Återförsäljare om Geforce RTX 3080 – kommer att ta slut "på minuter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Undrar detsamma! Jobbar typ 700 meter ifrån både Inet och Webhallen i Stockholm.
Typ hinna boka/köpa ett vid 15:00 sen vid 16:00 då man slutar, hämta upp sitt kort

Misstänker att det kommer att vara i stort sett omöjligt att få tag i ett kort releasedagen, men lycka till med ett försök!

Egentligen är det FE man vill ha, mycket mer påkostad kylare än tredjeparts som kör med samma gamla kylare som alltid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Misstänker att det kommer att vara i stort sett omöjligt att få tag i ett kort releasedagen, men lycka till med ett försök!

Egentligen är det FE man vill ha, mycket mer påkostad kylare än tredjeparts som kör med samma gamla kylare som alltid.

Tack och detsamma om du ska försöka!
Min plan är i alla fall att sitta vid datorn vid jobbet & försöka vara snabb som satan/inloggad än stå i någon lång kö på Sveavägen.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Hjälpsam

Är man snabb på avtryckarfingret finns det nog god chans att få tag på ett av de första exen.
Tester finns ju ute när det släpps, så man köper ju ändå inte grisen i säcken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Misstänker att det kommer att vara i stort sett omöjligt att få tag i ett kort releasedagen, men lycka till med ett försök!

Egentligen är det FE man vill ha, mycket mer påkostad kylare än tredjeparts som kör med samma gamla kylare som alltid.

Skrivet av Falck1N:

Tack och detsamma om du ska försöka!
Min plan är i alla fall att sitta vid datorn vid jobbet & försöka vara snabb som satan/inloggad än stå i någon lång kö på Sveavägen.

@Jerka136

-------------------------------------

Jag har pratat med bl.a. Inet tidigare, och enligt dom (när jag pratade med dom förra veckan) så kan lagerhållning i fysiska butiker vara väldigt låg till ingen alls. Blev rekommenderad att beställa genom deras respektive webbutik.

Med det sagt så har säkert Stockholm-butikerna några ex, frågan är bara hur många av varje modell och hur långa köer det kommer vara vid släppet 15.00, så... Ställa sig i kön och samtidigt beställa genom internet för att maximera sina chanser haha?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@Jerka136

-------------------------------------

Jag har pratat med bl.a. Inet tidigare, och enligt dom (när jag pratade med dom förra veckan) så kan lagerhållning i fysiska butiker vara väldigt låg till ingen alls. Blev rekommenderad att beställa genom deras respektive webbutik.

Med det sagt så har säkert Stockholm-butikerna några ex, frågan är bara hur många av varje modell och hur långa köer det kommer vara vid släppet 15.00, så... Ställa sig i kön och samtidigt beställa genom internet för att maximera sina chanser haha?

haha det är väl nog störst chans, får se hur jag gör, det jag vet är att jag är i alla fall är redo med inloggning m. m

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är man snabb på avtryckarfingret finns det nog god chans att få tag på ett av de första exen.
Tester finns ju ute när det släpps, så man köper ju ändå inte grisen i säcken.

Undrar om det här kommer bli som en Iphone-release för några år sedan när de tog slut på mindre än 5 min hos operatörerna.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan fortsätta köpa korten till "kampanjpriser" även när lagersaldot är slut, främst på Webhallen?

Det vill säga kommer man kan köpa till lägre pris men få leverans längre fram? Eller blir det "fullpris" när lagersaldot tar slut?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shakermaker:

Frågan är om man kan fortsätta köpa korten till "kampanjpriser" även när lagersaldot är slut, främst på Webhallen?

Det vill säga kommer man kan köpa till lägre pris men få leverans längre fram? Eller blir det "fullpris" när lagersaldot tar slut?

