Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag stänger annonsen med det här budet. 5200SEK, hämtas i Göteborg.

Skriver i PM om hur vi löser betalning och hämtning.

Tack alla som varit med och budat!

Skrivet av dansat:
Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Som jag skrev så säljs datorn från mig som privatperson. Jag refererade till mina tidigare försäljningar då datorn är ganska lik. Samtliga datorer köptes in, drog moms, användes i verksamheten. Nu används de inte längre och anses förbrukade för bolagets räkning.

Räcker detta för att sluta diskutera moms i annonsen?

Glöm inte bort att betala in momsen på marknadsvärdet till skatteverket. Annars är det skattebrott.
Det har ingen betydelse att en inventarie inte längre används i företaget, eller om den ens är helt avskriven.

Det är inte jag som skrivit lagen. Don't shoot the messenger.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Hi, going up to 5500

Permalänk

Hope I am in time to keep bidding

Permalänk
Medlem

Har jag frågor angående mina tidigare eller aktuella bolag, frågar jag inte Igelkott på SweClockers. Då pratar jag med min revisor.

Tack.

Skrivet av Igelkott:

Glöm inte bort att betala in momsen på marknadsvärdet till skatteverket. Annars är det skattebrott.
Det har ingen betydelse att en inventarie inte längre används i företaget, eller om den ens är helt avskriven.

Det är inte jag som skrivit lagen. Don't shoot the messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Har jag frågor angående mina tidigare eller aktuella bolag, frågar jag inte Igelkott på SweClockers. Då pratar jag med min revisor.

Tack.

Ja, så du får en påminnelse av mig att höra efter med din revisor. Det tycker jag nämligen låter som en mycket bra idé.
Som sagt. Har du inte tagit ut inventarien från företaget så är det företaget som säljer den, och det är inte tillåtet enligt SweClockers regler. Oavsett om du själv hävdar att du säljer den "som privatperson".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Datorn är förmodligen helt avskriven, och ej längre en inventarie i företaget, således kan den gött säljas till privatperson.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket.

Skrivet av Igelkott:

Ja, så du får en påminnelse av mig att höra efter med din revisor. Det tycker jag nämligen låter som en mycket bra idé.
Som sagt. Har du inte tagit ut inventarien från företaget så är det företaget som säljer den, och det är inte tillåtet enligt SweClockers regler. Oavsett om du själv hävdar att du säljer den "som privatperson".

Permalänk
Medlem

Precis.

Skrivet av adfactory:

Datorn är förmodligen helt avskriven, och ej längre en inventarie i företaget, således kan den gött säljas till privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Det får anses vara mycket oseriöst att om du inte kan reglerna, inte heller ta reda på dem.

Om man äntrar den lokala pizzerian och får uppfattningen av att det är ett företag, varpå bagaren inte vill ge momskvitto med hänvisning till att pizzan säljs av honom som privatperson, så tycker jag att man ska dra öronen till sig.

För att göra liknelsen tydligare så ponerar vi att pizzerian har en ej uthämtad pizza som de istället för att räkna bort som svinn, säljer med kraftig rabatt.

Återigen så är det inte jag som skrivit lagarna eller SweClockers regler.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Datorn är förmodligen helt avskriven, och ej längre en inventarie i företaget, således kan den gött säljas till privatperson.

Varför påstår du ens detta?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Snälla igelkott..

Om jag var intresserad hade jag tagit reda på det. Jag bryr mig inte det minsta om vad du tycker om min moms på något av mina bolag.

Om du vill göra skillnad, ta anställning på skatteverket, eller börja som redovisningskonsult till någon som både bryr sig och betalar dig för det. Här ropar du ut till intet.

Skrivet av Igelkott:

Det får anses vara mycket oseriöst att om du inte kan reglerna, inte heller ta reda på dem.

Om man äntrar den lokala pizzerian och får uppfattningen av att det är ett företag, varpå bagaren inte vill ge momskvitto med hänvisning till att pizzan säljs av honom som privatperson, så tycker jag att man ska dra öronen till sig.

För att göra liknelsen tydligare så ponerar vi att pizzerian har en ej uthämtad pizza som de istället för att räkna bort som svinn, säljer med kraftig rabatt.

Återigen så är det inte jag som skrivit lagarna eller SweClockers regler.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*annonstråd rensad*

Saknas intresset att köpa varan så kan man skrolla vidare!

Skulle man misstänka ett regelbrott, vänligen kontakta oss via kontaktformulär!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*annonstråd rensad*

Saknas intresset att köpa varan så kan man skrolla vidare!

Skulle man misstänka ett regelbrott, vänligen kontakta oss via kontaktformulär!

/Vzano, Moderator

Tack!