Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men vart laddar jag en elbil utan laddplats?
Sen är ren elbil för dyrt att köpa oavsett för mig

Du får påverka dem som beslutar över ditt boende, så kanske du får en laddplats.

Bor du hos dina föräldrar så får du påverka dem, bor du i bostadsrätt så får du ta upp det med styrelsen, bor du i kommunalt boende så får du ta upp det med kommunen.

Du får en ny Seat Mii för 264900:- sen får du 70000:- av staten, så 194900:- för en ny elbil.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men vart laddar jag en elbil utan laddplats?
Sen är ren elbil för dyrt att köpa oavsett för mig

Säg att du har en elbil som gör 50 mil på en laddning, det är ju inget man bränner av på en kvart och någonstans i din närhet har du garanterat tillgång till en laddare.

Kika gärna på www.abetterrouteplanner.com så hittar du säkert en lösning för laddning, kanske finns där du handlar mat och då har du ju typ full tank under tiden du handlat.

Även om marknaden är väldigt ung så finns det en del elbilar att välja mellan, och fler kommer inom kort. Kan du så ha is i magen, nästa år lär det spotta ut en hel del nytt i alla segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Du får påverka dem som beslutar över ditt boende, så kanske du får en laddplats.

Bor du hos dina föräldrar så får du påverka dem, bor du i bostadsrätt så får du ta upp det med styrelsen, bor du i kommunalt boende så får du ta upp det med kommunen.

Du får en ny Seat Mii för 264900:- sen får du 70000:- av staten, så 194900:- för en ny elbil.

Skrivet av Def_Dog:

Säg att du har en elbil som gör 50 mil på en laddning, det är ju inget man bränner av på en kvart och någonstans i din närhet har du garanterat tillgång till en laddare.

Kika gärna på www.abetterrouteplanner.com så hittar du säkert en lösning för laddning, kanske finns där du handlar mat och då har du ju typ full tank under tiden du handlat.

Även om marknaden är väldigt ung så finns det en del elbilar att välja mellan, och fler kommer inom kort. Kan du så ha is i magen, nästa år lär det spotta ut en hel del nytt i alla segment.

Jo men som sagt så var ren Elbil för dyrt och en Seat Mii är för liten

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jo men som sagt så var ren Elbil för dyrt och en Seat Mii är för liten

Såg nu att du tyckte VW UP var för liten. Ska komma en billigare VW ID.3 med mindre batteri framöver, får se vad den hamnar på för pris i Sverige.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vanför Tesla skulle det, jo för att det skulle betala deras stationer. Inkomst vet du... för att betala det som de investerat, men nu vill ju inte Tesla ha bort fossilbilar så då går det ju inte, det ingår i Teslas DNA att försvåra övergången från fossilbilar.

Tror du får läsa på lite i ämnet innan du börjar skriva.................

Ger dig en länk som är från 2014, sedan kan du själv googla fram hur mycket som helst, om hur Elon försöker få fosilbilstillverkarna att vända sina pråmar.

https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you

Elon erbjöd de andra tillverkarna att vara med på tåget, när de började bygga ut SuperCharger nätverket. Men det var ingen annan som trodde på det och därmed ville vara med på tåget. Så varför ska de då nu erbjuda andra att komma in hux flux, när de inte varit med och betalat? För att gynna elbilsmarknaden och få fler att välja elbilar? Jag som har en Tesla kommer ju börja få trängas med allehanda andra bilar framöver då? Nu för tiden är det oftast bara att glida in och börja ladda..

Men som kommit fram tidigare i allehanda artiklar så är Elon öppen med att öppna upp laddnätverket, om de vill vara med och betala för uppbyggandet.

"Tesla co-founder and CEO Elon Musk has said on multiple occasions that the Supercharger network was never intended to be a walled garden. "We're happy to support other automakers and let them use our Supercharger stations," he said during an earnings call in May. "They would just need to pay -- you know, share the costs proportionate to their vehicle usage, and they would need to be able to accept our charge rate or at least our connector, at least have an adapter to our connector. This is something that we are very open to, but so far none of the other carmakers have wanted to do this. It's not because of opposition from us.""

Länk till artikeln.

Så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men om du tror att de bara ska ge över det de kämpat för helt gratis till de andra stora drakarna inom bilbranschen, så får du nog tänka om. Det skulle inte ens jag göra...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ja du VW håller ju som bäst på att bara plöja ner 650 miljarder på sin elbilssatsning, så det är nog lite mer än vad som betalats i böter kanske. Sen kan du ju ta och visa på att de blev tvingade att satsa på elbilar i domstol för det skulle jag gärna vilja se.

Inte kompetens... är det någon som saknar kompetens så är det Tesla som inte ens klarar av att bygga ihop en prisvärd elbil. Det har lyckas VW fint med. Ingen som helst konst att bygga en bra bil om den får kosta hur mycket som helst, men inte ens det klarar Tesla.

Vanför Tesla skulle det, jo för att det skulle betala deras stationer. Inkomst vet du... för att betala det som de investerat, men nu vill ju inte Tesla ha bort fossilbilar så då går det ju inte, det ingår i Teslas DNA att försvåra övergången från fossilbilar.

Du är nog ganska ensam i din uppfattning att Tesla inte kan bygga elbilar och att Tesla vill försvåra övergången från fossilbilar. Finns det något längre och sammanhängande resonemang bakom dessa åsikter eller ville du bara trolla?

Tesla har redan sedan starten har haft som målsättning att skynda på utvecklingen mot fler elbilar. Tror någon på allvar att övergången till elbilar hade gått lika snabbt om inte Tesla satt blåslampa på de andra tillverkarna genom att leverera en massa elbilar och ta märkbara marknadsandelar i premiumsegementet?

Strategin har varit att börja med en dyrare och mer udda bil som Roadstar för att finansiera utveckling och produktion av något billigare/vanligare bilar (Model S/X). Det möjliggör utveckling och produktionen av en bil som en bredare publik (men självklart inte alla) har råd med (Model 3/Y).

Tesla har alltid haft en begränsad mängd batterier att tillgå så hade man från början byggt en billig bil hade man inte haft pengar nog att skala upp produktionen som man gjort nu.

Sammanfattningsvis är det genomtänkta affärsbeslut som ligger bakom strategin och de har tagit Tesla till positionen som världens högst värderade bilföretag. Du får förstås ha vilken åsikt du vill om strategin och Teslas kompetens - men man måste i princip ner på Trump-nivå på argumentationen för att spinna det till annat än en succé.

Det lutar åt att Tesla kommer ta fram en mindre modell framöver - om det blir fabriken i Kina eller Berlin som ska bygga den får vi se. Tesla-sagan är knappast slut redan nu.

Tesla Battery Day den 22:a september kommer förhoppningvis att visa hur vägen framåt ser ut.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tror du får läsa på lite i ämnet innan du börjar skriva.................

Ger dig en länk som är från 2014, sedan kan du själv googla fram hur mycket som helst, om hur Elon försöker få fosilbilstillverkarna att vända sina pråmar.

https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you

Elon erbjöd de andra tillverkarna att vara med på tåget, när de började bygga ut SuperCharger nätverket. Men det var ingen annan som trodde på det och därmed ville vara med på tåget. Så varför ska de då nu erbjuda andra att komma in hux flux, när de inte varit med och betalat? För att gynna elbilsmarknaden och få fler att välja elbilar? Jag som har en Tesla kommer ju börja få trängas med allehanda andra bilar framöver då? Nu för tiden är det oftast bara att glida in och börja ladda..

Men som kommit fram tidigare i allehanda artiklar så är Elon öppen med att öppna upp laddnätverket, om de vill vara med och betala för uppbyggandet.

"Tesla co-founder and CEO Elon Musk has said on multiple occasions that the Supercharger network was never intended to be a walled garden. "We're happy to support other automakers and let them use our Supercharger stations," he said during an earnings call in May. "They would just need to pay -- you know, share the costs proportionate to their vehicle usage, and they would need to be able to accept our charge rate or at least our connector, at least have an adapter to our connector. This is something that we are very open to, but so far none of the other carmakers have wanted to do this. It's not because of opposition from us.""

Länk till artikeln.

Så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men om du tror att de bara ska ge över det de kämpat för helt gratis till de andra stora drakarna inom bilbranschen, så får du nog tänka om. Det skulle inte ens jag göra...

Fast jag trodde det var 2020 nu.

Jag har aldrig påstått att Tesla skulle ge bort sina laddstationer till någon annan, det har du hittat på själv, tror du får läsa inläggen som skrivs lite noggrannare. 🙄

Att ta betalt av någon, i detta fallet slutanvändaren är inte hellre något som är likställt med att ge bort. Om du tror att Eon har givit bort sina laddstationer för att de tar betalt så får det stå för dig, jag tror inte många håller med dig.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast jag trodde det var 2020 nu.

Jag har aldrig påstått att Tesla skulle ge bort sina laddstationer till någon annan, det har du hittat på själv, tror du får läsa inläggen som skrivs lite noggrannare. 🙄

Att ta betalt av någon, i detta fallet slutanvändaren är inte hellre något som är likställt med att ge bort. Om du tror att Eon har givit bort sina laddstationer för att de tar betalt så får det stå för dig, jag tror inte många håller med dig.

Det jag ville få fram var att Elon under många år, försökt få de andra att vända skutan och satsa på eldrivna bilar. Men det har gått väldigt trögt på den fronten. Inte förens Tesla började vinna mark och de andra nog fick panik, som det började hända saker.

Tesla har byggt upp nätverket av laddare för sina kunder, som också betalat detta "genom" bilköpet, som kom fram lite tidigare i tråden. Så om jag betalat för uppbyggnaden, varför ska jag behöva trängas och stå i kö med folk som bara glider in och laddar utan att ha betalat för uppbyggnaden? Håller med Elon i detta fallet. Tillverkare, var med och betala, så att utbyggnaden kan gå framåt i snabbare takt, med fler laddstationer på fler orter. Det gör att elbilsmarknaden kan ta fart på allvar, istället för att Tesla ska ta på sig hela ansvaret för uppbyggnaden.
Det jag vill få fram i det senaste är att de andra biltillverkarna, snarare verkar tvingas sälja elbilar, som de egentligen inte vill. Alternativt vill försöka dra ut på tiden för en övergång till ren eldrift, då de inte vill satsa fullt ut.
Det är givetvis fullt möjligt, då de satsat miljarder i investeringar för fosilbilar, som de gärna vill få tillbaka. En snabb övergång, skulle ge ett enormt "sår" i företagens ekonomi. Men samtidigt, går de inte över och visar elbilar, så är de körda. De måste bara göra det i en takt, som gör att de förlorar så lite pengar som möjligt.

Eon är ingen biltillverkare, utan säljer el... vad jag vet. Så att de sätter upp laddstolpar är väl inte konstigt??
Ionity däremot ägs av biltillverkare och tar ut en hutlöst hög kostnad per kW.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Norden Chefen på Ionity ger sin syn på bla. priset

https://open.spotify.com/episode/14apheGTYjU1rrvvlqSmku?si=Yc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jo men som sagt så var ren Elbil för dyrt och en Seat Mii är för liten

Missade vad du har för budget?

Hyundai Ioniq Electric lovordas inom elbilscommunityt, ser att de går att leasa rött förmånligt och billigast beggad går för 209900 på Blocket. Kan vara värt att kika på.

Permalänk
Medlem

@DaBone: det skulle också vara riktigt korkat rent ekonomiskt av de klassiska tillverkarna att sluta sälja fossila bilar. Tesla har inget som kan tävla i lägre prisklasser och kombinerar mångsidighet av en fossil bil i räckvidd, lastutrymme och dragvikt.
En elbil som har allt detta kostar runt en miljon, vill man påskynda övergången måste man kunna tilltala alla köpare. Till dess så finns det ingen anledning att sluta sälja fossila bilar då det är en marknad som elbilar inte kan komma åt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@DaBone: det skulle också vara riktigt korkat rent ekonomiskt av de klassiska tillverkarna att sluta sälja fossila bilar. Tesla har inget som kan tävla i lägre prisklasser och kombinerar mångsidighet av en fossil bil i räckvidd, lastutrymme och dragvikt.
En elbil som har allt detta kostar runt en miljon, vill man påskynda övergången måste man kunna tilltala alla köpare. Till dess så finns det ingen anledning att sluta sälja fossila bilar då det är en marknad som elbilar inte kan komma åt ännu.

Sant, men en billigare och mindre Tesla är på gång. Dock så är det inte alla som behöver dragkrok, själv har jag klarat mig länge nu. Skulle jag behöva en bil med drag, så hyr jag troligtvis en bil för det tillfället. Tror det bara är en av mina kompisar som har drag...
Lastutrymmet brukar vara rätt bra i elbilar, i alla fall Teslas. Räckvidden räcker alldeles utmärkt och blir bara bättre och bättre på nya modeller av alla märken, om man inte tittar på de renodlade små stadsbilarna.
Så om man inte behöver drag, så fungerar de perfekt... Frågan är hur många som behöver drag? Det är i alla fall väldigt många som inte gör det... eller har två, tre bilar varav en har drag. Där skulle de andra två kunna vara elbilar... så marknaden för elbilar skulle kunna vara rätt stor, om tillverkarna satsade lite.

I vår familj är det jag som kör mest, som har elbil. Ligger mellan 20-50mil/dag på vägarna. Sen har frugan en diesel-SUV.. men den står mest bara, då hon använder min bil om jag är hemma. Hon vill också ha en elbil, men en mindre billigare variant.
Då hon inte kör så mycket, finns det ingen anledning att skaffa en stor dyr sak. Dock vill man ju ha en bil där det finns ett bra, billigt och utbyggt laddnätverk till. Så blir nog att vänta på Teslas mindre variant, som är på gång.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

När man kollar på vilka som äger dagens "mackar", så är det ju oljebolag etc. och inte biltillverkarna. Så man kanske skulle sätta större påtryckning på elbolagen att bygga ut fler laddstationer? Och då inte bara slösladdare, utan riktiga snabbladdare.
Jag menar, nu när inte biltillverkarna verkar vara så sugna på att bygga ut ett fungerande nätverk.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av alpha:

Du är nog ganska ensam i din uppfattning att Tesla inte kan bygga elbilar och att Tesla vill försvåra övergången från fossilbilar. Finns det något längre och sammanhängande resonemang bakom dessa åsikter eller ville du bara trolla?

Tesla har redan sedan starten har haft som målsättning att skynda på utvecklingen mot fler elbilar. Tror någon på allvar att övergången till elbilar hade gått lika snabbt om inte Tesla satt blåslampa på de andra tillverkarna genom att leverera en massa elbilar och ta märkbara marknadsandelar i premiumsegementet?

Strategin har varit att börja med en dyrare och mer udda bil som Roadstar för att finansiera utveckling och produktion av något billigare/vanligare bilar (Model S/X). Det möjliggör utveckling och produktionen av en bil som en bredare publik (men självklart inte alla) har råd med (Model 3/Y).

Tesla har alltid haft en begränsad mängd batterier att tillgå så hade man från början byggt en billig bil hade man inte haft pengar nog att skala upp produktionen som man gjort nu.

Sammanfattningsvis är det genomtänkta affärsbeslut som ligger bakom strategin och de har tagit Tesla till positionen som världens högst värderade bilföretag. Du får förstås ha vilken åsikt du vill om strategin och Teslas kompetens - men man måste i princip ner på Trump-nivå på argumentationen för att spinna det till annat än en succé.

Det lutar åt att Tesla kommer ta fram en mindre modell framöver - om det blir fabriken i Kina eller Berlin som ska bygga den får vi se. Tesla-sagan är knappast slut redan nu.

Tesla Battery Day den 22:a september kommer förhoppningvis att visa hur vägen framåt ser ut.

Lite läsförståelse skulle inte skada, jag har aldrig skrivit att de inte kan tillverka elbilar, det jag skrev var att de inte klarar av att tillverka billiga elbilar eller ens bra dyra bilar. Grundpriset för billigaste Teslan i Sverige helt utan tillval är 569 080 kr.

Exempel på hur bra de är på att tillverka dyra elbilar eller hur "premium" de är som du påstår, kan man tydligen få med sådana här MacGyver lösningar under skalet på deras senaste Model Y:

Källa

Att börja med dyrare modeller är inte jättelångt från hur många biltillverkare arbetar, där de låter de exklusivaste bilarna få nya finesser och tillbehör först. Som tex nya Mercedes S Klasse som har självkörande nivå 3 i Tyskland. Betydligt mer avancerad än Teslas som bara ligger på nivå 2.

Tja du, visar inte Tesla upp något revolutionerande på battery day då finns det nog stor risk för att aktiekursen får lätt pyspunka. Fast de troende kanske nöjer sig med att Tesla lanserar en ny färg som tillval så hamnar de i trans.

Skrivet av DaBone:

Det jag ville få fram var att Elon under många år, försökt få de andra att vända skutan och satsa på eldrivna bilar. Men det har gått väldigt trögt på den fronten. Inte förens Tesla började vinna mark och de andra nog fick panik, som det började hända saker.

