Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

@scienta:

Ok nu får du allt ge oss lite feedback om hur du upplever skärmen!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är en vanlig fråga som hela tiden ligger i bakhuvudet om att göra en teknikstund om. Det du just observerat är alltså standard för "kantlösa" skärmar sedan många år bakåt. Vanligt att man reagerar just som du gör. Hela skärmbranschen är fylld med begrepp och termer som inte håller särskilt bra vid ett närmare titt.

Så länge det inte faktiskt lurar nåt av skärmstorleken så är det väl egentligen inte mycket att bråka över. Men jag tror man reagerar mer på att det är en stor svart kant när man startar skärmen, än om det hade varit en ram.

Skrivet av Paw:

@scienta:

Ok nu får du allt ge oss lite feedback om hur du upplever skärmen!

Jodå! Har suttit lite vid den hela kvällen här nu. I jämförelse med mina 3 tidigare skärmar, med AOC2460PF som huvudskärm, så känns det som ett rejält lyft och otroligt mycket skärm för pengarna! Jag har dessvärre inte så mycket input att ge om färgåtergivning osv. då jag dels har problem med att utgöra vissa nyanser, samt att jag inte har några ordentliga verktyg för kalibrering. Däremot kan jag ge lite annan feedback:

Bordsstativet kändes gediget, med smart lösning för kabeldragning. För att använda VESA så monteras 4 distanser likt de man monterar mellan moderkort och chassi. Dessa visade sig utgöra ett mindre problem då hålen på mitt fäste var något större än distanserna, så det krävdes brickor på båda sidor om fästet. Enkelt fixat, men värt att tänka på i jämförelse med andra skärmar.

Menyerna svarar bra och är enkla att navigera, det enda jag möjligtvis skulle önska är att knapparna vore placerade närmare kanten för lättare åtkomst. Kommer definitivt sakna de inbyggda högtalarna och USB-hubben som jag vet att många andra skärmar har hade säkert också varit trevlig. Det går naturligtvis att lösa med externa lösningar som blir lika bra.

Inte mycket backligt bleed att bråka om, det är nåt litet område när det är som mörkast, men för priset tror jag att man får vara väldigt nöjd ändå. Det är kanske inte den bästa skärmen på marknaden, men det känns som att man valt att skala på rätt prylar för att få fram ett prisvärt alternativ. Det är min högst subjektiva åsikt, utan att vara någon skärm-konnäsör.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Funkar G-sync bra för er som fått den?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Det finns ingen gsync på denna själv bara freesync.

Permalänk
Medlem

@slusk: Den är Gsync compatible

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

@slusk: Den är Gsync compatible

Jo men den kör inte gsync..

Permalänk
Medlem

Från någon som går från en 9 år gammal TN-panel så är det ju svårt att jämföra, men jag gillar den!

Gjorde lite lite lättare färgkorrigering, det var lite för gult/brunt för min smak (sida vid sida så var det extremt påtagligt hur blå min gamla skärm är). Kan säkert bli bättre med kalibreringsutrustning eller ett par vana ögon, men jag är inte så knusslig.

Har inte testat funktionaliteten med G-Sync än, men det var åtminstone inga problem att aktivera.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

För att använda VESA så monteras 4 distanser likt de man monterar mellan moderkort och chassi. Dessa visade sig utgöra ett mindre problem då hålen på mitt fäste var något större än distanserna, så det krävdes brickor på båda sidor om fästet. Enkelt fixat, men värt att tänka på i jämförelse med andra skärmar.

Hmm tror det varierar från fäste till fäste för jag tog de 4 skruvarna som kom med skärmen och körde dem rakt genom hålen på mitt VESA fäste in i skärmen. Inga brickor eller distanser.

Skrivet av frong:

Funkar G-sync bra för er som fått den?

Fungerar väldigt bra för min del. Var ju dock någon här tidigare som hade problem med att bilden flimrade när denne körde med Gsync aktiverat i vissa scenarion. Vet inte om vi kom fram till så mycket om det dock, var inget jag kunde reproducera iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm tror det varierar från fäste till fäste för jag tog de 4 skruvarna som kom med skärmen och körde dem rakt genom hålen på mitt VESA fäste in i skärmen. Inga brickor eller distanser.

Givetvis, det finns ju hur många modeller som helst av fästen. Men jag tänker att andra skärmar jag monterat använder hela ryggen på skärmen, så att säga.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm tror det varierar från fäste till fäste för jag tog de 4 skruvarna som kom med skärmen och körde dem rakt genom hålen på mitt VESA fäste in i skärmen. Inga brickor eller distanser.

Fungerar väldigt bra för min del. Var ju dock någon här tidigare som hade problem med att bilden flimrade när denne körde med Gsync aktiverat i vissa scenarion. Vet inte om vi kom fram till så mycket om det dock, var inget jag kunde reproducera iaf.

Jag tror jag vet varför det flimrar. Hittade någon tråd på reddit ang detta, och jag upplevde det på min gamla Svive skärm.
Jag upplevde då flimmer i spelmenyer men inte i själva spelet. Då var det något på reddit som trodde att de hade med den nedre nivån av Freesync (48hz). Många spel brukar cappa fps till 30 i menyer, därav om man har FreeSync igång så ligger den lägre än vad FreeSync stödjer, och då flimmer. Medans när man kör i spelet så lyckas man spela i högre FPS över nivån, och därav inget flimmer.

