AMD ger smakprov på Radeon RX 6000 – nya kylaren visas upp på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej? Han påstod att Nvidia var de enda som skulle få ha GDDR6X.. vilket är direkt osant. Nvidia har ensamrätt på Microns GDDR6X minnen men de är inte de enda utvecklarna av minnen på marknaden.

Vilka andra är bekräftade att komma ned GDDR6X?

Permalänk
Avstängd

Snygg design på kylaren äntligen, nu får vi hoppas att den kyler bra.
Så länge priset är rätt behöver dem inte slå 3090. Det räcker med 3080.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jaaaa äntligen. Uppgradering från 5700 kortet. Tänkte först 3070 men väntar nog på det här.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Tyvärr så tror jag att den inte kan stå upp mot dem kraftfullare modellerna i RTX-3000-serien, men förra generationen får man väl hoppas på.

Ska tydligen prestera marginellt sämre än ett 3080, men dra mycket mindre ström.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om det estetiska så är detta bättre och tystare än Vega och Radeon VII kylarna så är det OK för mig.

Permalänk
Medlem

Tror det är rätt kört för Amd på gpu-sidan, men vore kul om jag har fel.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kan man säga att Fortnite nu har anpassats för AMDs... fans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Det viktigaste med kylaren är att själva blocket är bra. Sen är det två 120mm som gäller.
Standardfläktar.. Tvi.

Bah, somliga av oss kör 2x 140mm

Skrivet av blue eyed devil:

Ska tydligen prestera marginellt sämre än ett 3080, men dra mycket mindre ström.

Det vore underbart. HDMI 2.1 och snabbare spelladdning så är jag intresserad, i alla fall köp kring våren.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fortfarande extremt korkat av Amd om dom inte släpper nått benchmark innan Nvidia release.
Dom kommer förlora galet många kunder till Nvidia i det fallet. Mig t.e.x.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fortfarande extremt korkat av Amd om dom inte släpper nått benchmark innan Nvidia release.
Dom kommer förlora galet många kunder till Nvidia i det fallet. Mig t.e.x.

Well, skulle du lita på AMD? Personligen litar jag varken på Nvidia eller AMD, jämförelser mellan korten kommer först vara aktuellt när tredjeparts aktörer får händer på korten, som t.ex. Sweclockers.

Däremot kan jag nog hålla med om att AMD, som nvidia kan vinna på att kasta ut "ointressanta benchmarks" för gemeneman förstår sig nog inte på att det är total BS.

Om du sedan väljer att köpa Nvidia före AMD innan något resultat är pressenterat, ja, det är ju upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fortfarande extremt korkat av Amd om dom inte släpper nått benchmark innan Nvidia release.
Dom kommer förlora galet många kunder till Nvidia i det fallet. Mig t.e.x.

Samma här.

Permalänk
Medlem

Tror lite på ryktena om de specsen är korrekta, mellan 3070 och 3080 prestanda, $549 för topmodellen och drar typ ungefär 260~270w TDP. Får bli min tippning denna gång.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jag tycker det är lite konstigt om folk som inte ens är intresserade av absolut maximal prestanda slänger sig över Nvidia-korten innan AMD kommit ut med sina. 5700XT var ju det mest prisvärda kortet i lägre toppklassen förra vändan. Presterar jättebra. Det lär väl antagligen bli nånting bra nu också? Nvidia verkar ju lovande, men då är det ju oklokt av AMD att inte vara lovande dom också, om inte annat så med priset. Ett bra presterande kort lär man ju hur som helst få.

Edit: Menar alltså de som gör det bara för hypen. Om man behöver ett nytt grafikkort mycket snart så är det ju en annan sak.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Om det i teorin är dubbelt så snabbt som 5700XT är det ju inte långt ifrån ett 3080, som enligt Nvidia ligger dubbelt upp mot 2080FE (inte super, det har de aldrig sagt). Får hoppas på lite av ett priskrig.

*I teorin* men vi har ju sett tidigare att trots att du dubblar antalet cores, så är inte skalningen 2x. Som att jämföra är ju ett 3080 ca 50% i genomsnitt snabbare än ett 2080... med *mer* än dubbelt så många cuda cores, mer minnesbandbredd etc.

Ett 5700xt behöver väl ca +50% prestanda för att matcha ett 2080Ti? Även om dom dubblar antalet cores och gör dom mer effektivare... tror vi verkligen på att det kommer vara nästan 100% snabbare?

Jag vill att AMD ska kunna tävla på riktigt med Nvidia igen men jag tror det kommer vara en besvikelse, relativt sett. Innan 3000 serien kom så hade det säkert varit väldigt imponerande! Men nu?

Jag förutspår att ett 6700XT kommer kämpa för att matcha ett 3070 - det dom kommer "vinna" på är 16gb minne, men det gör förstås inte kortet mycket snabbare förutom i extrem fall.

Kanske har fel och hoppas lite på det, men det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag tycker det är lite konstigt om folk som inte ens är intresserade av absolut maximal prestanda slänger sig över Nvidia-korten innan AMD kommit ut med sina. 5700XT var ju det mest prisvärda kortet i lägre toppklassen förra vändan. Presterar jättebra. Det lär väl antagligen bli nånting bra nu också? Nvidia verkar ju lovande, men då är det ju oklokt av AMD att inte vara lovande dom också, om inte annat så med priset. Ett bra presterande kort lär man ju hur som helst få.

Edit: Menar alltså de som gör det bara för hypen. Om man behöver ett nytt grafikkort mycket snart så är det ju en annan sak.

Problemet är att om du väntar på att Amd ska släppa kort och du sen ser att dom inte är för dig så kommer man få det svårt att hitta ett Nvidia kort eftersom alla är slut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: 5700XT har väl tyvärr inte haft en smärtfri resa gällande mjukvara. Inte haft några större problem själv men nu är Nvidias mjukvara mycket mer polerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fortfarande extremt korkat av Amd om dom inte släpper nått benchmark innan Nvidia release.
Dom kommer förlora galet många kunder till Nvidia i det fallet. Mig t.e.x.

De kanske förlorar dig men tvivlar på att de faktiskt kommer förlora "galet många".
Allt är väl bara anekdot men av min polare är det några stycken som har dröjt med att uppgradera gpu, ingen av dem lär köpa innan de ser vad amd kommer med.

Skrivet av Defender:

Problemet är att om du väntar på att Amd ska släppa kort och du sen ser att dom inte är för dig så kommer man få det svårt att hitta ett Nvidia kort eftersom alla är slut.

Fast när har det någonsin hänt att alla kort var slut en längre period? Även under den värsta mining hysterin så var korten inte faktiskt slut, fanns bara färre modeller att välja på och ofta inte många av de billigaste i lager.
Visst sitter man utan kort helt och väntar med pengar i hand så kanske man får ta vad som finns, men när har nvidia någonsin släppt kort som bara räckte åt några få?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av murklor:

*I teorin* men vi har ju sett tidigare att trots att du dubblar antalet cores, så är inte skalningen 2x. Som att jämföra är ju ett 3080 ca 50% i genomsnitt snabbare än ett 2080... med *mer* än dubbelt så många cuda cores, mer minnesbandbredd etc.

Nvidia har förvisso ändrat sättet de räknar CUDA-kärnor på mellan 20- och 30-serien, vilket väl gör det missvisande att bara säga "*mer* än dubbelt så många"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Säger som tidigare!! Stämmer AMD's 50% mer prestanda/w. Så innebär det mer än 2080ti, vid 225w!!

Lägg till beräkningsenheter, upp till vad den kylaren behöver avleda i värme. Och det lär vara betydligt mer än ett RTX 3070. Hoppas jag, för konkurrensens skull

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Säger som tidigare. Stämmer AMD's 50% mer prestanda/w. Så innebär det mer än 2080ti, vid 225w. Lägg på beräkningsenheter, upp till vad, den kylaren. Behöver avleda i värme, och det lär vara mer än 3070. Hoppas jag, för konkurrensens skull

Rykten säger 60%

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Kan man säga att Fortnite nu har anpassats för AMDs... fans?

