Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk
Medlem

Efter att jag betalat tullavgiften brukar det ta 1-2 veckor.

Men har ett skräckexempel där det fastnade i tullen 7 veckor där tullen väntade på postnord att ge dem kvitton som jag laddat upp. Postnord "hade inte hunnit" agera och efter flera veckor löste jag det genom att skicka in underlaget direkt till tullen och fick mitt paket några dagar senare.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är du säker på att paketet kommer direkt i från Slovenien, så att det inte skickats från ett land utanför Sverige

Det ska det göra, skickades med slovenia post och från trackinginformationen så ska transporten ha börjat där också. Väldigt skumt.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

@Larszon: Är den felmärkt med en CN22 som har tullinformation så brukar PostNord ta den som om det vore ett paket från utanför EUs momsområde. Momsen kan du få tillbaka genom prövning hos Tullverket, PostNords avgift kan du inte få tillbaka, så kan vara värt att kolla med säljaren.

Edit: Bild på paketet och CN22 har du ju från PostNord så kika på den.

Permalänk
Medlem

Tänkte hoppa på och fråga om någon hade en förklaring till varför ett paket från Spanien kan ligga på tullen i nästan 4 veckor. Enligt Asendia och Postnord så kom paket in till tullen den 24 juli.

Helt förvirrad men kan har missat något uppenbart.

Är ett paket från en konstnär i Barcelona. :S

Permalänk
Medlem

Random pryl från aliexpress för 40kr.

Ons 12 aug: Ankommit till tullen
Fre 14 aug: Jag betalar
Mån 17 aug: Försändelsen på väg
Tis 18 aug: Framme i brevlådan

De kan ju uppenbarligen inte skylla på att de har mycket att göra när ni andra undrar var era grejer är

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Random pryl från aliexpress för 40kr.

Ons 12 aug: Ankommit till tullen
Fre 14 aug: Jag betalar
Mån 17 aug: Försändelsen på väg
Tis 18 aug: Framme i brevlådan

De kan ju uppenbarligen inte skylla på att de har mycket att göra när ni andra undrar var era grejer är

Var det med "normal" frakt osv? Kom det med Posten eller typ DHL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Var det med "normal" frakt osv? Kom det med Posten eller typ DHL?

Jag valde Aliexpress standard shipping för typ 4kr och det har hanterats av Postnord under tiden paketet har varit i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Var det med "normal" frakt osv? Kom det med Posten eller typ DHL?

När mitt kina paket väl registerats av PostNord så gick det fort hos mig också. Vanligt paket som låg i brevlådan.
5 augusti ankommit Sverige
5 augusti paketet tullhanteras får SMS och betalar samma dag
10 augusti Paketet är på väg
13 augusti Paketet levererats.

Detta är inklusive helger då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp ett paket för min egen del nu, då postnordappen visade att det "tulldeklareras".

Gick in på moms.postnord.se, fyllde i trackingnr och postnr.

Fick direkt "Tack för din betalning!"
Fick även ett kvitto på att jag betalt med swish. Men jag har ju inte betalat?

Hur ska jag tolka detta tro?

Edit: Jag har inte fått någon avisering om att jag ska betala. Tänkte mest ligga steget före utifall att det kanske skickas på snigelpost.

Edit 2: Postnord verkar ha sjukt högt tryck på import just nu, så de kanske markerar allt som betalt för att snabba upp processen? Vore ju trevligt, om det nu är så.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Jag kollade upp ett paket för min egen del nu, då postnordappen visade att det "tulldeklareras".

Gick in på moms.postnord.se, fyllde i trackingnr och postnr.

Fick direkt "Tack för din betalning!"
Fick även ett kvitto på att jag betalt med swish. Men jag har ju inte betalat?

https://www.bildtagg.se/file/thumb/a844knl7klaojg45isvtvgl

Hur ska jag tolka detta tro?

Edit: Jag har inte fått någon avisering om att jag ska betala. Tänkte mest ligga steget före utifall att det kanske skickas på snigelpost.

Edit 2: Postnord verkar ha sjukt högt tryck på import just nu, så de kanske markerar allt som betalt för att snabba upp processen? Vore ju trevligt, om det nu är så.

Kolla historiken i din Swish app, finns transaktionen med där?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kolla historiken i din Swish app, finns transaktionen med där?

Nope. Det vore ju också lustigt om det hade gjort det med tanke på att det ska signeras.

Misstänker starkt att postnord just nu bara släpper igenom allt, då trycket är så högt enligt deras " Viktiga meddelanden" På hemsidan. Någon annan förklaring kan jag inte hitta. 🤷‍♀️

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk

En gissning: någon siffra kanske blev fel i telefonnumret, antingen på försändelsen eller då Postnord skulle skriva av telefonnumret för att lägga in det i datasystemet. I så fall kanske ett SMS har skickats till någon helt annan person som också väntade på ett paket från utlandet och därmed betalade för din moms i tron om att det var vederbörandes paket SMS:et avsåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

En gissning: någon siffra kanske blev fel i telefonnumret, antingen på försändelsen eller då Postnord skulle skriva av telefonnumret för att lägga in det i datasystemet. I så fall kanske ett SMS har skickats till någon helt annan person som också väntade på ett paket från utlandet och därmed betalade för din moms i tron om att det var vederbörandes paket SMS:et avsåg.

Alltså, man ska ju ange trackingnummer och postnr när man ska betala. Chanserna att någon med exakt samma postnr, med någon siffra annorlunda i sitt mobilnummer än mig, har beställt samtidigt från china är extremt minimal.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Skrivet av enial:

Alltså, man ska ju ange trackingnummer och postnr när man ska betala. Chanserna att någon med exakt samma postnr, med någon siffra annorlunda i sitt mobilnummer än mig, har beställt samtidigt från china är extremt minimal.

SMS:et innehåller väl en färdig länk med spårningsnummer och postnummer? Många tittar inte på vad de klickar på.

Det måste för övrigt vara något väldigt billigt som skickades i och med att momsen bara är på en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

SMS:et innehåller väl en färdig länk med spårningsnummer och postnummer? Många tittar inte på vad de klickar på.

Det måste för övrigt vara något väldigt billigt som skickades i och med att momsen bara är på en krona.

Om så är fallet är det väl bara att tacka och ta emot.

Ja, det är inget dyrt. Total order på > 300:-
Helt klart mer värt att köpa denna produkt från Aliexpress än någon annanstans, oavsett

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Om så är fallet är det väl bara att tacka och ta emot.

Det är korrekt, dubbelkollade några gamla sms från postnord.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det är postnord som supit till något i sitt system. Igår fick jag ett brev om att jag skulle betala importmoms + postnords fikakassabidrag för en försändelse jag betalade och hämtade ut i mitten på juni och idag fick jag en påminnelse för den. Tur att man kollar vilken försändelse det är iaf så man inte tror att man betalar för något annat man väntar på...

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Jag skrev till Postnord och förklarade situationen då paketet fortfarande verkar vara fast i tullen. (Mitt andra paket fick jag avisering om, betalade och det gick rakt igenom, såg inte ens att det tullklarerades i spårningen. Fick paketet levererat igår.)

Förklarade tydligt att det står att jag betalat, men att JAG inte har betalat. Frågade vad det är som egentligen har hänt, så att inte paketet blir fast i flera månader.

Fick som svar:

"Hej,

Tack för ert meddelande.

Jag ser att ni har betalat importavgiften och denna försändelse kommer att skickas vidare till er under veckan.
Jag ber er att avvakta för leverans."

Ptja, vad ska man göra. Försökte iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Nu har jag råkat ut för Postnords underbara hantering/kundservice...

Beställde ett paket från USA med spårningsnummer som anlände på Arlanda kl 05 på fredag 18/9. Föregående vecka ringde jag till Postnord på torsdagen och frågade ungefär hur lång tid det skulle kunna beräknas ta innan jag har paketet och fick prata med en väldigt trevlig person. Hon kunde inte lova att det skulle komma den här veckan men att om jag har tur så skulle den göra det om jag var snabb med att betala moms + tull när paketet väl hanterats. Spola fram en vecka senare och fortfarande står det enbart:
"PostNord
12 Sep 06:27
The electronic shipping instructions have been received"

Ringde in idag igen för att undra lite vad som händer, se om de kan göra någon missing-rapport eller något varpå den icke så trevliga damen jag fick prata med idag var väldigt abrupt och sa "paketet har inte kommit till Sverige än så tills dess får du avvakta". Varpå jag svarar att det anlände i Sverige den 12e september 05:21 blev hon nästan arg och frågade argt vart ifrån jag har fått denna information(ska även tilläggas att första personen jag pratade med veckan innan kunde se att paketet anlänt i Sverige), jag svarade från Amerikanska Postal Service spårningssida. Då hävdade hon att den visar fel och att Postnord har inte tagit emot ett paket och om inget har uppdaterats i Postnord-appen tills på fredag så skulle jag kontakta stället jag köpt det ifrån och reklamera mitt köp för att USPS har slarvat bort paketet.