Misstänker fullpris, brukar väl var så med kampanjer, "så länge lagret räcker".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ber till gudarna att man hinner lägga vantarna på en av de första 3080 FE
Och att inte min 9600k flaskhalsar denna bjässe

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit | ASUS ROG STRIX B550-A GAMING | AMD
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC WHITE V2 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Inom 30 dagar har de en knapp i shoppen "returnera". Antagligen fungerar det bra.
Efter det är det så uselt att man ger upp.
Har problem med fläktar på mitt 2080ti och de vill inte ta det i retur/försöka reparera trots att det är lag på 2-5 år eller så på tillverkningsfel på konsumentprodukter sålda i norge (sverige har liknande men inte riktigt lika länge iirc).
Kan hända att jag orkar bråka och bråka med dem tills de accepterar, men inte haft tid/energi skriva mer än vad jag redan gjort (3 mail där de käftar emot och säger att jag kanske vill ha tech support, som de inte ger mig ).
https://www.techpowerup.com/forums/threads/gpu-fans-constantl...
Exakt det problemet. De ger mig ingen lösning, inte hittat någon själv, och de vill inte ta kortet i retur.

Bara lägger till här för de som funderade på hur nvidias shop hanterar returer, att efter att ha chattat med nvidias tech support, så accepterade de rma. Fick gå igenom en hel uppsjö med åtgärder och spela in och skicka en video på fläktljud i spel. Kändes ganska rimligt, även om det var mer krångel än någon skandinavisk försäljare.
De betalar frakt, men det lär inte gå fort då rma-adressen är;
Shipping Address:

ATTN: NVIDIA RMA
NVIDIA Singapore PTE, Ltd. c/o Omni Logistics (Hong Kong) Limited
18/F Goodman Texaco Centre 126-140 Texaco Road
Hong Kong

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Inet och Komplett idag och bägge har meddelat att de kommer ha modeller på lager idag. Netonnet svarade att de inte fått något leveransdatum för 3080orna än. Så Inet, Komplett, Webhallen och Proshop kommer i alla fall ha kort på lager vid kl 15 (dock inte av alla: EVGA kommer t.ex. inte finnas).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag kommer satsa på Webhallen och Netonnet enligt insider källor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

@JonasT: Måtten på korten är ju officiella men anges i tjocklek som "2-slott", kan du översätta hur tjockt ett 3080 faktiskt är i mm?
Finns ju en del av oss om sitter på ITX chassi där det kan röra sig om just någon enstaka mm om kortet får plats eller inte då vi endast har 2 PCI slotts i chassit.

Det där med mått på korten är lite knixigt. För det är måttet från PCI-kontakten som är av relevans i tjocklek. Ett kort med backplate ökar på den totala tjockleken utan att denna backplate tar upp mer plats mot ytterdelen av chassit.
Eller med andra ord - ett kort med backplate och tjocklek x kan passa i chassit samtidigt som ett annat kort utan backplate med samma tjocklek inte får plats. Om man mätt totaltjockleken dvs.
Det här kan säkerligen redaktionen ta hänsyn till. Frågan är väl hur väl hur lätt ett sådant mått kan jämföras med måtten för andra kort (som andra mätt upp). Har andra mätt tjockleken med backplate?
Hur mäter man i chassit hur mycket plats man har från PCI-E kontakten till backplate på ett smidigt sätt?

Jag tänker bara att det kan vara av relevans att nämna potentiella felkällor i förväg ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av miller01:

Jag kommer satsa på Webhallen och Netonnet enligt insider källor.

Netonnet har väll redan sålt slut på sina kort, öppnade tydligen försäljningen 00:00 idag enligt en post i någon annan tråd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang: Det var ett tekniskt fel på deras sida, just nu är 3080 korten inte på hemsidan alls. De skulle fixa det under dagen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av miller01:

@BengaBang: Det var ett tekniskt fel på deras sida, just nu är 3080 korten inte på hemsidan alls. De skulle fixa det under dagen.

Tror de kanske bara försöker bortförklara sin miss då nvidia förbjudit förbokningar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med mått på korten är lite knixigt. För det är måttet från PCI-kontakten som är av relevans i tjocklek. Ett kort med backplate ökar på den totala tjockleken utan att denna backplate tar upp mer plats mot ytterdelen av chassit.
Eller med andra ord - ett kort med backplate och tjocklek x kan passa i chassit samtidigt som ett annat kort utan backplate med samma tjocklek inte får plats. Om man mätt totaltjockleken dvs.
Det här kan säkerligen redaktionen ta hänsyn till. Frågan är väl hur väl hur lätt ett sådant mått kan jämföras med måtten för andra kort (som andra mätt upp). Har andra mätt tjockleken med backplate?
Hur mäter man i chassit hur mycket plats man har från PCI-E kontakten till backplate på ett smidigt sätt?