Det ska ju vara....coolt...med fortnite

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av m4gnify:

Vem vill offra sig och ladda ner Fortnite?

Man kan alltid lita på SweClockers! ❤️

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jävlar va alla spekulerar.. Nvidia har bara presenterat på pappret som det är nu så litar inte ett skit på deras siffror tills dess att jag ser oberoende siffror.
AMD har inte ens presenterat något förutom en bild på en kylare? Resterade som jag förstår det är rykten och det vet ju alla att det inte brukar vara verkligheten i slutändan.
Intressant för alla borde ju vara att få siffror från båda lägren och sedan göra ett beslut. Det är i alla fall det jag kommer att göra ifall jag inte nöjer mig med mitt VEGA 64 i fortsättningen.

Kylaren ser vettig ut hoppas att den lite låter som en hårfön för då går det bort på en gång.
Även om dessa typer av kylare är välanvända i industrin så tycker jag att nvidias är mera lockande. Mest för att det är nytt! Men det betyder ju inte att den är bra överhuvudtaget.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

AMD har ju pratat om att släppa en "Halo-produkt". Troligen en variant med 72 eller 80 CUs. Troligen också i begränsad upplaga då de är dyra att tillverka jämfört med exempelvis en 64 CU variant. De får ut färre GPUer från en wafer om GPUn huserar 80 CUs.

Jag tror att deras högpresterande GPU kommer få 64 CUs, alltså 60% fler än 5700 XT. Denna bör prestera 60-80% bättre än 5700XT om de får upp klockfrekvenserna samt förbättrat IPC. Då hamnar prestandan en bit över 2080Ti. Denna kommer säkert prestera mellan 3070 och 3080, ha 16GB VRAM och kosta kring $549.
Sen släpps säkerligen en 56 CU-variant som är kring ett RTX 3070 i prestanda för $479.
Det låter ändå ganska OK.
Halo-produkten med 72 eller 80 CUs bör prestera lite högre än ett 3080, men säkerligen kosta 899-999 dollar. Speciellt om den släpps i begränsad upplaga och med HBM2.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Man kan alltid lita på SweClockers! ❤️

https://youtu.be/YSN07W-OSs8

Tackar Sweclockers! Betydligt bättre upplösning på videon jämfört med bilderna som postades tidigare i tråden, sorry.
Men! inget utblås bak? Ska PCI-plåten vara solid? Verkar bara vara luftflöde ut med långsidorna på referenskylaren.

Sen fråga till @JonasT kommer ni köra den här videosekvensen som en del i ert RTX30** test

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Defender:

Fortfarande extremt korkat av Amd om dom inte släpper nått benchmark innan Nvidia release.
Dom kommer förlora galet många kunder till Nvidia i det fallet. Mig t.e.x.

Inte alls korkat, att hålla Nvidia på halster, så länge som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Jag vill ha en blowerkylare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul när de väljer lite annorlunda och kreativ marknadsföring, precis som de gjorde med CoD även om den så klart var några hack vassare

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av napahlm:

Tackar Sweclockers! Betydligt bättre upplösning på videon jämfört med bilderna som postades tidigare i tråden, sorry.
Men! inget utblås bak? Ska PCI-plåten vara solid? Verkar bara vara luftflöde ut med långsidorna på referenskylaren.

Sen fråga till @JonasT kommer ni köra den här videosekvensen som en del i ert RTX30** test

Jo den är nog solid, AMD har snappat upp att alla var så arga på blowerkylaren, som blåste ur all vamluft ur chassit, så de har nog uppfattat saken så, att folk vill behålla så mycket av den varma luften som möjligt.

Förhoppnigsvis kommer bakplåten få lufthål i verkligheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Nja, Nvidias referenskylare är ju rejält mycket snyggare än dessa renderingar iaf. Men gissar de också blir sjukt svåra att få tag i då det går rykten att deras kylarlösning är väldigt dyr att producera.