Fiberingång blockerad av tidigare hyresgäst

Permalänk
Medlem

Fiberingång blockerad av tidigare hyresgäst

Ska flytta in i ny lägenhet nu nästa månad och det innebär såklart att allt måste förberedas vad gäller bredband och el m.m.

Problemet är att förra hyresgästen (som förövrigt flyttat ut för snart ett halvår sedan) inte tagit med sig sitt aktiva bredband. Bredbandet är alltså fortfarande aktivt på adressen och blockerar alla nya anslutningar enligt Bahnhof.

Så frågan är alltså vad jag kan göra? Bahnhof kan tydligen inte göra något - även fast de driftar nätet som det handlar om.. har kontaktat hyresvärden och bett om uppgifterna för förra hyresgästen men det är mindre lyckat i.o.m., gdpr och allt sånt trams.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Knappast det man bör göra, men kan du inte bara snylta på dennes tills de att den slutar betala?

Nä det ända rätta är väll bara att fortsätta att fråga hyresvärden om de kan be hen eller se om personen fins på hitta/eniro och försöka få tag på denne på det viset.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är det en hyreslägenhet, vilket det verkar av din text, prata med hyresvärden.

Permalänk
Medlem

Verkar knasigt. Betalar förra hyresgästen för det fastän denna flyttat ut? Om det är aktivt hade jag nog bara fortsatt att nyttja det och låtsas att det regnar.

Annars är det väl att få hyresvärden att skriva ett papper som förklarar att hyresgästen flyttats ut och att abonnemanget kan avslutas så att den nya hyresgästen kan öppna ett abonnemang. Sedan kan dem eller du mejla över till nätägaren.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna va en/ett dödsbo och de ej har kommit så långt att de inte tänkt på autogiron...

Permalänk
Medlem

Ta reda på vem som har hand om nätdriften för det är inte Bahnhof. Exempelvis som här i Helsingborg så är det Öresundskraft och sedan är det olika Leverantörer som står för anslutning. Den som har hand om själva driften kan stänga av det gamla, Sedan kan du få en ny anslutning av Bahnhof som leverantör. Var själv med om samma sak här

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stig86:

Ta reda på vem som har hand om nätdriften för det är inte Bahnhof. Exempelvis som här i Helsingborg så är det Öresundskraft och sedan är det olika Leverantörer som står för anslutning. Den som har hand om själva driften kan stänga av det gamla, Sedan kan du få en ny anslutning av Bahnhof som leverantör. Var själv med om samma sak här

Här i Göteborg (inom allmännyttan) så är det ett bolag som heter Itux, men tyvärr vägrar de att svara på samtal från användarna och hänvisar bara till leverantören som ska ta alla supportärenden och själva ta det till Itux om det behövs (vilket det nästan alltid gör eftersom leverantören inte är så inblandad i nätet egentligen).

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in i nuvarande bostad så fanns det redan ett aktivt Comhem-abonnemang(hos Itux Framtidens Bredband) det löstes genom att kontakta Comhem så dom kunde stänga det.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Skulle kunna va en/ett dödsbo och de ej har kommit så långt att de inte tänkt på autogiron...

Autogiron spärras alla när man dör. Bara den som företräder dödsboet som kan agera åt dödsboet, d.v.s. inget sker med automatik efter banken fått notifiering om dödsfallet. (sker i princip direkt)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Skulle kunna va en/ett dödsbo och de ej har kommit så långt att de inte tänkt på autogiron...

Nej, det är en hyresrätt och tidigare hyresgäst flyttade själv ut.

Skrivet av stig86:

Ta reda på vem som har hand om nätdriften för det är inte Bahnhof. Exempelvis som här i Helsingborg så är det Öresundskraft och sedan är det olika Leverantörer som står för anslutning. Den som har hand om själva driften kan stänga av det gamla, Sedan kan du få en ny anslutning av Bahnhof som leverantör. Var själv med om samma sak här

Men nu är det Bahnhof som tar hand om nätdriften.. Nätägaren heter OpenGiga och driftas av Bahnhof. Ringer du support på OpenGiga så kopplas du till supporten på Bahnhof

De kunde i alla fall inte göra något utan hänvisade till hyresvärden. Får se imorgon vad denne säger, annars får vi väl helt enkelt nyttja det befintliga tillsvidare - kan ju inte göra något mer?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

har kontaktat hyresvärden och bett om uppgifterna för förra hyresgästen men det är mindre lyckat i.o.m., gdpr och allt sånt trams.

Då får du be dem vidarebefordra ett meddelande från dig, borde inte vara svårare än så.

Eller kontakta leverantören och be att de i sin tur tar kontakt med den förra hyresgästen. Eftersom de kan se att en ny person är folkbokförd på adressen och den gamla har flyttat borde det inte bara ett problem.

Har du kollat så att den gamla hyresgästen inte står på din adress? Det är sånt som folk glömmer bort att ändra vilket i värsta fall kan bli krångligt för alla inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Då får du be dem vidarebefordra ett meddelande från dig, borde inte vara svårare än så.

Eller kontakta leverantören och be att de i sin tur tar kontakt med den förra hyresgästen. Eftersom de kan se att en ny person är folkbokförd på adressen och den gamla har flyttat borde det inte bara ett problem.

Har du kollat så att den gamla hyresgästen inte står på din adress? Det är sånt som folk glömmer bort att ändra vilket i värsta fall kan bli krångligt för alla inblandade.

Vet inte vilken leverantör det är, Bahnhof kunde inte se detta - de ser bara att det är aktivt och blockerar.

Nej det är ingen som står på adressen, tycker det hela verkar mycket märkligt!

Försökte faktiskt beställa direkt via Bahnhof tidigare och de kunde inte hitta adressen ö.h.t., den fanns liksom inte i systemet (detta var via telefon dessutom). Ringer till Hyresvärden och kollar så allt är rätt med adress, lägenhetsnummer osv och det ser bra ut. Väljer då att beställa via webben där adressen återigen inte hittades - men fick alternativet att välja vilket nät det handlade om (OpenGiga) och kunde därmed gå vidare. Nu har det alltså gått från att adressen inte finns, till att någon annan redan är aktiv på adressen?

Citat:

Tack för din beställning!

Vid en första kontroll har vi inte lyckats schemalägga en aktivering. Det beror på att det ligger en annan tjänst aktiv på adressen. Så snart den är urkopplad, kan vi aktivera din tjänst från oss.

...

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta kontakt med den som har abonnemang aktivt just nu, då vi inte kan få fram information vem som har ett aktivt abonnemang.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vet inte vilken leverantör det är, Bahnhof kunde inte se detta - de ser bara att det är aktivt och blockerar.

Om du testar att göra ett test på: https://www.speedtest.net/ så identifierar den vilken operatör jag har i alla fall. Värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du testar att göra ett test på: https://www.speedtest.net/ så identifierar den vilken operatör jag har i alla fall. Värt ett försök.

Har inte flyttat in i lägenheten än så det blir lite svårt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

OK, men när du får tillgång. Annars försök att få kontakt med föregående gäst.

Annars så brukar en inkoppling kunna göras på någon timme efter man har tagit över en lägenhet, om det nu inte finns något hinder i vägen vill säga.

Permalänk
Medlem

När du flyttar in ska du få ett hyresavtal. Kan du inte skicka/ta ett foto och skicka detta? till operatören.

Permalänk
Medlem

Efter många om och men så övertygade jag tillslut hyresvärden till att ringa upp förra hyresgästen. Får se vad resultatet blir Första reaktionen var i princip "men kan inte du bara använda det som finns i så fall?".. ja det fungerar väl, men hur moraliskt och bra det vore för jobbet m.m. är väl lite si och så 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att anslutningen kopplas ur vid midnatt och blir öppet efter midnatt? Det är ju trots allt den sista idag.
Kanske så simpelt att den tidigare hyresgästen valt att avsluta abonnemanget istället för att flytta det. Tidigare hyresgästen kan ju även ha varit sen ute så det avslutas vid nästa månadsskifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är inte så enkelt som att anslutningen kopplas ur vid midnatt och blir öppet efter midnatt? Det är ju trots allt den sista idag.
Kanske så simpelt att den tidigare hyresgästen valt att avsluta abonnemanget istället för att flytta det. Tidigare hyresgästen kan ju även ha varit sen ute så det avslutas vid nästa månadsskifte.

