Pendlarbil som är riktigt ekonomisk

Permalänk
Medlem

Pendlarbil som är riktigt ekonomisk

Jag sitter och räknar till och från och nu har jag börjat fundera på att sälja av min pendlarhoj då den inte tjänar sitt syfte riktigt som det var tänkt för två år sen. Dess kostnad övergår fortfarande förtjänsten och även den potentiella förtjänsten om man räknar på att använda den relativt mycket mer än jag gör idag. Jag pendlar dagligen straxt över 10 mil t/r och dess största fördel är när det uppstår köer på E4:an som man inte blivit varse innan det är försent. Nuvarande pendlarbilen är en Kia Ceed 2,0GT och drar 0,63l/mil när farthållaren är satt på straxt under 120km/h. Dock ligger skatten på 3000:-/år.

Det jag funderar på är att sälja av både pendlarhojen och pendlarbilen och ersätta dessa med en riktigt snålbil. Då jag inte har några speciella komfortkrav eller behov av lastutrymme så kan jag nästan åka i vad som helst. Det behöver verkligen inte vara nytt heller. Letade länge efter en Golf 1 diesel men dessa var både svåra att komma över och hade nästan ett oskäligt pris, men jag förstår lite varför. Min pappa refererar till de bilarna som den billigaste och bästa han någonsin ägt. De är kanske inte de bästa för motorvägspendling.. Familjebilen(barnbilen) är en Skoda Octavia 1,6 diesel som går riktigt snålt. Dock är dessa svåra att hitta utan "fixen". Jag har inte uppdaterat min och det är jag tacksam över, både effektkurva och EGR ventilen(som jag för övrigt renoverat själv) får leva vidare som sig bör. Skoda Fabia diesel har varit intressant men som sagt, fixen...

Vad skulle ni rekommendera för bil för detta ändamål utifrån min röriga beskrivning? Priset kan uppgå till 50tkr men gärna billigare. Gärna en bil som jag kan skruva på själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Jag sitter och räknar till och från och nu har jag börjat fundera på att sälja av min pendlarhoj då den inte tjänar sitt syfte riktigt som det var tänkt för två år sen. Dess kostnad övergår fortfarande förtjänsten och även den potentiella förtjänsten om man räknar på att använda den relativt mycket mer än jag gör idag. Jag pendlar dagligen straxt över 10 mil t/r och dess största fördel är när det uppstår köer på E4:an som man inte blivit varse innan det är försent. Nuvarande pendlarbilen är en Kia Ceed 2,0GT och drar 0,63l/mil när farthållaren är satt på straxt under 120km/h. Dock ligger skatten på 3000:-/år.

Det jag funderar på är att sälja av både pendlarhojen och pendlarbilen och ersätta dessa med en riktigt snålbil. Då jag inte har några speciella komfortkrav eller behov av lastutrymme så kan jag nästan åka i vad som helst. Det behöver verkligen inte vara nytt heller. Letade länge efter en Golf 1 diesel men dessa var både svåra att komma över och hade nästan ett oskäligt pris, men jag förstår lite varför. Min pappa refererar till de bilarna som den billigaste och bästa han någonsin ägt. De är kanske inte de bästa för motorvägspendling.. Familjebilen(barnbilen) är en Skoda Octavia 1,6 diesel som går riktigt snålt. Dock är dessa svåra att hitta utan "fixen". Jag har inte uppdaterat min och det är jag tacksam över, både effektkurva och EGR ventilen(som jag för övrigt renoverat själv) får leva vidare som sig bör. Skoda Fabia diesel har varit intressant men som sagt, fixen...

Vad skulle ni rekommendera för bil för detta ändamål utifrån min röriga beskrivning? Priset kan uppgå till 50tkr men gärna billigare. Gärna en bil som jag kan skruva på själv.

Min rekommendation blir en Toyota Prius årsmodell 05 eller nyare, det är inga problem att hitta fina exemplar för under 50k skatten ligger på 360:-/år och förbrukningen är lätt att hålla på strax över 0,4lit/mil oavsett om du kör landsväg eller stadstrafik.

Permalänk
Hedersmedlem

Valfri VW/Audi/Skoda 1,9TDI hade gått bra om inte skatten gjort dem ganska dyra i drift. Går att köra riktigt snålt och ganska okomplicerade motorer jämfört med nyare.

