Fiberingång blockerad av tidigare hyresgäst

Permalänk
Avstängd

Kan du inte få tillgång till lägenheten för att testa koppla upp dig och se vilken operatör det är? Och om internet i lägenheten fungerar alls

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Pamudas - Testa ringa skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567. Kan mycket väl vara så att vem som är eller var folkbokförd på en viss adress är offentliga uppgifter.

Du har rätt att ringa helt anonymt dessutom och ställa dina frågor.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Får inte ut vem som bott på adressen tidigare, ingen vill lämna ut den informationen

Du kan ju prova att skicka ett brev, finns det en adressändring så bör det ju komma till rätt person.

Permalänk
Medlem

Menar Bahnhof på allvar att de inte kan göra något? De ser ju för tusan att abonnemangsinnehavaren har flyttat i och med ändrade folkbokföringsuppgifter (såvida den föregående hyresgästen inte ens orkat flyttanmäla till Skatteverket. Dock är man enligt lag skyldig att vara folkbokförd där man bor). Sånt här blir man bara så trött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Du kan ju prova att skicka ett brev, finns det en adressändring så bör det ju komma till rätt person.

Funkar inte det bara om man vet namnet på den man vill skicka till? Hur ska posten veta vem det ska till annars? Bara adress räcker väl inte.. fast jag kan såklart ha fel.

Skrivet av Viceroy:

Menar Bahnhof på allvar att de inte kan göra något? De ser ju för tusan att abonnemangsinnehavaren har flyttat i och med ändrade folkbokföringsuppgifter (såvida den föregående hyresgästen inte ens orkat flyttanmäla till Skatteverket. Dock är man enligt lag skyldig att vara folkbokförd där man bor). Sånt här blir man bara så trött på.

Speciellt när de även är ansvariga över nätet. Nu är det förmodligen en annan del av kundtjänst men ändå.. "rätt" kundtjänst hittade inte ens adressen???

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Ja det är iofs sant, internet skulle finnas via "OpenGiga" som man då tecknade eget avtal hos. Frågan är om det verkligen är möjligt att dra något sådant vidare mot hyresvärden?

ja då finns det ju svart på vitt att lägenheten ska ha en viss utrustning och är hyresvärden att se till att den har alla funktioner den anger i kontraktet så ligger på hans bord att antingen fixa det eller dra av för att möjligheten inte längre är tillgänglig.

ungefär samma som om du hyrt en lägenhet med tvättmaskin men när du flyttar in så visar det sig att förra ägaren tagit med sig tvättmaskinen när denne flyttade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa googla på adressen samt på hitta/eniro och se om de hunnit ändra sin information om vem som bor på adressen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja då finns det ju svart på vitt att lägenheten ska ha en viss utrustning och är hyresvärden att se till att den har alla funktioner den anger i kontraktet så ligger på hans bord att antingen fixa det eller dra av för att möjligheten inte längre är tillgänglig.

ungefär samma som om du hyrt en lägenhet med tvättmaskin men när du flyttar in så visar det sig att förra ägaren tagit med sig tvättmaskinen när denne flyttade.

Vet inte om den jämförelsen håller...
Det är lite mer som att vi får en okänd tvättmaskin av okänd volym som saknar garanti, reparationsmöjlighet och vi kan inte byta ut till egen om den slutar fungera. Vi är mao. helt fast med den okända tvättmaskinen

Är rätt less på det här.. vill bara iväg från nuvarande lägenhet som är under all kritik

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Testa googla på adressen samt på hitta/eniro och se om de hunnit ändra sin information om vem som bor på adressen.

Det är ett företag som tydligen är verksam på den adressen 😂🤷‍♂️ Det är bara lägenheter där... Lägenheten har stått tom i flera månader.. Vet inte vad som händer längre

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Antar att lägenheten hyrdes ut eller såldes med möjligheter till internet i annonsen/kontraktet

Ring hyresvärden och kräv hyresavdrag för att att du inte kan använda möjligheterna.

Det är faktiskt inte så dum idé, om inte annat sätter det press på hyresvärden att kontakta tidigare hyresgäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Får inte ut vem som bott på adressen tidigare, ingen vill lämna ut den informationen

Provat att bara kolla på eniro? Sök på adressen med uppgång så får du en lista på alla som bor där. Kan ju vara så att de inte uppdaterat den biten än, och då står den gamla hyresgästen med i listan. Mer sannolikt om det inte hade gått 6 månader naturligtvis, men det är ju rätt lätt att prova.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Kan väl vara så att du inte heller bor där än, så de inte kan aktivera något utan inflyttad hyresgäst?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ett företag som tydligen är verksam på den adressen 😂🤷‍♂️ Det är bara lägenheter där... Lägenheten har stått tom i flera månader.. Vet inte vad som händer längre

Kolla upp företaget på allabolag.se och se om det finns några namn på personer under sektionen "Befattningshavare".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lita på vad Bahnhof-supporten säger. Bahnhof borde ha rutiner för det här scenariot. Enligt min erfarenhet så lämnar Bahnhofs support ofta mycket att önska.

Följande rutiner gäller för iTux vid ”byte” av leverantör:
”Det finns en rutin som heter Forced Port Take-Over där den nya leverantören tar bort den gamla tjänsten och aktiverar sin egna.”

Sannolikt så bör Bahnhof kunna göra något liknande. Rekommenderar dock en annan ISP just pga. deras eländiga support.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Jag skulle inte lita på vad Bahnhof-supporten säger. Bahnhof borde ha rutiner för det här scenariot. Enligt min erfarenhet så lämnar Bahnhofs support ofta mycket att önska.

Följande rutiner gäller för iTux vid ”byte” av leverantör:
”Det finns en rutin som heter Forced Port Take-Over där den nya leverantören tar bort den gamla tjänsten och aktiverar sin egna.”

Sannolikt så bör Bahnhof kunna göra något liknande. Rekommenderar dock en annan ISP just pga. deras eländiga support.

Har inte så mycket att välja mellan dessvärre
Bahnhof, AllTele och bredband2.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kolla upp företaget på allabolag.se och se om det finns några namn på personer under sektionen "Befattningshavare".

Finns två anställda:
Suppleant och Ledamot.

Verkar ha bytt adress 2020-07 på allabolag.. antar att jag måste försöka komma i kontakt med någon där då.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns två anställda:
Suppleant och Ledamot.

Verkar ha bytt adress 2020-07 på allabolag.. antar att jag måste försöka komma i kontakt med någon där då.

Uppdatering igen.. företaget som vart aktivt flyttade ut 2012. Det är inte uppdaterat på Hitta.se bl.a. än bara. Det har vart minst två hyresgäster efter detta äldre par som hade företaget.

Sökningen fortsätter...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Uppdatering igen.. företaget som vart aktivt flyttade ut 2012. Det är inte uppdaterat på Hitta.se bl.a. än bara. Det har vart minst två hyresgäster efter detta äldre par som hade företaget.

Sökningen fortsätter...

#18606487

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma situation där Open Universe är dom som står för nätet. Dom hade som procedur att dom kontaktar företaget i fråga som har hand om den fd hyresgästen, och så fåt dom 3 arbetsdagar på sig att svara. Har dom inte fått nåt svar då så stänger dom ner nätet och jag kan koppla på mitt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ah! Missade det inlägget, sorry.
Har nu pratat med hyresvärden igen och tydligen hade denne "glömt" ringa tidigare.. men skulle göra det nu istället. Låter lovande det här (:

Skrivet av RVX:

Jag sitter i exakt samma situation där Open Universe är dom som står för nätet. Dom hade som procedur att dom kontaktar företaget i fråga som har hand om den fd hyresgästen, och så fåt dom 3 arbetsdagar på sig att svara. Har dom inte fått nåt svar då så stänger dom ner nätet och jag kan koppla på mitt.

Önskade att det var så enkelt för mig... Bahnhof stoppar huvudet i sanden och säger att de kan minsann inte göra något... OpenGiga som är stadsnätet svarar inte på mail och kundtjänsten via telefon går direkt till Bahnhof som inte ens hittar adressen 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ah! Missade det inlägget, sorry.
Har nu pratat med hyresvärden igen och tydligen hade denne "glömt" ringa tidigare.. men skulle göra det nu istället. Låter lovande det här (:

Önskade att det var så enkelt för mig... Bahnhof stoppar huvudet i sanden och säger att de kan minsann inte göra något... OpenGiga som är stadsnätet svarar inte på mail och kundtjänsten via telefon går direkt till Bahnhof som inte ens hittar adressen 👍

Är exakt samma för mig, har också Bahnhof. Allt dom kan göra är att avvakta.
Du måste på nåt sätt få tag i nätoperatören, dvs OpenGiga. Hur vet jag dessvärre inte, tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kolla mrkoll eller något liknande, nån av de här tjänsterna sparar där du har bott tidigare. Det kanske går att söka på adress och få fram tidigare hyresgäster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kolla mrkoll eller något liknande, nån av de här tjänsterna sparar där du har bott tidigare. Det kanske går att söka på adress och få fram tidigare hyresgäster.

Finns ingen som bor på adressen och förra hyresgästen flyttade ut i Maj om man nu kan lita på det hyresvärden säger Har sökt och det enda jag faktiskt hittade var detta företag, men dessa personer flyttade ut 2012 och hade inte ens bredband (bara mobilt). MrKoll ger inget resultat..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

anslut med en dator till uttaget, du lär få internet om det är aktivt.
Då kan du se vilken ISP det faktiskt är. Du ringer sen den ISP, dom kan koppla "ur" abonnemanget utan att för den delen sluta ta betalt.

Detta har jag fått göra där folk flyttat med bindiningstid kvar på abonnemang, då dom kanske inte kunde flytta med sig abonnemanget till nya adressen och uppsägning kanske inte gick, fick eller orkades göras.

finns inget som säger att du inte får använda deras internet, det är upp till dom själv att lösa skiten.

Regelbrott borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Bahnhof tar verkligen det här med att vägra lämna ut information till andra nivåer, nu vägrar de tom låta sina anställda se vilka som använder deras nät....

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem när jag flyttade in i en lägenhet. Tidigare hyresgästen var sen med att säga upp, och jag kunde inte ta över förens tidigare abonnemang var borttaget. Blev att jag använde deras internet i nästan 3 månader innan det plötsligt dog, fick upp en sida för att välja abonnemang och typ 5 minuter senare fungerade allt igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

anslut med en dator till uttaget, du lär få internet om det är aktivt.
Då kan du se vilken ISP det faktiskt är. Du ringer sen den ISP, dom kan koppla "ur" abonnemanget utan att för den delen sluta ta betalt.

Detta har jag fått göra där folk flyttat med bindiningstid kvar på abonnemang, då dom kanske inte kunde flytta med sig abonnemanget till nya adressen och uppsägning kanske inte gick, fick eller orkades göras.

finns inget som säger att du inte får använda deras internet, det är upp till dom själv att lösa skiten.

Ja alltså jag hade ju helt klart använt det befintliga om jag inte var så beroende av att det funkade 😅 Känns lite tryggare att i alla fall kunna kontakta support om det vore något, än att bara vänta ut tills det fixar sig.. Om det inte händer något tills vi flyttar in så är det absolut som du säger, får köra på mobilens tills det är löst...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att kolla med en advokat vad du kan göra eller om det är dags att göra en polisanmälan eftersom det finns åtminstone prejudikat när det gäller att man inte får parkera sin bil så att man blockerar någon annans egendom.

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag fått ordning på skiten. Pratade med hyresvärden igen som då hade pratat med "fiberkillarna"(lol) som undersökte saken. Det är tydligen så att grannen under vår lägenhet har haft sin fiber felkopplad och anslutit till "våran" box. Dessa anslutningar/abonnemang är inte bundna till en adress utan till en fysisk koppling i denna box. Så att Bahnhof ser det som en koppling som då tar upp plats är inte så konstigt. Hade alltså inte kunnat köra på någon annans abonnemang 🤷‍♂️
Detta är nu åtgärdat och den andra grannen blev omkopplad till sin rätta box.

Det har ändå vart väldigt lärorikt det här, jag kan nämligen säga att jag aldrig lär ha med Bahnhof att göra igen. Trodde många överdrev när de sa att Bahnhof har dålig support.. men oj 😅 Nästan skrattretande hur otroligt dåligt de hanterar nya kunder. Jag får bokstavligen svar på 5-6 ord i mailen som jag väntar på i ett par dagar (3 dagar svarstid för varje mail minst) i stil med:
"Hej, nej det är fortfarande fel.
Mvh #### på Bahnhof"

De hänvisar till OpenGiga som kopplar om till Bahnhof Snyggt! Ringer jag så kan de inte ens se att adressen finns.. så stor hjälp var det 😆👍

Nä nu blir det att koppla in routern som nyss kom med posten och välja Bredband2 som förhoppningsvis inte är sämre (högst otroligt) och köra på!
Stort tack till er alla som försökte hjälpa

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Äntligen har jag fått ordning på skiten. Pratade med hyresvärden igen som då hade pratat med "fiberkillarna"(lol) som undersökte saken. Det är tydligen så att grannen under vår lägenhet har haft sin fiber felkopplad och anslutit till "våran" box. Dessa anslutningar/abonnemang är inte bundna till en adress utan till en fysisk koppling i denna box. Så att Bahnhof ser det som en koppling som då tar upp plats är inte så konstigt. Hade alltså inte kunnat köra på någon annans abonnemang 🤷‍♂️
Detta är nu åtgärdat och den andra grannen blev omkopplad till sin rätta box.

Det har ändå vart väldigt lärorikt det här, jag kan nämligen säga att jag aldrig lär ha med Bahnhof att göra igen. Trodde många överdrev när de sa att Bahnhof har dålig support.. men oj 😅 Nästan skrattretande hur otroligt dåligt de hanterar nya kunder. Jag får bokstavligen svar på 5-6 ord i mailen som jag väntar på i ett par dagar (3 dagar svarstid för varje mail minst) i stil med:
"Hej, nej det är fortfarande fel.
Mvh #### på Bahnhof"

De hänvisar till OpenGiga som kopplar om till Bahnhof Snyggt! Ringer jag så kan de inte ens se att adressen finns.. så stor hjälp var det 😆👍

Nä nu blir det att koppla in routern som nyss kom med posten och välja Bredband2 som förhoppningsvis inte är sämre (högst otroligt) och köra på!
Stort tack till er alla som försökte hjälpa

Bahnhof är kanske inte bäst men jag tvivlar nån annan isp hade hjälpt dig nå bättre. Kundtjänst är det man sparar mest pengar på. Bara för du kan ringa och sitta i telefonkö 30 minuter betyder inte att som som man pratar med kan hjälpa.

Företag som Bahnhof eller andra isp (som inte enbart är lokala) har hundratals med olika nät och ingen kan ha koll på allt. Värst är smånät hos små kunder, större kommunala nät har man ofta bra verktyg för managering.