Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Det jag funderar på är att om Disney nu kommer ta betalt för Mulan, även för folk som redan betalat/betalar för deras strömningstjänst är om inte man kan se att de kommer göra likadant för Alla storfilmer de kommer släppa framöver.
Marvel lär ju släppa en hel del och jag kan nog tänka mig att de som äger delar i Disney gärna ser att de tjänar mer pengar vilket inte lär vara något problem.

När biograferna öppnar igen så lär de visas där först och sen på Disney+ "gratis". Detta är en nödlösning.

Skrivet av devhdc:

$30 är vansinnigt dyrt, försökte Disney+ dessutom pitcha det som en "premiärbiljett" så känns det som att dom får tänka om då inte ett öre av detta ens ger mig tillgång till popcorn eller ens superbekväma biosäten!

Men du slipper andras prassel med godispapper, barn som gråter och skriker, tuggummi på kläderna (förhoppningsvis), tonåringar som kastar saker, betala löjliga priser för snacks, godis och dricka och framför allt slipper du stå och köa och sen sitta i en salong tätt ihop med andra potentiellt smittsamma personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När biograferna öppnar igen så lär de visas där först och sen på Disney+ "gratis". Detta är en nödlösning.
Men du slipper andras prassel med godispapper, barn som gråter och skriker, tuggummi på kläderna (förhoppningsvis), tonåringar som kastar saker, betala löjliga priser för snacks, godis och dricka och framför allt slipper du stå och köa och sen sitta i en salong tätt ihop med andra potentiellt smittsamma personer.

Det DÄR glömde jag i mitt inlägg på förra sidan, alla andra störande moment på biograferna!

Ni som har skaffat D+ nu, finns där olika användare och olika åldersgränser för varje användare?
Bara nyfiken, har ändå för stora barn för det, men ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Det DÄR glömde jag i mitt inlägg på förra sidan, alla andra störande moment på biograferna!

Ni som har skaffat D+ nu, finns där olika användare och olika åldersgränser för varje användare?
Bara nyfiken, har ändå för stora barn för det, men ändå.

Det ska finnas det, men jag har inte kollat närmare än. Men det verkar inte gå att sätta specifika åldersgränser utan bara barnkonto eller inte, som på Netflix (om jag inte har missat något i Netflix inställningar). En nackdel, om vi har samma lösning som i staterna, är att man inte kan lösenordsskydda "vuxenkontot". Å andra sidan tror jag inte man kan det i Netflix heller men det har funkat bra för oss ändå. Det viktiga är ju att inte besudla mina rekommendationer med en massa skitinnehåll som sonen tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Mulan kommer släppas 4 dec och kommer att vara gratis.
Klart Disney skall ha betalt för sin produktion vad är skillnaden mot att pengarna kommer från bio intäkter kontra PayPerView?

Skrivet av snajk:

När biograferna öppnar igen så lär de visas där först och sen på Disney+ "gratis". Detta är en nödlösning.
Men du slipper andras prassel med godispapper, barn som gråter och skriker, tuggummi på kläderna (förhoppningsvis), tonåringar som kastar saker, betala löjliga priser för snacks, godis och dricka och framför allt slipper du stå och köa och sen sitta i en salong tätt ihop med andra potentiellt smittsamma personer.

Varför rapporteras det då att filmen kommer att kosta även om man prenumerar på tjänsten?
Jag sitter och söker runt lite på ämnet just nu och de svaren jag finner är att filmen inte är "gratis" så som du skriver.
Inte för att den filmen är något att ha eftersom de slaktat den precis så att den följer "woke" och "cancel culture" som pågår.

Och jag säger inte att Disney inte ska ha betalt men det verkar finnas dolda kostnader för användarna som kanske skulle lyftas fram mer.

Men vi får se, jag hoppas på det bästa iallafall.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var ju värre förstås. Testa att aktivera i en browser kanske?

Testade browser och hade inget där om att verifiera. Hoppas det är borta i appen i Appletvn, ska kolla sen. Tack för idén att testa browsern.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kanske off-topic
Men ni som klagar på att det kostar 300 spänn för en ny film, ni klagar inte på att det kostar mycket på bio också? Lägger ni hellre 150 kr(?) per person och se en gång än betala 300 kr en gång och se hur många gånger som helst?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Att betala för en film hemma i soffan och att gå på bio är två extremt olika saker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Varför rapporteras det då att filmen kommer att kosta även om man prenumerar på tjänsten?
Jag sitter och söker runt lite på ämnet just nu och de svaren jag finner är att filmen inte är "gratis" så som du skriver.
Inte för att den filmen är något att ha eftersom de slaktat den precis så att den följer "woke" och "cancel culture" som pågår.

Och jag säger inte att Disney inte ska ha betalt men det verkar finnas dolda kostnader för användarna som kanske skulle lyftas fram mer.

Men vi får se, jag hoppas på det bästa iallafall.

Filmen kostar för prenumeranter nu idag i USA, man betalar för att få access till denna film innan alla andra prenumeranter. Huruvida de gör samma sak här är inte klarlagt vad jag förstår, det kan ju vara så att de väljer att släppa filmen på bio här eftersom biograferna är öppna. Men förr eller senare, sannolikt efter de sedvanliga 60-90 dagarna när en film normalt bara finns på bio, så kommer den att ingå i vanliga Disney+.

Det är ganska standard inom exempelvis sport, och mer så i USA än här, att det finns vissa saker man betalar extra för även om man redan betalar för grundtjänsten. Mestadels handlar det om "live-innehåll" som sport, konserter och liknande men inte alltid.

Men vill man inte betala så slipper man. Vill man se filmen utan att betala extrakostnaden så kan man vänta tills den släpps till det ordinarie utbudet.

Många har framhållit att detta borde vara standard även när det inte är pandemi. Skippa bioexklusiviteten och släpp filmer, till en merkostnad, på streamingtjänsterna direkt samtidigt som bioreleasen istället. Inte minst här på forumet har det varit mycket gnäll på att de inte gör så. Nu gör det detta och så blir det en massa gnäll om dolda kostnader istället. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Mulan släpptes på Disney+ för $30 så sen får du säga vad du vill om att inte betala extra! Då detta är ett faktum!!! och de kommer att göra detta med fler filmer i framtiden, så hur du en vänder på det så är Disney ett skitföretag...

De gjorde så då de ju inte kunde köra med en vanlig biopremiär pga coronaviruset. Så nej, ett skitföretag hade totalt ställt in hela produktionen. Det finns såna som hade sett fram emot att se filmen, och VOD är för de bättre än att inte kunnat se den alls. Själv tycker jag inte att det är någon skillnad mellan detta eller att hyra filmen. Eller känner du dig tvingad att hyra filmer du inte vill se?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur många klassiska tecknade Disney TV-serier som finns med svenskt tal nu i tjänsten?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Varför rapporteras det då att filmen kommer att kosta även om man prenumerar på tjänsten?
Jag sitter och söker runt lite på ämnet just nu och de svaren jag finner är att filmen inte är "gratis" så som du skriver.
Inte för att den filmen är något att ha eftersom de slaktat den precis så att den följer "woke" och "cancel culture" som pågår.

Och jag säger inte att Disney inte ska ha betalt men det verkar finnas dolda kostnader för användarna som kanske skulle lyftas fram mer.

Men vi får se, jag hoppas på det bästa iallafall.

https://deadline.com/2020/09/disney-reveals-mulan-release-dat...

"Mulan will be released to all Disney+ subscribers at no extra charge on December 4, three months after it begins its run at $30 exclusively through the streaming service.

Instead of labeling it a premium video on demand (PVOD) release, Disney created a new category for the $200 million tentpole: Premier Access. Any Disney+ subscriber will be able to see the film through the streaming platform if they pay $30 when it goes live Friday in the U.S. and other territories with Disney+. As long as subscribers don’t cancel, they will retain access to the film and can download it and watch it an unlimited number of times.

As of November 2 at 11:59PM PT, the Premiere Access window will close, according to the Disney+ website. After a month, regular access to the film without a charge will begin for all Disney+ subscribers."

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@snajk: Saken är bara den att TVOD har misslyckats sett till intäkterna, de är mikroskopiska. Finns anledning till att Apple lanserade TV+.

Filmer måste i dagsläget få in alla intäkter från bio och video, finns ingen väg runt det, särskilt då de flesta tjänster minskar sitt filmutbud så som Netflix. TVOD (köp och uthyrning) har inte på långa vägar ens nått upp i intäkterna de förr hade från hyrvideo.

Film på SVOD kanske behöver en egen tier vid sidan om den generella med allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@snajk: Saken är bara den att TVOD har misslyckats sett till intäkterna, de är mikroskopiska. Finns anledning till att Apple lanserade TV+.

Filmer måste i dagsläget få in alla intäkter från bio och video, finns ingen väg runt det, särskilt då de flesta tjänster minskar sitt filmutbud så som Netflix. TVOD (köp och uthyrning) har inte på långa vägar ens nått upp i intäkterna de förr hade från hyrvideo.

Film på SVOD kanske behöver en egen tier vid sidan om den generella med allt möjligt.

SVOD = Subscription Video On Demand (del av prenumeration)
TVOD = Transactional Video On Demand (hyrfilm, oftast 48h access)
EST = Electronic Sell-Through (köpfilm, access så länge tjänsten finns kvar)
PPV = Pay Per View (live access till en ström, oftast konserter och sport event typ UFC)

Tog bort sista stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

SVOD = Subscription Video On Demand (del av prenumeration)
TVOD = Transactional Video On Demand (hyrfilm, oftast 48h access)
EST = Electronic Sell-Through (köpfilm, access så länge tjänsten finns kvar)
PPV = Pay Per View (live access till en ström, oftast konserter och sport event typ UFC)

Marginalerna är väldigt låga på TVOD och EST, men ganska ok på PPV (i alla fall för sport)

I statistik så är både digital köp och hyrfilm TVOD. Köptjänsterna kör både strömmat och nedladdat, så finns ingen anledning att dela upp det mer än så sett till denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I statistik så är både digital köp och hyrfilm TVOD. Köptjänsterna kör både strömmat och nedladdat, så finns ingen anledning att dela upp det mer än så sett till denna diskussion.

Är dock helt olika rättigheter på TVOD vs. EST, samt olika distribution även om slutkund ej ser någon skillnad.

TVOD så är det tjänsten som tillhandahåller produkten, medan på EST är det rights-holder som gör det (men via tjänsten).

Oftast när det kommer till prissättning har tjänsten väldigt lite att säga till om när det kommer till EST, men kan göra mer med priset för TVOD prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vi kollade utbudet nu och jag är förvånad av hur mycket som fanns. Och en del är i 4k med atmos också.

Och Nat Geo fanns rätt mycket också, inte allt men okej/sådär utbud. Edit: Eftersom mina förväntningar på Nat Geo var inte så stora ändå.

Tycker att det klart är värt 590 för ett år! (dom kommer säkert höja till över 100:-/månad om typ 1-2 år)

Appen i LG-tvn verkar också bra och hade tack och lov kategorival! Det har inte Netflix i sin Tv-App.

Tror att Disney kommer att göra att alla andra streamingtjänster kommer backa massor i Sverige. Netflix är nog den enda som inte kommer tappa så mycket, men de andra kommer droppa rejält!

Var hittade du material i 4K?!
Jag gillar ju marvel och starwars, seda var national geographics ett stort plus!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

https://deadline.com/2020/09/disney-reveals-mulan-release-dat...

"Mulan will be released to all Disney+ subscribers at no extra charge on December 4, three months after it begins its run at $30 exclusively through the streaming service.

Instead of labeling it a premium video on demand (PVOD) release, Disney created a new category for the $200 million tentpole: Premier Access. Any Disney+ subscriber will be able to see the film through the streaming platform if they pay $30 when it goes live Friday in the U.S. and other territories with Disney+. As long as subscribers don’t cancel, they will retain access to the film and can download it and watch it an unlimited number of times.

As of November 2 at 11:59PM PT, the Premiere Access window will close, according to the Disney+ website. After a month, regular access to the film without a charge will begin for all Disney+ subscribers."

Aha.
Då har den alltså kostat ca 263:- per konto som velat se den innan de släpper den tillgänglig till alla sina resterande betalande kunder.
Tack, då vet jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@griid: En del marvel och star wars var i 4k i min LG OLED tv app. T.ex Avengers Endgame är i 4k och atmos.

I webbläsaren på min dator får jag inte någon info alls om kvalité så om du kollar där så är det säkert begränsning som Netflix har också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Att betala för en film hemma i soffan och att gå på bio är två extremt olika saker.

Precis. Så mycket mer för pengarna hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Precis. Så mycket mer för pengarna hemma.

Det beror nog på vad man har för system hemma

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Precis. Så mycket mer för pengarna hemma.

Skrivet av Blackie:

Det beror nog på vad man har för system hemma

Japp, och japp
Skulle jag byta ut projektorn nån gång i framtiden mot vanlig TV, så måste det bli minst 77" bra oled... men dom priserna är alldeles för höga än... 65" är så.. meh när det är filmtajm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@snajk: Saken är bara den att TVOD har misslyckats sett till intäkterna, de är mikroskopiska. Finns anledning till att Apple lanserade TV+.

Nja, är intäkterna sämre än hyrfilm idag? Streaming är mer populärt idag men vill man ha nya filmer så är det ofta antingen fysisk media eller TVOD som gäller. SF anytime, XBox Video, Itunes, Amazon m.fl. satsar fortfarande på det åtminstone.

Citat:

Filmer måste i dagsläget få in alla intäkter från bio och video, finns ingen väg runt det, särskilt då de flesta tjänster minskar sitt filmutbud så som Netflix. TVOD (köp och uthyrning) har inte på långa vägar ens nått upp i intäkterna de förr hade från hyrvideo.

Menar du fysisk media med video? För det är ju kraftigt på väg bort, hindret är främst bredbandsmarknaden i USA och förstås i andra delar av världen som inte hör till "västvärlden" (inte för att någon bryr sig om det), men det kommer förstås att ändras. Bio är fortfarande en stor intäkt, om än inte i år, men efter bioexklusiviteten så kommer det att vara streaming som gäller förr snarare än senare, inte minst här.

Hyrmarknaden har förstås ersatts mer med streaming än något annat.

Citat:

Film på SVOD kanske behöver en egen tier vid sidan om den generella med allt möjligt.

Jag förstår inte vad du menar med detta riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, är intäkterna sämre än hyrfilm idag? Streaming är mer populärt idag men vill man ha nya filmer så är det ofta antingen fysisk media eller TVOD som gäller. SF anytime, XBox Video, Itunes, Amazon m.fl. satsar fortfarande på det åtminstone.
Menar du fysisk media med video? För det är ju kraftigt på väg bort, hindret är främst bredbandsmarknaden i USA och förstås i andra delar av världen som inte hör till "västvärlden" (inte för att någon bryr sig om det), men det kommer förstås att ändras. Bio är fortfarande en stor intäkt, om än inte i år, men efter bioexklusiviteten så kommer det att vara streaming som gäller förr snarare än senare, inte minst här.

Hyrmarknaden har förstås ersatts mer med streaming än något annat.
Jag förstår inte vad du menar med detta riktigt.

Förr som i tidigare hyrvideointäkter. Ingen tjänar pengar på TVOD, flera av de svenska spelarna har där också försvunnit efter uppköp och konkurs.

Egen tier som i eget abonnemang eller som tillval man betalar extra för.

Det enda som ersätter tidigare hyrvideo och försäljning är SVOD. TVOD är drygt 5 % av marknaden.

De flesta tjänster med SVOD fortsätter minska filmutbudet, så ett alternativ för just film behövs annars kommer de behöva lite helt på bio eller på att producera exklusivt material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Är dock helt olika rättigheter på TVOD vs. EST, samt olika distribution även om slutkund ej ser någon skillnad.

TVOD så är det tjänsten som tillhandahåller produkten, medan på EST är det rights-holder som gör det (men via tjänsten).

Oftast när det kommer till prissättning har tjänsten väldigt lite att säga till om när det kommer till EST, men kan göra mer med priset för TVOD prissättningen.

EST brukar räknas som en underkategori. VOD är just vad det är när du inte måste ladda ner och transaktionsbaserad sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@griid: En del marvel och star wars var i 4k i min LG OLED tv app. T.ex Avengers Endgame är i 4k och atmos.

I webbläsaren på min dator får jag inte någon info alls om kvalité så om du kollar där så är det säkert begränsning som Netflix har också.

får kolla vad det står i appl-tvn för något

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det beror nog på vad man har för system hemma

Jag har inget speciellt bra system, men jag betalar hellre för att personerna i min närhet...

Inte pratar "hela tiden"
Inte går på toaletten var 10:e minut
Inte prasslar med påsar
och så vidare.

Jag avundas de som kan gå på bio och totalt leva sig in filmen med allt som pågår runt omkring.

Permalänk

Äntligen ett avbrott från Larva, brandman sam osv. (Dock är danger mouse på netflix riktigt bra ä, ny version)
Räddningspatrullen går varm när sonen får välja.
Sedan någon variant där musse och co kör bilar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag har inget speciellt bra system, men jag betalar hellre för att personerna i min närhet...

Inte pratar "hela tiden"
Inte går på toaletten var 10:e minut
Inte prasslar med påsar
och så vidare.

Jag avundas de som kan gå på bio och totalt leva sig in filmen med allt som pågår runt omkring.

Är ju exakt det man slipper hemma ju 😄😝
Plus bättre dryck , kaffe eller öl eller bubbelvatten, plus bättre snacks 😝

Permalänk
Lego Master

@Swennis:
Plus att kunna pausa om man måste pinka. Eller svara i telefon. Eller gå ut med hunden. Eller morra dovt mot Jehovas vittnen när de ringer på när de är ute och kulturkrockar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Förr som i tidigare hyrvideointäkter. Ingen tjänar pengar på TVOD, flera av de svenska spelarna har där också försvunnit efter uppköp och konkurs.

Egen tier som i eget abonnemang eller som tillval man betalar extra för.

Det enda som ersätter tidigare hyrvideo och försäljning är SVOD. TVOD är drygt 5 % av marknaden.

De flesta tjänster med SVOD fortsätter minska filmutbudet, så ett alternativ för just film behövs annars kommer de behöva lite helt på bio eller på att producera exklusivt material.

Om filmmakarna slutar fokusera på tolvåriga pojkar och remakes typ så tror jag att de kommer att hitta köpare till sina filmer utan problem. Och angående Disney, som vi pratar om här, så finns det ingen risk att deras filmer (med rätt målgrupp) inte kommer till Disney+. Med en lansering av Hulu internationellt, vilket vi har en del rätt starka indikationer på, så får vi också de filmer från Disney-koncernen som inte passar på Disney+ streamat.