Tesla har byggt upp nätverket av laddare för sina kunder, som också betalat detta "genom" bilköpet, som kom fram lite tidigare i tråden. Så om jag betalat för uppbyggnaden, varför ska jag behöva trängas och stå i kö med folk som bara glider in och laddar utan att ha betalat för uppbyggnaden? Håller med Elon i detta fallet. Tillverkare, var med och betala, så att utbyggnaden kan gå framåt i snabbare takt, med fler laddstationer på fler orter. Det gör att elbilsmarknaden kan ta fart på allvar, istället för att Tesla ska ta på sig hela ansvaret för uppbyggnaden.
Det jag vill få fram i det senaste är att de andra biltillverkarna, snarare verkar tvingas sälja elbilar, som de egentligen inte vill. Alternativt vill försöka dra ut på tiden för en övergång till ren eldrift, då de inte vill satsa fullt ut.
Det är givetvis fullt möjligt, då de satsat miljarder i investeringar för fossilbilar, som de gärna vill få tillbaka. En snabb övergång, skulle ge ett enormt "sår" i företagens ekonomi. Men samtidigt, går de inte över och visar elbilar, så är de körda. De måste bara göra det i en takt, som gör att de förlorar så lite pengar som möjligt.

Eon är ingen biltillverkare, utan säljer el... vad jag vet. Så att de sätter upp laddstolpar är väl inte konstigt??
Ionity däremot ägs av biltillverkare och tar ut en hutlöst hög kostnad per kW.

Trängas? Är bara att höjda priset eller ännu bättre hålla den på en lämplig hög nivå så du slipper trängas, jag har inte påstått att Tesla ska ha gratis laddning.

Satsat... Du kan ju gärna visa något fossilprojekt det senaste året där VW satsat 650 miljarder. Tycker det är väl mycket troende, man kan ju börja misstänka att man hamnat hos Livets Ord.

Fast Eon har fortfarande inte givit bort dem och jag tror inte de var gratis att sätta dit, alltså en investering för elbilar som Eon har gjort, precis som Tesla har gjort och båda är företag som arbetar mot vinst.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bart:

Varför?

Det är helt enkelt så att de andra tillverkarna inte är ett dugg intresserade av den kostnaden. Kunde dom välja, så skulle dom helt enkelt låta bli. Spelar ingen roll hur mycket reklam med budskap om den elektrifierade framtiden som redan är här dom ger ut, dom vill egentligen inte alls ändra sin inarbetade modell för att tjäna pengar (dom tjänar tusentals miljoner per år). Alrik överdriver lite grann i sin krönika som länkas ovanför, men det är uppenbart att fossiltillverkarna vill försena övergången så mycket och länge de bara kan.

Nja, de vill tjäna pengar, utöver det har inte biltillverkarna någon gemensam vilja. Men visst är de oroliga att några av deras kompetensområden snart inte kommer att vara värda så mycket. Men situationen har ändrats ganska kraftigt på kort tid nu, straffavgifter och liknande gör ju att de inte har något annat val än att faktiskt satsa på elbilar (eller möjligtvis biogas eller liknande, men marknaden har ju sagt sitt om det). Och det räcker ju inte att de har elbilar längre, utan de måste sälja tillräckligt av dem för att undvika att få betala rejält. Sen kan man förstås ha åsikter om hur reglerna är uppsatta, att Tesla kan sälja sina 0-utsläpp till andra tillverkare är ju itne så bra exempelvis.

Permalänk
Medlem

@snajk: Bra för tesla eftersom tesla hade gått back utan att få sälja sina utsläppsrätter

@DaBone: Japp, räckvidd och allt med en tesla är jättebra. Om man bor där det finns många laddare och inte är så kallt. Jag tänker inte ta hela diskussionen igen där någon försöker påstå att kyla knappt gör något skillnad och allt skitsnack men faktum är att under vintern får du börja fundera på om du kommer mycket längre än 60% av WLTP vilket gör att räckvidden är ganska medioker även på en Model 3 LR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Lite läsförståelse skulle inte skada, jag har aldrig skrivit att de inte kan tillverka elbilar, det jag skrev var att de inte klarar av att tillverka billiga elbilar eller ens bra dyra bilar. Grundpriset för billigaste Teslan i Sverige helt utan tillval är 569 080 kr.

Jag har inga som helst problem med varken läsförståelsen eller förmågan att formulera resonemang som går att följa.

Alla vet att Tesla bevisligen kan tillverka elbilar eftersom de rullar på våra gator. Uttrycket "Tesla kan inte bygga elbilar" med avseende på en tillverkare som alla förknippar med just elbilar betyder alltså att tillverkaren Tesla anses bygga mycket dåliga elbilar. Mitt inlägg försökte balansera dessa påståenden genom att förklara the-big-picture, hur Teslas strategi har sett ut och för att skapa förståelse för hur de kan vara världens högst värderade bilföretag. Det går inte att nå dit utan att ha gjort många bra saker längs vägen.

Jag vet att det går att hitta många exempel på konstiga saker som Tesla har gjort, konstiga beslut och saker som är fel. Men anekdotbaserad bevisföring går att hålla på med i evighet utan att det ger så mycket.

Utan att göra en "whataboutism" här så kan man på motsvarande sätt dra upp en massa saker om andra biltillverkare. BMW har exempelvis problem med vissa bilar som börjar brinna (vilket borde anses vara värre än några millimeter feljusterad interiörpanel). Men med det sagt kan BMW fortfarande tillverka många bra bilar och ha spännande strategier på gång.

Jag har ingen som helst lust att försöka försvara Tesla och jag kan själv ha en hel del synpunkter där jag tycker att de borde förbättra sig. Dock är det klokt att balansera diskussionerna lite och försöka förstå de stora sammanhangen och hur Tesla kan vara så framgångsrika och populära - trots att du garanterat kan hitta många exempel på specifika bilar de producerat som i vissa avseenden inte når upp till premium-nivån sett till hur de är ihopskruvade.

Skrivet av Anonymous FTW:

Tja du, visar inte Tesla upp något revolutionerande på battery day då finns det nog stor risk för att aktiekursen får lätt pyspunka.

Jag instämmer helt här. Jag kan också tycka att aktien är högt värderad, även om jag till viss förståelse för investerarnas resonemang. Förväntningarna på Battery Day är mycket högt uppskruvade. Det finns en risk för besvikelse här - inte för att Tesla kommer presentera något dåligt, utan mer för att alla spekulerar i vilka stora nyheter som kommer. Alla kommer inte bli nöjda, det är givet.

Jag kan ju för sakens skull nämna att jag har en Model S i nuläget, men måste lämna tillbaka den inom en snar framtid. Jag har även provkört Polestar 2, Porsche Taycan och Audi E-tron. Jag har skrivit några rader om vissa av dessa tidigare, men jag delar gärna med mig mer intryck om någon är intresserad. Efter Tesla Battery Day får vi se vad nästa bil blir.

Permalänk
Medlem

Från årsskiftet så kommer man slippa söka pengar för laddstolpe då dom 50% men kan söka redan idag kommer dras av direkt av fakturan istället som Rut/Rot bidraget.

Dessutom kommer man kunna söka för batterilagring till sin solpaneler 50% dock är taket 50 000 Sek/person och år.

15% på solpaneler ingår också i detta
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200915/n...

När det gröna bidraget införs vid årsskiftet försvinner också det statliga bidraget

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det ryktas om saker som jag tycker är bra, dubbelpanerat glas till Model 3. Skall bli intressant att se hur en sådan uppdatering förbättrar ljudisoleringen i bilen. Det är sådana uppdateringar som kan få mig att byta ut nuvarande 3a mot en ny ganska snabbt, fick ju nyligen miljöbilspremien så nu är det fritt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rolig bil med Toyotas steglösa växellåda är önsketänkande i mina ögon.

Tycker man elbil är kul kan ju e-cvt vara kul... problemet är ju inte växellådan utan att de flesta av deras bilar har klena motorer.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

@Aktsu: ryktena låter riktigt bra måste jag hålla med om.

Permalänk
Medlem

@Triffid: lite OT men jag älskade e-cvt i Priusen jag hade. Den har förstört alla andra (iaf som jag provat) automat-lådor så nu är det bara elbil som gäller för mig. Problemet är bara att jag vill ha mer än min plånbok tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu börjar det ryktas om saker som jag tycker är bra, dubbelpanerat glas till Model 3. Skall bli intressant att se hur en sådan uppdatering förbättrar ljudisoleringen i bilen. Det är sådana uppdateringar som kan få mig att byta ut nuvarande 3a mot en ny ganska snabbt, fick ju nyligen miljöbilspremien så nu är det fritt fram.

Vågar man hoppas på att även Model S/X får detta och lite till? Model 3 har ett par stycken saker som faktiskt är bättre än Model S (laddhastighet m.m.) så de borde ju uppdatera flaggskeppen ytterligare.

Permalänk
Medlem

Har börjat begränsa mitt urval av bil"köp" lite, så behöver lite slutgiltiga åsiker.

Det står i mellan:

*Nissan Leaf* 40kWh. Privatleasing 24 månader / 3000 mil.
3195kr inkl service och vinterdäck.

+ Fast månadskostnad
+ Hygglig storlek
+ Bra bagage
- Man kan inte sälja bilen snabbare om man vill
- Det blir "dyrt" med övermil
- Risk för att det kan bli dyrt när man lämnar tillbaka den

*Renault Zoe* beg -17/-18 ~3-5k mil på mätaren. 40kWh. Batterihyra
Runt 125 000 kr. Batterihyran blir 999kr om man kör på 1500 mil här med.

+ Jag äger bilen
+ Man slipper bry sig om batteridegradering (till viss mån)
- Mindre bagage
+/- Osäkert restvärde (antagligen bättre än 50% på 3 år som jag räknar med, men man vet aldrig)

Totalkostnaden för leafen utslagen per månad blir ju enkel, 3195kr.

Totalkostnaden för Zoe blir
(125 000 + 999*36 + ~400*36 - 125 000 * 0.5 + 10 000) / 36 = 3412kr
inköp hyra ränta restvärde v.däck

Så Leafen blir på pappret billigare om jag inte räknat fel, men kan bli dyrt om det är stenskott, repor osv som man tycker olika om (och med små barn så finns det risk för repor ), något man kanske slipper när man äger bilen för då gör det inte så mkt prisskillnad när man säljer den.

SVÅRT!

Tacksam för alla tankar och kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: ryktena låter riktigt bra måste jag hålla med om.

Ja, intressant att de börjar slänga på så mycket nytt så snabbt egentligen.

Skrivet av alpha:

Vågar man hoppas på att även Model S/X får detta och lite till? Model 3 har ett par stycken saker som faktiskt är bättre än Model S (laddhastighet m.m.) så de borde ju uppdatera flaggskeppen ytterligare.

Ja det kan man ju hoppas på. Finns helt klart saker som 3an gör bättre även om jag som helhet saknar min S. Så det skall bli intressant att se om de gör något stort med S/X för att locka till köp. Om de sätter in ljudisolerat glas i 3an så blir den ju bara närmare S i ljudnivå vilket gör att iaf jag har ännu mindre incitament att köpa en S istället för en 3a. Jag vill fortfrande se fällbart mittenbaksäte i båda bilarna dock, känns som det bör komma i 3an som verkar få en hel del av sakerna från Y.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Att dra in ytterligare en matning skulle de ca 1,5 miljoner för...!!!

Inte så himla enkelt att planera för 15 nya laddplatser i föreningen och samtidigt ta en rimlig avgift...

För egen del så ser jag ingen samhällsnytta i att låta elbolagen äga elnätet. Det ska vara statligt ägt; allt som det inte finns något vett i att konkurrensutsätta ska vara statligt. Ingen kommer ju bygga parallella elnät, vatten-nät, avloppsnät mm för att konkurrera mot befintliga aktörer. Var samma med kopparnätet som Göran Persson den förrädaren skänkte bort när han sålde ut Telia för övrigt, nu är ju kopparn inte så aktuell längre iofs.

Nätavgifterna som privataktörerna tillåts härja nästintill som de vill med är ett gissel, som som du säger ställer till en massa besvär nu när vi måste elektrifiera vår fordonsflotta, samt skapar olikheter i olika delar av landet. Sånt är inte okej, anser jag.

Skrivet av Xyborg:

Men varför i hellskotta ska man inte kunna betala med vanligt kort t.ex? Vad är liksom skälet till att man måste ha 4-5 abonnemang och lika många blippar och kort med sig?

Samma som att varenda film/TV-bolag ska ha sina egna strömmande tjänster nuförtiden efter Netflix visade hur framgångsrik man kan bli. Profit, helt enkelt. Har du en blipp som du abonnerar för så förväntas du leta extra efter chanser att använda den snarare än att tanka någon annanstans. Då tjänar bolaget mer pengar. Det är en slags "lock-in" som det kallas i Utrikien.

Ungefär som att på 70-talet så hade OK små rackarns vita rabattkuponger som satt ihop i ark. Jag och farsan var ute och åkte i norrlandsskogarna i hans gamla PV, och börjar få dåligt med bensin. Vi åker förbi en mack, det är inte OK. Bensinnivån sjunker, och vi åker förbi en mack till som inte heller är OK. Nu är nivån riktigt låg, och vi passerar en tredje mack som inte är OK...! lol

Bilen stannar. Mitt ute i urskogen*. Det är iallafall inte mitt i smällkalla vintern i rena vildmarken, som tur. Det är en landsväg, och snart kom det en bilist som lät oss tanka ur hans reservdunk så vi kom oss vidare till mack nummer fyra som var en OK-mack! Så farsan fick till slut använt sina förbenade rabattkuponger också! lol

Och så snackar de om "räckviddsångest" med elbilar... Tjajajaja... Håhåjaja!

*Var knappast urskog heller för den delen. Sannolikt odlad granskog (dvs biologisk öken i det närmaste) som 95% av sveriges skogar är numera. *suck*

Skrivet av Anonymous FTW:

Inte uppenbart för fem öre. Gå in på Skodas hemsida. Det första man kommer till där är deras nya elbil Skoda Enyaq.

VW är ju i princip den enda etablerade biltillverkare som storsatsar på eldrivet. Så det är inte ett så träffsäkert exempel. Prova istället med Fiat-Chrysler, BMW, Honda eller Toyota, några av de minst villiga att hoppa på elvågen hittintills.

Skrivet av Dhanjel:

SVÅRT!

Tacksam för alla tankar och kommentarer

Det ska ju bli din bil, så slutgiltigt måste det ju vara ditt val he he, men värt att tänka på att nästan alla Leaf verkar drabbas av förhastad batteridöd på grund av kass kylning av batteripacken, särskilt vid laddning, men även vid drift/parkering i varmt klimat (inte så aktuellt i sverige kanske men men...) Har dock inte hört talas om några liknande problem för Zoe. Den har luftkyld batteripack, och det verkar funka bra.

Har aldrig åkt i någon Leaf, men de tidiga modellerna var ju fula som stryk. Den senaste ser okej ut förutom den där hemska Nissan-grillen som mest liknar en gigantisk bävergadd tycker då jag. Inte så viktigt kanske, man ser ju inte ens grillen när man sitter i bilen... Zoe ser dock bra ut från alla håll anser jag, den är dessutom lätt att komma i och ur och skön att sitta i (ganska hög, särskilt för en småbil), och är pigg och fin i temperamentet. En riktigt schysst elbil skulle då jag säga, av god kvalitet. Och den min farsa har numera är av den första generationen dessutom, den nya är raskare, har längre räckvidd och starkare motor också, och till samma pris som förra generationen dessutom har jag fattat det som.

Behöver du verkligen mycket bagageplats? Funkar det inte att fälla baksätet isåfall...?

Permalänk
Medlem

Ja det lutar åt Zoe, känns ändå på något sätt bättre att äga bilen och inte stödja export av svensk miljöbilsbonus.

Bagaget klarar jag mig nog utan problem med, man kan åka till tippen osv veckorna man inte har barnen.

Bättre att fokusera på att klara av de resor man gör 99% av tiden istället för de man gör 1% av tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja det lutar åt Zoe, känns ändå på något sätt bättre att äga bilen och inte stödja export av svensk miljöbilsbonus.

Bagaget klarar jag mig nog utan problem med, man kan åka till tippen osv veckorna man inte har barnen.

Bättre att fokusera på att klara av de resor man gör 99% av tiden istället för de man gör 1% av tiden

Varför hugger du inte en Nissan Leaf 30 Kwh för 140 000 kr istället så slipper du batteri hyran också med denna modellen.

Men varje gång dessa kommer upp på blocket så säljs dom på 1-3 dagar så letar du dessa måste du vara snabb eller pruta på en med högre pris ner till denna nivån.
@Dhanjel

Känns som bästa bilen i din prisklass.

Såg en senast igår men den försvann direkt från blocket.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vill inte äga en Leaf pga chardonnay, känns som andrahandsvärdet är tveksamt.

Sen en 5-6 år gammal bil med 30kWH ursprunglig kapacitet är nog snarare nere på närmare 20, och då är det nästan som en ny 18kWh eup som har betydligt snabbare laddning.

Permalänk
Medlem

@anon132576: nu blir det gränsfall nära politik men att stamnätet är statligt är väl huvudorsaken att det finns elbrist i Skåne.

BMW satsar på att utveckla egen batteriteknik, satsade 20 miljarder i Northvolt och har två elbilar på marknaden med två på gång nästa år. Tycker ändå det också är ganska stabil satsning. Mercedes väntas väl släppa eqa och eqs iår.
Du måste komma ihåg att tesla har egentligen inget rykte att bry sig om, en storskalig utrullning med bilar som har medioker byggkvalite kommer slå hårt mot varumärken som de tyska jättarna.