Permalänk
Medlem

Nätverk till flera hus på gården?

Har fått fiber (Telia / IP-Only) till boningshuset på fastigheten.
Vill nu dela den uppkopplingen till en stuga som hyrs ut, samt till verkstad/garage, enligt bilden:

Vill helst slippa gräva ner kabel.
Vad finns det för lösningar?
Någon som har gjort något liknande och kan rekommendera specifika produkter?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kabeldragning är ju alltid bäst, men om du inte vill göra det så kan man köra radiobrygga.
Då kan jag rekommendera Ubiquiti NanoBeam, fungerar bra.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem

Går det på samma el? Funderar på om nätverk över powerline kan vara en idé

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd

Jag hade grävt kabel alla dagar i veckan.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av en sån lösning.
Men för att köra NanoBeam behöver du en nätverkskabel från din router till en PoE injector (som man får med) sedan ström till den, sedan en nätverkskabel till NanoBeam

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem

UniFi Building-to-Building Bridge är klart bättre produkt än NanoBeam. Får lätt ut gigabithastigheter, och ingår i UniFi-ekosystemet (vilket Nanobeam inte gör). Kostar ett par tusen förstås.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jo det är helt klart bättre, visste inte hur mycket han ville spendera mest. NanoBeam är ju rätt billig och helt ok.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit ned fiber mellan kåkarna, i mina ögon finns inget annat vettigt alternativ

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kostnaden för att köpa in ev. extra utrustning i form av olika sorters trådlösa bryggor kommer vara högre än att låta någon gräva en liten ränna och slänga ner ett rör med en sladd i backen. Röret kan du sen använda till andra saker också.
Du behöver bara lägga rör mellan huset i nedre vänstra hörnet och huset i nedre högra hörnet. Sen en mellan nedre högra hörnet och övre högra hörnet. Så totalt 60m

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

@TheJo: Gräv Ethernet Cat6 kabel som är anpassad för utomhusbruk och dra den igenom en slang te.x vattenslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@TheJo: Gräv Ethernet Cat6 kabel som är anpassad för utomhusbruk och dra den igenom en slang te.x vattenslang.

Eller så lägger man korrekta rör direkt istället för att tramsa

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Du har ingen granne med en liten grävare som du kan låna? I så fall är det ju värt att gräva kabel för då får du köra grävmaskin också

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Rekordmedlem

Radiobrygga eller så hyr du en kabelplog eller annan lämplig maskin för säg 2000kr/dygn och fixar ett spår i marken som du lägger ner slangen i och så fyller du igen det för hand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/84205108.htm grävmaskin uthyres i uppsala

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

hej! har samma problem. Flera stugor på samma tomt. Telia som leverantör. Tänkte ev skaffa mig telias AirTies men inte säkert att det fungerar.
Fick rekommendation av installatör (som har installerat på flera hus) att i stället prova detta paket på ett av stugorna.
TP-link TL-WPA4220KIT Trådlös homeplug-paket N300.
Varför just detta skulle vara bra har jag ingen aning. Det går via elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@TheJo: Gräv Ethernet Cat6 kabel som är anpassad för utomhusbruk och dra den igenom en slang te.x vattenslang.

Egentligen rekommenderas väl fiber mellan byggnader för att undvika problem med olika jordpotential.

Permalänk
Inaktiv

@teejee: Ja, men Ethernetkabel fungerar också. Sen kan man såklart dra fiber själv om man vill det och om man har det stödet i sina switchar.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Vill som sagt helst slippa att gräva.
Men kanske får överväga det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ASG_:

Kabeldragning är ju alltid bäst, men om du inte vill göra det så kan man köra radiobrygga.
Då kan jag rekommendera Ubiquiti NanoBeam, fungerar bra.

Det ska jag titta på

Skrivet av Zeedarn:

Går det på samma el? Funderar på om nätverk över powerline kan vara en idé

Ja, det är samma el. Visste inte att det funkade över så stora avstånd.

Skrivet av _ASG_:

Har ingen erfarenhet av en sån lösning.
Men för att köra NanoBeam behöver du en nätverkskabel från din router till en PoE injector (som man får med) sedan ström till den, sedan en nätverkskabel till NanoBeam

Tackar för infon!

Skrivet av superapan:

UniFi Building-to-Building Bridge är klart bättre produkt än NanoBeam. Får lätt ut gigabithastigheter, och ingår i UniFi-ekosystemet (vilket Nanobeam inte gör). Kostar ett par tusen förstås.

Får titta på det också.
Hur mkt dyrare blir ett sådant system?

Precis en sådan lösning jag vill ha! Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJo:

Det ska jag titta på

Ja, det är samma el. Visste inte att det funkade över så stora avstånd.

Tackar för infon!

Får titta på det också.
Hur mkt dyrare blir ett sådant system?

Precis en sådan lösning jag vill ha! Tackar.

Vad har du valt för lösning och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jag säger med gräv.
Så slipper du huvudbry i efterhand.

Det där löser man ju lätt en lördag. Behöver ingen grävskopa eller dyl.
Bara fram med spaden. Sen jacka upp minst 30cm ner och lägga ett VPrör av lämplig storlek.
Självklart med lite grus över/under så inget vatten samlas kring röret.
Är ju ett kul projekt som man lätt löser med nån kompis och ett par öl.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag säger med gräv.
Så slipper du huvudbry i efterhand.

Det där löser man ju lätt en lördag. Behöver ingen grävskopa eller dyl.
Bara fram med spaden. Sen jacka upp minst 30cm ner och lägga ett VPrör av lämplig storlek.
Självklart med lite grus över/under så inget vatten samlas kring röret.
Är ju ett kul projekt som man lätt löser med nån kompis och ett par öl.

Tänkt om man gräver i onödan? Hur kan man först kolla att täckningen kommer att räcka för fler än 1 hus / att den inte slöar när det blir för många som surfar och tittar på film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Tänkt om man gräver i onödan? Hur kan man först kolla att täckningen kommer att räcka för fler än 1 hus / att den inte slöar när det blir för många som surfar och tittar på film?

Hur kan man gräva i onödan? Det är ju om man kör trådlöst som det eventuellt ibte fungerar bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

Tänkt om man gräver i onödan? Hur kan man först kolla att täckningen kommer att räcka för fler än 1 hus / att den inte slöar när det blir för många som surfar och tittar på film?

Är det fri sikt mellan punkterna är det inga tekniska problem att göra en stabil radiolänk så det är egentligen ganska lätt att kolla det och går det att uppnå fri sikt är det bara att välja ordentliga delar och montera dem på de punkter som ger fri sikt. Är man av nån underlig anledning osäker på om det verkligen är fri sikt eller inte kan man prova med en laserpekare för ljuset från dem går i princip spikrakt och bryts av minsta hinder så länge vi pratar om så korta avstånd som här och inte att man vill belysa månen elerl nått annat som ska passera genom hela atmosfären.
Delar för att bygga radiobryggor är oerhört stabila och pålitliga och det skiljer mycket lite mot en kabel i prestanda om bryggan görs rätt, däremot att montera en vanlig ap och låta klienterna ansluta till den direkt är nått helt annat som man inte bör blanda ihop med en brygga, bryggan ersätter bara kabeln mellan husen, vill man sedan ha wifi i husen har det inte med bryggan att göra utan det får man lösa separat, en brygga ersätter som sagt varken mer eller mindre än kabeln mellan husen, den fungerar alltså inte som en accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det fri sikt mellan punkterna är det inga tekniska problem att göra en stabil radiolänk så det är egentligen ganska lätt att kolla det och går det att uppnå fri sikt är det bara att välja ordentliga delar och montera dem på de punkter som ger fri sikt. Är man av nån underlig anledning osäker på om det verkligen är fri sikt eller inte kan man prova med en laserpekare för ljuset från dem går i princip spikrakt och bryts av minsta hinder så länge vi pratar om så korta avstånd som här och inte att man vill belysa månen elerl nått annat som ska passera genom hela atmosfären.
Delar för att bygga radiobryggor är oerhört stabila och pålitliga och det skiljer mycket lite mot en kabel i prestanda om bryggan görs rätt, däremot att montera en vanlig ap och låta klienterna ansluta till den direkt är nått helt annat som man inte bör blanda ihop med en brygga, bryggan ersätter bara kabeln mellan husen, vill man sedan ha wifi i husen har det inte med bryggan att göra utan det får man lösa separat, en brygga ersätter som sagt varken mer eller mindre än kabeln mellan husen, den fungerar alltså inte som en accesspunkt.

Kan du förtydliga om vad du anser vore bra som lösning? Vad ska man köpa? Gärna med ritning så man förstår.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

Kan du förtydliga om vad du anser vore bra som lösning? Vad ska man köpa? Gärna med ritning så man förstår.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ritning men du ska ha fri sikt mellan antennerna >

du kan bortse från Fresnelzonen när det är väldigt korta avstånd som för dig.

Kan du monter accespunkter med vettiga riktantenner så att se ser varandra så brukar en radiobrygga fungera bra, kan du inte montera antennerna rätt så går det inte att säga nått om hur det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte riktigt vad du menar med ritning men du ska ha fri sikt mellan antennerna >
https://www.cobham.com/static/GMS%20Calc%20Files//images/calc_fresnel_zone.gif
du kan bortse från Fresnelzonen när det är väldigt korta avstånd som för dig.

Kan du monter accespunkter med vettiga riktantenner så att se ser varandra så brukar en radiobrygga fungera bra, kan du inte montera antennerna rätt så går det inte att säga nått om hur det fungerar.

Tack för bilden! Frågor: dom där pelarna på sidorna ska det föreställa andra byggnader? T ex om det finns andra hus från huvudbyggnaden?