Huset brann ner, vad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att kliva över försäkringsbeloppet är inte något försäkringsbedrägeri, det betyder bara att man är underförsäkrad.

Att avsiktligt undanhålla att man haft föremål till ett värde som överstiger försäkringsbeloppet för att dölja för skaderegleraren att man varit underförsäkrad är försäkringsbedrägeri.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Skrivet av Lcars:

Att avsiktligt undanhålla att man haft föremål till ett värde som överstiger försäkringsbeloppet för att dölja för skaderegleraren att man varit underförsäkrad är försäkringsbedrägeri.

Oj jag trodde att att om man var "underförsäkrad" så får man skylla sig själv eftersom försäkringsbolaget inte ersätter dessa föremål men inte inte att det var ett försäkringsbedrägeri.

Kan det verkligen stämma att det är ett försäkringsbedrägeri att vara "underförsäkrad" ???

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

många glömmer saker vid skada som kan har väldigt stor betydelse, tex brinner huset, ok vi bygger ett nytt hus åt dig direkt MEN du får standard vitvaror även om du hade nya premium, var huset smart? du får standard uttag, hade du ektrappor? ok du får furu, ok du hade panel bakom väggarna men nu får du bara gips osv osv Detta skulle jag köpa OM jag inte betalat för premium i försäkringen men gör man det ska det sjutton ersättas och då börjar problemen.

Problemet där är att saker som vitvaror inte ingår i försäkringsbeloppet på byggnaden, de värderas efter separata regler. Av den anledningen är det väldigt ofta det missas att man måste gå igenom och matcha de förstörda sakerna med likvärdiga nya, och avgöra det aktuella värdet på dem.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Oj jag trodde att att om man var "underförsäkrad" så får man skylla sig själv eftersom försäkringsbolaget inte ersätter dessa föremål men inte inte att det var ett försäkringsbedrägeri.

Kan det verkligen stämma att det är ett försäkringsbedrägeri att vara "underförsäkrad" ???

Nej, inte alls, det är upp till en själv hur mycket man vill försäkra sin egendom för.

Problemet som uppstår är om det finns anledning att tro att man faktiskt är underförsäkrad men väljer att mörka detta faktum för skaderegleraren.

Det folk inte brukar vara medvetna om är hur underförsäkring fungerar. Det är inte bara att man inte får ersättning för det över försäkringsbeloppet, det är att om din egendom är underförsäkrad så är ALL egendom underförsäkrad.

Låt oss säga att du har ett belopp på 1 miljon, och äger saker för 2 miljoner. Detta innebär att din egendom bara är försäkrad till 50%, så om du får en skada där saker för 100'000kr förstörs så kan du bara få ersättning för 50'000kr. Vid underförsäkring så är varje föremål i bostaden underförsäkrat.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Skrivet av Lcars:

Nej, inte alls, det är upp till en själv hur mycket man vill försäkra sin egendom för.

Problemet som uppstår är om det finns anledning att tro att man faktiskt är underförsäkrad men väljer att mörka detta faktum för skaderegleraren.

Det folk inte brukar vara medvetna om är hur underförsäkring fungerar. Det är inte bara att man inte får ersättning för det över försäkringsbeloppet, det är att om din egendom är underförsäkrad så är ALL egendom underförsäkrad.

Låt oss säga att du har ett belopp på 1 miljon, och äger saker för 2 miljoner. Detta innebär att din egendom bara är försäkrad till 50%, så om du får en skada där saker för 100'000kr förstörs så kan du bara få ersättning för 50'000kr. Vid underförsäkring så är varje föremål i bostaden underförsäkrat.

Bra förklaring, ungefär vad jag trodde, huvudsaken att det inte är ett brott att vara underförsäkrad utan man får skylla sig själv om man bara får en delmängd av värdet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

Kan tyvärr inget om detta eller kan lämna fler tips än alla andra gjort. Vet inte själv vad jag hade gjort eller om jag klarat det lika bra som du gjort psykiskt, Men hoppas med handen på hjärtat att du/ni finner styrka och kan komma egenom det och att allt löser sig så smidigt som möjligt för eran del. Mina tankar finns hos er och skänker den styrke kram jag kan. beklagar sorgen och hoppas det blir en "mild"process för er <3

Edit:
Är det något som ni behöver så dra ett pm så hjälper jag så gott jag kan!

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lcars:

Att avsiktligt undanhålla att man haft föremål till ett värde som överstiger försäkringsbeloppet för att dölja för skaderegleraren att man varit underförsäkrad är försäkringsbedrägeri.

Det är inget försäkringsbedrägeri att vara underförsäkrad. Det medför dock lägre ersättning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad Lcars försöker säga är att det inte är bedrägeri att vara underförsäkrad men däremot att ljuga om värdet, både uppåt och nedåt.

Har du prylar för en miljoner och säger att det är värt 1,5 miljoner så är det försäkringsbedrägeri. På samma sätt är det försäkringsbedrägeri om du säger att dina prylar för 1 miljon bara är värda 0,7 miljoner (för att ditt försäkringsbelopp är just 0,7 miljoner och du vill undvika att vara underförsäkrad vid skadeärendet).

Huruvida hans påstående stämmer vet jag inte, men det låter rimligt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Du har mitt stöd i din sak. Ta aldrig skit!

Att tro att försäkringsbolag finns till för att vara snälla har fått det hela om bakfoten. Deras sätt att tjäna mer pengar är genom att betala ut mindre i försäkring. Punkt slut. Det är matematik alla som gått ur grundskolan bör kunna ta till sig.

Den som jobbar vid försäkringsbolag och tror att de bidrar med samma hjälp till utsatta/drabbade som exempelvis Läkare utan gränser eller Röda korset bör tänka om. Försäkringar är för det mesta och tyvärr något nödvändigt ont.

Alltså xD

Vem har sagt att försäkringsbolag finns för att "vara snälla"? Skulle nog gissa att det inte finns någon människa i Sverige som tror det (vuxna).

Så ett företags enda möjlighet att gå med vinst är att minska sina utgifter? Man behöver ha lite mer kunskap än grundskolematematik för att klara av att driva ekonomin för företag.

Hela poängen med försäkringar är att alla betalar lite för att ha råd att täcka de beräknade sannolika kostnaderna.

Självklart är de vinstdrivande företag, men det betyder inte per automatik att de har som företagsidé att lura varenda kund. För det är svårt att hålla kvar kunder och få nya om du aldrig hjälper någon

Självklart finns det alltid företag som är bättre och sämre (har själv dålig erfarenhet av Trygg-Hansa), men lägg ner med skitsnacket snälla.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Problemet där är att saker som vitvaror inte ingår i försäkringsbeloppet på byggnaden, de värderas efter separata regler. Av den anledningen är det väldigt ofta det missas att man måste gå igenom och matcha de förstörda sakerna med likvärdiga nya, och avgöra det aktuella värdet på dem.

Är det inte lustigt att bolagen alltid "glömmer" saker som kostar pengar?
sedan när kunden kommer på det OJ att det börjar hagla skit snack, "nu bygger vi ett nytt hus då är det inte samma standard" "nu får ni bättre standard på andra saker" (dock kunde dom inte säga på vad) "gör ni inte detta så bygger vi upp det gamla huset exakt som det var"
Ja tack var alltid vårt svar på det fast det ville dom absolut inte göra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Nej, det är inget hjälte-inlägg. Att man ska begränsa det man anmäler som förstört för att undvika att komma över försäkringsbeloppet på försäkringen är försäkringsbedrägeri. Kan inte direkt uppmuntra till detta.

Jo det var det, för försäkringsbolagen gör ALLT DE KAN för att inte behöva betala ut de du har rätt till, ett ex är min systers livförsäkring där hon hade rätt til ersättning, men försäkringen gällde bara tills hon fyllde 25 år, hon gjorde sig illa och blev 10% förlamad när hon var 22, i 3 år drog TryggHansa ut på det för att slippa betala ut 3.4 miljoner i "ersättning" när hon väl fyllde 25 och de inte hade betalat ut den totala summan av 3.4M så avslutades försäkringen å där "vann" försäkringsbolaget, finns ingen gilltig försäkring så finns det inget att betala ut.

Så iom att försäkringsbolaget gör ALLT de kan för att slippa undan att betala ut ersättningar till människor som betalat in sina premier så lär vi försäkringstagare kriga tillbaka så gott vi kan med de små medel vi har jämfört med ett bolag med tunga advokater osv.

Den som tror att detta bara gäller något enstaka försäkringsbolag eller enskilda fall är naiv.
Alla bolagen gör så, i vilken utsträckning är givetvis olika och de gör inte så varje gång med alla sina kunder, men de gör så här när det är ersättningar i för oss vanliga människor de högre pris-klasserna.

Men har man en god relation med sitt försäkringsbolag / handläggare så lär man värna om den relationen tills den dagen man verkligen sitter i skiten å behöver hjälp

Så jag anser att det var ett hjälte inlägg som faktiskt gav mycket information om hans erfarenheter vilket förhoppningsvis gör att någon annan kan undvika att själv hamna i liknande situation och få den erfarenheten.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jo det var det, för försäkringsbolagen gör ALLT DE KAN för att inte behöva betala ut de du har rätt till, ett ex är min systers livförsäkring där hon hade rätt til ersättning, men försäkringen gällde bara tills hon fyllde 25 år, hon gjorde sig illa och blev 10% förlamad när hon var 22, i 3 år drog TryggHansa ut på det för att slippa betala ut 3.4 miljoner i "ersättning" när hon väl fyllde 25 och de inte hade betalat ut den totala summan av 3.4M så avslutades försäkringen å där "vann" försäkringsbolaget, finns ingen gilltig försäkring så finns det inget att betala ut.

Så iom att försäkringsbolaget gör ALLT de kan för att slippa undan att betala ut ersättningar till människor som betalat in sina premier så lär vi försäkringstagare kriga tillbaka så gott vi kan med de små medel vi har jämfört med ett bolag med tunga advokater osv.

Den som tror att detta bara gäller något enstaka försäkringsbolag eller enskilda fall är naiv.
Alla bolagen gör så, i vilken utsträckning är givetvis olika och de gör inte så varje gång med alla sina kunder, men de gör så här när det är ersättningar i för oss vanliga människor de högre pris-klasserna.

Men har man en god relation med sitt försäkringsbolag / handläggare så lär man värna om den relationen tills den dagen man verkligen sitter i skiten å behöver hjälp

Så jag anser att det var ett hjälte inlägg som faktiskt gav mycket information om hans erfarenheter vilket förhoppningsvis gör att någon annan kan undvika att själv hamna i liknande situation och få den erfarenheten.

Låter som att din syster inte tog en ny försäkring då barnförsäkringen automatiskt avslutades.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget att bidra med gällande försäkringsärenden eller vad/hur man ska göra om ens hus brinner ned. Däremot har jag en app att tipsa om som hjälper en hålla ordning på vad som finns i ens hus. Där kan man dokumentera allt som finns i rummen i sitt hus. Hålla koll på manualer (appen hämtar manualerna åt dig) samt kvitton. Appen letar själv upp ritningar som finns hos kommun mm. Har fungerat väldigt bra för oss i vårt hus.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.homeowner&hl...

https://apps.apple.com/se/app/homer-ordning-p%C3%A5-hem-hus/i...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jo det var det, för försäkringsbolagen gör ALLT DE KAN för att inte behöva betala ut de du har rätt till, ett ex är min systers livförsäkring där hon hade rätt til ersättning, men försäkringen gällde bara tills hon fyllde 25 år, hon gjorde sig illa och blev 10% förlamad när hon var 22, i 3 år drog TryggHansa ut på det för att slippa betala ut 3.4 miljoner i "ersättning" när hon väl fyllde 25 och de inte hade betalat ut den totala summan av 3.4M så avslutades försäkringen å där "vann" försäkringsbolaget, finns ingen gilltig försäkring så finns det inget att betala ut.

Så iom att försäkringsbolaget gör ALLT de kan för att slippa undan att betala ut ersättningar till människor som betalat in sina premier så lär vi försäkringstagare kriga tillbaka så gott vi kan med de små medel vi har jämfört med ett bolag med tunga advokater osv.

Den som tror att detta bara gäller något enstaka försäkringsbolag eller enskilda fall är naiv.
Alla bolagen gör så, i vilken utsträckning är givetvis olika och de gör inte så varje gång med alla sina kunder, men de gör så här när det är ersättningar i för oss vanliga människor de högre pris-klasserna.

Men har man en god relation med sitt försäkringsbolag / handläggare så lär man värna om den relationen tills den dagen man verkligen sitter i skiten å behöver hjälp

Så jag anser att det var ett hjälte inlägg som faktiskt gav mycket information om hans erfarenheter vilket förhoppningsvis gör att någon annan kan undvika att själv hamna i liknande situation och få den erfarenheten.

det där låter riktigt suspekt, jag hade en likande sak när jag blev skadad, dock visade det sig att det var skitsnack från bolaget, blir man skadad under försäkringens löp tid ska det betalas ut. Jag fick utbetalning efter jag talat med mitt ombud om det av en ren tillfällighet, han reagerade då direkt på att ha skadan hänt under försäkringstiden så ska det betalas ut vilket också gjordes efter mycket om och men. däremot hade jag en personförsäkring som tagits några veckor innan skadan där hänvisade man till att det var en karenstid på försäkringen och att jag inte skulle betala mer på den, i efter hand visade det sig dock att skulle jag betalat den skulle man även här fått betalat ut om man dragit det vidare enligt ombudet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jo det var det, för försäkringsbolagen gör ALLT DE KAN för att inte behöva betala ut de du har rätt till, ett ex är min systers livförsäkring där hon hade rätt til ersättning, men försäkringen gällde bara tills hon fyllde 25 år, hon gjorde sig illa och blev 10% förlamad när hon var 22, i 3 år drog TryggHansa ut på det för att slippa betala ut 3.4 miljoner i "ersättning" när hon väl fyllde 25 och de inte hade betalat ut den totala summan av 3.4M så avslutades försäkringen å där "vann" försäkringsbolaget, finns ingen gilltig försäkring så finns det inget att betala ut.

Jag vet inte om du hittar på eller bara återger omständigheterna helt felaktigt, men det där scenariot är nonsensartat. Försäkringar fungerar inte så.

Skrivet av WDac:

Så iom att försäkringsbolaget gör ALLT de kan för att slippa undan att betala ut ersättningar till människor som betalat in sina premier så lär vi försäkringstagare kriga tillbaka så gott vi kan med de små medel vi har jämfört med ett bolag med tunga advokater osv.

Den som tror att detta bara gäller något enstaka försäkringsbolag eller enskilda fall är naiv.
Alla bolagen gör så, i vilken utsträckning är givetvis olika och de gör inte så varje gång med alla sina kunder, men de gör så här när det är ersättningar i för oss vanliga människor de högre pris-klasserna.

Men har man en god relation med sitt försäkringsbolag / handläggare så lär man värna om den relationen tills den dagen man verkligen sitter i skiten å behöver hjälp

Så jag anser att det var ett hjälte inlägg som faktiskt gav mycket information om hans erfarenheter vilket förhoppningsvis gör att någon annan kan undvika att själv hamna i liknande situation och få den erfarenheten.

Du förstår nog inte riktigt hur brottsbalken fungerar. Det är såhär att något som är ett brott är ett brott även om du tycker att det är rättfärdigat för att du anser att du måste hämnas någon sorts orättvisa.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Är det inte lustigt att bolagen alltid "glömmer" saker som kostar pengar?
sedan när kunden kommer på det OJ att det börjar hagla skit snack, "nu bygger vi ett nytt hus då är det inte samma standard" "nu får ni bättre standard på andra saker" (dock kunde dom inte säga på vad) "gör ni inte detta så bygger vi upp det gamla huset exakt som det var"
Ja tack var alltid vårt svar på det fast det ville dom absolut inte göra.

Det är inte skaderegleraren som "glömmer" sådant, det är kunden.

Om du nu har en spis av modell Bosch SuperMegaDeathChrist3000BC som kostar tre gånger så mycket som Tysklands BNP och installerades 30 sekunder innan skadan inträffade så kanske du vill nämna det för skaderegleraren. Såvitt jag vet så har inget försäkringsbolag infört telepati ännu.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Det är inte skaderegleraren som "glömmer" sådant, det är kunden.

Om du nu har en spis av modell Bosch SuperMegaDeathChrist3000BC som kostar tre gånger så mycket som Tysklands BNP och installerades 30 sekunder innan skadan inträffade så kanske du vill nämna det för skaderegleraren. Såvitt jag vet så har inget försäkringsbolag infört telepati ännu.

Jojo fast dom tycks alltid glömma infomera kunden om detta eller att vitvarorna ska behandlas för sig. Vilket i sig låter konstigt det var inget som gjordes för oss.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

Hur har det gått för er?

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad Lcars försöker säga är att det inte är bedrägeri att vara underförsäkrad men däremot att ljuga om värdet, både uppåt och nedåt.

Har du prylar för en miljoner och säger att det är värt 1,5 miljoner så är det försäkringsbedrägeri. På samma sätt är det försäkringsbedrägeri om du säger att dina prylar för 1 miljon bara är värda 0,7 miljoner (för att ditt försäkringsbelopp är just 0,7 miljoner och du vill undvika att vara underförsäkrad vid skadeärendet).

Huruvida hans påstående stämmer vet jag inte, men det låter rimligt.

Svårt att fastställa exakt vad saker och ting egentligen är värt när det ofta handlar om flera år gamla saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

Såhär ca 1,5 år senare - har du lust att ge en uppdatering hur det har gått med allt? Har ni kommit på fötter? Känns det någotsånär okej?