Känns inte så troligt när lägenheten stått tom i ett antal månader redan Tror den blev tom i mars/april någon gång. Men inväntar på svar från hyresvärden som förhoppningsvis inte dröjer alltför länge..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra på tills det slutar fungera.
Du märkerju bara nån dag att du kommer till en beställningssida.
Bara tacka och ta emot om det är gratis om det inte är det endå.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ett jäkla problem, speciellt då tidigare hyresgäst måste avsluta sitt abonemang eller flytta det. Precis samma sak hände mig. Det tråkiga är att ingen tog ansvar, varken uppsalahem eller open universe. Kan ju tycka att om man kommer till en ny lägenhet så ska sånt vara fixat. Hoppas det löser sig, tog mig veckor innan de fick tag i förra hyresgästen.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Autogiron spärras alla när man dör. Bara den som företräder dödsboet som kan agera åt dödsboet, d.v.s. inget sker med automatik efter banken fått notifiering om dödsfallet. (sker i princip direkt)

Vet av egen erfarenhet (tyvärr) att hos Swedbank så sägs inte autogiro upp när det blir dödsbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför inte bara köra på tills det slutar fungera.
Du märkerju bara nån dag att du kommer till en beställningssida.
Bara tacka och ta emot om det är gratis om det inte är det endå.

Förutsatt att det är okej hastighet m.m.

Jobbar hemifrån heltid, är beroende av internet för mitt jobb. Att bara köra på och hoppas att det inte dör funkar helt enkelt inte.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Förutsatt att det är okej hastighet m.m.

Jobbar hemifrån heltid, är beroende av internet för mitt jobb. Att bara köra på och hoppas att det inte dör funkar helt enkelt inte.

Du kanske kan använda tethering/hotspot via mobilen som backuplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Du kanske kan använda tethering/hotspot via mobilen som backuplösning?

Det är förvisso sant 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

En liten update igen då.. Hyresvärden har fortfarande inte fått det ordnat då Bahnhof precis meddelade om att det fortfarande finns ett aktivt abonnemang på adressen. Vi flyttar in på fredag nästa vecka.

Det börjar luta åt att jag helt enkelt får köpa mig en router och köra på i hopp om att det fortsätter fungera. Det är helt sjukt hur någon annan kan låsa en ute på detta vis?! Jag har ingen aning om vad det är för nuvarande abonnemang, vilken hastighet eller liknande som är aktivt eller framförallt hur jag ens ska få support utan att vara "kunden"? Leverantörerna kräver ju idag någon form av inloggning för att det ens ska gå att få fram driftinfo...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En liten update igen då.. Hyresvärden har fortfarande inte fått det ordnat då Bahnhof precis meddelade om att det fortfarande finns ett aktivt abonnemang på adressen. Vi flyttar in på fredag nästa vecka.

Det börjar luta åt att jag helt enkelt får köpa mig en router och köra på i hopp om att det fortsätter fungera. Det är helt sjukt hur någon annan kan låsa en ute på detta vis?! Jag har ingen aning om vad det är för nuvarande abonnemang, vilken hastighet eller liknande som är aktivt eller framförallt hur jag ens ska få support utan att vara "kunden"? Leverantörerna kräver ju idag någon form av inloggning för att det ens ska gå att få fram driftinfo...

Har du själv försökt kontakta personen/personerna som tidigare bodde i lägenheten, jag menar det kan ju vara så att de helt enkelt inte tänkt på att avsluta abonnemanget och betalar med autogiro eller automatisk e-faktura så kommer det ju bara löpa vidare.

Permalänk

Antar att lägenheten hyrdes ut eller såldes med möjligheter till internet i annonsen/kontraktet

Ring hyresvärden och kräv hyresavdrag för att att du inte kan använda möjligheterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Har du själv försökt kontakta personen/personerna som tidigare bodde i lägenheten, jag menar det kan ju vara så att de helt enkelt inte tänkt på att avsluta abonnemanget och betalar med autogiro eller automatisk e-faktura så kommer det ju bara löpa vidare.

Får inte ut vem som bott på adressen tidigare, ingen vill lämna ut den informationen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Antar att lägenheten hyrdes ut eller såldes med möjligheter till internet i annonsen/kontraktet

Ring hyresvärden och kräv hyresavdrag för att att du inte kan använda möjligheterna.

Ja det är iofs sant, internet skulle finnas via "OpenGiga" som man då tecknade eget avtal hos. Frågan är om det verkligen är möjligt att dra något sådant vidare mot hyresvärden?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB