Nya detaljer om Intels dedikerade grafikkort Xe DG2 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Nya detaljer om Intels dedikerade grafikkort Xe DG2 hittar ut på webben

Två kommande grafikkort som går under kodnamnet Xe DG2 uppges bestyckas med 6 respektive 8 GB GDDR6-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Tror du att Intel kan innebära ett rejält hot mot AMD och Nvidia på grafikkortsmarknaden för oss som kräver hög spelprestanda?"

Inom sin tid ja. Till en början med största sannolikhet nej.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hehe så lämpligt att denna nyhet kommer ut idag

Men jag har inga höga förhoppningar för denna första generation. Nästa iteration kanske

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Lite snålt med VRAM, i nuläget bör man ju åtminstone ha minst like mycket som PS5 och XBSX för att hänga med i nästa generation kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite snålt med VRAM, i nuläget bör man ju åtminstone ha minst like mycket som PS5 och XBSX för att hänga med i nästa generation kan jag tycka.

Skulle säga att den har mer eller lika mycket som kommande konsoller. Då de har TOTALT 16GB minne för hela systemet.

Permalänk
Medlem

Vänta på AMD, Vänta på Nvidia, Vänta på Intel på nya grafikkort. Kommer bli mycket väntande för oss konsumenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Skulle säga att den har mer eller lika mycket som kommande konsoller. Då de har TOTALT 16GB minne för hela systemet.

Du måste skilja på VRAM och RAM i en vanlig dator. GPUer i en konsol har access till 10GB snabbt ram i XBSX fall och 16GB för PS5. Det är där man ska ha sitt minimum framöver.

Se bara på watch dogs legion, 11GB VRAM rekommenderas för att maxa alla settings: https://news.ubisoft.com/en-us/article/WCiLJPAN9QHWwb9JBc1Wj/...

Om man vill ha all ögongodis gör man bort sig om man köper ett kort med 8GB idag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Lite snålt med VRAM, i nuläget bör man ju åtminstone ha minst like mycket som PS5 och XBSX för att hänga med i nästa generation kan jag tycka.

Tänker att 6-8GB även idag är ok för mid och upper mid end.

Och som Hcz skriver, 16GB i nya konsolerna betyder inte 16GB VRAM eftersom minnes delas med OS och andra funktioner i spelen som kräver vanligt systemminne snarare än VRAM. (Dock är ju konsolernas minnesfootprint litet jämfört med hur vi har det i Windows så mycket av det kan användas som VRAM, så det är inte jämförbart med att en dator har 16GB system-RAM och 8GB VRAM heller för den delen. Lite mer gråskala.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag tror intel kommer göra bra gpuer och att det i mellanklassen blir en fight mellan AMD, Intel och viss del Nvidia. Nvidia lär dock vara ensam i topsegmentent.
Men Intels största hinder kan bli mjukvara/drivrutiner och jag hoppas dom satsar mycket på det i början. Annars blir det svårt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite snålt med VRAM, i nuläget bör man ju åtminstone ha minst like mycket som PS5 och XBSX för att hänga med i nästa generation kan jag tycka.

Som har sagts, det är 16GB minne totalt i XSX och PS5. Om man har en PC med 8GB vram och 16GB RAM, så skulle det vara 24GB jämfört med deras 16GB. Bara för att visa vad jag menar, det är dock inte riktigt samma, och konsollerna använder inte like mycket systemminne som en PC.

Det är också lite överdrivet generellt sett i hur mycket vram som faktiskt används. Många bara tittar på hur mycket som är allokerat, men egentligen använder väldigt få titlar så där väldigt mycket vram. Man klarade sig i de flesta spelen med 6GB vram, upp till typ förra året eller i år, om man körde de upplösningar som korten klarade. Dessa 8GB vram korten är förmodligen inte starka nog för 4K precis, och därav behövs inte like hög vram.

Många tror alla AAA spel nu för tiden använder 10GB vram, för det är det som allokeras om man har så mycket, men inte ens MS flight simulator använder så mycket, och det spelet använder otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Denna ram mängd luktar Xk60 prestanda

Permalänk
Medlem

Det känns som att dessa ~3000 FP32 vis okänd frekvens bör landa vid lägre mellanklassen med nya generationernas mått mätt.

Blir spännande att se vart det landar, men det är antagligen anledningen till den lägre mängden VRAM

Permalänk
Medlem

Tja, jag hoppas verkligen att Intel Xe är bättre än det tangentbordet som följde med Atari XE...

Allvarligt talat, så har jag en känsla av att Raja Koduri kommer köra en repeat på vad han gjorde hos AMD för hans designs hitills har ju primärt varit compute och grafik sekundärt. Utan bubblan som var kryptovaluta så tror jag inte att han hade blivit särskilt långvarig hos AMD och saken blir ju inte bättre för varje gång som han har visat upp Xe så handlar det mindre om grafisk prestanda utan mer om framtida AI-skalning och beräkning. Och nu så visar han upp dessa gigantiska GPU:er som jag undrar om någon allvarligt ser dessa någonsin bli mass producerade med den slutliga prislappen runt 300 dollar till slutkonsument?

Om jag ska måla väggen helt svart så tänker jag att ju mer som tiden går så finns det en överhängande risk att Xe kommer sluta som Larrabee/Phi gjorde.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel utgör ett större hot mot AMD än mot nVidia. Har de stabila, stilrena kort med bra drivrutiner och stöd för nya teknologier (full DX12, raytracing osv) så tror jag att de kan konkurrera hårt i de lägre segmenten.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Har aldrig gillat AMD så heja Intel.

Jag tro att Intel hinner bygga upp ett kraftfullt GPU tills 2021 dom kanske inte slå Nvidia toppkort men dom kanske tar 4070/4080 med lite tur.

AMD får väl börja limma ihop lite större GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du måste skilja på VRAM och RAM i en vanlig dator. GPUer i en konsol har access till 10GB snabbt ram i XBSX fall och 16GB för PS5. Det är där man ska ha sitt minimum framöver.

Se bara på watch dogs legion, 11GB VRAM rekommenderas för att maxa alla settings: https://news.ubisoft.com/en-us/article/WCiLJPAN9QHWwb9JBc1Wj/...

Om man vill ha all ögongodis gör man bort sig om man köper ett kort med 8GB idag.

Som jag sa tidigare så har båda konsollerna 16GB totalt och det är för GPU och CPU sen hur det delas upp är oklart. @Hevin förklarar det lite tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Intel har alltid varit mitt förstahandsval eftersom de har bra linux stöd, har en laptop med både nvidia och inbyggt Intel där det är Intel som får köra hela tiden bara för att nvidia har kass drivers.