Permalänk
Medlem

Datorn låser sig 5 - 10 sekunder.

Datorn låser sig ett antal sekunder innan den släpper. när man ska ladda webbsidor.
Har bytt all hårdvara utom nätagg. Ny router Asus ac 1200. Nyinstallation av Windows 10. Nya drivrutiner.
Ändå låser den sig.
Felen är bla.
Felet 0x57 uppstod när AppModel Runtime-status hämtades för paketet Windows.
Sessionen "PerfDiag Logger" stoppade på grund av följande fel: 0xC0000188
Sessionen "PerfDiag Logger" kunde inte startas med följande fel: 0xC0000035
Windows kan inte läsa in DLL-filen C:\WINDOWS\system32\sysmain.dll för utökningsbar räknare.
Sysmain fick jag rådet att inaktivera och då blev det bättre ett tag.
Går man in och tittat 7 dagar bakåt så är det andra felmeddelanden också.
Haft samma problem med gamla hårdvaran också.

Någon som har några tips? har googlat men ingen förändring.
Kör win 10 pro med digital licens. Senaste uppdateringen, ingen förändring.

Tillägga är att jag kör Linux Mint på en bärbar och där flyter det på, funderar stark att ge upp Windows men vetgirig som man är så vill man få ordning på Windows först.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Sista Windowschansen Lägger in en ny Windows från Microsoft. Annars blir det Linux för hela slanten.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Drog hem en ny Windows från Microsoft. Samma problem. Kan nätaggregatet orsaka sådant fel? Då det är det enda jag inte bytt Har 600w kommer inte ihåg vilket, mellanprismodell.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Du skriver att du bytte allt, även hårddisk samt ramminnet? Låter som tecken på att något av dessa strular. Nätagg kan orsaka fel lite varstans, utan stabil spänning och strömmatning så kan inte komponenterna göra det dom ska.

Möjligen är inte din internetlina stabil? Windows brukar inte hantera dåliga linor eller nätverksproblem speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du skriver att du bytte allt, även hårddisk samt ramminnet? Låter som tecken på att något av dessa strular. Nätagg kan orsaka fel lite varstans, utan stabil spänning och strömmatning så kan inte komponenterna göra det dom ska.

Möjligen är inte din internetlina stabil? Windows brukar inte hantera dåliga linor eller nätverksproblem speciellt bra.

Ny m2 disk nya ddr4 minnen. Hade samma problem innan jag bytte hårdvara. Då dessa ända var till åren gångna så var det lika bra.
Lite osäker om linan vi fick ny fiber för ett och ett halvt år sedan. Kör med 100/100.
Sonens dator med windows har inga problem, min laptop med Linux har inga problem.
Enligt loggboken är det olika fel.
Problemen började dyka upp för snart ett år sedan. Hade det varit fibern så borde det börjat på en gång tycker jag.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Felsökt internet med pingplotter, inga problem.
Testa med att dra en tillfällig jordad kabel från köket, Ingen skillnad.
Testat med att koppla ur förstärkaren, ingen skillnad.
Gjorde dessa för att kolla så att det inte beror på jordningen.
Har upptäckt att problemet oftare uppstår när datorn fått vara på hela dagen.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

Kruxet är att problemet behöver inte vara relaterat till hårdvaran utan snarare windows (I VÄLDIGT VANLIG ordning) som ställer till de, inte sagt att de är så men de är ändå väldigt sällan. Är det däremot nånting som alltid rekommenderas i kvalité-väg så är de PSU. Som du själv säger så hade du samma problem innan uppgradering, byte av delar och din son sitter med windows i samma fastighet.
600W säger ingenting.

Säkerställ att alla drivrutiner är i skick och stäng av windows update tillfälligt vid eventuell ominstallation då den skapar mer problem än man nånsin skulle kunna tro.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag blir mer och mer övertygad att det är windowsrelaterat då det oftast har med clsid och appid att göra och många verkar ha problem. Har googlat och ändrat men får det inte att bli bra.
Nätagget är ett 550w corsair vs550 80 plus.
Det lutar mer och mer åt linux Mint då den rullar på bra på den bärbara och den verkar vara kompatibel med min hårdvara.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Verkade som det var nätagget som trots allt var boven i dramat. Blev less och köpte ett nytt Be Quiet system power 9 och nu har alla problem försvunnit, till och med jordfelet med störningar som jag har haft.
Har dock inte testat med windows än då jag bytt till Linux men alla segheter som jag haft har försvunnit.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Update.
Samma "jävla" fel. Har bytt allt utom chassi.
Känns som om när datorn varit på ett par timmar så börjar problemen. Har kollat tempen på cpu men den ligger oftast på drygt 30 grader, så där inga problem.
Idéer?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Har mer eller mindre samma problem. Datorn hänger sig vid surfande, ofta i samband med öppnande av nya flikar. Om jag lyckas avsluta Firefox så släpper det. Ibland krävs det reset. Processen Systemavbrott syns alltid i aktivitetshanteraren i samband med problemen.

Det märkliga är att jag har vid något enstaka tillfälle även upplevt samma sak på min HTPC, kollade dock inte loggarna då.

@Nammatj:
Lyckades du hitta någon lösning?
Även nyfiken på om du också råkar köra Firefox.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem

Började med ominstallation, ingen bättring. prövade edge, firefox och chrome. ingen skillnad. testade att ändra i registret, ingen skillnad. Sedan bytte jag all hårdvara förutom nätagg, ingen skillnad. bytte nätagg, ingen skillnad. Trots att alla andra datorer i nätverket, en gamingdator via kabel och två laptop via wifi fungerade bra och jag provat byta läge på kablarna, bytt kablar till routern och fabriksåterställa och uppdatera, så köpte jag ny router en Tp-link Archer ax50.
Bytte även till linux Mint då jag bytte cpu-fläkt, när originalet lät som ett tröskvärk.
Nu rullar datorn på som en dröm.
många verkar ha problem med DistributedCOM Error 10016 på win 10.
Jag hade mycket småproblem med 10 och nu med LInux är det roligt med Dator igen.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4