Tips på rätt lösenordshanterare för mig?

Permalänk
Medlem

Tips på rätt lösenordshanterare för mig?

Jag skulle vilja testa en lösenordshanterare men har en del önskemål och jag vet inte vilken som bäst uppfyller dessa, önskar därför att få lite tips från er som kan det bättre.

Viktigt:

  • Jag vill kunna installera lösenordshanteraren på flera datorer och på min mobil (Android för tillfället men kanske testar iPhone i framtiden), lösenorden behöver då synkas mellan alla dessa enheter.

  • Jag tycker väldigt mycket om Chromes funktioner för att automatiskt fylla i mina lösenord på diverse hemsidor, jag vill kunna installera en extension eller liknande både på datorer och på telefonen som automatiskt fyller i lösenorden.

  • Behöver fungera i Kina, min sambo är därifrån och vi åker dit ett par veckor varje år, det vore väldigt frustrerande om min lösenordshanterare inte fungerade där.

Önskvärt:
Hade velat ha möjlighet att nå mina lösenord via en webklient om jag någon gång skulle behöva det. Jag vet inte om just detta är möjligt, har läst någonstans att en grundläggande del av en lösenordshanterare är just att man själv har någon del lokalt?
Det vore också bra med möjlighet att manuellt generera lösenord av valbar längd och komplexitet.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det fortfarande är det bästa alternativet, men jag har använt Lastpass i flera år som borde kunna göra allt det där (inte säker på Kina, en snabb googling verkar säga att det går bra).

Lösenorden sparas i en krypterad fil på deras servrar (som de inte kan öppna, bara ditt master-lösen kan dekryptera filen). Det synkas automatiskt mellan alla enheter där du är inloggad. Ingenting behöver lagras lokalt förutom din extension/app då såklart.

De har extensions för alla större webbläsare; med stöd för autofill, lösenordsgenerering, och manuell lookup av lösenord.

Permalänk

Tror LastPass täcker alla dina krav, men lite osäker när det kommer just till Kina.
Vet inte allmänt vad folk här på forumet tycker om LastPass men jag personligen har inte haft några problem och dom har fixat allt så kallat "dåligt" som funnits tidigare.

Har bara appen installerad och till större del så behöver jag inte ha någon extension installerad för att den ska fylla i automatiskt i webbläsaren på min android enhet (använde chrome). På datorn använder jag Firefox med extension och fungerar utmärkt.

Dina användaruppgifter syncas till ett konto som gör så att det blir syncat mellan enheter.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag skulle vilja testa en lösenordshanterare men har en del önskemål och jag vet inte vilken som bäst uppfyller dessa, önskar därför att få lite tips från er som kan det bättre.

Viktigt:

  • Jag vill kunna installera lösenordshanteraren på flera datorer och på min mobil (Android för tillfället men kanske testar iPhone i framtiden), lösenorden behöver då synkas mellan alla dessa enheter.

  • Jag tycker väldigt mycket om Chromes funktioner för att automatiskt fylla i mina lösenord på diverse hemsidor, jag vill kunna installera en extension eller liknande både på datorer och på telefonen som automatiskt fyller i lösenorden.

  • Behöver fungera i Kina, min sambo är därifrån och vi åker dit ett par veckor varje år, det vore väldigt frustrerande om min lösenordshanterare inte fungerade där.

Önskvärt:
Hade velat ha möjlighet att nå mina lösenord via en webklient om jag någon gång skulle behöva det. Jag vet inte om just detta är möjligt, har läst någonstans att en grundläggande del av en lösenordshanterare är just att man själv har någon del lokalt?
Det vore också bra med möjlighet att manuellt generera lösenord av valbar längd och komplexitet.

Just "Behöver fungera i Kina" är väl den klart svåraste frågan...
Dels lär det vara relativt få här på Swec som har erfarenhet av detta, men även om man har erfarenhet så garanterar det ju ingenting för framtiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag skulle vilja testa en lösenordshanterare men har en del önskemål och jag vet inte vilken som bäst uppfyller dessa, önskar därför att få lite tips från er som kan det bättre.

Viktigt:

  • Jag vill kunna installera lösenordshanteraren på flera datorer och på min mobil (Android för tillfället men kanske testar iPhone i framtiden), lösenorden behöver då synkas mellan alla dessa enheter.

  • Jag tycker väldigt mycket om Chromes funktioner för att automatiskt fylla i mina lösenord på diverse hemsidor, jag vill kunna installera en extension eller liknande både på datorer och på telefonen som automatiskt fyller i lösenorden.

  • Behöver fungera i Kina, min sambo är därifrån och vi åker dit ett par veckor varje år, det vore väldigt frustrerande om min lösenordshanterare inte fungerade där.

Önskvärt:
Hade velat ha möjlighet att nå mina lösenord via en webklient om jag någon gång skulle behöva det. Jag vet inte om just detta är möjligt, har läst någonstans att en grundläggande del av en lösenordshanterare är just att man själv har någon del lokalt?
Det vore också bra med möjlighet att manuellt generera lösenord av valbar längd och komplexitet.

Jag använder chrome i telefonen oxå och då funkar lösenordshanteraren från Google där oxå.
Jag vet inte riktigt vad jag gjort men Google kan tom fylla i lösenorden i tex Netflix appen på telefonen.
Kina vet jag dock inget om.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Bitwarden, men som de flesta andra så har jag ingen aning om hur det fungerar i Kina. Men eftersom det är synkat redan så borde det väl inte vara några problem?

Permalänk
Medlem

Använder själv Bitwarden i Firefox och på (Android-)telefonen och det fungerar utmärkt. Det kan förutom lösenord även spara adresser, kontokort, krypterade anteckningar, och sånt, även om jag bara använder den för lösenord för tillfället.

Det är open sourcat, samt säkerhetsgranskat vid två tillfällen utan att några kritiska luckar hittats.

Du kan själv hosta Bitwarden om du har en server tillgänglig, vilket kanske gör det lättare att slinka genom en eventuell blockad i Kina, men jag är osäker på den punkten.

Permalänk
Medlem

Bitwarden är kanon. Öppen källkod och att du kan sätta upp en egen server om så önskas.

Permalänk
Medlem

Tack för rekommendationerna! Förstår att det är svårt att säga om de fungerar i Kina, det krävs väll nästan att man har varit där och testat.
Jag ska kolla på både lastpass och bitwarden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Bitwarden är kanon. Öppen källkod och att du kan sätta upp en egen server om så önskas.

Instämmer med Bitwaren. Kör det hemma på egen server. Bra app till Android och plugin till Chrome. (Har inga apple enheter hemma att testa på). Stödjer även två-faktors-autentisiering med Yubikey vilket höjer säkerheten brutalt! Yubikey funkar till både Android och iPhone över NFC också!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Både lastpass och Bitwarden kostar pengar om man vill ha saker som 2FA till Yubikey etc.
1-3$ per månad så knappt en korv med bröd

Permalänk
Medlem

Är jag ensam på Enpass eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag gick över från Lastpass till Bitwarden då Lastpass webbläsarplugin slöade ned webbläsaren (Firefox) nåt fantastiskt. Tror jag fick över 50% bättre värden i renderingstest när jag testade med Bitwarden. Men detta var ett par år sen vid det här laget så jag har ingen aning om det fortfarande är sant. Hursomhelst så har jag inget att invända mot Bitwarden. Funkar utmärkt i Firefox/Safari/iOS i alla fall.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Jag gick över från Lastpass till Bitwarden då Lastpass webbläsarplugin slöade ned webbläsaren (Firefox) nåt fantastiskt. Tror jag fick över 50% bättre värden i renderingstest när jag testade med Bitwarden. Men detta var ett par år sen vid det här laget så jag har ingen aning om det fortfarande är sant. Hursomhelst så har jag inget att invända mot Bitwarden. Funkar utmärkt i Firefox/Safari/iOS i alla fall.

Har inte märkt att LastPass har gjor det segare i webbläsaren (använder firecox på datorn)

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Nope inte om man kör det själv . Jag kör denna enkla och väldokumenterade Dockers varianten vilken ger stöd för exempelvis Yubikeys.

Bitwarden_rs@github.com

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]