Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Citat:

@_rogame
4h
Replying to
@reaktor_field
I'd say Navi22

https://twitter.com/_rogame/status/1304611381040353290

Permalänk
Medlem

Måste ju vara 6700 i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tack för sammanfattningen. Kollade videon men det var tufft. Killen var väldigt tråkig att lyssna på. Synd då han verkade ha många kontakter industrin.

Ingen orsak. Har som vana att sammanfatta videor eftersom alla inte har all tid i världen , samt att det finns väldigt mycket utfyllnad för väldigt lite material. Jag behöver inte veta vad han tycker om informationen. Jag är fullt kapabel att tänka ut det själv. Allt jag behöver veta är vad personen som han fick det från sagt tidigare och baserat på det som han säger så låter det som han alltid haft 100% rätt. Och med tanke på att han måste ha någon som gett insiderinformation till honom om AMD (som renderingen på radeon VII innan vi ens visste vad det hette) så ja, varför inte?

Konstigt nog har någon från AMD svarat på läckan (vilket jag aldrig sett förut) med "!!!". Vilket kan betyda allt från "shit, allt läckte" till "bara bullshit". Historien får avgöra.

Tips för att kolla igenom videor på youtube:
a) Gå till relevanta tidsstämplar. Nuförtiden brukar det finnas titlar för vilket ämne som behandlas i videor med många ämnen.
b) Sätt uppspelningshastigheten ganska högt, brukar ha 1,5x-2x beroende på lite vad som sägs.
c) Du kan använda piltangenterna för att göra hopp på ~5 sekunder. Kan vara bra om man letar efter särskilda bilder eller något särskilt ämne. Annars går det bra att använda previewbilden som kommer upp när man scrollar över tidslinjen med musen.
d) Kolla inte på dynga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ingen orsak. Har som vana att sammanfatta videor eftersom alla inte har all tid i världen , samt att det finns väldigt mycket utfyllnad för väldigt lite material. Jag behöver inte veta vad han tycker om informationen. Jag är fullt kapabel att tänka ut det själv. Allt jag behöver veta är vad personen som han fick det från sagt tidigare och baserat på det som han säger så låter det som han alltid haft 100% rätt. Och med tanke på att han måste ha någon som gett insiderinformation till honom om AMD (som renderingen på radeon VII innan vi ens visste vad det hette) så ja, varför inte?

Konstigt nog har någon från AMD svarat på läckan (vilket jag aldrig sett förut) med "!!!". Vilket kan betyda allt från "shit, allt läckte" till "bara bullshit". Historien får avgöra.

Tips för att kolla igenom videor på youtube:
a) Gå till relevanta tidsstämplar. Nuförtiden brukar det finnas titlar för vilket ämne som behandlas i videor med många ämnen.
b) Sätt uppspelningshastigheten ganska högt, brukar ha 1,5x-2x beroende på lite vad som sägs.
c) Du kan använda piltangenterna för att göra hopp på ~5 sekunder. Kan vara bra om man letar efter särskilda bilder eller något särskilt ämne. Annars går det bra att använda previewbilden som kommer upp när man scrollar över tidslinjen med musen.
d) Kolla inte på dynga

Ja lustigt att AMD svarar faktiskt. Men AMD behöver fixa vettigt folk till sin marknadsföring för grafikkortsenheten. De skjuter sig själv i foten konstant. Ex borde de komma ut med en del konkret info snabbt. Och inte stora announcements på announcement som ska komma med announcement om vad som kommer. Folk som tålmodigt väntat på nåt från dem tappar tålamodet tillslut.
Hålla på som barn med hmmmmmm. !!!! Etc etc är bara löjligt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ingen orsak. Har som vana att sammanfatta videor eftersom alla inte har all tid i världen , samt att det finns väldigt mycket utfyllnad för väldigt lite material. Jag behöver inte veta vad han tycker om informationen. Jag är fullt kapabel att tänka ut det själv. Allt jag behöver veta är vad personen som han fick det från sagt tidigare och baserat på det som han säger så låter det som han alltid haft 100% rätt. Och med tanke på att han måste ha någon som gett insiderinformation till honom om AMD (som renderingen på radeon VII innan vi ens visste vad det hette) så ja, varför inte?

Konstigt nog har någon från AMD svarat på läckan (vilket jag aldrig sett förut) med "!!!". Vilket kan betyda allt från "shit, allt läckte" till "bara bullshit". Historien får avgöra.

Tips för att kolla igenom videor på youtube:
a) Gå till relevanta tidsstämplar. Nuförtiden brukar det finnas titlar för vilket ämne som behandlas i videor med många ämnen.
b) Sätt uppspelningshastigheten ganska högt, brukar ha 1,5x-2x beroende på lite vad som sägs.
c) Du kan använda piltangenterna för att göra hopp på ~5 sekunder. Kan vara bra om man letar efter särskilda bilder eller något särskilt ämne. Annars går det bra att använda previewbilden som kommer upp när man scrollar över tidslinjen med musen.
d) Kolla inte på dynga

Youtube betalar ju för tittad tid och sånt, inte för bra innehåll. Mycket stånk och stön i den videon, känns som den hade kunnat varit långt under halva tiden. Sen han dessutom att han skriver manus inför filmningen (angående andra ämnen iaf), så det är helt utstuderat eller så är han total katastrof på att klippa...

Permalänk
Hjälpsam

Jag hoppas verkligen att AMD tar det lugnt med effekten.
En ökning med prestanda på 10 % kan kosta, en ökad effektutveckling med 30%, ser hellre ett 6800 som presterar aningen sämre än 3800, men med en vettig effektförbrukning.
Tänker lite på Gigabytes kylare, undrar om det är ett skämt.

Tycker att det är lite underligt att fler inte reagerat på Nvidias extrema effektförbrukning, tycker iofs att var och en väljer vad han själv vill.
Tidigare kunde man läsa många som hade vansinniga uträkningar om elräkningar, angående Vegas högre förbrukning, undrar om samma personer kommer återkomma i denna fråga.

"Du spelar 8 timmar per dag, kortet drar 75W mer, elen kostar 1,50 och du behåller kortet i tre år, det blir fucking nästan tusen spänn!"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@medbor: Ingen aning men det är ett nyfiket resultat.

Citat:

[Possible AMD RDNA2 GPU]

  • MSI Gaming X Trio 2080Ti 74.4 (156.63%)

  • 2080Ti water stock 71.4 (150.31%)

  • EVGA XC Black 2080Ti stock 64.9 (136.63%)

  • > AMD Radeon(TM) Graphics 63.9 (134.52%)

  • MSI Gaming X Trio 2080 stock 54.4 (114.52%)

  • 2070 stock 47.5 (100%)

Glömde få med det i posten ovan.

Så om vi spekulerar på vad AMD och tidigare informationsbitar så verkar det vara det kort som ska gå upp mot 3070 vilket är just 6700 enligt ryktesströmmen. 6900 mot 3090, 6800 mot 3080 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag hoppas verkligen att AMD tar det lugnt med effekten.
En ökning med prestanda på 10 % kan kosta, en ökad effektutveckling med 30%, ser hellre ett 6800 som presterar aningen sämre än 3800, men med en vettig effektförbrukning.
Tänker lite på Gigabytes kylare, undrar om det är ett skämt.

Tycker att det är lite underligt att fler inte reagerat på Nvidias extrema effektförbrukning, tycker iofs att var och en väljer vad han själv vill.
Tidigare kunde man läsa många som hade vansinniga uträkningar om elräkningar, angående Vegas högre förbrukning, undrar om samma personer kommer återkomma i denna fråga.

"Du spelar 8 timmar per dag, kortet drar 75W mer, elen kostar 1,50 och du behåller kortet i tre år, det blir fucking nästan tusen spänn!"

Håller med om att så få reagerat på Nvidias effektförbrukning. Det har ju gafflats högljutt mot AMDs effektförbrukning tidigare. Verkar vara andra parametrar som gäller då det handlar om Nvidia?
Hursomhelst, allt jag lyckats luska fram från diverse håll om kommande RDNA2 så kommer de va riktigt energieffektiva. De flyttade ju folk från CPU delen som fixat Ryzens energieffektivitet (som vi vet blivit riktigt bra) till grafikdivisionen. O rykten gör gällande att de lyckats över förväntan.
Vill gärna se ett max 2 slot kort som är vasst, tyst o svalt. Nånstans kring 3080 i prestanda. O jag hoppas verkligen AMD levererar på det området. Hat ITX bygge som inte tillåter alltför tjocka kort och vatten är inget alternativ i det.
Ang vega så blir den både snabbare o strömsnål när man undervoltar och sen klockar

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@medbor: Ingen aning men det är ett nyfiket resultat.
Glömde få med det i posten ovan.

Så om vi spekulerar på vad AMD och tidigare informationsbitar så verkar det vara det kort som ska gå upp mot 3070 vilket är just 6700 enligt ryktesströmmen. 6900 mot 3090, 6800 mot 3080 osv

Exakt så tror jag med!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jag hoppas verkligen att AMD tar det lugnt med effekten.

Tänker lite på Gigabytes kylare, undrar om det är ett skämt.

Denna tanke har uppehållit mig också. AMDs GPUer brukar ju få ärva samma som sitter på Nvidias grafikkort från tredjepartstillverkare, nu när RTX3000 har sådan extrem strömförbrukning detta varvet har ju nästan alla tillverkares kylare växt ur mitt Define C-chassi; iallafall om man vill behålla fläktarna i fronten, och det vill då åtminstone jag! Så hur går det då med Big Navi när den dyker upp? Även om den är specad till 250W likt en normal toppklass GPU så lär den ju få samma 34-centimeters jättedolme som sitter på de nya RTX-korten. Tror inte några tillverkare tar fram helt nya kylflänsar specifikt för AMD bara, tyvärr...

Så man kommer bli ganska låst i vad man väljer för kort om man har ett kompakt chassi, kanske tvingas man välja AMD referensmodell, för den lär ju passa iallafall. Sannolikheten att AMD ger sina referenskort en lika snygg och välfungerande kylare som NV Founder-korten lär väl knappast hända dock, de har ju varit valhänta på den fronten i år och dag. Så det blir som pest eller kolera misstänker jag - antingen ett kort med en för stor men bra kylare som inte passar i chassit, eller ett halvtaffligt, sämre kylt och bullrigt grafikkort som faktiskt går in i chassit. Inte så skoj.

Men vi får leva på hoppet! Inget har ju presenterats än, kanske vi AMD-vänner blir glatt överraskade! Själv skulle jag inte ha något emot samma kylare som från ASUS' nuvarande RTX 2080-serie. Den är snygg, inte för stor ("bara" 30cm cirkus) och fungerar väl. Den äldre varianten av samma kylare kommer ha snurrat på mina Vega i tre år nu i december och fläktlagren är fortfarande i bra skick trots många timmar av tung last i Folding@Home.

Citat:

Tidigare kunde man läsa många som hade vansinniga uträkningar om elräkningar, angående Vegas högre förbrukning, undrar om samma personer kommer återkomma i denna fråga.

Haha! Njä det tror jag väl inte, dubbelmoral är ett gissel. Men så har ju iofs strömförbrukning ett visst mentalt samband med prestanda också - Vega var exceptionellt törstigt men presterade som bäst bara som ett GTX 1080 ungefär, och ibland fick man sämre prestanda än så. RTX 3080/90 är ju uppenbart ena riktiga fyllesvin när det gäller elström (värre än Vega tillochmed), men förefaller samtidigt också piska stenhårt i prestanda. Då blir det lättare att svälja elräkningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Denna tanke har uppehållit mig också. AMDs GPUer brukar ju få ärva samma som sitter på Nvidias grafikkort från tredjepartstillverkare, nu när RTX3000 har sådan extrem strömförbrukning detta varvet har ju nästan alla tillverkares kylare växt ur mitt Define C-chassi; iallafall om man vill behålla fläktarna i fronten, och det vill då åtminstone jag! Så hur går det då med Big Navi när den dyker upp? Även om den är specad till 250W likt en normal toppklass GPU så lär den ju få samma 34-centimeters jättedolme som sitter på de nya RTX-korten. Tror inte några tillverkare tar fram helt nya kylflänsar specifikt för AMD bara, tyvärr...

Så man kommer bli ganska låst i vad man väljer för kort om man har ett kompakt chassi, kanske tvingas man välja AMD referensmodell, för den lär ju passa iallafall. Sannolikheten att AMD ger sina referenskort en lika snygg och välfungerande kylare som NV Founder-korten lär väl knappast hända dock, de har ju varit valhänta på den fronten i år och dag. Så det blir som pest eller kolera misstänker jag - antingen ett kort med en för stor men bra kylare som inte passar i chassit, eller ett halvtaffligt, sämre kylt och bullrigt grafikkort som faktiskt går in i chassit. Inte så skoj.

Men vi får leva på hoppet! Inget har ju presenterats än, kanske vi AMD-vänner blir glatt överraskade! Själv skulle jag inte ha något emot samma kylare som från ASUS' nuvarande RTX 2080-serie. Den är snygg, inte för stor ("bara" 30cm cirkus) och fungerar väl. Den äldre varianten av samma kylare kommer ha snurrat på mina Vega i tre år nu i december och fläktlagren är fortfarande i bra skick trots många timmar av tung last i Folding@Home.

Tillverkarna kommer garanterat att göra kylare ämnade för 3070 som kommer vara mer "normal" med 220W. Sedan brukar de bästa korten på AMD-sidan komma från Sapphire och Powercolor där de tar fram lösningar specifikt för AMD.

Jag personligen skulle dock inte klaga på att få en koloss till kylare även om grafikkortet drar mindre än 350W. Blir nog lägre varvtal på fläktarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tillverkarna kommer garanterat att göra kylare ämnade för 3070 som kommer vara mer "normal" med 220W. Sedan brukar de bästa korten på AMD-sidan komma från Sapphire och Powercolor där de tar fram lösningar specifikt för AMD.

Jag personligen skulle dock inte klaga på att få en koloss till kylare även om grafikkortet drar mindre än 350W. Blir nog lägre varvtal på fläktarna då.

Jag håller med helt, varför klaga på en extremt bra kylare som klarar mer än man behöver?

MiniITX kanske, men det brukar medföra specifika krav ändå, och något partnerkort kommer alltid passa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med helt, varför klaga på en extremt bra kylare som klarar mer än man behöver?

MiniITX kanske, men det brukar medföra specifika krav ändå, och något partnerkort kommer alltid passa

Går o göra extremt bra kylare mkt mindre när de inte behöver kyla extremt mycket

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

[Possible AMD RDNA2 GPU]

MSI Gaming X Trio 2080Ti 74.4 (156.63%)

2080Ti water stock 71.4 (150.31%)

EVGA XC Black 2080Ti stock 64.9 (136.63%)

> AMD Radeon(TM) Graphics 63.9 (134.52%)

MSI Gaming X Trio 2080 stock 54.4 (114.52%)

2070 stock 47.5 (100%)

Alltså. Förklara dessa siffror för mig. Jag såg dom på Twitter innan men kunde inte bena ur dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Alltså. Förklara dessa siffror för mig. Jag såg dom på Twitter innan men kunde inte bena ur dom.

Först kommer ett produktnamn, den första efterföljande siffran skulle kunna vara FPS, den andra siffran gissningsvis en procentfaktor av någon annan hårdvara ej listad. GTX 1080 kanske? Vem vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Först kommer ett produktnamn, den första efterföljande siffran skulle kunna vara FPS, den andra siffran gissningsvis en procentfaktor av någon annan hårdvara ej listad. GTX 1080 kanske? Vem vet!

"2070 stock 47.5 (100%)" finns ju med så jag skulle väl gissa på att det då är ett 2070 stock som är det som det jämförs med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

"2070 stock 47.5 (100%)" finns ju med så jag skulle väl gissa på att det då är ett 2070 stock som är det som det jämförs med.

Åhå! Jamenvisst! Så måste det ju vara. Det är jag som fortfarande är morgonsläp i hjärnan och missade nedersta raden! Har inte fått i mig min första thékopp än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

"2070 stock 47.5 (100%)" finns ju med så jag skulle väl gissa på att det då är ett 2070 stock som är det som det jämförs med.

Skiljer det verkligen 15% (156/136) mellan olika versioner av 2080ti? Var inte FE redan överklockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skiljer det verkligen 15% (156/136) mellan olika versioner av 2080ti? Var inte FE redan överklockad?

Jag har ingen aning. Jag bara påminde om den informationen som står i inlägget. Jag har ingen aning om hur de olika grafikkorten förhåller sig till varandra eller hur testet som som används i inlägget är gjort. Du får väl fråga personen som har gjort inlägget på twitter om du vill ha reda på mer detaljer om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag har ingen aning. Jag bara påminde om den informationen som står i inlägget. Jag har ingen aning om hur de olika grafikkorten förhåller sig till varandra eller hur testet som som används i inlägget är gjort. Du får väl fråga personen som har gjort inlägget på twitter om du vill ha reda på mer detaljer om det?

Jag menade inte att ställa dig mot väggen, siffrorna ser så konstiga ut bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Alltså. Förklara dessa siffror för mig. Jag såg dom på Twitter innan men kunde inte bena ur dom.

Läs vidare i tråden så klarnar det förmodligen.

Tråden

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Läs vidare i tråden så klarnar det förmodligen.

Tråden

Så big navi kommer att prestera sämre än ett 2080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovenn:

Så big navi kommer att prestera sämre än ett 2080?

Det är, vad som skrivs vidare, ett annat 5700 kort om jag tolkar det rätt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovenn:

Så big navi kommer att prestera sämre än ett 2080?

Nja. Ett av dom eventuellt. De flesta läckor verkar överens om att det är flera kort i "big navi" serien på gång. 6700, 6800, 6900 åtminstone. Där 6900 är big big navi Den läckan kan peka på Navi 22 eller 23 tror jag. Navi 21 lär bli "prestandakortet".

Men vem vet. Vi får väl se!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovenn:

Så big navi kommer att prestera sämre än ett 2080?

Troligen finns det väl ett kort som kanske ska kallas 6600 eller 6500 som kan prestera i de regionerna, eller så var det helt enkelt ett 5700/5700XT med i listan av någon anledning

Permalänk
Medlem

grafikkortet är visat

Källa: https://twitter.com/AMD?ref_src=twsrc%5Etfw

Permalänk
Medlem

Första bilden på referens kortet är ute nu. Lätt den snyggaste amd gjort!

https://wccftech.com/amd-radeon-begins-its-rx-6000-journey-ea...

Edit: två på bollen 😋

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Det ser tyst ut!

Permalänk

Fortfarande tråkigt att det inte verkar blåsa ut ett uns med varmluft direkt ur baksidan. Jag förstår inte hur svårt det skall vara att designa en axialfläktslösning som likt 3080-kylaren petar ut åtminstone en del luft ut ur sloten på baksidan av datorn.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fortfarande tråkigt att det inte verkar blåsa ut ett uns med varmluft direkt ur baksidan. Jag förstår inte hur svårt det skall vara att designa en axialfläktslösning som likt 3080-kylaren petar ut åtminstone en del luft ut ur sloten på baksidan av datorn.

Eftersom kylflänsarna är vertikala så tycker jag det är bra att de stängde sidorna eftersom det ändå inte kommer blåsa ut någon luft där utan bara samla damm. För oss med Louqe Ghost S1 chassi är det här strålande nyheter, den varma luften kommer gå ut obehindrat både uppe och nere då grafikkortet står på en riser.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12