Jag tänker bara att det kan vara av relevans att nämna potentiella felkällor i förväg ;).

Absolut och det var därför jag ställde frågan, svaret blev "ganska exakt 40 mm" och eftersom mitt chassi tar kort upp till 45 mm så behöver jag inte oroa mig om det är till kontakten eller inte.

Permalänk
Medlem

Tror inte NoN råkat sälja kort i förtid. Hade det varit så skulle nog minst en av de som lyckats beställa inte kunna hålla sig från att skryta om det på forumet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av miller01:

Jag kommer satsa på Webhallen och Netonnet enligt insider källor.

Alltså en annan butik än de två du nämnde

Permalänk
Medlem

Webhallen säljer inga 3080 i sina fysiska butiker enligt deras FAQ. Påpekar detta så att ingen stackare springer dit och blir utan bara för den sakens skull.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Founders Edition går bara att köpa från Nvidias sida antar jag?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Normgivaren:

Founders Edition går bara att köpa från Nvidias sida antar jag?

Jag antar det, har inte sett dem dyka upp nån annanstans än iallafall.

På tal om nåt annat, är inte USPen för Asus Strix att de är tysta när de inte har belastning? Men nu har ju FE-korten samma funktion, så varför ska man betala runt 3000kr extra för ett Strix? Det känns ju hål i huvet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Normgivaren: Ja om du hinner beställa en innan de tar slut (gemensam butik för hela europa och verkar vara många som är intresserade av just FE-varianten).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Verkar som om Nvidia ändrat sin sajt nu så att du bara får upp en sida på partners som säljer korten då du klickar på "Köp nu". Kunde inte ens köpa en SLI-brygga. Kanske vi inte kommer kunna köpa FE-modellen alls i norden?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

@Normgivaren: Ja om du hinner beställa en innan de tar slut (gemensam butik för hela europa och verkar vara många som är intresserade av just FE-varianten).

Tror och hoppas Nvidia allokerar grafikkort per region/land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Verkar som om Nvidia ändrat sin sajt nu så att du bara får upp en sida på partners som säljer korten då du klickar på "Köp nu". Kunde inte ens köpa en SLI-brygga. Kanske vi inte kommer kunna köpa FE-modellen alls i norden?

Menar du verkligen RTX 3080 då? Hittar inget nytt på denna sida med en "Köp nu"-knapp bland annat,
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@aleves: Nej, utan allt annat: Tidigare kunde jag köpa 2080 Ti t.ex., men nu då jag försöker köpa något på sajten så får jag bara upp en lista på partners. Betyder givetvis inte att man inte skulle kunna köpa FE, men tycker det är lite skumt då man tidigare fått upp nvidias egna butik.

EDIT: Nu fungerade det förstås som vanligt precis minuten efter jag skrivit här.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

@aleves: Nej, utan allt annat: Tidigare kunde jag köpa 2080 Ti t.ex., men nu då jag försöker köpa något på sajten så får jag bara upp en lista på partners. Betyder givetvis inte att man inte skulle kunna köpa FE, men tycker det är lite skumt då man tidigare fått upp nvidias egna butik.

EDIT: Nu fungerade det förstås som vanligt precis minuten efter jag skrivit här.

Aja, då hänger jag med

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Misstänker att det kommer att vara i stort sett omöjligt att få tag i ett kort releasedagen, men lycka till med ett försök!

Egentligen är det FE man vill ha, mycket mer påkostad kylare än tredjeparts som kör med samma gamla kylare som alltid.

Fick du tag på något?
Själv har man order på Zotac, nu bara vänta!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Fick du tag på något?
Själv har man order på Zotac, nu bara vänta!

Var sugen och kollade några ÅF, men jag kunde hålla mig i skinnet. Jag vill se Zen 3 och Big Navi först innan jag bestämmer hur nästa uppgradering skall se ut, med 99% säkerhet blir det Zen 3 först.

Grattis till Zotac, säkert ett grymt kort!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||