ARM:s medgrundare vill stoppa Nvidia-affären

Permalänk
Melding Plague

ARM:s medgrundare vill stoppa Nvidia-affären

Processorjättens medgrundare startar en kampanj med målet att få den brittiska regeringen att stoppa Nvidias uppköp av bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill att det ska fallera mest för att Nvidia är giriga elakingar, de får mig att se en mörk framtid för ARM.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Önskade Hermann Hauser behålla företaget i brittisk regi så var det kanske inte helt optimalt att sälja det till ett japanskt investmentbolag. Eller?

Det är säkerligen rimligt att ställa de frågor han gör. Men han gör det efter att själv ha sålt bolaget för att cacha ut - vilket såklart öppnar för de risker som han nu tar upp. Han har ju faktiskt skapat det här läget.

Jag vet inte... tycker bara det förtar lite av kärpan i kritiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att affären stoppas. Om inte får vi hoppas på att RISC-V får sig en rejäl skjuts.

Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Önskade Hermann Hauser behålla företaget i brittisk regi så var det kanske inte helt optimalt att sälja det till ett japanskt investmentbolag. Eller?

Det är säkerligen rimligt att ställa de frågor han gör. Men han gör det efter att själv ha sålt bolaget för att cacha ut - vilket såklart öppnar för de risker som han nu tar upp. Han har ju faktiskt skapat det här läget.

Jag vet inte... tycker bara det förtar lite av kärpan i kritiken.

Du är säker på att han inte "cashade ut" innan SoftBank-affären blev av, så att han kanske inte hade något att säga till om där?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peking:

Du är säker på att han inte "cashade ut" innan SoftBank-affären blev av, så att han kanske inte hade något att säga till om där?

Nä det vet jag faktiskt inte. Good point.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Donald Trump förbjuder ARM i stora delar av världen, RISC-V tar över och går om och ARM blir värdelöst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vill man behålla sitt företag och skydda anställningar, patent, nationella intressen --->
SÄLJ INTE TILL INVESTERARE!! Rätt enkel logik till och med för en Britt.

Permalänk
Medlem

Tja om han skriver ett välfomulerat brev till Johnson med lite affekt så lär han hoppa och studsa direkt... speciellt med en namninsamnling som stöd, med troligtvis flera underskrifter.

Mer seriöst, har han redan krängt det för längesen så ja.... varsågod Hauser.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det var väl ett tag sedan Herman Hauser jobbade på ARM?

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre om Herman Hauser skramlade lite pengar för att buda över Nvidia?
Jag är inte heller stormförtjust i att Nvidia köper upp ARM, men det är snarare ur ett konkurrens perspektiv än ett diplomatiskt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Vill man behålla sitt företag och skydda anställningar, patent, nationella intressen --->
SÄLJ INTE TILL INVESTERARE!! Rätt enkel logik till och med för en Britt.

Hauser är ju dock från Österrike...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Kombination av ARM och Nvidia kan bli riktigt intressant. Blir spännande, hoppas affären går igenom.

Permalänk
Medlem

Han verkar ha rimliga perspektiv. Speciellt om amerikanarna kommer börja använda ARM licensen som ett slagträ i framtida handelskrig. Vilket tyvärr är ganska troligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför listas inte denne Hermann som Founder till ARM på deras Wiki? Hans namn nämns inte ens på historiken 1990 o framåt. Var han med på Acorns tid o bara stod för teorier med ARM och hade inget med företaget att göra?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt är ju Nvidia ett av de mest intressanta företagen att ta över tycker jag. De har varit väldigt drivande och innovativa på andra fronter. Något företag som kan utmana x86 bör ta över och försöka driva den utvecklingen och förändringen.

Av stora företag som Microsoft, Intel, Apple, Google, Samsung, Nvidia m.m. så känns Nvidia ändå inte så bittert kan jag tycka. Man får givetvis känslan av att uppköpet har risker men jag ser andra eller större problem med andra företag.

Ett teknikskifte som i princip förvandlar x86 till en era i historien hade varit väldigt gynnsam för utvecklingen av CPU:er. Nvidia känns som ett företag som både skulle vilja och har möjligheten att faktiskt exekvera det (det krävs både och).

För mig hade det räckt långt om Nvidia verkligen kunde garantera att ARM förblir öppet och att inga konstiga girigheten uppstår vid licensering som sätter marknaden ur balans. Varför det känns lite bittert med Nvidia är nog för man vet hur de resonerat kring t.ex. Gsync-teknologin med allt vad det inneburit även om det är teknologiskt bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tittade lite på Hermann Hausers nuvarande jobb på Amadeus Capital.
https://www.amadeuscapital.com/team/hermann-hauser/
Han är alltså involverad med Amadeus Capitals investeringar i bland annat Graphcore.

Graphcore är ett relativt nytt företag som försöker slå sig in i AI-branchen bland annat med egna kretsar. Med andra ord är Hermann alltså involverad med investeringar i en konkurrent till Nvidia. https://www.theverge.com/2020/7/15/21324103/ai-chips-nvidia-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Rent tekniskt är ju Nvidia ett av de mest intressanta företagen att ta över tycker jag. De har varit väldigt drivande och innovativa på andra fronter. Något företag som kan utmana x86 bör ta över och försöka driva den utvecklingen och förändringen.