Audi A2. Riktigt udda bil som kan gå snålt, speciellt med 1,2tdi.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om du lyckas hitta en VW Lupo 3L så ska dom vara väldigt snåla.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem

Audi A2 Och Vw Lupo 3L är ganska snåla. Dock har dom en stor svaghet vilket ör växellådan. Nu när dom börjar bli till åren finns det stor risk för kostsamma reperationer speciellt om du inte kan/vill renovera en växellåda själv. Finns några verkstäder som är grymma på dessa men som sagt det är en stor svaghet

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Min rekommendation blir en Toyota Prius årsmodell 05 eller nyare, det är inga problem att hitta fina exemplar för under 50k skatten ligger på 360:-/år och förbrukningen är lätt att hålla på strax över 0,4lit/mil oavsett om du kör landsväg eller stadstrafik.

Toyota prius fick mig att tänka på detta. 🙂
https://www.thenewspaper.com/news/24/2445.asp

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

@Playboy_1338: Ja att köra en Prius på motorväg i 120 kommer inte ge någon imponerande bränsleekonomi.

Är osäker på om riktiga småbilar som Lupo och Audi A2 verkligen är så snåla i de hastigheterna också?

Tror på en normalstor bil med en liten dieselmotor (typ en V40 D2 eller motsvarande).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Benkaboy: räkna på privatleasing av en bmw i3 eller liknande om du har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Dyrt inköp men nästan gratis i drivmedel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Benkaboy: räkna på privatleasing av en bmw i3 eller liknande om du har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Dyrt inköp men nästan gratis i drivmedel.

Billigaste i3a jag hittar (1000 mil utan försäkring) kostar 3995 kr/mån. Det motsvarar den totala månadskostnaden för 2-3 (kanske t o m 4) av de flesta av bilarna som nämnts hittills i tråden. En ny bil kommer aldrig vara billig, hur gratis drivmedel och allt annat är så kommer värdeminskningen alltid äta upp alla såna vinster.

EDIT: Om man inte kör 3000+ mil/år iofs. Då _kanske_ det kan löna sig. Men om inte TS jobbar alla årets dagar borde han inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Billigaste i3a jag hittar (1000 mil utan försäkring) kostar 3995 kr/mån. Det motsvarar den totala månadskostnaden för 2-3 (kanske t o m 4) av de flesta av bilarna som nämnts hittills i tråden. En ny bil kommer aldrig vara billig, hur gratis drivmedel och allt annat är så kommer värdeminskningen alltid äta upp alla såna vinster.

EDIT: Om man inte kör 3000+ mil/år iofs. Då _kanske_ det kan löna sig. Men om inte TS jobbar alla årets dagar borde han inte göra det.

Ok, jag sa inte att det var svaret på frågan. Jag kom bara med förslaget att räkna på det för att det är lätt att tänka att totalkostnaden blir låg om inköpspriset är lågt, vilket inte är sant.
Värdeminskningen på en elbil går inte att jämföra med värdeminskningen på en fossil motsvarighet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Jag sitter och räknar till och från och nu har jag börjat fundera på att sälja av min pendlarhoj då den inte tjänar sitt syfte riktigt som det var tänkt för två år sen. Dess kostnad övergår fortfarande förtjänsten och även den potentiella förtjänsten om man räknar på att använda den relativt mycket mer än jag gör idag. Jag pendlar dagligen straxt över 10 mil t/r och dess största fördel är när det uppstår köer på E4:an som man inte blivit varse innan det är försent. Nuvarande pendlarbilen är en Kia Ceed 2,0GT och drar 0,63l/mil när farthållaren är satt på straxt under 120km/h. Dock ligger skatten på 3000:-/år.

Det jag funderar på är att sälja av både pendlarhojen och pendlarbilen och ersätta dessa med en riktigt snålbil. Då jag inte har några speciella komfortkrav eller behov av lastutrymme så kan jag nästan åka i vad som helst. Det behöver verkligen inte vara nytt heller. Letade länge efter en Golf 1 diesel men dessa var både svåra att komma över och hade nästan ett oskäligt pris, men jag förstår lite varför. Min pappa refererar till de bilarna som den billigaste och bästa han någonsin ägt. De är kanske inte de bästa för motorvägspendling.. Familjebilen(barnbilen) är en Skoda Octavia 1,6 diesel som går riktigt snålt. Dock är dessa svåra att hitta utan "fixen". Jag har inte uppdaterat min och det är jag tacksam över, både effektkurva och EGR ventilen(som jag för övrigt renoverat själv) får leva vidare som sig bör. Skoda Fabia diesel har varit intressant men som sagt, fixen...

