Vilka fördomar har du om spel?

Permalänk
Medlem

Vilka fördomar har du om spel?

Jag lirar WoW, strategispel och en del simulatorspel. Lirade en hel del FPS när jag var yngre men nervbanorna har lagt av ju äldre jag blivit.

Kollar jag lite snabbt på Twitch så ser jag just ingen skillnad på alla dessa FPS:er som finns. Folk kutar runt i miljöer som ser likadana ut i mina ögon. Drar iväg något skott runt hörnet som träffar någon annan spelare eller så blir de skjutna själva utan att ha en aning om varifrån skottet kom från osv osv. Är så oerhört dåligt insatt att jag inte ens kan beskriva hur jag uppfattar alla dessa spel. Counterstrike, Fortnite, Modern Warfare och liknande spel.

Självklart är det skillnader men jag ser dem just inte. Ser ut att vara samma upplägg i alla för mig.

Var inte taskiga mot mig nu utan förstå att det är min okunskap och "fördom" som talar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt en del fördomar kring wow, tror det finns en allmän inställning att just MMOs förstör ditt liv och att du bara slösar tid.

Själv bryr jag mig inte om dom åsikterna längre för enligt mig är spelet bara en plattform för att vara social, och inget dåligt

Permalänk
Medlem

Min stora fördom är nog mot alla japanska spel; att det kommer vara en strid ström av pastellfärgade polygoner, FF-attribut på alla karaktärer och att det bara är weaboos som spelar dem.

Permalänk
Medlem

Fördom: Japanska spel med typiska anime karaktärer är inga bra spel.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Låter som att du börjar bli gammal, alla spel du radade upp är väldigt olika varandra

Permalänk
Medlem

Fördom: Om det inte är ett plattformsspel från Taito så är det inget riktigt dataspel.

Permalänk

Inga fördomar alls, det är en hobby som mycket annat. Vissa hobbys kan dock spåra ur och bli för mycket och det spelar ingen roll vilken hobby det är.
Självklart är det dock ofta bättre för hälsan att ha hobby springa 1 mil om dagen än glo på en film om dagen.

Att ha fördomar emot vissa speltyper, ja det finns olika berikande spel. Allt ifrån extrem döfatta spel som inte ger något, mer likt sitta och spela på en slotmaskin. Till mer intellektuellt berikande spel som kanske ger social vänskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Fördom: Japanska spel med typiska anime karaktärer är inga bra spel.

Det är en fördom jag också skriver under på! och haft rätt hittils.
Kan utöka med en till, renodlade FPS där man har skapat "lore" och backstory till karaktärerna, spyr i min egen mun. Denna fördom har jag aldrig utmanat dock.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Hedersmedlem

En av mina fördomar är att bara fjortisar spelar Fortnite

Permalänk
Medlem

Alla mobilspel är enbart gjorda för att mjölka så mycket pengar som möjligt ur spelarna är väl min största fördom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min stora fördom är nog mot alla japanska spel; att det kommer vara en strid ström av pastellfärgade polygoner, FF-attribut på alla karaktärer och att det bara är weaboos som spelar dem.

Du är ingen weeb för att man spelar Final fantasy eller kolla på anime.
Weeaboo

A person who retains an unhealthy obsession with Japan and Japanese culture, typically ignoring or even shunning their own racial and cultural identity. Many weeaboos talk in butchered Japanese with the 8 or so words they know (i.e. kawaii, desu, ni chan). While weeaboos claim to love and support Japanese culture, counter intuitively, they tend to stereotype Japanese culture by how it appears in their favorite anime, which can be safely assumed to be offensive to the Japanese.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En av mina fördomar är att bara fjortisar spelar Fortnite

Det är inte sant! Alla jag känner som spelar Fortnite är 8-10 år och har inte hunnit bli fjortisar.

Permalänk
Medlem

Spelar typ bara CS och lite RedAlert.
Kompisen spelade lite WoW och va uppe i en 20k timmar typ, men visst det finns en stor social aspekt med alla guilder och det. Så de spelen som jag och kompisar har spelat och testat har jag inget emot, de som man satt in sig lite i, så man förstår vad spelet är för spel. Men jag spelar inte allt för det.

Japanska spel som flera skrivit om har jag nog fördomar om, då jag aldrig spelat något sådant. Försökte spela lite FinalFantasy 2 eller ngt när det kom ut men uppskattar verkligen inte sådana spel. Anime karaktärer och springa runt på quests och sånt, ne inte min grej.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Alla mobilspel är enbart gjorda för att mjölka så mycket pengar som möjligt ur spelarna är väl min största fördom.

Sanningen kan väl inte räknas som en fördom?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sanningen kan väl inte räknas som en fördom?

Finns det ens några bra mobilspel (som inte är endast till för att sälja tillägg i spel?)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Mobilspel är en scam
Fortnite är nya bolibompa

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Tror att min största fördom kring spel är att jag kan titta på ett spel eller en hel genre och utan att testa konstatera att "det där är inget för mig". Kan nog vara så att jag förlorat massor av roliga upplevelser pga. detta. Men det vet jag ju inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Min fördom är att folk som bara spelar fifa, the sims och mobilspel inte är "gamers". Vet inte var det kommer ifrån men jag antar att jag har stört mig på folk som kallar sig datornördar för de spelar fifa en gång i månaden.

Fast det här kanske är mer en åsikt än fördom...

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Fördom: Bara p12or som spelar FPS med handkontroll på konsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Fördom: Japanska spel med typiska anime karaktärer är inga bra spel.

THIS! Då ska det ändå sägas att jag har försökt, men kan verkligen inte komma in i japanska spel. Synd då jag generellt gillar RPGs, men dessa ofta skrikiga karaktärer och typ skolflickor gör det oerhört svårt för mig. Någon som har ett tips på någon typ av instegsspel?

Permalänk
Avstängd

Fördom: Online spel är dumma och repetitiva

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR