är det ena ljushuvudet efter det andra som inte kan slänga saker rätt. Hatar lata människor, värsta jag vet. Ser ut som fan, förstår inte att man vill bo i sådan skit.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Locos:

Vad skönt med en hyresvärd som gör det!!! Har tjatat på vår att sätta upp kameror vid vår sopsortering för det är det ena ljushuvudet efter det andra som inte kan slänga saker rätt. Hatar lata människor, värsta jag vet. Ser ut som fan, förstår inte att man vill bo i sådan skit.

Förutom att det kanske är olagligt då? Eftersom vi inte vet hur det ser ut, var de slänger sopor och om de följt de riktlinjer som finns.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Locos:

Vad skönt med en hyresvärd som gör det!!! Har tjatat på vår att sätta upp kameror vid vår sopsortering för det är det ena ljushuvudet efter det andra som inte kan slänga saker rätt. Hatar lata människor, värsta jag vet. Ser ut som fan, förstår inte att man vill bo i sådan skit.

Du tar upp att kameror e bra. Vist jag tycker kameror är bra till rätt sätt.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av robinhermansson:

Hyran som sagt spelar ingen roll. För att det är ett avtal. Och avtal gäller.

Avtal kan ändras och omförhandlas, är hyran sjukt billig så har hyresvärden rätt att omförhandla.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Sötast
Skrivet av adfactory:

Avtal kan ändras och omförhandlas, är hyran sjukt billig så har hyresvärden rätt att omförhandla.

I rimlighet och av rimliga skäl - ja.
Inte chockhöjning för att hyresvärden ska kunna leasa en Volvo T8 istället för T5

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Avtal kan ändras och omförhandlas, är hyran sjukt billig så har hyresvärden rätt att omförhandla.

Jo klart de kan det. Men de ska gå genom avtal eller hur tänker du?

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av robinhermansson:

Jo klart de kan det. Men de ska gå genom avtal eller hur tänker du?

Brevet är ju helt fel skrivet, men att dom vill att TS ska betala mer hyra är ju solklart, sen att dom hittar på skit om att han gör av med mer EL än ett fjärrvärmeverk är ju en annan grej. Men "marknadsmässig" hyra skall dom kunna ta ut.

Vill dom ha betalt för elen får dom styra upp det och sätta upp en mätare.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Brevet är ju helt fel skrivet, men att dom vill att TS ska betala mer hyra är ju solklart, sen att dom hittar på skit om att han gör av med mer EL än ett fjärrvärmeverk är ju en annan grej. Men "marknadsmässig" hyra skall dom kunna ta ut.

Vill dom ha betalt för elen får dom styra upp det och sätta upp en mätare.

Finns en anledning till att de tidigare ägare inte kan ta marknadshyra.
Eller tror du att de inte ville känna pengar?

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kalix som det står under namnet, så typ 30mil från Karesuando. Minns ej vilket år men var mellan 96 och 2002. Så 1999 kan ha varit året.
Väderstationer står inte så tätt men det kanske du vet. Finns t.ex en i hela kommunen här och den är flera mil bort från ställen jag bott på iaf. Kollar man på termometern i bilen kan temperaturen skilja 15-20 grader på en 3mil bilresa (t.ex börja på -20 vid lägenhet och vara -40 vid jobbet).

Jag känner till att det inte står väderstationer överallt, jag känner till att det finns nåt som heter klimatzoner med. Va inte det som va poängen utan poängen är att det inte är så vanligt med vargavintrar numera år 2020. Likt förbaskat så har man sån elräkning för denna boyta så är det nånting som felar när det gäller isolering. Vi pratar inte om 26 grader inomhus nu utan 20.

Sen så var ju önskemålet från nån att vi skulle lämna detta sidospår i denna tråden (även om det är intressant).