Ingen aning om det är så, finns säkert någon som har mer kunskap än mig .

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Jag tror jag vet varför det flimrar. Hittade någon tråd på reddit ang detta, och jag upplevde det på min gamla Svive skärm.
Jag upplevde då flimmer i spelmenyer men inte i själva spelet. Då var det något på reddit som trodde att de hade med den nedre nivån av Freesync (48hz). Många spel brukar cappa fps till 30 i menyer, därav om man har FreeSync igång så ligger den lägre än vad FreeSync stödjer, och då flimmer. Medans när man kör i spelet så lyckas man spela i högre FPS över nivån, och därav inget flimmer.

Ingen aning om det är så, finns säkert någon som har mer kunskap än mig .

Tror också detta är orsaken. Har råkat ut för liknande med andra freesync skärmar tidigare.

Permalänk
Medlem

Slog till på en från MiStore, blir ju att se ifall de klarar av att leverera idag eller om man hamnat för långt bak i kön. Värsta fall är det ju bara att häva köp och plocka från Webhallen/MM om de får in i lager.

Permalänk
Bildexpert 📺

@scienta: Blir lätt lite lost in translation. Det är en borderless design som jag tror många av oss översätter i huvudet till "kantlös" (inklusive jag själv märker jag) när det i själva verket är en ramlös konstruktion. Ramen runt är borta. Kanten är kvar. Kanten är dock mindre än tidigare men ironiskt blir det mer uppenbar när kanten inte längre är delvis dold av en ram.

Hursomhaver är denna konstruktion väldigt vanlig idag.

Permalänk
Medlem

Lade en beställning 29/8 men har inte fått någon leveransbekräftelse ännu, trots att de verkar ha dem i lager. Köpte iofs med rabattkoden ovan, vem vet, de kanske prioriterar fullpriskunder före.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Lade en beställning 29/8 men har inte fått någon leveransbekräftelse ännu, trots att de verkar ha dem i lager. Köpte iofs med rabattkoden ovan, vem vet, de kanske prioriterar fullpriskunder före.

Det stämmer inte då min bror får hem sin idag och han använda 20% rabatten och han beställde sin den 29/8.
Men ok det gjorde jag med men jag har inte fått någon leveransbekräftelse ännu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jo men den kör inte gsync..

Vad är skillnaden mellan G-Sync, Freesync och Adaptive Sync när skärmen inte har en G-Syncmodul då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Vad är skillnaden mellan G-Sync, Freesync och Adaptive Sync när skärmen inte har en G-Syncmodul då?

Det är Nvidia:s och AMD:s perspektiv på vad som oftast är samma tekniska lösning, VESA Adaptive. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är Nvidia:s och AMD:s perspektiv på vad som oftast är samma tekniska lösning, VESA Adaptive. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

@slusk, se ovan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på vad panelvikten är på skärmen (display utan stöd), kör idag med ett vesa-armar som har 2st 27" och ska klara upp till 6kg per arm. Funderar på om det skulle gå att rotera min sekundära skärm 90° och köra Xiaomin på den andra armen. Hittade en jämförelse med en annan skärm, men Xiaomi anger inte någon vikt allt, den andra vägde 7kg MED stativ vilket gör mig lite hoppfull

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Beställde en igår. inte får någon bekräftelse. Har ni andra fått det? Från mi store

Permalänk
Medlem

@m1ken: Om det är Orderbekräftelse så kolla i Spamfilter/skräppost, där hamnade min Orderbekräftelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Beställde 29 augusti 13:16 och har inte hört något om leverans än. Hoppades att den skulle skickas idag, men börjar se mörkt ut på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Beställde också 30/8 och inte heller fått något trots 20+ i lager.

Edit:
Från Mi Store

Skrivet av Hazelberg:

Beställde 29 augusti 13:16 och har inte hört något om leverans än. Hoppades att den skulle skickas idag, men börjar se mörkt ut på den punkten.

Yupp.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Beställde 29 augusti 13:16 och har inte hört något om leverans än. Hoppades att den skulle skickas idag, men börjar se mörkt ut på den punkten.

Jag blev också "lovad" dels via email o dels i telefonen när jag pratade med kundtjänst att mina skulle skickas idag, inte heller fått nån leveransbekräftelse, börjar kännas lite oseriöst

Permalänk
Medlem

Enligt mailsvar fick jag beskedet att skärmarna kommer att skickas ut under denna vecka.

Permalänk
Medlem

Gjorde beställning den 30:e inget har blivit skickat här heller

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Aja, de dyker väl upp nån dag, vem har bråttom..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Jag blev också "lovad" dels via email o dels i telefonen när jag pratade med kundtjänst att mina skulle skickas idag, inte heller fått nån leveransbekräftelse, börjar kännas lite oseriöst

Jag misstänker att antalet ordrar på skärmarna varit väldigt högt. Andra saker jag beställt från mistore har gått iväg inom rimlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Beställde en igår. inte får någon bekräftelse. Har ni andra fått det? Från mi store

Hamnade bland skräppost för mig, dock ingen leveransbekräftelse än, lade beställning på förmiddagen.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Fick min skärm idag. När jag kör 144hz så är det som om vissa tecken på hemsidor lyser rött.
Sänker jag till 120hz så försvinner det. Väldigt skumt. Men för 3600:- så är jag nöjd.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C