Fackförbundet Unionen stämmer Amazon

Permalänk
Medlem

Till de som sitter och lallar om att det är osannolikt att bryta foten i en datorhall alternativt att sjukskrivningen är orimligt lång så kan jag bara, i egenskap av läkare, säga att ni har fel.

Foten (troligtvis avses fotleden) kan man bryta så lätt som genom att trampa riktigt olyckligt. Korta fall och vridvåld är också tänkbara orsaker.

Gällande sjukskrivning så är den i detta fall lång men inte orimligt lång. Läkare stöttar sig mot så kallade försäkringsmedicinska beslutsstöd (torra dokument) från socialstyrelsen som vägledning vid sjukskrivningslängd. De svåraste forledsfrakturerna (t ex med samtida skador på underben) medger sjukskrivning i upp till 12 månader även om det vanliga är betydligt kortare. Utan att veta exakta arbetsuppgifter kan vi heller inget säga om möjlighet till återgång i arbete med andra uppgifter.

Så inga trista kommentarer om att det är orimligt, att h*n borde kunnat arbeta med annat osv. Även om det är en möjlighet så finns det ingen anledning att ta det för troligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Teknikkopplingen kommer ju med vem det är som blir stämd här. Intresset från läsarsidan kring Amazons relation till sina anställda har varit påtaglig i kommentarsfälten, med tydlig koppling till den track record från andra länder där bolaget är verksamt.

Att det här är ”vardagsmat” håller jag inte riktigt med om. Arbetsdomstolen har bara cirka 250-300 inkommande fall per år. Få av fallen berör den industri SweClockers bevakar.

Den information vi kan rapportera om kommer här bara från den ena parten eftersom den andra parten inte uttallar sig i ärendet. Det är därför vi inte använder några definitiva termer i nyheten och dessutom försöker redogöra just för att det är påståenden och att en part inte uttalar sig.

Inser dock att tidslinjen med fem månaders frånvaro bör tas med så jag pillar in det i nyheten alldeles strax för kontext.

Det här är den nya verkligheten på Sweclockers.
Ni gav in för offerkoftorna som skrek i de förra artiklarna om Amazon och de kommer att fortsätta i varje artikel de inte håller med om.
De kommer skrika om förklaringar och tillbakadragningar.
Ni gav dom lillfingret och de tog hela handen.

Mitt tips till er redaktion är att ni skriver om vad ni vill, rättar till eventuella faktafel men ignorera helt diskussioner som handlar om ni borde tagit upp ämnet eller inte.

Det är viktigt att ni visar ståndpunkt på SweClockers redaktion mot dessa individer som är ute efter att censurera fritt tänkande.

Ni gör ett bra jobb, låt inte dessa individer förstöra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det här är den nya verkligheten på Sweclockers.
Ni gav in för offerkoftorna som skrek i de förra artiklarna om Amazon och de kommer att fortsätta i varje artikel de inte håller med om.
De kommer skrika om förklaringar och tillbakadragningar.
Ni gav dom lillfingret och de tog hela handen.

Mitt tips till er redaktion är att ni skriver om vad ni vill, rättar till eventuella faktafel men ignorera helt diskussioner som handlar om ni borde tagit upp ämnet eller inte.

Det är viktigt att ni visar ståndpunkt på SweClockers redaktion mot dessa individer som är ute efter att censurera fritt tänkande.

Ni gör ett bra jobb, låt inte dessa individer förstöra det.

Många av de kommentarerna som skrevs då var en reaktion på de felaktigheterna som stod. På samma sätt nu, att skriva avsked istället för uppsägning är ett rätt så stort faktafel.

Vidare, har sjukskrivningen något med uppsägningen att göra? Tillför den vinklingen något annat än att ställa Amazon i en sämre dager?

Permalänk
Medlem

Det är ju helt klart att uppsägningen inte har gått rätt till, annars hade inte unionen gått vidare med det till domstol.
Efter som det är ett större internationell koncern som ganska nyligen etablerat sig i sverige så blir det ännu viktigare med starka fackförbund som ser till att lagar och kollektivavtal följs.

Permalänk
Medlem

Undrar hur han fick till den sjukskrivningen. Fem månader för en bruten fot som ingenjör. Inte ens folk med fysiskt krävande jobb får vara hemma så länge.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Undrar hur han fick till den sjukskrivningen. Fem månader för en bruten fot som ingenjör. Inte ens folk med fysiskt krävande jobb får vara hemma så länge.

Läs gärna ett par inlägg upp. Ingen orimlig sjukskrivning, Vi vet för lite om det aktuella fallet för att veta om det är rimligt eller inte tycker jag.

Permalänk
Medlem

Förstår inte uppståndelsen kring att det hände en Amazon anställd.

Det händer dagligen runt om i Sverige att folk blir uppsagda på felaktiga grunder.
Skadestånden i Sverige är löjligt låga och det är billigare att säga upp felaktigt än att fortsätta ha en, i företagets ögon, fel person anställd. Facket hat stått med mössan i handen och bockat för arbetsgivarna i årtionden och de har inget att sätta emot mer än tomma hot.
Allt ser fint ut i skrift, försäkringar, anställningsvillkor och annan dynga vi matas med.
I verkligheten ger det ingen trygghet till den anställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det går inte att säga upp någon i Sverige pga. kompetensbrist utan att först ha tilltagit åtgärder för att försöka komma till rätta med kompetensbristen, eller att omplacera personen till en annan tjänst. Om företaget inte provar de här åtgärderna först så bryter de mot lagen och det är därför de blir stämda.

Arbetsgivaren måste utreda om det är möjligt med omplacering men det innebär inte att de måste prova med omplacering ifall det inte är möjligt eller om det är olämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läs gärna ett par inlägg upp. Ingen orimlig sjukskrivning, Vi vet för lite om det aktuella fallet för att veta om det är rimligt eller inte tycker jag.

Jo, den är orimlig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jo, den är orimlig.

ok, du har förmodligen bättre insyn i det aktuella fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

ok, du har förmodligen bättre insyn i det aktuella fallet.

Japp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Hur vet du att sjukskrivningen är rimlig eller orimligt lång?
Kan ju vara ett brott som krävt operation eller ett komplicerat benbrott med lång läketid. Sen vet vi ju inte exakt vilka arbetsuppgifter den anställde har haft behöver ju inte vara ett stillasittande jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Men ändå undrar du hur det gick till när hen fick denna sjukskrivningen.

Permalänk
Medlem

Saker som denna sker hela tiden, antagligen har Amazon i detta fallet bedömt att det är värt kostnaden att bli av med personen (vilket i sig kan säga en hel del om medarbetaren också).

Och det finns självklart en anledning för medarbetaren att låta Unionen driva detta så långt det går eftersom han får fortsatt betalt tills tvisten är avklarad då han är uppsagt på personliga skäl.

Hade Amazon velat fula sig riktigt ordentligt så hade de avskedat personen istället för då hade personen inte lyft lön under tvisteperioden. Då hade arbetsdomstolen först fått döma om avskedet vart giltigt och därefter dömt om det fanns grund för uppsägning pga. av personliga skäl.

Det är alltid en kalkylerad risk bakom den väg man väljer. Det är oftast inte något man bara slänger ur sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Undrar hur han fick till den sjukskrivningen. Fem månader för en bruten fot som ingenjör. Inte ens folk med fysiskt krävande jobb får vara hemma så länge.

Vad då ingenjör? Det är försvinnande få ingenjörer som jobbar i en serverhall? Från allt jag läst så handlar det här om någon som jobbar med att byta diskar i SAN-lösningar och byta ut trasiga servrar, en drifttekniker helt enkelt. De flesta som jobbar med det som jag känner eller känner till är inte ingenjörer och drar någonstans mellan 28 och 35 beroende på ort och erfarenhet. Det går inte riktigt att knata runt i en serverhall med en bruten fot och du kan inte byta diskar från en dator i hemmet riktigt än.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte uttala mig om personen i fråga, men jag har sett fall där andra individers kompetens har vart så extremt bristande att man hellre betalar 6-12 månader i lön till personen via facket för att få ut dom direkt än att försöka ta till åtgärder som hade förlängt smärtan och därmed höjt kostnaden, och det gäller speciellt mindre företag som inte har så stor kassa.

Sen det där med olyckor i serverhallar så tror jag det sker oftare än vad folk tror. Har en bekant som skulle lyfta ur en tung 4U enhet med hjälp av en s.k serverlyft och ena "gaffeln" helt plötsligt släppte så han fick hörnet av chassiet på foten och fick ganska avsevärda skador. Vart ett jävla liv om vart skulden skulle läggas där minns jag, företaget som hade hallen försökte stämma dom som hade tillverkat serverlyften, men när det inte gick så la dom skulden på min bekant istället.. Men det gick inte heller, så han fick istället skadestånd tilldelat sig i slutändan, och ett nytt arbete på ett företag som i alla fall hitintills inte försökt stämma honom

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Sen att man bryter foten i en datahall... Hur?

Finns ganska många sätt att göra det på.

Att jobba i datahall är inte att sitta på en stol och knacka på en dator, det är mycket fysiskt arbete. Räcker att man trampar snett under ett tungt lyft eller arbete på stege för att det ska bli kaos. Lägg till det att det inte är en särskilt enkel arbetsmiljö (högljutt och både höga och låga temperaturer och mycket drag) samt även att det ska bli rätt för att inte påverka pågående drift som stressmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Vad då ingenjör? Det är försvinnande få ingenjörer som jobbar i en serverhall? Från allt jag läst så handlar det här om någon som jobbar med att byta diskar i SAN-lösningar och byta ut trasiga servrar, en drifttekniker helt enkelt. De flesta som jobbar med det som jag känner eller känner till är inte ingenjörer och drar någonstans mellan 28 och 35 beroende på ort och erfarenhet. Det går inte riktigt att knata runt i en serverhall med en bruten fot och du kan inte byta diskar från en dator i hemmet riktigt än.

Jaha. Det är inte jag som hittat på det.

Citat:

En ingenjör på Amazon Web Services stämmer arbetsgivaren efter att ha blivit uppsagd sju månader efter en arbetsplatsolycka.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30414-fackforbundet-unionen...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: Precis det jag tänke

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Många av de kommentarerna som skrevs då var en reaktion på de felaktigheterna som stod. På samma sätt nu, att skriva avsked istället för uppsägning är ett rätt så stort faktafel.

Vidare, har sjukskrivningen något med uppsägningen att göra? Tillför den vinklingen något annat än att ställa Amazon i en sämre dager?

Många, inte alla.

Om man inte är helt naiv så förstår man att företag utnyttjar alla sorters sätt att säga upp folk på.
Vanligaste sättet i Sverige är att sägas upp pga arbetsbrist.

Nej det är inte bara Amazon som skall ställas i sämre dager utan alla företag som agerar oseriöst men denna gången var det Amazon som trillade dit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Typiskt Sverige, saknas några siffror i skadeståndet för att göra det rimligt. Skulle man kunna "säga upp" någon för 150k får det anses som extremt billigt.

Sverige har hårda lagar men företag som bryter mot dem får oftast när,mmast obefintliga straff, det är möjligen sant att det är svårt att säga upp nån lagligt men det är i princip ofarligt (läs mycket billigt) att strunta i lagar och avtal säger jämfört med i många andra länder.
Många arbetsgivare vet om detta och utnyttjar det medans andra arbetsgivare tror att det får ett verkligt straff om de bryter mot reglerna men så är det sällan för straffen har inte hängt med i takt av ökningen av andelen oseriösa arbetsgivare.

Håller med om att Sverige har patetiskt låga straff för arbetsgivare som bryter mot reglerna då det är sällsynt att det kostar mer än 6 månadslöner vad de än gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

”kräver ett skadestånd på 150 000kr”

Amazon skrattar hela vägen till banken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Typiskt Sverige, saknas några siffror i skadeståndet för att göra det rimligt. Skulle man kunna "säga upp" någon för 150k får det anses som extremt billigt.

Helt rätt.

Istället för att ge straff på fasta siffror borde det vara % av företagets värde så skulle de nog inte ta dessa risker.

150.000 för Amazon som företag är ingenting.
2-5% av företaget däremot det hade gjort ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Fall från exempelvis stege efter att ha dragit kabel under taket? Missat att en golvplatta inte lagts tillbaka och trampat ner genom hålet? Finns ganska många sätt att göra sig illa på valfri arbetsplats, och en serverhall är inte en kontorslokal direkt.

Att arbetstagaren brutit foten är i sig inte grunden till uppsägningen om man läser artikeln hos Unionen, men det är ett lätt oärligt sätt att öka intresset för nyheten hos rubriksättare.
Att man är borta i 5 månader är väl kanske inte så konstigt om det inte finns andra uppgifter att sköta, det kanske bara är en serverhall där övervakningen helt automatiserad och kanske till och med sker på distans. Inga övriga tjänster på plats? De som jobbar i hallen är inte mer än fastighetsskötare, och då är det kanske problematiskt att flänga runt med kryckor...

Man kan ju tro att ett företag med 25000 anställda (AWS) skulle kunna hitta alternativa uppgifter åt personen om de hade velat se sina anställda som tillgångar istället för boskap...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Helt rätt.

Istället för att ge straff på fasta siffror borde det vara % av företagets värde så skulle de nog inte ta dessa risker.

150.000 för Amazon som företag är ingenting.
2-5% av företaget däremot det hade gjort ont.

5% av företagets börsvärde för en ogiltig uppsägning?

Permalänk
Medlem

@Bassen87: Snacka om orimligt. Dessutom blir det låga avgifter för mindre bolag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Det här är den nya verkligheten på Sweclockers.
Ni gav in för offerkoftorna som skrek i de förra artiklarna om Amazon och de kommer att fortsätta i varje artikel de inte håller med om.
De kommer skrika om förklaringar och tillbakadragningar.
Ni gav dom lillfingret och de tog hela handen.

Mitt tips till er redaktion är att ni skriver om vad ni vill, rättar till eventuella faktafel men ignorera helt diskussioner som handlar om ni borde tagit upp ämnet eller inte.

Det är viktigt att ni visar ståndpunkt på SweClockers redaktion mot dessa individer som är ute efter att censurera fritt tänkande.

Ni gör ett bra jobb, låt inte dessa individer förstöra det.

Man kan väl säga så här, hur många såna artiklar fanns det innan @Undac blev chefredaktör? Du har missuppfattat fritt tänkande med att allt ska in på Sweclockers. Mitt tips till dig @Bassen87 är att du lever som du lär. Att du skiter k att lämna tips till redaktionen så de får skriva som de vill. Du underminerar deras kompetens med att ge råd till dem.

Permalänk
Medlem

150 000 kr, det är ju inget! Det är typ 2 månadslöner (inkl. soc. och pension). Borde kosta dem minst 600 000 kr att svina på detta viset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Det är ju helt klart att uppsägningen inte har gått rätt till, annars hade inte unionen gått vidare med det till domstol.
Efter som det är ett större internationell koncern som ganska nyligen etablerat sig i sverige så blir det ännu viktigare med starka fackförbund som ser till att lagar och kollektivavtal följs.

Det går ju inte att veta i förväg. Uppsägningen kan vara helt enligt reglerna, det är för att få klarhet i det som Unionen tar ärendet till domstol.

Först när domstolen har sagt sitt vet vi om det var rätt eller fel.