Vad skulle ni rekommendera för bil för detta ändamål utifrån min röriga beskrivning? Priset kan uppgå till 50tkr men gärna billigare. Gärna en bil som jag kan skruva på själv.

Svårt att hitta mer pålitligare bil en Toyota Corolla 1.6 vvti 04 och dessa är lätt skruvade och inte massa elektronik + bränsle snål i stadskörning på små sträckor låg jag på 0.65 litern och lägre på långsträckor så röstar på denna så kommer du ner i lägre kostnader också.

Prius antar jag är dyrare i underhåll och svårare att skruva och därför jag valde bort den när jag kollade efter en prisvärd och pålitlig bil.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en vw caddy, bästa bilen jag pendlat i. Går relativt snålt och sen har man nytta av den till så mycket annat.

Servar bilen själv med orginaldelar, ca 1200kr år.
Skatt diesel runt 3800kr,

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Jag sitter och räknar till och från och nu har jag börjat fundera på att sälja av min pendlarhoj då den inte tjänar sitt syfte riktigt som det var tänkt för två år sen. Dess kostnad övergår fortfarande förtjänsten och även den potentiella förtjänsten om man räknar på att använda den relativt mycket mer än jag gör idag. Jag pendlar dagligen straxt över 10 mil t/r och dess största fördel är när det uppstår köer på E4:an som man inte blivit varse innan det är försent. Nuvarande pendlarbilen är en Kia Ceed 2,0GT och drar 0,63l/mil när farthållaren är satt på straxt under 120km/h. Dock ligger skatten på 3000:-/år.

Det jag funderar på är att sälja av både pendlarhojen och pendlarbilen och ersätta dessa med en riktigt snålbil. Då jag inte har några speciella komfortkrav eller behov av lastutrymme så kan jag nästan åka i vad som helst. Det behöver verkligen inte vara nytt heller. Letade länge efter en Golf 1 diesel men dessa var både svåra att komma över och hade nästan ett oskäligt pris, men jag förstår lite varför. Min pappa refererar till de bilarna som den billigaste och bästa han någonsin ägt. De är kanske inte de bästa för motorvägspendling.. Familjebilen(barnbilen) är en Skoda Octavia 1,6 diesel som går riktigt snålt. Dock är dessa svåra att hitta utan "fixen". Jag har inte uppdaterat min och det är jag tacksam över, både effektkurva och EGR ventilen(som jag för övrigt renoverat själv) får leva vidare som sig bör. Skoda Fabia diesel har varit intressant men som sagt, fixen...

Vad skulle ni rekommendera för bil för detta ändamål utifrån min röriga beskrivning? Priset kan uppgå till 50tkr men gärna billigare. Gärna en bil som jag kan skruva på själv.

Jag körde Hyundai i30 diesel innan med "bluetech" motorn, 129g koldioxid utsläpp som diesel och äldre "miljöklassad" bil som drog cirka 0.4 på motorvägskörning i 120km/h när jag tankade den med HVO100 och skatten låg på 1500kr, dock var jag tvungen att skaffa mig något annat pga min flickvän som tvunget skulle ha automatkörkort så nu när jag nöja mig med en mazda 3 automat bensinare som drar 0.6 på motorvägen i 120 med 700kr i skatt.

Har generellt bäst erfarenhet av japanska bilar även koreanska, i dagsläget äger vi en kia picanto -14 som andrabil som rullat problemfritt i 4k mil och mazda 3 -18 som rullat problemfritt i 10k mil båda med bara regelbundna servicar och slitagedelar bytta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara bränsleförbrukningen som räknas heller utan totala kostnaden mer eventuella reparationer och dylikt. En snål bil som sällan går sönder är ju absolut billigast. Då ska man inte kolla på europeiska grejer.

Honda civic eller Toyota Corolla är det du letar efter. Snåla men effektiva, enkla att reparera om de mot all förmodan skulle gå sönder. Har haft Honda civic av olika modeller i snart 20år och aldrig behövt reparera något utöver slitagedelar.

Min 2015 civic diesel har gått över 10k mil nu utan ett enda problem. Den drar typ 0.45 blandad körning

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Pendlar c.a. 12 mil om dagen med en Honda Jazz från 2006. Typ 800kr i årsskatt och bensinsnål utav fan

Har bara bytt slitagedelar och gjort oljeservice på den under alla år.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ska du ner under 0,63 och då menar jag NER så är det nog bara elbil som gäller,
Du kan säkert komma ner till 0,55 men troligen inte runt 120km/h.
Ha kvar dina pjäser så du kan ha lite roligt med bågen samtidigt.
Folk som säger att de ska köpa ny bil för att få ner förbrukningen vet inte vad de talar om.
Helt ok att köpa ny bil för känslan eller för att bilen börjar få mer och mer reparationer, men inte för förbrukningen.
I regel handlar det om 10.000 tals kronor, kanske tom 100.000 tals kronor, när det handlar om att byta upp sig.
Man kan köra rätt långt för dessa pengar i bränsleförbrukning.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

@brackemannen: En v40 d2 drar 0,45 i 120km/h, övertygad om att det finns många modeller som gör det. Morsan har en som köptes ny, 2013, nu gått 18000 mil.

Men jag håller med om att det är feltänkt att köpa dyrare bil för att få ner förbrukning. Värdeminskningen äter upp mellanskillnaden (samma med elbil).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Värdeminskningen på en elbil går inte att jämföra med värdeminskningen på en fossil motsvarighet.

Varför inte? Visst finns det undantag med populära elbilar/hybrider som tillverkas i för små antal. Men det är väl knappast regeln och lär inte hålla i sig i längden. Finns det något konkret som gör att en elbil åldras bättre?

Tar man i3an som exempel så verkar den sjunka lika mycket (eventuellt något mer) än en motsvarande fossil-BMW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Varför inte? Visst finns det undantag med populära elbilar/hybrider som tillverkas i för små antal. Men det är väl knappast regeln och lär inte hålla i sig i längden. Finns det något konkret som gör att en elbil åldras bättre?

Tar man i3an som exempel så verkar den sjunka lika mycket (eventuellt något mer) än en motsvarande fossil-BMW.

Enda riktigt dyra att åtgärda på en elbil som faktiskt slits är batteriet.
Så är inte fallet med fossila motsvarigheter (partikelfilter och kamremmar hälsar) för att inte tala om dessa evinnerliga oljebyte.
En elbil har lägre driftkostnader och lägre servicekostnad därav betingar de ett högre andrahandsvärde.
Sedan kommer det inte bli billigare att äga fossilbilar i framtiden det kommer skattas hårdare och bränslet kommer inte bli billigare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Enda riktigt dyra att åtgärda på en elbil som faktiskt slits är batteriet.
Så är inte fallet med fossila motsvarigheter (partikelfilter och kamremmar hälsar) för att inte tala om dessa evinnerliga oljebyte.
En elbil har lägre driftkostnader och lägre servicekostnad därav betingar de ett högre andrahandsvärde.
Sedan kommer det inte bli billigare att äga fossilbilar i framtiden det kommer skattas hårdare och bränslet kommer inte bli billigare.

Nja, knappt hälften av alla dyrare reparationer har med annat än drivlinan att göra (främst AC och elektronik) så dom kommer ju drabba elbilar lika hårt.

Batterilivslängden är väl dessutom fortfarande ganska oviss eller finns det bra statistik på sånt numera? Det kan ju oavsett bli ganska dyrt. Läste om en Nissan Leaf som fått nytt batteri efter 7 år (13 000 mil) för 34000. Det tror jag är mer än vad man lägger totalt på service/reparationer under samma tid med en fossilbil i motsvarande storlek.

Jag tycker det känns som att man gärna pratar om högt andrahandsvärde, pga några få modeller med väldigt hög efterfrågan (hype) och låg tillgång.

Permalänk

Har själv en VW Polo TSI Blue Motion 2016 som jag har fått ner till 0.42 l/mil. Då körde jag givetvis verkligen med huvudet, men i övrigt ligger jag ständigt på ca 0.47 l/milen och kör mellan 70-90km/h till och från jobbet.

Bilen är inte världens roligaste att harva motorväg med men när man gör det så hamnar man på ca 0.55-0.60 l/mil.

Skatten ligger på sketna 360:-/år och jag verkligen älskar bilen. Hade en Kia Sportage -16 innan och kvaliteten på Polon känns betydligt bättre samt att den här snikpolon har bättre utrustning i grundutförande än Kia’n. Sitter man själv och pendlar så är det en ypperlig bil för det syftet.

