Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Varför ingen lista över effektmätningen som ni brukar att göra?

Denna?
https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Dold text
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Vilket monster! Är dock besviken på energieffektiviteten.

Permalänk
Medlem

Yes☺️

Då var inköpet av en 1440p/170hz skärm berättigat

Permalänk
Medlem

Så mellan 24-36% bättre än 2080ti enligt prestandaindex. Tråkigt att det var så dåligt på överklockning. Mitt 2080ti klockar ca 15-20% i (beroende på benchmark) så detta är inte värt att uppgradera till för mig personligen.

Med det sagt ser det ut att vara ett bra kort!

Permalänk
Medlem

Imponerande. Ett 3080 med RTX On presterar ungefär som ett 2080 Super med RTX Off, och i vissa fall till och med som ett 2080 Ti. Blir en trevlig uppgradering från mitt 1080

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Äntligen dax för ett nytt kort efter det fantastiska 1080 ti. Som vanligt ett bra test, tummen upp till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Vilket monster! Är dock besviken på energieffektiviteten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tur man nyss fick en utbetalning på sparade semesterdar, bara hoppas man får ett inom en månad då det verkar vara halverst dålig tillgång på kort.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Vilket kort! Längtar tills jag får sätta vantarna på ett 3090

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Nästan 8 lax är fortfarande för dyrt. Ett övre-mellan kort ska inte kosta mer än 6000 kr max. Hoppas AMD är aggressiva med prissättningen och tvingar ner Nvidia. Big Navi ser lovande ut. Kanske inte når 3090 men borde nå 3080.

Permalänk
Medlem

Så en snabb summering;

~24% bättre än RTX 2080 Ti i 1080p
~30% bättre än RTX 2080 Ti i 1440p.
~35% bättre än RTX 2080 Ti i 2160p.

Kylaren är kompetent med hänsyn till strömförbrukning, f.a. för att vara referensdesign, men precis som många misstänkt så blir processorn varmare med denna kylarlösningen på GPU:n.

Priset är "högt" men sett till föregående generations kostnader är det betydligt mer prisvärt.
Tyvärr känns det som att tiden när man kunde köpa high end GPU:er för under 5000:- är borta.

Allt som allt verkar RTX 3080 vara ett väldigt bra kort, och jag hade nog skaffat ett om jag hade behövt mer prestanda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi? Kommer min Ryzen 5 3600 säcka ihop totalt vid 1080p-gaming med ett sånt här kort?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@HarryBee: Nej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Var är 3090, lär vara ett monster,.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Hej alla glada och välkomna till den efterlängtade recensionen av Geforce RTX 3080!

Som vanligt när det kommer till stora recensioner med över tjugo sidor kan det slinka in ett och annat stavfel. Använd gärna rättelsefunktionen i artikeln om ni hittar sådana så rättar vi till dem så snabbt som möjligt!

Nedan har jag samlat några frågeställningar som dykt upp en del i forumet inför den här lanseringen.

Behövs PCI Express 4.0 för att få ut full prestanda ur Geforce RTX 3080?

Det korta svaret är: nej – åtminstone inte med dagens processorhårdvara. Över de tolv spel vi använde med vår AMD-baserade testrigg såg vi en genomsnittlig prestandaskillnad på 1 procent i samtliga upplösningar när vi växlade mellan PCI Express 3.0 och 4.0. I slutändan var vår Intel-baserade testrigg starkare än AMD-ditot och gav grafikkortet mer utrymme att sträcka på benen, och då framförallt i upplösningar under 4K UHD.

Hoppa över till sidan 6 för testet av PCI Express 4.0 vs 3.0.

Behöver jag uppgradera mitt nätaggregat på 650 W till något starkare?

Njae, det beror helt på övrig konfiguration och eventuella önskemål om marginaler vid exempelvis överklockning. Nvidia själva specificerar 750 W som en rekommenderad nivå men skriver också i sin dokumentation att modeller i lägre effektklass kan fungera beroende på hur mycket det övriga systemet drar.

I våra tester med både Core i9-10900K och Ryzen 9 3900XT låg vi konsekvent under 500 W effektuttag för hela systemet (inklusive effektförluster vid AC till DC-konvertering), så ett kvalitativt 650 W-agg i stil med Corsairs RM650x borde utan problem kunna driva runt det hela – åtminstone utan överklockning. Om man är i läget att bygga en helt ny dator skulle jag dock passa på att slänga på en enhet på 750 W för marginalernas skull.

Är inte 10 GB VRAM i minsta laget för Geforce RTX 3080?

Alltså, mer VRAM är aldrig fel, men samtidigt tror jag inte vi hade fått se en prislapp under 8000 kronor för Geforce RTX 3080 om det hade haft exempelvis 20 GB GDDR6X. I de spelen vi testat i 4K UHD med maxade inställningar finns det ett fåtal titlar där vi ser en minnesanvändning som överskrider 6 GB, och då menar vi inte allokerade siffror från GPU-Z eller i spelets meny som hävdar skyhög minnesanvändning, utan faktiska fall där prestandan dyker ned i källaren för att minnet tar slut hos exempelvis Geforce RTX 2060.

Flyttades recensionsembargot av Geforce RTX 3080 för att prestandan var för låg?

Vi kommer nog aldrig att veta exakt varför embargot flyttades. Kanske var det fraktproblem av kort till recensenter eller att Nvidia helt enkelt inte ville att kortet skulle drunkna i nyheterna om företagets förvärv av ARM. Det hade dock inget med prestandan att göra. Vi använde en och samma drivrutin under hela testandet, och det var aldrig något snack om att kortet skulle prestera sämre än väntat.

Om ni har några andra frågor eller funderingar är det bara att skjuta så försöker vi svara så gott det går.

Tack för svar! Ville verkligen veta ifall jag behövde uppgradera nätaggregatet! Förhoppningsvis funkar de som ett tåg med mitt RM650x

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Bara jag som förväntade mig mycket mer på kylningssidan? Med deras "20C kallare kort"

Det var en meningslös jämförelse de gjorde där båda korten var uppställda på att dra 320W, vilket 2080 såklart inte gör.

Permalänk
Inaktiv

Mycket imponerande!
Kommer vi i framtiden få se tester över olika CPU generationer? Tänker mig t.ex populära modeller som 4770k, första generationen Zen etc.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Mycket imponerande!
Kommer vi i framtiden få se tester över olika CPU generationer? Tänker mig t.ex populära modeller som 4770k, första generationen Zen etc.

Det vore väldigt intressant!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Vad tror vi? Kommer min Ryzen 5 3600 säcka ihop totalt vid 1080p-gaming med ett sånt här kort?

Ja

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN finns ett kort som orkar dra runt grejer i 1440p! Som jag sa redan innan releasen så kommer jag att ligga kvar på den upplösningen flertalet år framåt, och här var bevisen.

Ska bli intressant att se hur stor skillnaden är mellan 3080 och 3080 OC från partnertillverkarna.

Permalänk
Datavetare

Absolut effekt är ju ingen rolig läsning, men man måste ändå påpeka att 3080 tar topplatsen sett till energieffektivitet

Så mycket för en värdelös Samsung 8 nm process...

Även klockfrekvenserna ligger ju helt OK, 3080 klockar ju högre än 2080Ti med standardinställningar

GPGPU: är det något Nvidia gör så brutalt mycket bättre än alla andra är det just detta. 3080 är faktiskt lite mer än 2x snabbare än 2080FE i Blender-testerna. 10900K kan som bäst ges stämpeln: "also-ran...".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur är det med 12-pin, följer det med en 12-pin till 8-pin eller måste man köpa en separat?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

@Trebsor:

Aha! Det hade jag missat helt.

Då får jag trots allt hålla med tidigare posts. Med tanke på effekten så presterar den ypperligt. Vad tror vi om aftermarket varianter? 65-75 i temp?

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt kort! Ska bli spännande att se hur långt efter/före 3070 och 3090 är. Samt även vad AMD har att komma med.

Skulle även vilja se ytterligare ett test med en AIO vattenkylare då den varma luften från GPUn kanske har mindre inverkan då.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Exceptionellt! Kan vara största kliv jag sett under mitt liv som entusiast iallafall.
Blir naturligtvis inget köp för min del innan jag ser vad AMD's respons är och hur priserna ställer sig om någon månad, men jävlar!

Enda klagomålet vore möjligen RT-prestandan, men då hittills inte finner mycket användning för stödet ändå så är jag väldigt nöjd med att de kompenserat för turings dåliga kliv i råprestanda, med måtta!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag överlever nog till nästa generations grafikkort alltså efter Ampere/Big Navi.

Eftersom att det kommer och släppas konsoler i samma kraft som ett 2080 Ti så ser jag inte personligen att uppgradera PC delar som jag har signatur nedan.

Varför är ju för att konsolerna kommer ligga väldigt nära en High-End Gaming dator till och med bättre än min 1/3 del i pris och jag typ tackar att konsoler kan prestera så bra. Och jag vill uppleva 1440p/60 och högre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har varit anti-Nvidia i många år... men det här är ju helt otroligt! Jag är sjukt imponerad och rejält köpsugen.