Apple stöper om Ipad Air i Pro-skrud

Permalänk
Medlem

Blir ett köp när dessa kommer.
Velat ha en ny iPad länge och blir en sådan.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Överpris Apple som vanligt...

Tur du har annat att välja på om du inte anser att det är värt pengarna.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Stank:

Finns flera mobiltelefoner med hög IP-klassning och har hörlursuttag. Också telefoner med SD-kort och stor lucka för användare enkelt kan byta batteri.

Samma som dom gör med sina datorer?
Om man byter skärm i en av deras bärbara datorer, vet inte vilken, så via en uppdatering i macOS så slutar den nya fungera. Det är exakt samma skärm men saknar en bit mjukvara i skärmen.
Eller Error 53.
Eller hur Apple medvetet gör specialkretsar till deras datorer som dom vägrar släppa ut på marknaden för att reparera deras datorer. Istället gör att byta en kreta på bärbara datorernas moderkort så blir det nytt moderkort och raderad disk. Just det. Du kommer inte åt datan på disken för den är fastlödd på moderkortet.
Men dom har ett värdelöst program för reservdelar till deras produkter. Sök på Youtube för mer information om hur det är skapat för att låta bra men i praktiken är helt värdelöst.

Släppa sargen och kom in i matchen? Jag föredrar friheter.

Hur bra är batteritiden om 10 år? Går det att byta batteri på ett enkelt sett? Eller har Apple gjort en iPod-igen med medveten dålig design (batteri höll max 18 månader) för att deras kunder skulle konsumera mera?

Apple verkar inte vara något för dig.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tur du har annat att välja på om du inte anser att det är värt pengarna.

Ja verkligen. Tycker andra också borde börja bojkotta Apple med alla fula grejjer de håller på med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

IPad Air lockar. Men priset är på tok för högt. Detta skulle vara deras instegsmodell istället för den fula, gamla saken med monohögtalare som de envisas med att sälja varje år.

De anstränger sig verkligen för att deras budgetprylar hålls tillbaka av en massa märkliga grejer som INGA andra konkurrenter håller på med. Ingen annan säljer telefoner eller surfplattor med skärmkanter lika tjocka som för 5 år sedan. Ingen säljer surfplattor med endast 1 högtalare...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja verkligen. Tycker andra också borde börja bojkotta Apple med alla fula grejjer de håller på med.

Varför? Finns inget annat företag som gör bättre eller snyggare prylar än Apple..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vad gäller priset är det 50 $ lägre än andra generationens Ipad Pro 10.5" från 2017. Första och andra generationen Ipad Pro kan vara bland det mest prisvärda Apple erbjudit någonsin. Där fanns absolut inget att klaga på. Det är rentav ett rimligt pris efter deras höjning till tredje generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför? Finns inget annat företag som gör bättre eller snyggare prylar än Apple..

Du skojar...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Stank: jag gillar att ha 3.5mm tillgängligt men jag använder den knappt, det är rätt skönt med de trådlösa, ända stora nackdelen är att jag redan slarvart bort 2 par, ingen aning vart de tog vägen, lär hitta dom när jag flyttar från denna lägenheten

Permalänk
Hedersmedlem

Har varit bra sugen på iPad länge nu och den här ser ut att vara det jag vill ha. Det enda jag vill att de fixar, som är helt oförståeligt att det fortfarande inte finns är multi user support... Jag vill liksom att jag och sambon ska kunna dela på en platta utan att behöva använda samma konto. Jag fattar såklart att Apple vill sälja fler iPads, men kom igen liksom!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är egentligen en "core" i Apples GPU:er? Tänkte eftersom det är så få -- det är ju uppenbarligen inte jämförbart med CUDA cores åtminstone. Är det något som AMDs CUs, eller är de något helt annat?

Det är i princip en CU, eller kanske en Intel sub-slice. Exakt hur Apple designar sina grejer är som vanligt en hemlighet, men deras design påminner (vad vi tror) mycket om Imagination PowerVR Rogue, som du kan läsa om här:

https://www.anandtech.com/show/7793/imaginations-powervr-rogu...

Innehåller en del diskussion om vad en ”core” är, bland mycket annat. I just den designen innehåller en ”core” 16 ”pipelines”, och varje ”pipeline” har 2 FP32-enheter (samt lite annat, FP16 framförallt). En ”core” skulle i så fall motsvara 32 av NVidias ”shader core”. Det är inte alls säkert att Apple’s design är identisk med detta, men den har nog likheter i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Varför ens bekymra sig om att sakna ett 3,5mm jack? Sladdar är och förblir värdelöst. Jag hatar dom.
Mm man blir möjligt av med lite ljudkapacitet i och med bluetooth men skillnaden för normala öron är så liten idag med senaste bt-tekniken gentemot sladd.
Haters gonna hate. Lovers gonna love.

Blir en air till mig och 8 gen till barnen. Så kan vi njuta i tre, fyra år innan vi byter upp oss igen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Hur kommer det sig att den är 5nm. Vad jag har läst hittills har inte TSMC något 5nm till sina kunder eller har jag missuppfattat något

Permalänk

Gött, äntligen!
Nu slipper jag ha magsår för att jag köpte mig en pro 12.9 för 2 veckor sedan 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hur kommer det sig att den är 5nm. Vad jag har läst hittills har inte TSMC något 5nm till sina kunder eller har jag missuppfattat något

De startade massproduktion av 5nm i våras, antar att Apple står högt upp på prislistan. Sen har ju 5nm haft bättre yield än 7nm vid samma tidpunkt i produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

IPad Air lockar. Men priset är på tok för högt. Detta skulle vara deras instegsmodell istället för den fula, gamla saken med monohögtalare som de envisas med att sälja varje år.

De anstränger sig verkligen för att deras budgetprylar hålls tillbaka av en massa märkliga grejer som INGA andra konkurrenter håller på med. Ingen annan säljer telefoner eller surfplattor med skärmkanter lika tjocka som för 5 år sedan. Ingen säljer surfplattor med endast 1 högtalare...

Är det inte en stereohögtalare på ipaden?

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en inköp av en sådan när den släpps, frågan är om jag ska ha en grön eller blå...
Har inte haft en iPad annat än en Air med uselt batteri sedan barnen "tog över" min för ett halvår sedan när deras inte kunde spela roblox mer än fem minuter med fulladdat batteri.

Permalänk
Inaktiv

Lockpriser för den obrukbara 64gb modellen. Om de tog några hundralappar för att uppgradera till 128gb så hade jag kanske funderat på det, men istället blir det en 30% boost av totalpriset för att få brukbara men inte direkt massiva 256gb lagringskapacitet. Ska man ha ett simkort, penna och tangentbord därtill så hade det varit billigare att köpa galaxy tab s7

Permalänk
Medlem

@anon56869: Obrukbar med 64GB? Jag har aldrig ens fyllt upp en med 32GB så för mig är det mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem

En Ipad lockar. Jag tycker det är praktiskt att ha lite tjockare kanter och en hemknapp.
Har en Ipad Air 2 nu och en Samsung Tab A2 (eller vad den nu heter?). Med Samsungplattan så är det lätt att man oavsiktligt råkar trycka på skärmen. Speciellt om man håller den mot magen.

Permalänk
Medlem

64GB går utmärkt om du har iCloud (och bra internetuppkoppling) alternativt inte filmar med iPaden. Och jag tror det är mest barn som filmar stora volymer med iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte en stereohögtalare på ipaden?

Det ska den ha.
Verkar dock ha båda högtalare i botten, hur det fungerar i landscape ska jag låta vara osagt.

Blir nog inget köp för mig, har idag en 1st gen ipad pro som duger för det jag oftast gör, konsumera video och böcker.

Air såg trevlig ut, men lite dyr.
Hade varit trevligare om den fanns i 13” och 120hz skärm.
Och jag hade gärna sett en modell utan bakkamera, med lägre pris. Har aldrig förstått mig på varför tablets ska ha en kamera, det har man väl ändå telefonen för.

Ipad pro är på tok för dyr, kan inte rättfärdiga en tablet som kostar $100 mer än en MacBook pro (ipad pro 12.9” 256gb med magic keyboard).
Men jag är väl inte heller målgruppen då jag pysslar med varken bild eller videoredigering.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@joakim99:
Den klassiska iPaden har stereohögtalare, men bara i nederkant. IPad Pro och de nya har fyra högtalare så att du får stereoljud oavsett orientering.

IPadarna är utmärkta att filma med eftersom du har en riktigt bra monitor för att omedelbart kontrollera det du filmat. (Till skillnad från (video-)kameror som har skärmar i 3" storlek, eller telefoner.)
Mina barn föredrar att filma med de otympligare iPadarna av precis den anledningen, jag som gör det i en idrottsförening kan direkt visa de aktiva vad de gör på en stor högupplöst skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Kommer den att kunna böjas med bara händerna som iPad Pro?

Ägt en iPad Pro 2019 i ett år ungefär, kör utan skal och jag hade ingen aning om att det ens var ett problem för andra användare.

Tycker nya iPad air verkar vettig. Gillar avsaknaden av hemknapp på framsidan, blir väldigt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varför ens bekymra sig om att sakna ett 3,5mm jack? Sladdar är och förblir värdelöst. Jag hatar dom.
Mm man blir möjligt av med lite ljudkapacitet i och med bluetooth men skillnaden för normala öron är så liten idag med senaste bt-tekniken gentemot sladd.
Haters gonna hate. Lovers gonna love.

Blir en air till mig och 8 gen till barnen. Så kan vi njuta i tre, fyra år innan vi byter upp oss igen.

Föredrar lurar med sladd, slipper krångla med laddning och synkning.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av deltascu:

Så iPad Air blir i princip IPad Pro 11"? Vad är det som gör den "air"? Förvirrande.

Namnet?

Skämt åsido, den är väl lättare och tunnare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Skämt åsido, den är väl lättare och tunnare?

Det skulle man kunna tro, men de är i det närmaste identiska. "Air" är 3% lättare men också 3% tjockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så iPad Air blir i princip IPad Pro 11"? Vad är det som gör den "air"? Förvirrande.

Apple har kommit på att "Air" är ett bra attribut på deras grejer, eftersom folk associerar det med en prisvärd men lätt modell. Den första iPad Air var mycket lättare än sin föregångare. Nu betyder det bara "mellanklass".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hur bra är batteritiden om 5 år? Går det att byta batteri på ett enkelt sett? Eller har Apple gjort en iPod-igen med medveten dålig design (batteri höll max 18 månader) för att deras kunder skulle konsumera mera?

Konsumera mera?
Generellt sett håller Apple-grejor håller väl och kasseras snarare för att blivit gamla och utraderade och inte för att de är trasiga.

Har en iPad 2 som använts flitigt sen 2012. Dess batteri fungerar fortfarande väl.

Har jobbat som IT-tekniker med Apple-fokus i snart två decennier och även om det finns enheter och generationer av produkter som har haft tekniska problem, så håller de flesta exemplar väl. Själv kör jag en 10 år gammal Mac Pro (uppgraderad förvisso) som fortfarande funkar bra och på min nuvarande arbetsplats har många datorer som är sju år eller äldre som ändå är fullt fungerande. Så jag förstår inte kritiken eller inställningen att Apple på något vis är värre än andra här.

Ser man på Rossmanns videos får man intrycket att datorerna är värsta smäcket som går sönder titt som tätt, men verkligheten matchar inte det. Men klart han får in massa trasiga datorer på sin verkstad, det är ju inte så att folk som har fungerande maskiner hör av sig…

Håller ändå med om att Apple borde skärpa sig på många punkter gällande reparation, så det är absolut bra med kritik, men att de medvetet gör produkter som går sönder i förtid tror jag inte ett dugg på.

Skrivet av Dumbullen:

Mycket uppskattat att ni faktiskt pikar Apple när dom larvar sig. Dom gör så ofantligt mycket som faktiskt är riktigt bra utfört men när dom låtsas som att precis varenda detalj (klockans nya armband..) är revolutionerande så tappar jag respekt även för det som förtjänade det.

Håller med – ibland känns det som de är lite hemmablinda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

En mini med samma specs som värstingen hade vart mumma. 4k/60fps video vid f1.8 i en mindre förpackning. Finns väl inga som har så bra kameraspecs på en bräda som apple har tror jag. Kanske nästa gen får större sensor också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz