Geforce RTX 3080 bryter kryptovaluta i rasande takt

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3080 bryter kryptovaluta i rasande takt

Med enbart timmar kvar till officiella testresultat läcker siffror ut där RTX 3080 bryter Ethereum i upp till 89,5 MH/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tuut tuut!! Hypetrain incoming. 6h kvar....

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte det blir någon mining rush igen...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sett till strömförbrukningen läste jag lite tveksamma "kryptobrytares" åsikter dock. De tyckte exempelvis 5700XT var mer värda att använda (och VEGA56? om jag inte missminner mig) än 3080 på grund av just strömförbrukningen. Men ja. Betalar man inte sin egna elräkning så.
Kan ingenting om att bryta kryptovaluta dock. Bara läste detta på ett forum. Kan det stämma?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra antar jag, betyder väl att det kommer köpas ut och kunna prisas upp ännu mer innan man får tag i ett Men men, tyder ju på bra prestanda.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Avstängd

Jävlar, helt galen takt! Grafikkortet betalar ju sig själv på ca 2 år!! (med billig el och utan höjd svårhetsgrad)

Clickbait ju, tror de flesta avvaktar AMD's kort som vanligt......

Permalänk
Medlem

Det intressanta är hash/watt och så inköpspris. Inte säkert det lönar sig att köpa dyra nya kort om det visar sig att effektiviteten inte är mycket bättre i förhållande till elförbrukningen.

Jag har inte kollat lönsamheten på sistone men överföringsavgifterna i ethereumnätverket är löjligt höga på grund av någon defi-boom och dessa avgifter går sedan till miners. Tror nog mining kan bli intressant snart igen om det inte redan är det. Men elpriserna är lite för höga här så det blir nog mest i länder med billig el.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var det dags igen. Hoppas inte det blir som under mining boomen 2017

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Sett till strömförbrukningen läste jag lite tveksamma "kryptobrytares" åsikter dock. De tyckte exempelvis 5700XT var mer värda att använda (och VEGA56? om jag inte missminner mig) än 3080 på grund av just strömförbrukningen. Men ja. Betalar man inte sin egna elräkning så.
Kan ingenting om att bryta kryptovaluta dock. Bara läste detta på ett forum. Kan det stämma?

Även om man inte betalar el så blir det ju en jädrans värme som kan va svår att hantera. ofta är ju mellanklass och budget kort bättre att mina med. 300w blir väldigt varmt för ett kort, ofta bättre med fler mellanklass kort.
Du kan köpa 2 5700 XT till samma pris och mina 103mh/s till 300w.

Permalänk

Detta är bra deras aktie.

Permalänk

Och plötsligt så finns inga kort att få tag på samt att priserna går upp med 50%.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Hur lönsamt är det egentligen att bryta kryptovalutor? Jag tänker mest på elräkningen...

Jag menar, borde inte alla bryta kryptovalutor då? Ha datorn på 24/7 och bryta i bakgrunden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jävlar, helt galen takt! Grafikkortet betalar ju sig själv på ca 2 år!! (med billig el och utan höjd svårhetsgrad)

Clickbait ju, tror de flesta avvaktar AMD's kort som vanligt......

*the more you buy the more you save intensifies*

Helt seriöst dock så om man vill investera i ETH innan PoS så är det nog vid detta laget vettigare att bara ta pengarna man skulle lagt på GPU och köpa 2-3 ETH än att mina.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag försökte precis räkna på vad min dator hade gett mig om jag lät den stå och bryta mynt. Inget jag tänker göra, men kul att veta.

Jag har ett GTX 1080 och betalar inte för ström.
Det ser inte ut att bli många kronor per dag, trots att jag inte betalar för strömmen.

Hur mycket skulle jag kunna tjäna? Någon som har bra koll?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

@skosnore: Vi kommer in i vintern nu, får investera i Grafikkort istället för att dra på fjärrvärmen och dra en sladd från Grannens hus!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Inaktiv

Tur man har inbakad el i hyran och 3x16A säkringar.

Skrivet av johanandersson:

Jag försökte precis räkna på vad min dator hade gett mig om jag lät den stå och bryta mynt. Inget jag tänker göra, men kul att veta.

Jag har ett GTX 1080 och betalar inte för ström.
Det ser inte ut att bli många kronor per dag, trots att jag inte betalar för strömmen.

Hur mycket skulle jag kunna tjäna? Någon som har bra koll?

Det va kul i början när man kunde bryta någon bitcoin per dygn.
Tur man köpte på sig för ett par tusen när de kostade 20 kr styck.

Dags att sälja lite snart igen.

Permalänk
Medlem

@ronz: Inte med dom statsen iaf, på tok för dyrt och dålig effektivitet. Du kan ragga fram några gamla Vega kort och undervolta så har du bättre totalprestanda och bättre prestanda/watt för mindre pengar. Det enda som möjligen skulle kunna göra det attraktivt är om Ampere bibehåller den där prestandan när man börjar klocka ner GPUn rejält och det är främst minnet som spelar roll (som med vissa andra modeller).

För lite perspektiv på det hela, ett gamalt avdankat 1080 Ti kommer upp i 50MH/s@150-175W~ med GDDR5X fixarna (fixade latency vs GDDR5) dom knåpade ihop får nåt år sen om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur lönsamt är det egentligen att bryta kryptovalutor? Jag tänker mest på elräkningen...

Jag menar, borde inte alla bryta kryptovalutor då? Ha datorn på 24/7 och bryta i bakgrunden...

4200kr per år i elräkning bara för grafikkortet. Jag antar att det går på max 320watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag försökte precis räkna på vad min dator hade gett mig om jag lät den stå och bryta mynt. Inget jag tänker göra, men kul att veta.

Jag har ett GTX 1080 och betalar inte för ström.
Det ser inte ut att bli många kronor per dag, trots att jag inte betalar för strömmen.

Hur mycket skulle jag kunna tjäna? Någon som har bra koll?

Ca 47dollar i månaden (0.131299) om du använder dig av EthEnlargementPill för att uppnå 40mhash https://bitcointalk.org/index.php?topic=3370685.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

4200kr per år i elräkning bara för grafikkortet. Jag antar att det går på max 320watt.

Skrivet av Cudage:

Ca 47dollar i månaden (0.131299) om du använder dig av EthEnlargementPill för att uppnå 40mhash https://bitcointalk.org/index.php?topic=3370685.0

@Cudage För ett GTX 1080 ja.

Så om man då får en elräkning på 350kr/mån och drar man av det från sin "vinst"...hur mycket lär bli över då? Snackar vi några hundralappar i månaden med ett RTX 3080 då? Sen måste man dra av kostnaden för kortet också? Fast hade man tänkt köpa ett RTX 3080 för gaming oavsett, så kan man ju lika gärna bryta lite kryptovalutor också kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Ca 47dollar i månaden (0.131299) om du använder dig av EthEnlargementPill för att uppnå 40mhash https://bitcointalk.org/index.php?topic=3370685.0

Tack. Det är ju helt värdelöst om man betalar ström.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

@ronz: Känns som att det kommer bli en rush igen och vi kommer stå där köande för kort i år och dar och så går priserna upp ännu mer.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man inte sänker värdet markant på en kryptovaluta om den helt plötsligt blir så mycket snabbare att ränka fram. Samtisigt sänks priserna för en så stor prestandaskillnad cöocj vipps kan många fler gräva fram kyrptovalutor relativt enkelt.

Det enda som kan stoppa en mining rush är att nvidia producerar dedikerade utgåvor för just det ändamålet istället. Men till en början är nog en rush oundvikligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon298854:

Det va kul i början när man kunde bryta någon bitcoin per dygn.
Tur man köpte på sig för ett par tusen när de kostade 20 kr styck.

Du sitter alltså på typ 100-200 miljoner kronor? Om du inte ljuger, så sälj av allt och bli typ en av de rikaste i Sverige.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om att datorkraft kommer att fortsätta att användas till något helt värdelöst. De enda som tjänar på det är grafikkortsförsäljarna och kraftbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du sitter alltså på typ 100-200 miljoner kronor? Om du inte ljuger, så sälj av allt och bli typ en av de rikaste i Sverige.

Han skrev att han KÖPTE FÖR ett par tusen. Inte att han köpte ett par tusen för 20 kr styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det ser ut som om att datorkraft kommer att fortsätta att användas till något helt värdelöst. De enda som tjänar på det är grafikkortsförsäljarna och kraftbolagen.

Det stödjer i alla fall klimatförändringarna!

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Det ser ut som om att datorkraft kommer att fortsätta att användas till något helt värdelöst. De enda som tjänar på det är grafikkortsförsäljarna och kraftbolagen.

Och moder natur (och efterföljande generationer) betalar.

Bra 'business'. Klicka hem på nätet, läsa en 'how-to' och sedan bara låta riggen stå och börja elda upp naturen. Skillz!

..Allt för några kronor i egen privat ficka utan nämnvärt värdeskapande förutom för det egna arslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du sitter alltså på typ 100-200 miljoner kronor? Om du inte ljuger, så sälj av allt och bli typ en av de rikaste i Sverige.

Garanterat så har han sålt allt eftersom det var på väg upp. Inte många som time:ade ATH. Säkerligen miljonär (känner flera som blivit det på krypto, runt 1-5 miljoner, en tappade 2 av sina 4 för att han stannade kvar efter 2017 boomen och återinvesterade för tidigt så att säga) men osannolikt i 20+ miljoner trakten. Still, ett nästan lånfritt hus är inte illa pinkat. Då kan man överleva på ett deltidsjobb och nära nog helt slippa ekorrhjulet.