Apple stöper om Ipad Air i Pro-skrud

Permalänk
Melding Plague

Apple stöper om Ipad Air i Pro-skrud

Ny design och kretsen A14 Bionic på 5 nanometer är de stora nyheterna i nya Ipad Air, som sällskapas av uppdaterade standard-Ipad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant med USB-C. Blir det samma på kommande iPhone också då tro?

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Intressant med USB-C. Blir det samma på kommande iPhone också då tro?

Ja

Permalänk

Första iPaden på länge som man anser är riktigt bra. Den har dock en nackdel som många bra saker har och det är att den är dyr.
Ska man ha denna iPad + ett grymt tangentbord + pennan så kostar vad det? 6000+1500+1000=8500kr?
Och detta för en pryl (surfplatta) som jag skulle vilja ha som slängs och inte det minsta vara rädd om. Alltså surfplattan tar jag med lite varstans och jag knör in den i väskan med gympadojor och annat.

Permalänk
Medlem

Deras Lighningkabel har alltid varit det jag störst mig mest på hos Apple. Nu kan jag nästan tänka mig köpa Apple, fast bara nästan...

Antar förresten paddan fortfarande kör med 4:3?

Permalänk
Medlem

Så iPad Air blir i princip IPad Pro 11"? Vad är det som gör den "air"? Förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det handlar enligt Apple om fantastisk innovation, men är i praktiken en funktion som inte är främmande på telefonmarknaden.

Mycket uppskattat att ni faktiskt pikar Apple när dom larvar sig. Dom gör så ofantligt mycket som faktiskt är riktigt bra utfört men när dom låtsas som att precis varenda detalj (klockans nya armband..) är revolutionerande så tappar jag respekt även för det som förtjänade det.

Permalänk

@Sjoooberg:

Det är redan USB-C på min ipad pro (2020 modellen) så jag tror apple har släppt sitt lightning trams. Dock har airpods fortfarande lightning men jag antar att de kommer lansera en ny modell där också någon gång. Skönt att nu kunna ladda min android mobil, pc-laptop och ipad med samma laddare och sladd. Btw nu är sladdarna USB-C i båda ändarna så glöm dina gamla laddare.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Kommer den att kunna böjas med bara händerna som iPad Pro?

Permalänk
Medlem

Så Ipad är nästan samma som Ipad air gen 3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots avsaknad av hemknapp uteblir inloggning med ansiktsigenkänning, men fingeravtrycksläsaren krymps och återfinns istället i startknappen. Det handlar enligt Apple om fantastisk innovation, men är i praktiken en funktion som inte är främmande på telefonmarknaden.

Jaså? Ni har säkert rätt antar jag men har inte hört talas om en kapacitiv touch-sensor som man gömt i en såpass liten knapp. Men jag håller inte koll på alla androider så ni får gärna hänvisa mig till vilken. Google gillade inte termerna jag försökte med utan ville hänvisa mig till under-glaset eller små telefoner allmänt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så iPad Air blir i princip IPad Pro 11"? Vad är det som gör den "air"? Förvirrande.

Största skillnaden är väl avsaknaden av 120Hz skärm.
120Hz är guld när man sitter och scrollar på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jaså? Ni har säkert rätt antar jag men har inte hört talas om en kapacitiv touch-sensor som man gömt i en såpass liten knapp. Men jag håller inte koll på alla androider så ni får gärna hänvisa mig till vilken. Google gillade inte termerna jag försökte med utan ville hänvisa mig till under-glaset eller små telefoner allmänt.

Sonys telefoner har haft detta en längre tid, fanns bland annat i min gamla Xperia XZ1.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är egentligen en "core" i Apples GPU:er? Tänkte eftersom det är så få -- det är ju uppenbarligen inte jämförbart med CUDA cores åtminstone. Är det något som AMDs CUs, eller är de något helt annat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så iPad Air blir i princip IPad Pro 11"? Vad är det som gör den "air"? Förvirrande.

Verkar ha sämre högtalare, sakna 120 Hz skärm, sakna FaceID, ha något mindre skärm (och då kanske större kanter), gissningsvis får den mindre RAM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har du nån källa på de?
Vad jag har läst hittills så behåller iPhone 12 lightning kontakten, däremot skickar de med lightning till usb-c.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Synd att air inte får faceid och att den inte kommer i 12,9” eller liknande storlek

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Kommer den att kunna böjas med bara händerna som iPad Pro?

Nog för att andra ägare av iPad Pro har haft det problemet så tror jag att det är ett mindre problem än vad internet får det att låta som. Bara mina egna spekulationer dock, samt anekdotiskt då jag själv äger en 12,9" från 2018 som blir nerkörd i ryggan tillsammans med mycket annat mer eller mindre dagligen sen jag skaffade den för snart ett år sen. Daglig pendling till/från universitet (pre-corona) och utlandsresor - lika rak nu som förr och jag har inte varit speciellt "extra försiktig" utan brukar den "normalt", utan nåt feting case, utan kör Folio Cover (eller vad det nu heter)
Som sagt, jag förnekar inte att problemet finns (för det gör det) - däremot så tror jag att det händer extremt få i förhållande till sålda iPad Pro´s.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jaså? Ni har säkert rätt antar jag men har inte hört talas om en kapacitiv touch-sensor som man gömt i en såpass liten knapp. Men jag håller inte koll på alla androider så ni får gärna hänvisa mig till vilken. Google gillade inte termerna jag försökte med utan ville hänvisa mig till under-glaset eller små telefoner allmänt.

Ex galaxy s10e där läsaren sitter på strömbrytaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jaså? Ni har säkert rätt antar jag men har inte hört talas om en kapacitiv touch-sensor som man gömt i en såpass liten knapp. Men jag håller inte koll på alla androider så ni får gärna hänvisa mig till vilken. Google gillade inte termerna jag försökte med utan ville hänvisa mig till under-glaset eller små telefoner allmänt.

Min gamla Moto G5 hade en liknande lösning, kombinerad hem/multi-knapp samt fingeravtrycksläsare. Klockren grej om man har plats för det i ramen.

Permalänk
Medlem

A12 låter bra för vanliga iPad. A10 har hängt med länge nu så dags för lite nyare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Varför tar dom bort hörlursutgången? Är det användare av deras iPads som vill ha en 0,5% mindre enhet före hörlursutgången? Vad är det för nackdel att ha hörlursutgången?

Samma på telefoner, varför ha en telefon som är 1% mindre men saknar hörlursutgången. Denna minskningen av telefonen eller större batteri gör att man alltid måste ha med sig en adapter och nu går det inte att använda hörlurar och ladda telefonen samtidigt om man inte har en annan adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Varför tar dom bort hörlursutgången? Är det användare av deras iPads som vill ha en 0,5% mindre enhet före hörlursutgången? Vad är det för nackdel att ha hörlursutgången?

Samma på telefoner, varför ha en telefon som är 1% mindre men saknar hörlursutgången. Denna minskningen av telefonen eller större batteri gör att man alltid måste ha med sig en adapter och nu går det inte att använda hörlurar och ladda telefonen samtidigt om man inte har en annan adapter.

https://www.businessinsider.com/apple-airpods-sales-growth-th...

Permalänk
Avstängd

Plocka bort funktioner för att på det viset tvinga deras användare köpa fler produkter och då väljer deras kunder deras produkter. Jag gillar inte sådan taktik.

Permalänk
Skrivet av Clarence_s:

Kommer den att kunna böjas med bara händerna som iPad Pro?

Gör den säkert om man verkligen vill det vilket jag inte förstår.

Skrivet av Json_81:

Synd att air inte får faceid och att den inte kommer i 12,9” eller liknande storlek

Håller med. Inväntade denna på grund av rykten där jag själv värderar faceID högt. Ska jämföra Air 4th med Pro 11" 2nd i butik och se vilken jag väljer

Skrivet av Stank:

Varför tar dom bort hörlursutgången? Är det användare av deras iPads som vill ha en 0,5% mindre enhet före hörlursutgången? Vad är det för nackdel att ha hörlursutgången?

Samma på telefoner, varför ha en telefon som är 1% mindre men saknar hörlursutgången. Denna minskningen av telefonen eller större batteri gör att man alltid måste ha med sig en adapter och nu går det inte att använda hörlurar och ladda telefonen samtidigt om man inte har en annan adapter.

Har varit utan porten sedan Iphone 7 och har aldrig saknat porten. Men visst, smaken är som baken.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Varför tar dom bort hörlursutgången? Är det användare av deras iPads som vill ha en 0,5% mindre enhet före hörlursutgången? Vad är det för nackdel att ha hörlursutgången?

Samma på telefoner, varför ha en telefon som är 1% mindre men saknar hörlursutgången. Denna minskningen av telefonen eller större batteri gör att man alltid måste ha med sig en adapter och nu går det inte att använda hörlurar och ladda telefonen samtidigt om man inte har en annan adapter.

Släpp sargen och kom in i matchen. Utveckling kräver att man tar bort legacy-funktioner. Det handlar såklart inte bara om enhetens storlek. Man slipper en komponent i hela utvecklingskedjan, lättare att täta etc. Resurserna kan då omfördelas till bättre BT-antenn etc.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Släpp sargen och kom in i matchen. Utveckling kräver att man tar bort legacy-funktioner. Det handlar såklart inte bara om enhetens storlek. Man slipper en komponent i hela utvecklingskedjan, lättare att täta etc. Resurserna kan då omfördelas till bättre BT-antenn etc.

Jag kör en av de senaste Samsungtelefonerna plus Galaxy buds Live. Fan otroligt att det suger så hårt ännu både ljudkvalite och störningar på dessa, jag betvivlar Apples är så mycket bättre.
Nå ju mindre enhet ju viktigare är det att få bort saker som ej behövs, min mobil som kom 2020 har självklart hörlursutgång och jag använder den så ofta. Det handlar framförallt om att i pank få in headset och det finns inget enklare än att bara plugga i en sådan i hörlursutgången.. Mina trådlösa hörlurar kan vara på laddning´eller annat.
När det gäller surfplattor så är de betydligt större, där handlar det mer om Apples tradition sedan 90 talet tt hålla nere på portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Plocka bort funktioner för att på det viset tvinga deras användare köpa fler produkter och då väljer deras kunder deras produkter. Jag gillar inte sådan taktik.

Tvingar och tvingar... Min airpod pros är fan bästa hörlursköpet jag gjort

Permalänk
Medlem

Överpris Apple som vanligt...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Släpp sargen och kom in i matchen. Utveckling kräver att man tar bort legacy-funktioner. Det handlar såklart inte bara om enhetens storlek. Man slipper en komponent i hela utvecklingskedjan, lättare att täta etc. Resurserna kan då omfördelas till bättre BT-antenn etc.

Finns flera mobiltelefoner med hög IP-klassning och har hörlursuttag. Också telefoner med SD-kort och stor lucka för användare enkelt kan byta batteri.

Samma som dom gör med sina datorer?
Om man byter skärm i en av deras bärbara datorer, vet inte vilken, så via en uppdatering i macOS så slutar den nya fungera. Det är exakt samma skärm men saknar en bit mjukvara i skärmen.
Eller Error 53.
Eller hur Apple medvetet gör specialkretsar till deras datorer som dom vägrar släppa ut på marknaden för att reparera deras datorer. Istället gör att byta en kreta på bärbara datorernas moderkort så blir det nytt moderkort och raderad disk. Just det. Du kommer inte åt datan på disken för den är fastlödd på moderkortet.
Men dom har ett värdelöst program för reservdelar till deras produkter. Sök på Youtube för mer information om hur det är skapat för att låta bra men i praktiken är helt värdelöst.

Släppa sargen och kom in i matchen? Jag föredrar friheter.

Skrivet av PlogarN97:

Tvingar och tvingar... Min airpod pros är fan bästa hörlursköpet jag gjort

Hur bra är batteritiden om 5 år? Går det att byta batteri på ett enkelt sett? Eller har Apple gjort en iPod-igen med medveten dålig design (batteri höll max 18 månader) för att deras kunder skulle konsumera mera?