Ska tillägga att du får en sådan bil med ca 5K på mätaren för ca. 80.000:- privat.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag har en Volvo V40 D2 2014 och enligt Volvo on Call appen så var mitt lägsta rekord till jobbet 0,38L/mil. Detta på 110km/h (tror jag låg på 107km/h då) motorväg och 3 mil till jobbet. Men blandat överlag ligger den på 0,45 men jag har slutat köra så snålt som möjligt. Skatten ligger på strax över 1000kr. Sen tillkommer väl som på alla andra bilar en årlig service på ca 3500-4500kr och byte av slitagedelar som broms, vattenpump, kamrem, fjäder, lyse, däck.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Nja, knappt hälften av alla dyrare reparationer har med annat än drivlinan att göra (främst AC och elektronik) så dom kommer ju drabba elbilar lika hårt.

Batterilivslängden är väl dessutom fortfarande ganska oviss eller finns det bra statistik på sånt numera? Det kan ju oavsett bli ganska dyrt. Läste om en Nissan Leaf som fått nytt batteri efter 7 år (13 000 mil) för 34000. Det tror jag är mer än vad man lägger totalt på service/reparationer under samma tid med en fossilbil i motsvarande storlek.

Jag tycker det känns som att man gärna pratar om högt andrahandsvärde, pga några få modeller med väldigt hög efterfrågan (hype) och låg tillgång.

Så efter 7 år och 13000 mil så kostade den 34kkr
En fossil bil på 7 år kostar säkerligen minst 14kkr i bara oljebyte(1ggr per år á 2kkr).
Sen är det ett kamremsbyte där på minst 10kkr till.
Sen har vi tändstift, luftfilter, bränslefilter osv vilket helt saknas på en elbil.
De flesta (alla?) elbilar saknar växellåda som på en fossil motsvarighet oxå behöver service.
Men du vägrar se möjligheter med elbilar och det är ok. Du måste inte skaffa en.
Nu har vi smutsat ner tråden tillräckligt så jag lämnar detta spår därhän.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad i servicekostnad med andra ord:
https://teknikensvarld.se/service-av-elbil-billig-men-dyr/

Man kan heller inte skippa detta, då ryker garanti.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hyundai I10 med 1.2 liters motorn då den har kemkedja.
Billig skatt (min 2010 kostar 560:-/år)
Drar väl runt 0.5 (Sänk hastigheten till 100 istället för 120, gör stor skillnad)
Reservdelar, se valfri online-handel t ex autodoc etc.

Gav strax under 2 tusen för nya bromsskivor + ok fram samt stötdämpare + fjäderben fram.
(Vill man inte byta själv finns det verkstäder som gör det runt 2-2.5k)

Service hos mekonomen har väl snittat på 3.7-4k för service, en med nya tändstift.

Absolut inte den roligaste bilen att köra, eller mest bekväma (längre än 10 mil) men är förvånansvärt stor på insidan för att vara en så kallad "ryggsäck" Själv valde jag en med så lite finesser/elektronik som möjligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Du kan åka snålt med med vilken modern bil som helst. Den stora avgörande faktorn är hastigheten.

Att ligga under 90kmh är den magiska gränsen för alla bilar jag kört.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag åker citroen c3 1.4 diesel års 12 som pendlar bil. Billig i drift, service och skatt.
snittar 0,42l/mil med relativt tung högerfot. Kanske inte världens manligaste bil och man brukar få lite gliringar för den. But who cares? Är ganska prestigelös av mig och den är ekonomisk att äga. 😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Fiat punto,fiat 500, opel corsa, Chevrolet spark. Suzuki swift, alfa mito finns några till. Den gemansamma nämnaren är 1,3 dieselmotorn som sitter i dom från fiat. Jag snittar 0,5 i min fiat doblo med samma motor. Kamkedja och på personbilarna ligger skatten på ca 12-1500:- otroligt billiga att underhålla och motorn klarar över 30k mil utan problem. Går att köpa en opel corsa 2010 för typ 30 papp

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ASG_:

Om du lyckas hitta en VW Lupo 3L så ska dom vara väldigt snåla.

Skrivet av Asus_84:

Audi A2 Och Vw Lupo 3L är ganska snåla. Dock har dom en stor svaghet vilket ör växellådan. Nu när dom börjar bli till åren finns det stor risk för kostsamma reperationer speciellt om du inte kan/vill renovera en växellåda själv. Finns några verkstäder som är grymma på dessa men som sagt det är en stor svaghet

Det är dom snålaste bilarna i världen om man är ute efter bästa bränsleekonomi i diesel-kategorin.
Källa: Spritmonitor.de

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Fiat Panda! Dricker under halvlitern, nästan gratis i skatt. Morsan köpte en ny och körde den 30000 mil utan problem.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG