Testpilot: Intel NUC "Ghost Canyon" med dedikerat grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Intel NUC "Ghost Canyon" med dedikerat grafikkort

Intel utökar serien NUC med ny formfaktor och stöd för grafikkort. Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist undersöker nykomlingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nackdelar:
Töntig döskalle på sidopanelen Priset igen.

fixade det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Fick mig att tänka tillbaka på intel slot 1, det va tider det.

Permalänk
Medlem

Nästan 11 lax för den?! Hujedamig!

Permalänk
Medlem

Gillar ideen.

Men då jag gärna hade velat ha två datorer, just nu kör jag gentoo linux och sedan viritualiserat windows med eget grafikkort mm men det har sina problem, tex lider Navi av reset buggen och windows kör ett RX5700 så tyvärr är omstarter av VM ett problem.

Jag har funderat på om jag skulle ha två system, tex två itx burkar en för varje OS men det kostar och pengar har jag inte massor av.
Andra alternativet är en låda som tar två moderkort men alla som finns ute i dag har problem, tex tar dom två moderkort ofta ATX + ITX men kräver PCI-E förlängningskabel som säljs löst och alla ÅF har inte rätt längd för modellen sedan kräver vissa propertiär nätdel eller nätdels spliter då få lådor tar två nätdelar.
En jag kollade på tar två mobos och en nätdel eller ett mobo och två nätdelar, ja hur man än gör verkar man får problem.

Däremot är ju något likt denna produkten intressant om man kunde ha en extra dator på ett PCI-E kort som enbart fick ström från samma nätdel.
Det är ju inte utan problem heller MEN doable som de8uer visat.

Sedan är ju priset lite av ett delema, för 10K får man både 12 core ryzen, 96Gb ram och 1Tb SSD för när jag kollade, minus kylning då och igen integrerad grafik men i alla fall jag har både kylare och lite grafikkort liggandes som rimligen matchat integrerade här.

Faktum är att "en dator på ett kort" är inget nytt, har sett konceptet i Sparc maskiner som hade extra x86 PC på ett PCI kort tex för att kuna ha två system i ett.

Som sagt jag hade hellre sett en standard runt detta koncept där flera datorer kan huseras i samma låda.

Permalänk
Medlem

En superb spelmaskin på under 5 liter? Är det bara jag som går igång på detta? Ingen ursäkt att inte åka på lan med en sådan burk!
Folk släpar egpu i liknande storlekar för att kunna gamea på sina laptops.
Jag antar dock att cpu:n inte går att byta, vilket förmodligen blir den begränsande faktorn för livslängden.

Citat:

min privata maskin i snarlik formfaktor (3,9 liter)

Innehåller din privata maskin ett rejält dedikerat grafikkort?

Några siffror:
Dan A4, 7.25l, itx-chassi som rymmer fullstora grafikkort
NUC, 4.9l, fastlödd cpu / rymmer itx-gpu
Aorus gaming box 3.3l, thunderbolt egpu för laptops

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Finns även en modell med Xeon E-2286M - NUC9VXQNX med ECC-stöd.

Gillar idén, synd bara att det är gigabit på nicarna.

Permalänk
Medlem

Hur är grafikkortet diskret? Kamouflage? Helt tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Gillar ideen.

Men då jag gärna hade velat ha två datorer, just nu kör jag gentoo linux och sedan viritualiserat windows med eget grafikkort mm men det har sina problem, tex lider Navi av reset buggen och windows kör ett RX5700 så tyvärr är omstarter av VM ett problem.

Jag har funderat på om jag skulle ha två system, tex två itx burkar en för varje OS men det kostar och pengar har jag inte massor av.
Andra alternativet är en låda som tar två moderkort men alla som finns ute i dag har problem, tex tar dom två moderkort ofta ATX + ITX men kräver PCI-E förlängningskabel som säljs löst och alla ÅF har inte rätt längd för modellen sedan kräver vissa propertiär nätdel eller nätdels spliter då få lådor tar två nätdelar.
En jag kollade på tar två mobos och en nätdel eller ett mobo och två nätdelar, ja hur man än gör verkar man får problem.

Däremot är ju något likt denna produkten intressant om man kunde ha en extra dator på ett PCI-E kort som enbart fick ström från samma nätdel.
Det är ju inte utan problem heller MEN doable som de8uer visat.

Sedan är ju priset lite av ett delema, för 10K får man både 12 core ryzen, 96Gb ram och 1Tb SSD för när jag kollade, minus kylning då och igen integrerad grafik men i alla fall jag har både kylare och lite grafikkort liggandes som rimligen matchat integrerade här.

Faktum är att "en dator på ett kort" är inget nytt, har sett konceptet i Sparc maskiner som hade extra x86 PC på ett PCI kort tex för att kuna ha två system i ett.

Som sagt jag hade hellre sett en standard runt detta koncept där flera datorer kan huseras i samma låda.

Intressant idé du beskriver men produkten som recenseras är väl en vanlig dator men i litet format?

Finns det inte någon ny standard för moderkort att matas med enbart 12 Volt? Tänkte om du vill driva ett extra moderkort i samma chassi. Hittade detta:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/devices...

Permalänk

Bra genomgång men får jag fråga varför testpiloten inte testade i vanliga Firestrike istället för Ultra?

Permalänk
Medlem

4.9 liter ??? Helt underbart, men 14nm CPU känns lite gammalt ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

På vårt jobb har vi hittat många ursäkter till att köpa in små kraftfulla NUCar och lärt oss att ignorera dödskallen

Men ja, det är lite skumt vid det här laget att de fortsätter envisas med den med tanke på att den målgruppen som är impad fortfarande inte vet vad en NUC är och vill ha ett ROG-grafikkort med RGB som inte ryms i dessa chassin ändå.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xinux:

En superb spelmaskin på under 5 liter? Är det bara jag som går igång på detta? Ingen ursäkt att inte åka på lan med en sådan burk!
Folk släpar egpu i liknande storlekar för att kunna gamea på sina laptops.
Jag antar dock att cpu:n inte går att byta, vilket förmodligen blir den begränsande faktorn för livslängden.

Innehåller din privata maskin ett rejält dedikerat grafikkort?

Några siffror:
Dan A4, 7.25l, itx-chassi som rymmer fullstora grafikkort
NUC, 4.9l, fastlödd cpu / rymmer itx-gpu
Aorus gaming box 3.3l, thunderbolt egpu för laptops

Jag har ett K39 på 3.9 liter, får plats 2-slots GPU upp till 18 cm ungefär. Går att klämma in rätt mycket kraft om du så önskar men NUC:en har ju plats för nästan 20 cm så den har väl lite större utbud.

Jag kör en Ryzen R5 2600 men går att klämma in mer CPU-kraft om man accepterar högre ljudnivåer.

Klicka för mer information
Visa mer
Skrivet av Mordekai:

Hur är grafikkortet diskret? Kamouflage? Helt tyst?

Diskret = ensamt, enskilt, fristående.
Rubriken har redigerats till dedikerat vilket enligt mig är fulare men mer förståeligt för folk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Gillar ideen.

Men då jag gärna hade velat ha två datorer, just nu kör jag gentoo linux och sedan viritualiserat windows med eget grafikkort mm men det har sina problem, tex lider Navi av reset buggen och windows kör ett RX5700 så tyvärr är omstarter av VM ett problem.

Jag har funderat på om jag skulle ha två system, tex två itx burkar en för varje OS men det kostar och pengar har jag inte massor av.
Andra alternativet är en låda som tar två moderkort men alla som finns ute i dag har problem, tex tar dom två moderkort ofta ATX + ITX men kräver PCI-E förlängningskabel som säljs löst och alla ÅF har inte rätt längd för modellen sedan kräver vissa propertiär nätdel eller nätdels spliter då få lådor tar två nätdelar.
En jag kollade på tar två mobos och en nätdel eller ett mobo och två nätdelar, ja hur man än gör verkar man får problem.

Däremot är ju något likt denna produkten intressant om man kunde ha en extra dator på ett PCI-E kort som enbart fick ström från samma nätdel.
Det är ju inte utan problem heller MEN doable som de8uer visat.

Sedan är ju priset lite av ett delema, för 10K får man både 12 core ryzen, 96Gb ram och 1Tb SSD för när jag kollade, minus kylning då och igen integrerad grafik men i alla fall jag har både kylare och lite grafikkort liggandes som rimligen matchat integrerade här.

Faktum är att "en dator på ett kort" är inget nytt, har sett konceptet i Sparc maskiner som hade extra x86 PC på ett PCI kort tex för att kuna ha två system i ett.

Som sagt jag hade hellre sett en standard runt detta koncept där flera datorer kan huseras i samma låda.

Jag byggde en bare metal hypervisor runt 2014, med dubbla grafikkort, och dedikerade usbportar till gästsystemen. Sen delade vmarna på minne och cpu. Konceptet är fantastiskt praktiskt och platsbesparande, dock var jag begränsad till 2 st 8x-pcieplatser.

Nu ska jag testa att köra MacBook Pro och en Dellaptop med Thunderbolt som får dela på samma externa gpu (en åt gången)

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

+1 på dödskallen som nackdel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Jag byggde en bare metal hypervisor runt 2014, med dubbla grafikkort, och dedikerade usbportar till gästsystemen. Sen delade vmarna på minne och cpu. Konceptet är fantastiskt praktiskt och platsbesparande, dock var jag begränsad till 2 st 8x-pcieplatser.

Nu ska jag testa att köra MacBook Pro och en Dellaptop med Thunderbolt som får dela på samma externa gpu (en åt gången)

Mitt system har Windows 10 VM'et egen USB (x79 chipet har två USB enheter internt), sedan har det eget Nic och grafikkortet erbjudet eget ljudkort med.

CPU, RAM och lagring delas av båda systemet.

Stora problemet för mig är att jag inte visste om att Navi hade reset buggen, chansade tidigt på ett referens då jag bara har plats för en blower.

Hade dessutom inga direkt reset buggar med RX460 tidigare så lite irriterande att RX 5700 lider så hårt av det och den icke färdiga inofficiella linux kernel patchen fungerar tyvärr inte för mig och enligt Deven så är AMD ingenjörerna villiga att hjälpa till att fixa problemet med AMD's över ledning säger hårt nej tydligen pga någon NDA.

Så i efterhand hade nog ett GTX 1080 referens begagnat varit bättre då jag i slutändan använder liknande work arounds Nvidia användare gör för att dölja hypervisorn och komma runt problemet att driversen inte fungerar korekt annars.
Använder jag inte samma work around med nyare drivers så fungerar kortet men delar av kontrollpanelen existerar inte och prestandan blir usel oavsett driver och jag har läst att andra fått göra samma sak med RX 5700 så tyvärr att AMD är mer pro opensource och inte aktivt spärrar viritualisering är rätt mute när man får ta till samma work arounds och tyvärr ändå lida av en reset bug nvidia inte har.

Jag funderar på att gå över till proton och köra RX5700 native i linux men i Linux föredrar jag Nvidia så ja får se.

Min nu 8 år gamla X79 plattform kommer inte bli bytt fören Zen3 är ute i alla fall.

Permalänk

Tack för fin recension!
Men den nackdelen som blev nådastöten för mig är att den varken har Willow Cove eller Sunny Cove. Ist blev det "Skylake" igen.
Hade gärna gått vidare till Willow Cove, och fått en mer hårdvarumässigt säkerhetspatchad arkitektur, samt övriga prestandamässiga fördelar från denna.

Döskallen är ett plus enligt mig, o borde haft RGB light i stil med hades canyon (och förhoppningsvis även kunna extraknäcka som hddled, cpulast-led, m.m.). Men dom hade även kunnat göra som med skull canyon och inkl 2 separata sidor. En med, och en utan, dödskalle.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mitt system har Windows 10 VM'et egen USB (x79 chipet har två USB enheter internt), sedan har det eget Nic och grafikkortet erbjudet eget ljudkort med.

CPU, RAM och lagring delas av båda systemet.

Stora problemet för mig är att jag inte visste om att Navi hade reset buggen, chansade tidigt på ett referens då jag bara har plats för en blower.

Hade dessutom inga direkt reset buggar med RX460 tidigare så lite irriterande att RX 5700 lider så hårt av det och den icke färdiga inofficiella linux kernel patchen fungerar tyvärr inte för mig och enligt Deven så är AMD ingenjörerna villiga att hjälpa till att fixa problemet med AMD's över ledning säger hårt nej tydligen pga någon NDA.

Så i efterhand hade nog ett GTX 1080 referens begagnat varit bättre då jag i slutändan använder liknande work arounds Nvidia användare gör för att dölja hypervisorn och komma runt problemet att driversen inte fungerar korekt annars.
Använder jag inte samma work around med nyare drivers så fungerar kortet men delar av kontrollpanelen existerar inte och prestandan blir usel oavsett driver och jag har läst att andra fått göra samma sak med RX 5700 så tyvärr att AMD är mer pro opensource och inte aktivt spärrar viritualisering är rätt mute när man får ta till samma work arounds och tyvärr ändå lida av en reset bug nvidia inte har.

Jag funderar på att gå över till proton och köra RX5700 native i linux men i Linux föredrar jag Nvidia så ja får se.

Min nu 8 år gamla X79 plattform kommer inte bli bytt fören Zen3 är ute i alla fall.

Ja, det är det värsta - det krävdes veckor av research för att hitta komponenter som skulle fungera på papperet, och sen var det veckor av labbande innan allt fungerade. Tyckte dock att approachen med separerad hypervisor och två (eller fler) vmar var den bästa approachen hittills. Just nu har jag inte tid att spela i vilket fall, labbar mest för att det är kul, ska försöka hitta ett RX570 eller kanske ett 5700 då jag inte behöver virtualisera just för stunden.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Faktum är att "en dator på ett kort" är inget nytt, har sett konceptet i Sparc maskiner som hade extra x86 PC på ett PCI kort tex för att kuna ha två system i ett.

Jag har ett sånt kort liggandes.. sitter nån K6-300 på den om jag inte minns fel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

fattar inte vem som tyckte det var en bra ide med den där dödskallen nuc började ha, irriterar mig något sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

fattar inte vem som tyckte det var en bra ide med den där dödskallen nuc började ha, irriterar mig något sjukt

Ja. Branschen har ju överlag förstått att nördarna som år 2001 ville ha RGB-fläktar och neonsleeves har växt upp till en köpstark målgrupp som vill ha premiumprodukter med det lill extra. Den här produkten träffar varken 14-åringen eller 34-åringen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

För den där prislappen så hade ju jag valt en kraftfull laptop istället. (fördel, skärm och tangentbord ingår)

Permalänk
Medlem

19 loppor för den där "töntiga dödskallen" är rätt saftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

fattar inte vem som tyckte det var en bra ide med den där dödskallen nuc började ha, irriterar mig något sjukt

Började det inte med intels 'Skull Canyon' NUC, och sen följde det med till Hades och nu Ghost?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roxkz:

Började det inte med intels 'Skull Canyon' NUC, och sen följde det med till Hades och nu Ghost?

Döskallar är något Intel har envisats med ett bra tag. Jag har t ex ett X79-moderkort med döskalle, det är en Sandy Bridge-E som sitter på den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Döskallar är något Intel har envisats med ett bra tag. Jag har t ex ett X79-moderkort med döskalle, det är en Sandy Bridge-E som sitter på den.

Jo, började de inte med döskallar vid SkullTrail-plattformen? Tänkte främst på NUC:arna i min kommentar..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roxkz:

Jo, började de inte med döskallar vid SkullTrail-plattformen? Tänkte främst på NUC:arna i min kommentar..

Låter sannolikt!
Om jag ska vara ärlig så tycker jag den förra Hades Canyon var en roligare (men sämre åldrande) produkt än dagens testprodukt. Smutt med prestandan i det lilla formatet. Dock noll chans att uppgradera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker det är en oerhört intressant produkt, men som redan nämnts måste priset ned ordentligt. Dessutom skulle sockel 1200 + en T-processorn vara ett bättre alternativ. Exempelvis i5-10400T som är mer än 200 dollar billigare men har samma 6C/12T som i7:an.

Det finns nog många som skulle välkomna en övergång från itx som aldrig var meningen skulle användas till fullfjädrade speldatorer till någonting byggt från grunden för moderna komponenter.

Permalänk
Medlem

Tack David!

Problemet med denna produkt är väl främst priset. Det är inte mycket dyrare att få en spellaptop och kan man gå upp i storlek får man rätt mycket mer för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bra recension. De hade ju den där dödskallen på nån tidigare NUC också - otroligt ouppskattat. Och ja, över tio tusen för en inte alltför imponerande barebone är lite väl saftigt...