Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vill inte äga en Leaf pga chardonnay, känns som andrahandsvärdet är tveksamt.

Sen en 5-6 år gammal bil med 30kWH ursprunglig kapacitet är nog snarare nere på närmare 20, och då är det nästan som en ny 18kWh eup som har betydligt snabbare laddning.

Kan hålla med att 30 Kwh Nissan Leaf är 3-4 år gamla med passivt kylda batterier så därför är degradering högre på dessa. Dock finns 12 Batteri staplar om batteriet har skötts bra så lätt att räkna dessa i instrumentpanelen.

Chademo och max 50 Kw laddning på längre resor men antar att dom flesta laddar oftare via Ac och hemma laddning mest.

Sedan vill man kolla bättre finns Blå tandsdongle & Leafspy appen då får du exakt degradering i procent.

Men håller med att ingen idag vill köpa 24 Kwh Nissan Leaf som i Norge annonseras för runt 40-45K medans dom annonseras för det dubbla i Sverige så risken finns för samma väg på andrahandsvärde när mer utbud finns i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ja, när det gäller degraderingen är ju hyra batteri att föredra.
Frågan är om någon vill hyra ett batteri för en tusenlapp i månaden när bilen sen ska säljas för 50-60k, det kostar ju dessutom märkligt nog lika mkt att köp ut batteriet effekter 10 år som att göra det dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu börjar det ryktas om saker som jag tycker är bra, dubbelpanerat glas till Model 3. Skall bli intressant att se hur en sådan uppdatering förbättrar ljudisoleringen i bilen. Det är sådana uppdateringar som kan få mig att byta ut nuvarande 3a mot en ny ganska snabbt, fick ju nyligen miljöbilspremien så nu är det fritt fram.

Lite därför jag sålde min 3:a förra veckan, har en ny liggandes på beställning som ska hämtas ut den 30 september men får se lite vad som sägs närmaste dagarna.
Kanske får skjuta upp leverans till efter nyår om det vill sig illa.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, när det gäller degraderingen är ju hyra batteri att föredra.
Frågan är om någon vill hyra ett batteri för en tusenlapp i månaden när bilen sen ska säljas för 50-60k, det kostar ju dessutom märkligt nog lika mkt att köp ut batteriet effekter 10 år som att göra det dag 1.

Nej tror ingen vill hyra batteriet på dom billiga bilarna och därför just Zoe har tappat mer i pris i Sverige folk vill ha friköpta batterier istället.

Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en Billig Nissan Leaf 22 Kwh för 30-40K med helt slut batteri och uppgradera till ett 40 Kwh batteri istället för längre räckvidd nackdelen är att man får inte allt som finns i en modern bil och därför jag personligen inte skulle betalat mer för 2010-2011 Leaf med hög degradering.

Sedan finns det många som såklart inte vill fixa saker själva så behöver man lämna in bilen för denna uppgradering är det inte värt det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ja egentligen är det rätt galet. ~900kr:mån för tusen mil om året i batterihyra. Det är 10.80kr per mil bara i hyra, det är mer än vad många fossilbilar dricker upp. Och då har vi inte ens räknat in elkostnader på det.

Jag får kanske ge upp tankarna på elbil (igen), eller leasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja egentligen är det rätt galet. ~900kr:mån för tusen mil om året i batterihyra. Det är 10.80kr per mil bara i hyra, det är mer än vad många fossilbilar dricker upp. Och då har vi inte ens räknat in elkostnader på det.

Jag får kanske ge upp tankarna på elbil (igen), eller leasa.

Allt beror på hur länge du planerar på att äga bilen och prisskillnaden på bilen med batteri leasing vs en bil med fri köpt batteri.

Så man ska inte fastna helt på inköpspriset utan månadskostnaden av bilen på beräknad tid.

Sjävlklart är en Zoe med friköpt batteri dyrare i inköp vs en med batteri leasing men är månadskostnaden lägre sammanlagt?

Friköpt batteri 189K
https://www.blocket.se/annons/skane/renault_zoe_r90_41_kwh_bo...

Batterihyra 129K
https://www.blocket.se/annons/skane/renault_zoe_r90_41_kwh_in...

Så 60K skillnad i inköpspriset är endel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ja, sett över tre år så blir utköpt batteri ett par hundralappar dyrare i månaden.
Och spräcker min budget tyvärr.

Ta siffrorna med en nypa salt, då jag har pillat rätt mkt fram och tillbaka så det kan finnas fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Skrev papper på en Nissan Leaf 2017 igår, byter ut frugans bil så får hon ta över min gamla. Ska bli skönt att slippa koppling/växellåda till hösten när pendlandet drar igång igen (och alla bilköer det medför).
https://i.imgur.com/rSsjiY6.jpg

Skrivet av Dhanjel:

Ja, sett över tre år så blir utköpt batteri ett par hundralappar dyrare i månaden.
Och spräcker min budget tyvärr.

Ta siffrorna med en nypa salt, då jag har pillat rätt mkt fram och tillbaka så det kan finnas fel

https://i.imgur.com/weYIbmi.png

Jag föreslog en Nissan Leaf 30 Kwh från 2016-2017 för runt 140K.

Var en tidigare i tråden som betala 143K för en 2017 Nissan Leaf 30 Kwh från Bilfirma i Stockholm så när dom dyker upp säljs dom blixt snabbt kan jag säga och senaste jag såg var igår på Blocket men försvann inom några timmar.

Tycker faktist dessa verkar mest vettiga om man får dom för rätt pris och väntar in rätt tillfälle men då får du ej tveka om du går denna vägen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av LennyV:

VW är ju i princip den enda etablerade biltillverkare som storsatsar på eldrivet. Så det är inte ett så träffsäkert exempel. Prova istället med Fiat-Chrysler, BMW, Honda eller Toyota, några av de minst villiga att hoppa på elvågen hittintills.

Fast VW är en av världens största biltillverkare, det inverkar lite om en sådan stor spelare ställer om till eldrift.

Såg nu att man får ännu mer indikation på VW satsning när man går in på VW egna sida.
Nya elektriska ID.3 är det enda du möts av hos dem: Volkswagens svenska hemsida

Fiat-Chrysler ska gå i hop med Peugeot och kommer få elbilar från dem. Precis som Opel får från Peugeot idag. Annars har de Fiat 500 som elbil.

BMW har ju haft sin elbil i3 sedan 2013 och är väl i full färd med flera elbilar. i4, iX4, iX5 osv... mycket på gång där.

Honda har väl en minibil Honda e. inte mycket mer.

Toyota har nog hamnat helt fel, Japanska tillverkare överhuvudtaget verkar ha missat detta med elektrifiering, med nått undantag då som Nissan tex.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Har börjat begränsa mitt urval av bil"köp" lite, så behöver lite slutgiltiga åsiker.

Det står i mellan:

*Nissan Leaf* 40kWh. Privatleasing 24 månader / 3000 mil.
3195kr inkl service och vinterdäck.

+ Fast månadskostnad
+ Hygglig storlek
+ Bra bagage
- Man kan inte sälja bilen snabbare om man vill
- Det blir "dyrt" med övermil
- Risk för att det kan bli dyrt när man lämnar tillbaka den

*Renault Zoe* beg -17/-18 ~3-5k mil på mätaren. 40kWh. Batterihyra
Runt 125 000 kr. Batterihyran blir 999kr om man kör på 1500 mil här med.

+ Jag äger bilen
+ Man slipper bry sig om batteridegradering (till viss mån)
- Mindre bagage
+/- Osäkert restvärde (antagligen bättre än 50% på 3 år som jag räknar med, men man vet aldrig)

Totalkostnaden för leafen utslagen per månad blir ju enkel, 3195kr.

Totalkostnaden för Zoe blir
(125 000 + 999*36 + ~400*36 - 125 000 * 0.5 + 10 000) / 36 = 3412kr
inköp hyra ränta restvärde v.däck

Så Leafen blir på pappret billigare om jag inte räknat fel, men kan bli dyrt om det är stenskott, repor osv som man tycker olika om (och med små barn så finns det risk för repor ), något man kanske slipper när man äger bilen för då gör det inte så mkt prisskillnad när man säljer den.

SVÅRT!

Tacksam för alla tankar och kommentarer

Har du kollat på privatleasing av Opel Corsa -e ? från 359900:- vid rent köp.

Systermodellen heter Peugeot e-208 . Den kan man leasa från 3899:- på 36 månader och 1500 mil.

En begagnad BMW i3 kanske?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Har du kollat på privatleasing av Opel Corsa -e ? från 359900:- vid rent köp.

Systermodellen heter Peugeot e-208 . Den kan man leasa från 3899:- på 36 månader och 1500 mil.

En begagnad BMW i3 kanske?

Volkswagen Id 3 kan man privat leasa för 3490 kr/mån på 36 månader detta är 58 Kwh batteriet dock enbart 1000 mil för den månadskostnaden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Gainsgoblin:

@LennyV: nu blir det gränsfall nära politik men att stamnätet är statligt är väl huvudorsaken att det finns elbrist i Skåne.

Ja såklart måste staten ta sitt ansvar att hålla nätet utbyggt. Det blir ju för övrigt lättare när mycket av pengarna inte glider direkt ner i privata storägares fickor för övrigt.

Skrivet av Anonymous FTW:

Fiat-Chrysler ska gå i hop med Peugeot och kommer få elbilar från dem. Precis som Opel får från Peugeot idag. Annars har de Fiat 500 som elbil.

Fiat 500 är pytteliten, och asdyr också vill jag minnas att jag läst. De flesta etablerade tillverkare har bara en riktig elbil i sortimentet (dvs inte en konverterad bensinstånka), eller KANSKE två. Tesla har redan nu fyra modeller i flertalet varianter och mer är på väg. Det visar att det går, OM MAN VILL. Men de etablerade vill alltsommest inte särskilt mycket, det är ju därför det går långsamt för dem. Att Fiat-Chrysler måste få elbilar från Peugeot visar ju bara på hur eländigt det står till med deras egna satsningar.

VW är som sagt det enda egentliga undantaget som uttalat säger att de siktar på att simma förbi Tesla. De andra är sådana badkrukor att de knappt ens vågar stoppa fötterna i vattnet.

Citat:

BMW har ju haft sin elbil i3 sedan 2013

i3 var en av de där elbilarna som etablerade tillverkare byggde som en riktig elbil men med flit gav en bisarr formgivning så den skulle bli kontroversiell, hatad och inte sälja särskilt bra. Leaf var en annan. De har saker på gång numera men stretar fortfarande ändå emot, de sa ju senast i somras att de ska fortsätta sälja bensinstånkor fram tills 2050... (!) Det kallar inte jag att entusiastiskt hänge sig till elbilar.

Sedan är det väl en annan fråga om de faktiskt kan hålla fast vid den tidsplanen, jag tror den spricker långt tidigare än så. Det kommer inte vara lönsamt att fortsätta utveckla stånkebilar när försäljningen krymper mer och mer allt eftersom elfordonen tar över.

Skrivet av Anonymous FTW:

Har du kollat på privatleasing av Opel Corsa -e ? från 359900:- vid rent köp.

Hmmm... Farsan betalade någonstans mellan 160-170000 för sin fabriksnya Zoe med ägt (ej hyrt) batteri efter miljöbilspremien var utbetald. Och då fick han vinterdäck och någon mer grej på köpet också (nätuttagsladdare? Minns inte så noga.) Kanske han gjorde ett superkap? Luktar lite som det om en corsa kostar nästan 360 papp!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Volkswagen Id 3 kan man privat leasa för 3490 kr/mån på 36 månader detta är 58 Kwh batteriet dock enbart 1000 mil för den månadskostnaden.

Service och vinterdäck ingår inte i det priset för id3, och 1000 mil är lite för lite så det springer iväg.

Vill leasa på max två år isåfall, då jag inte vet hur min livssituation ser ut framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LennyV:

...

i3 var en av de där elbilarna som etablerade tillverkare byggde som en riktig elbil men med flit gav en bisarr formgivning så den skulle bli kontroversiell, hatad och inte sälja särskilt bra.

...

Angående i3 så får du ju se på hur marknaden såg när de konstruerade och släppte bilen. Elbilar var verkligen en nischprodukt då och målgruppen var en helt annan än vad BMW normalt sålde till. Dessutom var ju batteritekniken inte alls där den är idag, så liten och lätt var ju väldigt viktigt. Samtidigt har de sålt väldigt bra, och de har pushat den rätt bra i mina ögon. Varenda BMW-försäljare jag har besökt sedan dess har ju haft i3 på framträdande plats i salongen och haft bilar att provköra exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Norden Chefen på Ionity ger sin syn på bla. priset

https://open.spotify.com/episode/14apheGTYjU1rrvvlqSmku?si=Yc...

Vad säger han då? Jag har avslutat mitt Spotify-konto.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Service och vinterdäck ingår inte i det priset för id3, och 1000 mil är lite för lite så det springer iväg.

Vill leasa på max två år isåfall, då jag inte vet hur min livssituation ser ut framöver.

Service ingår om du leasar en ID.3, men inte vinterdäck. Du kan räkna ca 200:- per 500 mil du behöver utöver dom 1000 som ingår.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad säger han då? Jag har avslutat mitt Spotify-konto.

Han säger att dom köper in strömmen dyrare och att 350 Kw laddarna med strömmatningen är betydligt dyrare att bygga vs 50 Kw och jämför man mot 150 Kw är deras dubbelt så dyra att få på plats per enhet.

Så den höga kostnaden för att bygga deras infrastruktur så måste dom prissätta som dom gör för att få en förtjänst och att många uppskattar att kunna ladda snabbare och är beredd att betala dessa priser istället för att stå och vänta en längre tid.

Men det han totalt missar enligt mig är att dom fått enorma Eu stöd för att bygga denna infrastruktur och att märkena som köpt sig in på Ionity har bättre priser som Vw, Bmw, Mercedes, Ford, Kia & Hyundai men bara logiskt att dom som satsat eget kapital för utbyggnaden har bättre priser vs andra.

Sedan tror jag inte att någon som köper in så mycket mer ström vs en privatkonsument betalar mer för strömmen för är man en sådan stor viktig kund så får man bättre priser på strömmen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Han säger att dom köper in strömmen dyrare och att 350 Kw laddarna med strömmatningen är betydligt dyrare att bygga vs 50 Kw och jämför man mot 150 Kw är deras dubbelt så dyra att få på plats per enhet.

Så den höga kostnaden för att bygga deras infrastruktur så måste dom prissätta som dom gör för att få en förtjänst och att många uppskattar att kunna ladda snabbare och är beredd att betala dessa priser istället för att stå och vänta en längre tid.

Men det han totalt missar enligt mig är att dom fått enorma Eu stöd för att bygga denna infrastruktur och att märkena som köpt sig in på Ionity har bättre priser som Vw, Bmw, Mercedes, Ford, Kia & Hyundai men bara logiskt att dom som satsat eget kapital för utbyggnaden har bättre priser vs andra.

Sedan tror jag inte att någon som köper in så mycket mer ström vs en privatkonsument betalar mer för strömmen för är man en sådan stor viktig kund så får man bättre priser på strömmen.

Han pratar ju lite också om att man ska slippa kort/rfid/app i framtiden utan bara plugga in bilen med laddaren likt Tesla så sköter bilen/ionity all betalning vilket är skönt.

Köper dock inte riktigt det han säger när det kommer till framtidssäkring, visst vill de ligga i framkant men 350kW laddare är lite dumdristigt. 250kW hade räckt gott och väl och ofta är det ju inte de höga effekterna som skapar korta laddstopp utan snarare laddkurvan som biltillverkaren sätter.
Spelar ingen roll om jag kan ladda med 350kW om det bara pågår mellan 5-30% för att sedan droppa till 100kW.
Skulle föredra en platå med säg 150-200kW till 70% SoC för där finns en större vinst.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Service ingår om du leasar en ID.3, men inte vinterdäck. Du kan räkna ca 200:- per 500 mil du behöver utöver dom 1000 som ingår.

4329kr/månad inkl 1500 mil/år, vinterhjul och serviceavtal

var den offerten jag fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

4329kr/månad inkl 1500 mil/år, vinterhjul och serviceavtal

var den offerten jag fick.

Var detta på basmodellen du fick offerten uträknad på då? Life

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Electrek har bilder på vad som verkar vara Teslas nya battericeller - maffiga. Dubbla diametern, 4 ggr volymen jfr tidigare celler. Utöver diametern tycker jag också att cellen ser högre ut än tidigare celler.

https://electrek.co/2020/09/16/tesla-battery-cell-in-house-ro...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var detta på basmodellen du fick offerten uträknad på då? Life

Japp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om cellerna är så stora som bilden visar, så blir det nog svårt att få plats med dem i en vanlig model S, 3, X eller Y. Någon mer som tycker att det luktar lastbilsbatterier om de här cellerna?

/M

fixade till så att bilden visas
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vill inte äga en Leaf pga chardonnay, känns som andrahandsvärdet är tveksamt.

Sen en 5-6 år gammal bil med 30kWH ursprunglig kapacitet är nog snarare nere på närmare 20, och då är det nästan som en ny 18kWh eup som har betydligt snabbare laddning.

Så illa är det inte i Norden. Vi har ett svalt klimat, så om inte Leafen snabbladdats varje dag så bör den vara helt OK.

Det är i klimat så som Kalifornien eller södra Europa som Leaf:arna tar rejält med stryk och degraderas pga avsaknad av batterikylning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Mighty Mic:

https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/09/TEsla-new-battery-cell-hero.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1

Om cellerna är så stora som bilden visar, så blir det nog svårt att få plats med dem i en vanlig model S, 3, X eller Y. Någon mer som tycker att det luktar lastbilsbatterier om de här cellerna?

/M

Möjligt men Jag betvivlar att Tesla kommer göra olika celler till olika fordon, de har ju i övrigt försökt göra allt annat så lika som möjligt.

Batteriet kan väl inte skilja mer än några cm från deras nuvarande?

Snart batteryday så då får vi svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Möjligt men Jag betvivlar att Tesla kommer göra olika celler till olika fordon, de har ju i övrigt försökt göra allt annat så lika som möjligt.

Batteriet kan väl inte skilja mer än några cm från deras nuvarande?

Snart batteryday så då får vi svar

Inte för att det spelar någon roll, men det stämmer inte - model S och X använder 18650-celler, medan model 3 och Y använder 2170-celler.

https://electrek.co/2019/04/25/tesla-battery-supplier-panason...

Med tanke på att batteriet ligger i bottenplattan, så finns risken att hela bottenplattan måste designas om för att använda så pass mycket större celler (och därefter följer sannolikt nya krocktester, typgodkännanden etc). Dessutom finns det redan en infrastruktur med maskiner etc. för att tillverka de befintliga cellerna, medan en övergång till nya celler alltid innebär en risk för komplikationer - oavsett hur välplanerat som det är. Därför TROR jag inte att de här cellerna är aktuella för den nuvarande modellerna, och inte heller i de kommande Plaid-versionerna (S, X och Cybertruck). Men i de kommande semi-lastbilarna och sannolikt även i de stora stationära kraftlösningarna (powerwalls, powerpacks etc) borde de vara aktuella.

Hur som helst är detta mest nördiga och ganska meningslösa spekulationer - som du säger så får vi snart svar.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Inte för att det spelar någon roll, men det stämmer inte - model S och X använder 18650-celler, medan model 3 och Y använder 2170-celler.

https://electrek.co/2019/04/25/tesla-battery-supplier-panason...

Med tanke på att batteriet ligger i bottenplattan, så finns risken att hela bottenplattan måste designas om för att använda så pass mycket större celler (och därefter följer sannolikt nya krocktester, typgodkännanden etc). Dessutom finns det redan en infrastruktur med maskiner etc. för att tillverka de befintliga cellerna, medan en övergång till nya celler alltid innebär en risk för komplikationer - oavsett hur välplanerat som det är. Därför TROR jag inte att de här cellerna är aktuella för den nuvarande modellerna, och inte heller i de kommande Plaid-versionerna (S, X och Cybertruck). Men i de kommande semi-lastbilarna och sannolikt även i de stora stationära kraftlösningarna (powerwalls, powerpacks etc) borde de vara aktuella.

Hur som helst är detta mest nördiga och ganska meningslösa spekulationer - som du säger så får vi snart svar.

/M

Tror du missar att Tesla köpt in batterier från Panasonic på 18650 & 2170 cellerna medans detta nya batteri kommer tillverkas av Maxwell som Tesla köpt så detta är deras första egen producerade batteri.

