PM från avstängda medlemmar

Permalänk

PM från avstängda medlemmar

Hej!
Jag har vid flera tillfällen fått pm med erbjudande om att köpa datordelar från avstängda och samtidigt nyregistrerade användare.
Detta är i samband med att jag lagt upp ”köpes” annonser.

Lite skumt tycker jag då användare hänvisar till en skum hotmail istället för pm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cypress_86: Nu är marknaden inte alls mitt område eller mitt intresse. Men du ger dig själv svaret där mellan raderna i ditt inlägg. Gör inte affärer med en okänd person som kontaktar dig via PM och hänvisar till hotmail-adresser. Att användaren är avstängd beror förmodligen på just det beteendet. Anmäl istället PM av den här sorten när de kommer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Cypress_86: Nu är marknaden inte alls mitt område eller mitt intresse. Men du ger dig själv svaret där mellan raderna i ditt inlägg. Gör inte affärer med en okänd person som kontaktar dig via PM och hänvisar till hotmail-adresser. Att användaren är avstängd beror förmodligen på just det beteendet. Anmäl istället PM av den här sorten när de kommer.

Jag tänker så med. Det jag funderar på är om dessa personer lyckas skicka PM trots avstängning eller om de blivit avstängda mycket snart efter att de skickat PM.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cypress_86: Det är vanligtvis någon annan som fått samma "erbjudande" och anmälan och avstängning skedde precis innan du såg PM.

Permalänk

om detta börjar bli vanlig kanske dax att införa liknande begränsning som på övriga ämnen för pm?

kanske att man endast kan svara på pm första månaden men inte starta ny konversation med annan medlem via pm eller något.

skulle väl solla bort de värsta PM spamarna/scamarna iaf automagiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att man väljer att avstängda användare ska kunna skicka PM. Själva poängen med att vara avstängd är ju att man inte ska kunna begå fler regelbrott, vilket man ju kan göra om man fortfarande kan kommunicera med andra användare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Cypress_86: Det är vanligtvis någon annan som fått samma "erbjudande" och anmälan och avstängning skedde precis innan du såg PM.

Bra, det vore förfärligt om det gick att skicka PM när man är avstängd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Tycker det är konstigt att man väljer att avstängda användare ska kunna skicka PM. Själva poängen med att vara avstängd är ju att man inte ska kunna begå fler regelbrott, vilket man ju kan göra om man fortfarande kan kommunicera med andra användare.

Avstängda kan naturligtvis varken läsa eller skriva pm, men om en oseriös medlem har hunnit att skicka pm till ex. 10 medlemmar är det klart att en eller flera av rapporterna kan komma in efter att vi har inaktiverat kontot ifråga.

Skrivet av Rouge of Darkness:

om detta börjar bli vanlig kanske dax att införa liknande begränsning som på övriga ämnen för pm?

kanske att man endast kan svara på pm första månaden men inte starta ny konversation med annan medlem via pm eller något.

skulle väl solla bort de värsta PM spamarna/scamarna iaf automagiskt.

Vi har tidigare diskuterat liknande förslag, men sådana "lösningar" skapar ofta nya problem. Exempelvis skulle en blockering av pm-funktionen innebära att en ny medlem inte kan kontakta moderatorerna vilket är lite olyckligt. Det kan även finnas tekniska begränsningar som gör sådana lösningar extremt svåra att implementera eller ger en dålig användarupplevelse. Vi tar dock gärna emot förslag så "keep em coming"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Avstängda kan naturligtvis varken läsa eller skriva pm, men om en oseriös medlem har hunnit att skicka pm till ex. 10 medlemmar är det klart att en eller flera av rapporterna kan komma in efter att vi har inaktiverat kontot ifråga.

Det förklarar ju allt. Tolkade trådstarten som att PM:en kom fram efter att användaren var avstängd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Kent:

Avstängda kan naturligtvis varken läsa eller skriva pm, men om en oseriös medlem har hunnit att skicka pm till ex. 10 medlemmar är det klart att en eller flera av rapporterna kan komma in efter att vi har inaktiverat kontot ifråga.

Vi har tidigare diskuterat liknande förslag, men sådana "lösningar" skapar ofta nya problem. Exempelvis skulle en blockering av pm-funktionen innebära att en ny medlem inte kan kontakta moderatorerna vilket är lite olyckligt. Det kan även finnas tekniska begränsningar som gör sådana lösningar extremt svåra att implementera eller ger en dålig användarupplevelse. Vi tar dock gärna emot förslag så "keep em coming"

fast samtidigt hur ofta behöver man kontakta en "moderator"?

tror jag kontaktat moderator kanske 3-4 ggr max sedan jag blev registrerad 2006 annars duger anmäl knappen gott för att få kontakt med er om ev problem i aktuell forumtråd.

Men visst jag köper det.

medlemmar kan endast starta konversation med moderatorer och admins första månaden eller svara på inkommna pm i sin inkorg.

typ ranksystem att typ lvl 1 så har du bara en knapp kontakta moderator och efter 30 dagar blir man lvl 2 och knappen skriv nytt medelande läggs till brevid.

alternativt en flik med formulär om man behöver ha kontakt med någon moderator så aktiv moderator kan pmá först för vidare kontakt men då tror jag ovansående är en snyggare lösning.

som ny medlem så har man ändå ingen koll vilka som är moderatorer (iaf jag hade inte) så veta vem man ska kontakta kan ändå vara problematiskt som ny medlem.

Och har fortfarande inte hundra koll på dem mer än relikerna sen tidernas begynnelse... ibland ser jag moderator låst en tråd men jag har aldrig sett honom på forumet innan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag känner iallafall att saken är utredd för egen del. Det går inte att skicka PM när man är avstängd. Skönt att höra.
Tråkigt är det att det finns lurendrejare överallt där det köps eller säljs varor. Sweclockers är tyvärr inte helt förskonat, dock skulle jag vilja påstå att det är den mest ärliga köp och sälj sajten (marknaden) som finns i Sverige!
Med hög säkerhet därtill!