Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Med städning tänker jag att man dammar, dammsuger och våttorkar golvet.

Med din definition av städning städar jag aldrig. Golvet våttorkas i bästa fall vartannat år och dammar gör jag inte annat än när jag flyttstädar. Dammsuger gör dammsugarroboten emellertid varje dag och jag kompletterar med manuell dammsugning 1-2 gånger i veckan.

I övrigt ligger jag alltid efter med städningen. Diskmaskinen töms inte förrän skåpen är tomma, disk plockas inte från bordet förrän nästa mål mat serveras, osv. Försöker emellanåt bättra mig, men jag är så hemmablind att det är snart sagt omöjligt. Jag ser inte disken eller stöket förrän jag har gäster på väg över eller liknande.

Inser att det låter som om jag lever i misär, men så är det tack och lov inte. Bor stort och har ganska lite grejer, därför blir det aldrig alltför illa.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Städhjälp varannan vecka

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

@aMpari: Folk med småbarn som slabbar ner? Folk med husdjur som slabbar ner?
Jag som är expert på att spilla när jag går runt i huset med kaffekopp och duckar förbi springande barn xD?

Har ej hund men har småbarn, dem är super duktiga på att springa ut i strumpor/barfota och prata med mig i verkstaden eller bara när dem kommer på något dem vill hämta ute etc (när det är sommar/varmt så får dem ju springa barfota, spelar ingen roll hur många gånger du ber dem säga till när dem skall in så glömmer dem det och sölar ner)... Blir våttorkning lite varstans då.

Jo det är iofs förståeligt. Tänkte mest på att det kanske inte ingår i den vanliga städrutinen (för mig iaf) utan mer "vid behov" (aka "ops jag välte min energidryck så hela golvet är klibbigt"). Men så har jag inga små knoddar som springer omkring heller, det kan ändra på saker och ting..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Med din definition av städning städar jag aldrig. Golvet våttorkas i bästa fall vartannat år och dammar gör jag inte annat än när jag flyttstädar. Dammsuger gör dammsugarroboten emellertid varje dag och jag kompletterar med manuell dammsugning 1-2 gånger i veckan.

Inser att det låter som om jag lever i misär, men så är det tack och lov inte. Bor stort och har ganska lite grejer, därför blir det aldrig alltför illa.

Hur ser det ut på dörrkarmar, lister osv hos dig?

Började typ klia i ansiktet bara av att läsa det där

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur ser det ut på dörrkarmar, lister osv hos dig?

Började typ klia i ansiktet bara av att läsa det där

Konstigt nog har det kliat i mitt ansikte sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan ...

Listerna är lite gråa här och var, men de får en touch av dammsugaren när så krävs. Dörrkarmarna är nog fullastade upptill, men utan att se efter kan man aldrig veta. Och vad man vet kan inte få det att klia, som jag brukar säga.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Konstigt nog har det kliat i mitt ansikte sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan ...

Listerna är lite gråa här och var, men de får en touch av dammsugaren när så krävs. Dörrkarmarna är nog fullastade upptill, men utan att se efter kan man aldrig veta. Och vad man vet kan inte få det att klia, som jag brukar säga.

Måste medge att likt dig har jag även ett stort boende och lite saker. I dagsläget är jag väldigt nyinflyttad dock och har endast soffa, soffbord, matta och TV/tv-bänkbord i mitt vardagsrum. Mitt vardagsrum är ungefär två stora sovrum i storlek. Jag dammsuger kanske en gång i veckan, om ens det; ibland är det tre veckors mellanrum.

Det blir inte smutsigt så snabbt på den här stora ytan, med tanke på hur lite saker som finns. Damm? Finns knappt i min lägenhet.
De enda tre rum som jag verkligen måste städa "oftare" är badrum, kök och mitt sovrum (där finns min dator m.m., så där blir mer stökigt).

Permalänk
Medlem

Småstädar varje dag där det behöv, men mer rutinmässigt så blir det storstädning ungefär 1-2 gånger per månad.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Med din definition av städning städar jag aldrig. Golvet våttorkas i bästa fall vartannat år och dammar gör jag inte annat än när jag flyttstädar. Dammsuger gör dammsugarroboten emellertid varje dag och jag kompletterar med manuell dammsugning 1-2 gånger i veckan.

I övrigt ligger jag alltid efter med städningen. Diskmaskinen töms inte förrän skåpen är tomma, disk plockas inte från bordet förrän nästa mål mat serveras, osv. Försöker emellanåt bättra mig, men jag är så hemmablind att det är snart sagt omöjligt. Jag ser inte disken eller stöket förrän jag har gäster på väg över eller liknande.

Inser att det låter som om jag lever i misär, men så är det tack och lov inte. Bor stort och har ganska lite grejer, därför blir det aldrig alltför illa.

Du borde vara mer rädd om dig själv, speciellt luftvägarna. Du kanske inte har problem just nu men kan bilda allergi på ett grisblink.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

De enda tre rum som jag verkligen måste städa "oftare" är badrum, kök och mitt sovrum (där finns min dator m.m., så där blir mer stökigt).

Du får sluta porrsurfa vid datorn så ofta

Permalänk
Medlem

Våttorka golv? Har aldrig våttorkat ett golv hemma, hos föräldrar eller eget boende. Föredrar att inte smutsa ner

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du borde vara mer rädd om dig själv, speciellt luftvägarna. Du kanske inte har problem just nu men kan bilda allergi på ett grisblink.

Jag tror tvärtom att det är nyttigt med lite skit. Ungefär som allergivaccinering, kontinuerlig exponering.

Edit: Men tack för omtanken <3

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Jag tror tvärtom att det är nyttigt med lite skit. Ungefär som allergivaccinering, kontinuerlig exponering.

Edit: Men tack för omtanken <3

OBS se inte detta klipp med flytande Helly Hansen i din kropp för då är risken stor att när du vaknar bakis kommer se en ölsejdel fastsatt genom halva skärmen

https://www.youtube.com/watch?v=r8HJv3oaxoA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du får sluta porrsurfa vid datorn så ofta

Hahaha! Jag tänkte mer på att där oftast samlas på en del disk och skit vid datorbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Måste medge att likt dig har jag även ett stort boende och lite saker. I dagsläget är jag väldigt nyinflyttad dock och har endast soffa, soffbord, matta och TV/tv-bänkbord i mitt vardagsrum. Mitt vardagsrum är ungefär två stora sovrum i storlek. Jag dammsuger kanske en gång i veckan, om ens det; ibland är det tre veckors mellanrum.

Det blir inte smutsigt så snabbt på den här stora ytan, med tanke på hur lite saker som finns. Damm? Finns knappt i min lägenhet.
De enda tre rum som jag verkligen måste städa "oftare" är badrum, kök och mitt sovrum (där finns min dator m.m., så där blir mer stökigt).

Det tror man gärna tills man skaffar en robotdammsugare och kollar behållaren efter varje genomkörning. Även tills man har över någon som kollar där man själv inte kollar, kanske för man inte vill.

Det är antagligen mycket jävligare än vad du tror eller vill tro.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bor själv, skjuter jag lätt att städa på framtiden. Brukar städa när jag känner att det börjar bli för grisigt och att jag inte trivs

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

@frong: Jag kollar genom min lägenhet typ varje dag efter både damm och annat smuts för att se om jag behöver städa. Så, så jävligt är det inte

Permalänk
Medlem

@MAXIM CVI

Kör på det

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Såg någon skriva om luftrenare och begav mig sedan ut på prisjakt för att läsa lite omdömen. Verkar som att dessa apparater faktiskt (!) rensar bort en hel damm från omgivningen. Damm är bokstavligen the bane of my existence. Någon som har erfarenhet av luftrenare och kan uttala sig mer om hur mycket detta hjälper mot att ständigt behöva damma av ytor i stort sett dagligen?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Såg någon skriva om luftrenare och begav mig sedan ut på prisjakt för att läsa lite omdömen. Verkar som att dessa apparater faktiskt (!) rensar bort en hel damm från omgivningen. Damm är bokstavligen the bane of my existence. Någon som har erfarenhet av luftrenare och kan uttala sig mer om hur mycket detta hjälper mot att ständigt behöva damma av ytor i stort sett dagligen?

Köpte en Elektrolux Luftrenare (Z9124) och det är bland mina top 5 produkter! Svarta möbler gick från att vara grå dassiga till svarta. Min är igång dygnet runt och står på quiet nere vid min fotände så den är riktigt tyst i quiet mode så man kan sova med den. När jag dammsuger runt och håller på mkt, typ bädda rent och hålla på med kläder, vika och så sätter jag den i turbo läget så drar den in allt som flyger omkring i luften. Dammet i mitt hem försvann nästan helt, förut behövde jag nästan dammsuga 1ggr/vecka nu räcker det med 1ggr/månaden typ. Dammsuger även av filtret när jag dammsuger. Tar även bort röklukt utifrån om grannarna står utanför, luktsensorn reagerar direkt om jag sprutat hårsprey.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Köpte en Elektrolux Luftrenare (Z9124) och det är bland mina top 5 produkter! Svarta möbler gick från att vara grå dassiga till svarta. Min är igång dygnet runt och står på quiet nere vid min fotände så den är riktigt tyst i quiet mode så man kan sova med den. När jag dammsuger runt och håller på mkt, typ bädda rent och hålla på med kläder, vika och så sätter jag den i turbo läget så drar den in allt som flyger omkring i luften. Dammet i mitt hem försvann nästan helt, förut behövde jag nästan dammsuga 1ggr/vecka nu räcker det med 1ggr/månaden typ. Dammsuger även av filtret när jag dammsuger. Tar även bort röklukt utifrån om grannarna står utanför, luktsensorn reagerar direkt om jag sprutat hårsprey.

Då är jag helt såld på att införskaffa en luftrenare! Synd att produkten du nämnde verkar ha utgått. Sneglat på denna nu som kanske borde göra samma jobb och vara lagom kompakt https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Då är jag helt såld på att införskaffa en luftrenare! Synd att produkten du nämnde verkar ha utgått. Sneglat på denna nu som kanske borde göra samma jobb och vara lagom kompakt https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...

Denna har fått bra omdömen annars
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftrena...
Med det sagt har jag inte provat den luftrenare eller någon annan förutom min mitsubishi luftvärmepump som kör luftrening hela tiden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Såg någon skriva om luftrenare och begav mig sedan ut på prisjakt för att läsa lite omdömen. Verkar som att dessa apparater faktiskt (!) rensar bort en hel damm från omgivningen. Damm är bokstavligen the bane of my existence. Någon som har erfarenhet av luftrenare och kan uttala sig mer om hur mycket detta hjälper mot att ständigt behöva damma av ytor i stort sett dagligen?

Kolla upp vad nya filter kostar också och hur ofta de ska bytas, är en viktigt prisfaktor tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Hahaha! Jag tänkte mer på att där oftast samlas på en del disk och skit vid datorbordet.

Jag vet hur det blir när man har datorbordet som ett matbord

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Såg någon skriva om luftrenare och begav mig sedan ut på prisjakt för att läsa lite omdömen. Verkar som att dessa apparater faktiskt (!) rensar bort en hel damm från omgivningen. Damm är bokstavligen the bane of my existence. Någon som har erfarenhet av luftrenare och kan uttala sig mer om hur mycket detta hjälper mot att ständigt behöva damma av ytor i stort sett dagligen?

Har ju dels ibland så svåra smärtor så jag inte ens kan gå när jag vaknat. Hur som så lider jag av allergier med tyvärr och skall egentligen käka pollenmediciner året om (men tar bara när det absolut är ett måste). Vi har tre luftrenare här hemma (Coway AP-1008CH) och en är i sovrummet, en i vardagsrummet och den sista i datorrummet. Jag har ställt de i sovrummet och datorrummet så de står precis vid dörröppningen för när man går så blir det luftdrag även om det är smått, och då är det meningen att man skall lura dit dammet till luftrenarna. Samma sak i vardagsrummet men då i mitten längs väggen där tv står (som man måste passera).

Om du bara visste hur mkt damm och dammråttor det är i filtret. Gör rent ytterfiltret varje gång jag dammsuger. Hoppar man över att göra rent luftrenarna varje vecka utan säg efter en månad så inser man hur mkt nytta de gör.

Vi har ju två katter oxå som drar med sig damm samt fäller hår.

Lägenheten är en trea men med knepig planlösning så en enda superstor luftrenare hade aldrig funkat även om den uppfyller kvadratmeterna. Gissningsvis när de typar luftrenare så ställer de en luftrenare i mitten i ett fyrkantigt rum som är helt tomt, så man får ta specen på luftrenaren med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Varannan till var fjärde vecka ungefär

Tänkte byta ut en gammal electrolux mot en ny dammsugare så att det blir lättare att plocka fram den lite oftare. Funderar antingen på en skaftdammsugare typ dyson eller en roborock s5 Max. Lägenhet på 50 kvadrat, ullmatta i vardagsrum, utan höga trösklar och inga husdjur eller barn. Någon som har råd om för och emot?