Helt övertygad att detta kommer leta sig in i Tesla Modell S & X i ett första skede och sedan leta sig ner i serierna för en uppdatering av dessa har efterfrågats länge då Tesla Modell 3 & Y laddar snabbar och blivit mkt kritik från kunderna pga detta.

Men bara vänta im 22 September så vet vi.

Batteriet ryktas vara 54 mm diametern & 51 mm långt=Namn 5451 Cell vs 21 mm diameter & 70 mm långt och är väll inga problem att bygga om modulerna som är i plast med hål för cellerna och sedan vätske ledningar för kyla dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Mighty Mic:

Inte för att det spelar någon roll, men det stämmer inte - model S och X använder 18650-celler, medan model 3 och Y använder 2170-celler.

https://electrek.co/2019/04/25/tesla-battery-supplier-panason...

Med tanke på att batteriet ligger i bottenplattan, så finns risken att hela bottenplattan måste designas om för att använda så pass mycket större celler (och därefter följer sannolikt nya krocktester, typgodkännanden etc). Dessutom finns det redan en infrastruktur med maskiner etc. för att tillverka de befintliga cellerna, medan en övergång till nya celler alltid innebär en risk för komplikationer - oavsett hur välplanerat som det är. Därför TROR jag inte att de här cellerna är aktuella för den nuvarande modellerna, och inte heller i de kommande Plaid-versionerna (S, X och Cybertruck). Men i de kommande semi-lastbilarna och sannolikt även i de stora stationära kraftlösningarna (powerwalls, powerpacks etc) borde de vara aktuella.

Hur som helst är detta mest nördiga och ganska meningslösa spekulationer - som du säger så får vi snart svar.

/M

Ja, men de cellerna gör de inte själva utan köper in dem.

Hela poängen med de nya batterierna är ju att de kommer göras "in house" och de då kan styra exakt hur stora de ska vara.

Jag är helt säker på att de då har designat om hela batteripacket tillsammans med batterierna för att de ska vara så bra och billiga som möjligt och för mig låter det onödigt att designa flera batterimoduler med olika dimensioner som till stort kommer göra mer eller mindre samma sak.

Sen håller jag med dig att det kommer nog att ta ett tag innan vi ser dessa batterier i existerande bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tror du missar att Tesla köpt in batterier från Panasonic på 18650 & 2170 cellerna medans detta nya batteri kommer tillverkas av Maxwell som Tesla köpt så detta är deras första egen producerade batteri.

Helt övertygad att detta kommer leta sig in i Tesla Modell S & X i ett första skede och sedan leta sig ner i serierna för en uppdatering av dessa har efterfrågats länge då Tesla Modell 3 & Y laddar snabbar och blivit mkt kritik från kunderna pga detta.

Men bara vänta im 22 September så vet vi.

Batteriet ryktas vara 54 mm diametern & 51 mm långt=Namn 5154 Cell vs 21 mm diameter & 70 mm långt och är väll inga problem att bygga om modulerna som är i plast med hål för cellerna och sedan vätske ledningar för kyla dessa.
https://zero-ev.co.uk/product/tesla-model-x-model-s-p100d-lithium-ion-battery-module-18650-6-3kw/

Skrivet av Irregular Programming:

Ja, men de cellerna gör de inte själva utan köper in dem.

Hela poängen med de nya batterierna är ju att de kommer göras "in house" och de då kan styra exakt hur stora de ska vara.

Jag är helt säker på att de då har designat om hela batteripacket tillsammans med batterierna för att de ska vara så bra och billiga som möjligt och för mig låter det onödigt att designa flera batterimoduler med olika dimensioner som till stort kommer göra mer eller mindre samma sak.

Sen håller jag med dig att det kommer nog att ta ett tag innan vi ser dessa batterier i existerande bilar.

Nja, med tanke på att Panasonic ska investera ytterligare 100 miljoner USD för att bygga ut kapaciteten vid giga 1 i Nevada, så räknar de rimligen med att få fortsätta leverera batterier ett bra tag till (https://insideevs.com/news/439899/panasonic-100-million-tesla...).

Dessutom tycker jag inte alls att de angivna måtten stämmer - när jag tittar på bilden och jämför med min egen hand, så tycker jag att batteriet ser ut att vara närmare en decimeter högt.

Men men, som sagt - mest meningslösa och nördiga spekulationer - men det tycks jag inte vara ensam om
/M