Dagar man har lågt hopp om mänskligheten och undrar vart världen är på väg och ovanpå det blir tvungen att vara i kontakt med Postnord, ja då inser man ju att allt hopp om mänskligheten verkligen är förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Nu har jag råkat ut för Postnords underbara hantering/kundservice...

Beställde ett paket från USA med spårningsnummer som anlände på Arlanda kl 05 på fredag 18/9. Föregående vecka ringde jag till Postnord på torsdagen och frågade ungefär hur lång tid det skulle kunna beräknas ta innan jag har paketet och fick prata med en väldigt trevlig person. Hon kunde inte lova att det skulle komma den här veckan men att om jag har tur så skulle den göra det om jag var snabb med att betala moms + tull när paketet väl hanterats. Spola fram en vecka senare och fortfarande står det enbart:
"PostNord
12 Sep 06:27
The electronic shipping instructions have been received"

Ringde in idag igen för att undra lite vad som händer, se om de kan göra någon missing-rapport eller något varpå den icke så trevliga damen jag fick prata med idag var väldigt abrupt och sa "paketet har inte kommit till Sverige än så tills dess får du avvakta". Varpå jag svarar att det anlände i Sverige den 12e september 05:21 blev hon nästan arg och frågade argt vart ifrån jag har fått denna information(ska även tilläggas att första personen jag pratade med veckan innan kunde se att paketet anlänt i Sverige), jag svarade från Amerikanska Postal Service spårningssida. Då hävdade hon att den visar fel och att Postnord har inte tagit emot ett paket och om inget har uppdaterats i Postnord-appen tills på fredag så skulle jag kontakta stället jag köpt det ifrån och reklamera mitt köp för att USPS har slarvat bort paketet.

Dagar man har lågt hopp om mänskligheten och undrar vart världen är på väg och ovanpå det blir tvungen att vara i kontakt med Postnord, ja då inser man ju att allt hopp om mänskligheten verkligen är förlorat.

Elektronisk förhandsinformation mottagen betyder att de mottagit information om att en försändelse är på väg mot Sverige och Postnord. Den surkärringen du var i kontakt med nu var förmodligen stressad och gjorde ingen närmare koll utan ville bara bli av med dig så fort som möjligt1 Finns en del mindre lämpligt folk som hatar sitt arbete tyvärr..

Förmodligen befinner sig din försändelse i tullfiltret ännu. Enligt min erfarenhet brukar de ta mellan2-7 dagar innan moms SMS'et dyker upp. 12'e september då finns risk att Postnord de facto returnerat din försändelse kanske pga bristfällig information i tulldeklarationen (vanligaste orsaken att inget värde eller produkttyp var ifyllt). När det händer så går försändelsen på långsammast möjliga vis (via båt) i retur till avsändaren eller så loopar det tillbaka till Sverige inom ett par månader. Kontakta Postnord på twitter via meddelande och fråga hur det ligger till, fråga om de har bild på försändelsen för ibland har de hunnit tagits ett foto innan den returnerades. Då kan du själv se ifall det var nått fel i deklarationen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Elektronisk förhandsinformation mottagen betyder att de mottagit information om att en försändelse är på väg mot Sverige och Postnord. Den surkärringen du var i kontakt med nu var förmodligen stressad och gjorde ingen närmare koll utan ville bara bli av med dig så fort som möjligt1 Finns en del mindre lämpligt folk som hatar sitt arbete tyvärr..

Förmodligen befinner sig din försändelse i tullfiltret ännu. Enligt min erfarenhet brukar de ta mellan2-7 dagar innan moms SMS'et dyker upp. 12'e september då finns risk att Postnord de facto returnerat din försändelse kanske pga bristfällig information i tulldeklarationen (vanligaste orsaken att inget värde eller produkttyp var ifyllt). När det händer så går försändelsen på långsammast möjliga vis (via båt) i retur till avsändaren eller så loopar det tillbaka till Sverige inom ett par månader. Kontakta Postnord på twitter via meddelande och fråga hur det ligger till, fråga om de har bild på försändelsen för ibland har de hunnit tagits ett foto innan den returnerades. Då kan du själv se ifall det var nått fel i deklarationen.

Tack för tipset! Har det inte dykt upp någon ny info tills på fredag så får man nog ta och göra det. Med kontakta Postnord på Twitter, menar du i ett PM eller på deras wall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Tack för tipset! Har det inte dykt upp någon ny info tills på fredag så får man nog ta och göra det. Med kontakta Postnord på Twitter, menar du i ett PM eller på deras wall?

Jag menar direktmeddelande inte deras wall. Postnord vill ju inte att man postar försändelse ID offentligt utan vill alltid ta det i PM!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag menar direktmeddelande inte deras wall. Postnord vill ju inte att man postar försändelse ID offentligt utan vill alltid ta det i PM!

Var det jag misstänkte av sekretess-skäl men samtidigt när man "gnäller" brukar man ju posta på wall så kände att jag ville dubbelkolla hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Tack för tipset! Har det inte dykt upp någon ny info tills på fredag så får man nog ta och göra det. Med kontakta Postnord på Twitter, menar du i ett PM eller på deras wall?

Jag tog kontakt med PostNord gällande mitt paket både via messenger och som inloggad på deras hemsida (kundtjänst). Fick svar inom 24h på båda.

Det tog ett par dagar, men sen släpptes mitt paket.
De påstod också att telefonnumret på paketet var felaktigt och att någon annan därför betalat in moms+import.
Jag sa att jag skulle ta kontakt med det numret och betala tillbaka. Då helt plötsligt var det postnord som hade "gjort fel" och hon i kundtjänsten skulle kreditera personen istället.

När jag väl fick paketet var det inte alls fel telefonummer utan stod mitt nr klart och tydligt.

Paketet fick jag efter ca 2 veckor under tullklarering.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Var det jag misstänkte av sekretess-skäl men samtidigt när man "gnäller" brukar man ju posta på wall så kände att jag ville dubbelkolla hehe

Testa att gå till moms-sidan och skriv in sändelsenummret och ditt postnummer, så kanske du kan betala ändå, har hänt ett par gånger att det finns innan det syns i appen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Jag tog kontakt med PostNord gällande mitt paket både via messenger och som inloggad på deras hemsida (kundtjänst). Fick svar inom 24h på båda.

Det tog ett par dagar, men sen släpptes mitt paket.
De påstod också att telefonnumret på paketet var felaktigt och att någon annan därför betalat in moms+import.
Jag sa att jag skulle ta kontakt med det numret och betala tillbaka. Då helt plötsligt var det postnord som hade "gjort fel" och hon i kundtjänsten skulle kreditera personen istället.

När jag väl fick paketet var det inte alls fel telefonummer utan stod mitt nr klart och tydligt.

Paketet fick jag efter ca 2 veckor under tullklarering.

Haha, sånt clownföretag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Testa att gå till moms-sidan och skriv in sändelsenummret och ditt postnummer, så kanske du kan betala ändå, har hänt ett par gånger att det finns innan det syns i appen

Provat det typ 5 gånger om dagen Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@chrippe7: Postnord kan inte göra något om de inte har paketet/brevet. Är det fråga om ersättning ska avsändaren reklamera till sin speditör, är det fråga om saknad vara som bör letas upp om möjligt är det fortfarande avsändaren som bör reklamera. Postnord rekommenderar bara mottagaren att reklamera om de har varan och den t.ex. är skadad och därför är den som besitter all information. Reklamationer kan du göra utan att kontakta kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@chrippe7: Postnord kan inte göra något om de inte har paketet/brevet. Är det fråga om ersättning ska avsändaren reklamera till sin speditör, är det fråga om saknad vara som bör letas upp om möjligt är det fortfarande avsändaren som bör reklamera. Postnord rekommenderar bara mottagaren att reklamera om de har varan och den t.ex. är skadad och därför är den som besitter all information. Reklamationer kan du göra utan att kontakta kundservice.

Fast grejen är ju den att de har paketet haha. Bara att de inte har hanterat det än, personen jag pratade med förra veckan såg ju själv att paketet har tagits emot och är i Sverige och bara ska hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Fast grejen är ju den att de har paketet haha. Bara att de inte har hanterat det än, personen jag pratade med förra veckan såg ju själv att paketet har tagits emot och är i Sverige och bara ska hanteras.

Har det inte skannats någonstans så ser de inte var paketet är. Fortfarande avsändaren som ska hantera det.

För övrigt så kommenterar/svarar jag bara på inlägget där du skriver att de hävdar att inte vet vart paketet är, om det anlänt eller inte. Räkna inte med att de som svarar i telefon har tillgång till berörda system, så ber du de att gissa så får du gissningar.