Av stora företag som Microsoft, Intel, Apple, Google, Samsung, Nvidia m.m. så känns Nvidia ändå inte så bittert kan jag tycka. Man får givetvis känslan av att uppköpet har risker men jag ser andra eller större problem med andra företag.

Ett teknikskifte som i princip förvandlar x86 till en era i historien hade varit väldigt gynnsam för utvecklingen av CPU:er. Nvidia känns som ett företag som både skulle vilja och har möjligheten att faktiskt exekvera det (det krävs både och).

För mig hade det räckt långt om Nvidia verkligen kunde garantera att ARM förblir öppet och att inga konstiga girigheten uppstår vid licensering som sätter marknaden ur balans. Varför det känns lite bittert med Nvidia är nog för man vet hur de resonerat kring t.ex. Gsync-teknologin med allt vad det inneburit även om det är teknologiskt bra.

Som jag förstår det så är det inte nödvändigtvis Nvidia själv han är orolig för. Snarare USAs regering, och förlusten av brittiskt inflytande över denna marknad. Och alla dom företag du nämner är amerikanska, förutom Samsung då. Han hade förmodligen satt sig på tvären lika mycket om det var något helt annat amerikanskt bolag som var köpare.

Permalänk
Medlem

Affären kommer stoppas. Jag har en spåkula.

Permalänk
Medlem

Ställer mig kritisk till detta köp, hade varit lika illa om Amazon var köparen tror jag...

Tror på mer fokus på RISC-V framöver då vi behöver fler ben att stå på. Är dock dåligt påläst om hur denna står sig mot ARM i samma bollpark.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Som jag förstår det så är det inte nödvändigtvis Nvidia själv han är orolig för. Snarare USAs regering, och förlusten av brittiskt inflytande över denna marknad. Och alla dom företag du nämner är amerikanska, förutom Samsung då. Han hade förmodligen satt sig på tvären lika mycket om det var något helt annat amerikanskt bolag som var köpare.

Precis, jag förstod hans oro också men den kändes även patriotisk.

Det kan ju absolut vara så att ARM inte gynnas av att hamna i ett läger vid handelskrig utan står bättre utanför. Det känns väldigt befogat att känna så och då spelar ju det ingen roll vilket amerikanskt företag som tar över som du säger.

Mitt inlägg fokuserade mer på Nvidia i övrigt. Kanske blev lite off-topic :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hoppas på uppköp, vill se ett mer diversifierat Nvidia.

Permalänk

@Söderbäck: *Sherpan?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det vore ju trevligt om ARM hamnade i europeiska händer men att hosta fram dom pengarna finns väl ingenstans. Och med Trumps historik så lär väl även ARM bli ett slagträ i handelskriget. Annars tror jag att Nvidia hade blivit en bra ägare för ARM utvecklingsmässigt sett.

Permalänk
Medlem

Får vi måhända kompletta enkorts ARM/RTX gamingdatorer från nvidia i framtiden nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför listas inte denne Hermann som Founder till ARM på deras Wiki? Hans namn nämns inte ens på historiken 1990 o framåt. Var han med på Acorns tid o bara stod för teorier med ARM och hade inget med företaget att göra?

Han var med och grundade Acorn 1978. Efter lite olika turer knoppades ARM av 1990. Han var inblandad i avknoppningen som jag förstår det.

Permalänk
Medlem

Tycker mig börja se flertalet intressanta och välskrivna artiklar av @loevet på sistone Kul - bra jobbat! Jag gillar att jag kan gå hit och läsa om mer än bara senaste tekniska prylarna. Det kanske bara är jag som upptäcker det först nu, men jag uppskattar att det finns en bra täckning på nyheter "från den verkliga världen" inom både ekonomi och politik och upplever att de här är just välskrivna med god kunskap i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tittade lite på Hermann Hausers nuvarande jobb på Amadeus Capital.
https://www.amadeuscapital.com/team/hermann-hauser/
Han är alltså involverad med Amadeus Capitals investeringar i bland annat Graphcore.

Graphcore är ett relativt nytt företag som försöker slå sig in i AI-branchen bland annat med egna kretsar. Med andra ord är Hermann alltså involverad med investeringar i en konkurrent till Nvidia. https://www.theverge.com/2020/7/15/21324103/ai-chips-nvidia-g...

Jaså! Det förklarar en del hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Nvidia är giriga elakingar,

Det är ju tyvärr den här nivån många ”diskussioner” om Nvidia håller här.

Hur vore det med lite konkret kritik istället för infantila demoniseringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju tyvärr den här nivån många ”diskussioner” om Nvidia håller här.

Hur vore det med lite konkret kritik istället för infantila demoniseringar?

Ungefär såhär brukar resonemangen kring företag gå (AMD undantagna):

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sebbepojken: tackar och bockar för de vänliga orden, skönt att höra att jag inte bara kastar ur mig raljerande svammel Vi försöker göra vårt bästa med att hitta intressanta nyheter, artiklar och diskussionsämnen för videoformat som är intressant för oss själva, som tekniknördar är vi också intresserade av mer än bara tekniska produktnyheter och då är sannolikheten god för att många SweClockers-medlemmar också kommer finna det intressant att läsa/se på. Tack för pepp och tecken på att vi gör rätt bedömningar!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas