EU kan införa förbud mot kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast det enda jag kan se när jag skummar igenom länken är *att* valutan använts för kriminella syften, inte att det blivit någon lagföring... alls egentligen?

Och gör inga jämförelser om du inte har något konkret att jämföra med. Det blir dessutom något av en äpple vs. päron-jämförelse, då valutorna inte fungerar på samma sätt och inte är integrerade i samhällsekonomin på samma sätt.

Jag skulle säga att ekonomi är något som måste styras för att ett samhälle ska fungera, om det innebär att vi med dagens system inte kan vara mer anonyma så ser jag det som en ren nödvändighet. Det är inte svart eller vitt, du är inte fullt anonym eller fullt exponerad, inte vad gäller dina transaktioner och inte gällande din person i övrigt.

Då håller vi inte med varandra. Det är svårt att bli helt anonym men det är ett mål som vi bör sträva mot att vem som helst ska kunna ha ett privatliv. Gillar inte storebror ser dig samhället.

https://zycrypto.com/criminals-use-usd-illicit-affairs-crypto...
"The United Nations Office on Drugs and Crime has said that annual illicit proceeds total more than $2 trillion worldwide."
2000 miljarder dollar används årligen av kriminella varav andra länken från chainalysis sa att 11,5 miljarder dollar årligen är transaktioner bitcoin. Där har du en jämförelse. Känns det fel att säga att kriminella använder kryptovaluta. Ja kanske 0,5 % av dem gör det men det är absolut inget som de väljer i första taget.

Chanalysis används av poliser och andra myndigheter för att spåra kriminella aktiviteter. De borde veta vad de talar om. De kanske till och med överdriver problemet eftersom de vill sälja sina tjänster för att spåra de kriminella?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då håller vi inte med varandra. Det är svårt att bli helt anonym men det är ett mål som vi bör sträva mot att vem som helst ska kunna ha ett privatliv. Gillar inte storebror ser dig samhället.

https://zycrypto.com/criminals-use-usd-illicit-affairs-crypto...
"The United Nations Office on Drugs and Crime has said that annual illicit proceeds total more than $2 trillion worldwide."
2000 miljarder dollar används årligen av kriminella varav andra länken från chainalysis sa att 11,5 miljarder dollar årligen är transaktioner bitcoin. Där har du en jämförelse. Känns det fel att säga att kriminella använder kryptovaluta. Ja kanske 0,5 % av dem gör det men det är absolut inget som de väljer i första taget.

Chanalysis används av poliser och andra myndigheter för att spåra kriminella aktiviteter. De borde veta vad de talar om. De kanske till och med överdriver problemet eftersom de vill sälja sina tjänster för att spåra de kriminella?

Det är helt okej att tycka olika, vi lever ju faktiskt i en demokrati - och oavsett huruvida någon av oss/båda sitter bakom VPN på något SweC-konto med helt slumpgenererad info eller något, så är vi två människor som båda har någon del i samhället.

Vad jag dock vill poängtera är att det inte är svart och vitt - det är inte antingen absolut auktoritet eller absolut frihet, det finns många aspekter som är långt mycket djupare. Exakt var gränser ska dras och hur saker ska fungera... det kan vi diskutera in absurdum.
Men jag känner att jag gärna avrundar det där, agree to disagree helt enkelt. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är skillnad på att vara en produkt av en fri marknad och att utföra en fri marknad. Bitcoin är mycket väl planekonomi. Det är förutbestämt hur mycket valuta som finns, och oberoende vad marknaden tycker så ändras det inte. Det är så nära Sovjet man kommer.

Valutabevarare är det sista som en valuta ska vara.

Är det inte precis tvärtom? Inga politiker kan påverka det så det är inget någon kan planera. Total frihet från myndighetspåverkan är motsatsen till planekonomi. Sedan har inte värdet med antalet mynt att göra. De kan bli totalt värdelösa om ingen vill lägga energi på att mina dem och ingen vill köpa dem. Det är marknaden som bestämmer värdet, inte någon planerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"I Svejjije äj det förbjudet att vaja kjiminell."

Hur har det gått tycker du?

-"de minimis non curat lex"

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Klart man kan. Frågan är huruvida man bör.

Tar du bort vissa metoder för kriminella att hantera pengar så gör du det svårare för kriminella gäng och nätverk att fungera.

Hur skulle kryptovalutor kunna motverka diktaturer?

Gullig historia.

Diktaturer kanske var ett dåligt ordval men korruption kanske är mer passande. Då staten ej kan styra dina bankkonton och spåra hur du använder dina pengar. Och om man som invånare vilja få statens valuta mindre värd så kan krypto vara ett bra alternativ. Många som styrs av en ickedemokratisk ledare/regering kan då sluta använda deras valuta och istället använda krypto och på så sett få statens valuta att sjunka i värde och på så sätt minska deras ekonomiska tillgångar. Detta är bara en kort beskrivning och är själv ingen expert på valutor och ekonomi men om du vill läsa mer så finns det många artiklar.

https://www.google.se/amp/s/www.brookings.edu/blog/future-dev...

https://ssir.org/articles/entry/will_blockchain_disrupt_gover...

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Fast det enda jag kan se när jag skummar igenom länken är *att* valutan använts för kriminella syften, inte att det blivit någon lagföring... alls egentligen?

Och gör inga jämförelser om du inte har något konkret att jämföra med. Det blir dessutom något av en äpple vs. päron-jämförelse, då valutorna inte fungerar på samma sätt och inte är integrerade i samhällsekonomin på samma sätt.

Jag skulle säga att ekonomi är något som måste styras för att ett samhälle ska fungera, om det innebär att vi med dagens system inte kan vara mer anonyma så ser jag det som en ren nödvändighet. Det är inte svart eller vitt, du är inte fullt anonym eller fullt exponerad, inte vad gäller dina transaktioner och inte gällande din person i övrigt.

"de har varit betydligt bättre att hålla över tid jämfört med en fiatvaluta"
Det här kan vara det mest felaktiga, för att inte tala om rent absurda, påståendet jag sett i tråden, titta på hur Bitcoins värde förändrats över tid. Ethereum är inte bättre.

Lycka till att hitta en valuta i västvärlden som i modern tid upplevt en värdeförändring på nästan 9000%, på knappt två år (2015-2017), för att sedan störtdyka ner till en fjärdedel på mindre än två år igen. Det är den instabiliteten som gör att kryptovalutor är vansinniga att integrera mer i vårt samhälle innan de fungerar bättre.

"men det gör inte heller guld eller en fastighet, men de har varit betydligt bättre att hålla över tid jämfört med en fiatvaluta" skrev jag. Syftade alltså på att guld och fastigheter har hållit sitt värde bättre över tid jämfört med valfri fiatvaluta över längre tidsperioder, och jag uppmuntrar dig att kontrollera det du skrev då det är helt felaktigt. Sen håller jag med om att volatilitet kan vara besvärligt att hantera för många.

Edit: förstår att min mening kan misstolkas, syftade alltså på guld och fastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

US dollar är ett exempel på valuta som används av kriminella. Ska den förbjudas?

Edit: En allt större del av befolkningen använder och äger kryptovalutor. Förhoppningsvis kommer de inte rösta på de politiker som vill förbjuda det.

Och vad gör den Amerikanska staten med de som använder Dollar vid pengatvätt?
Se vilka bötesummor som Swedbank kan åka på för att de misstänks vara insyltade i penningtvätt i baltstaterna?
Vi vet att kryptovalutor används friskt i diverse kriminella affärer av just den orsaken att ingen har, eller tar, något ansvar för hur valutan används.
Flugsvamp 2.0 – Sveriges största knarkhärva – P3 Nyheter Dokumentär - https://sverigesradio.se/avsnitt/1529251

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Av alla ställen så förväntade jag mig iallafall här på sweclockers att folk är för kryptovaluta. Helt vansinnigt att vara emot detta, om inte ens på swec kan ett överväldigande konsensus hittas som är för krypto hittas så bådar det för en väldigt dyster framtid. Vi har denna fantastiska teknik och istället är det moralpanik att det används i kriminella syften. Totalt ointressant argument och skrattretande då fiat har varit grundbulten för kriminellas existens since forever.

Att vara tekniknörd kan absolut innebära att man är intresserad av blockkedjor men blockkedjor kan användas till lite allt möjligt. Man behöver alltså inte händelsevis gå igång på just användningsområdet "valuta".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

bitcoin.com känns ju inte alls bias haha.

Att det skulle vara en myt är absolut inte så självklart som du försöker få det att framstå som, finns massvis med källor som pekar på att det faktiskt är så.

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitco...

12. Används bitcoin av kriminella?
Att bitcoin och andra kryptovalutor har underlättat för kriminella råder inget tvivel om. Att transaktioner kan göras anonymt utan spårbarhet till vem som helst i världen helt utanför det vanliga finansiella systemets kontrollfunktioner har gjort kryptovalutor populära bland kriminella.

https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Digitala drogmarknader och utpressningsvirus – många av de nya nätbrotten är beroende av bitcoin och andra kryptovalutor.

Ny forskning visar nu att nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner är kopplade till kriminella aktiviteter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/handel-med-bitcoin-kan-hja...

30.000 svenskar har börjat handla med kryptovalutan bitcoin. Därför varnar nu Finansinspektionen för att denna handel kan stödja penningtvätt och kriminell verksamhet.

Finns därmed en hel del källor på att det absolut inte är så guld och gröna skogar som du påstår.

Konstigt argument, nej mänskligheten kan givetvis inte lämnas helt fri. Sluta överdriv.

Det är just därför vi har lagar och regler för att ha ett funktionellt samhället.

Roligt att du klaga på bitcoin.com men länkar till artiklar på SEB(storbank som förlorar på bitcoin) och SVT(statens bitch som tja förlorar på bitcoin) som om de är mer obias. Två fel gör inte ett rätt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och vad gör den Amerikanska staten med de som använder Dollar vid pengatvätt?
Se vilka bötesummor som Swedbank kan åka på för att de misstänks vara insyltade i penningtvätt i baltstaterna?
Vi vet att kryptovalutor används friskt i diverse kriminella affärer av just den orsaken att ingen har, eller tar, något ansvar för hur valutan används.
Flugsvamp 2.0 – Sveriges största knarkhärva – P3 Nyheter Dokumentär - https://sverigesradio.se/avsnitt/1529251

De värsta pengatvättarna är bankerna. Jag har precis postat hur liten del av totala kriminella pengatransaktioner som är kryptovalutor och hur liten del av kryptovalutors transaktioner som görs i kriminella syften.

Ungefär 1 %

Ändå får kryptovalutor skulden. Visst det finns kriminella som använder kryptovalutor. Men de är få.

Edit: Det är nog främst kontanter som används av kriminella. Gamla hederliga sedelbuntar. Förutom bankerna då som har egna hemliga sätt att överföra pengar utan att det syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hellstrom_:

"men det gör inte heller guld eller en fastighet, men de har varit betydligt bättre att hålla över tid jämfört med en fiatvaluta" skrev jag. Syftade alltså på att guld och fastigheter har hållit sitt värde bättre över tid jämfört med valfri fiatvaluta över längre tidsperioder, och jag uppmuntrar dig att kontrollera det du skrev då det är helt felaktigt. Sen håller jag med om att volatilitet kan vara besvärligt att hantera för många.

Edit: förstår att min mening kan misstolkas, syftade alltså på guld och fastigheter.

Ja, pratar vi ren och skär spekulation finns ju en hel del rejäla fluktuationer - oavsett om det är råvaruhandel, aktier, fastigheter eller vad det nu må vara. 9000% på två år som sedan gör en halvering på knappa två år till är fortfarande rent extremt även för riskkapitalplaceringar. (Även om det där i alla fall inte är omöjligt.)

Att implementera (eller ens möjliggöra användandet av) dem som bruksvalutor anser jag dock totalt befängt, och är det där restriktionerna kommer så ser jag inte det som ett problem. Vi kommer tillbaka till anonymiteten, som en del använder som argument för dess användande i mer vardagligt bruk. Samtidigt har det förts fram i tråden att transaktionerna trots allt går att spåra, så jag är lite fundersam på vad som faktiskt gäller och hur folk resonerar kring det. Det verkar inte finnas någon riktig konsensus alltid.

Skrivet av ronnylov:

De värsta pengatvättarna är bankerna. Jag har precis postat hur liten del av totala kriminella pengatransaktioner som är kryptovalutor och hur liten del av kryptovalutors transaktioner som görs i kriminella syften.

Ungefär 1 %

Ändå får kryptovalutor skulden. Visst det finns kriminella som använder kryptovalutor. Men de är få.

Edit: Det är nog främst kontanter som används av kriminella. Gamla hederliga sedelbuntar. Förutom bankerna då som har egna hemliga sätt att överföra pengar utan att det syns.

I viss mån är kontanter fortfarande ett helsike - de lämnar också spår, och lycka till att använda en större mängd på något lagligt sätt alls utan att den bank som ska hantera dem rödflaggar dig utav helsike. ^^ Visst om de används uteslutande i kriminella sammanhang, men då försvinner ju lite poängen och argumentet. Tvättning förekommer såklart, men då kan vi ställa frågan igen: hur stor andel är det *på riktigt* som utgör detta?

Minns när jag var med och hjälpte morfar när han skulle köpa bil kontant av en bilhandlare för några år sen, herrejävlar det var mer arbete än om det skulle lösts via bank.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snyft:

Roligt att du klaga på bitcoin.com men länkar till artiklar på SEB(storbank som förlorar på bitcoin) och SVT(statens bitch som tja förlorar på bitcoin) som om de är mer obias. Två fel gör inte ett rätt.

Som om reportrarna på SVT tar direktorder från staten.
Har staten något uttalat mål mot bitcoin? Jag kan hjälpa dig med svaret, det är nej. Däremot ska det deklareras. Det bryr sig staten (Skatteverket) om.

Hur förlorar SEB på bitcoin?

Det finns inga teoretiska hinder för vanliga banker att erbjuda konton, lån och andra banktjänster i bitcoin på precis samma sätt som man redan gör i alla andra valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, pratar vi ren och skär spekulation finns ju en hel del rejäla fluktuationer - oavsett om det är råvaruhandel, aktier, fastigheter eller vad det nu må vara. 9000% på två år som sedan gör en halvering på knappa två år till är fortfarande rent extremt även för riskkapitalplaceringar. (Även om det där i alla fall inte är omöjligt.)

Att implementera (eller ens möjliggöra användandet av) dem som bruksvalutor anser jag dock totalt befängt, och är det där restriktionerna kommer så ser jag inte det som ett problem. Vi kommer tillbaka till anonymiteten, som en del använder som argument för dess användande i mer vardagligt bruk. Samtidigt har det förts fram i tråden att transaktionerna trots allt går att spåra, så jag är lite fundersam på vad som faktiskt gäller och hur folk resonerar kring det. Det verkar inte finnas någon riktig konsensus alltid.

I viss mån är kontanter fortfarande ett helsike - de lämnar också spår, och lycka till att använda en större mängd på något lagligt sätt alls utan att den bank som ska hantera dem rödflaggar dig utav helsike. ^^ Visst om de används uteslutande i kriminella sammanhang, men då försvinner ju lite poängen och argumentet. Tvättning förekommer såklart, men då kan vi ställa frågan igen: hur stor andel är det *på riktigt* som utgör detta?

Minns när jag var med och hjälpte morfar när han skulle köpa bil kontant av en bilhandlare för några år sen, herrejävlar det var mer arbete än om det skulle lösts via bank.

Köpte min motorcykel kontant 1991. Slängde upp 60 tusenlappar på bordet Handlaren gillade det inte men jag körde enbart kontanter på den tiden. Tycker att det borde vara en rättighet att få använda kontanter och hur mycket man vill. Men det är just det, ingen tillåter privatliv längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns ju ett stort problem med kryptovalutor vilket är att det används frekvent av kriminella. Det problemet växer och växer så något måste göras för att hantera det. Och det är väl rent allmänt ett problem när något blir helt anonymt. Vet inte om det finns någon bra lösning där.

och yttrandefriheten ska den också bort bara för det finns nazister ? All frihet har ett pris. Att kriminella använder crypto ser jag inte som ett problem. legalisera droger så är det definitivt inget problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köpte min motorcykel kontant 1991. Slängde upp 60 tusenlappar på bordet Handlaren gillade det inte men jag körde enbart kontanter på den tiden. Tycker att det borde vara en rättighet att få använda kontanter och hur mycket man vill. Men det är just det, ingen tillåter privatliv längre...

Nåja, allt var inte bättre förr heller.
Blir väl intressant att titta tillbaka om något decennium eller två, se hur världen förändrats, om den gjort det.
Det är lätt att både måla fan på vägen och drömma om utopier. Alldeles för lätt.

Inte minst när sådana här diskussioner spårar ur och gärna blir rejält extrema. ^^ (Se ungefär vilken samhällsdebatt som helst i världen i dag.)

Skrivet av Palme_570:

och yttrandefriheten ska den också bort bara för det finns nazister ? All frihet har ett pris. Att kriminella använder crypto ser jag inte som ett problem. legalisera droger så är det definitivt inget problem.

Man vet att en tråd är på heeelt rätt spår när Godwins lag ger sig tillkänna. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag upplever kryptovalutor som ett oseriöst påhitt. Kanske med en god tanke i grunden men utfört på ett undermåligt vis.

Att ha en valuta som är observerbar och ”kontrollerbar” är i allas intresse tror jag. Detta prat om att staten ska kontrollera ditten och datten känns väl konspiratoriskt. Det upplevs nöstan som att vissa tror att staten/myndigheter något form av monster som är ute efter dem.

Det är ju kul att du har en sån optimistiskt syn på staten, är staten gjord av människor är människor perfekta? nej trodde inte det ergo kan vi inte lita på dom så vi ska inte ge dom mer makt än vad som är nödvändigt, det är viktigare att vi som människor samarbetar, vi behöver inte nån"stat" att bestämma det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Köpte min motorcykel kontant 1991. Slängde upp 60 tusenlappar på bordet Handlaren gillade det inte men jag körde enbart kontanter på den tiden. Tycker att det borde vara en rättighet att få använda kontanter och hur mycket man vill. Men det är just det, ingen tillåter privatliv längre...

Blir ditt liv mer privat bara för att du använder kontanter? Kassan säger ju hur mycket du betalt och för vad. Finns loggat på kontot att du använt bankomat osv.

Personligen tycker jag det är skönt att kontanter kommer att försvinna inom kort. Det är tidskrävande, rånrisk, kostar onödiga pengar att ha hand om kontanter, det är en ålderdomlig teknik.

Fördelarna överväger nackdelarna med råge även om vissa personer försöker få det att handla om privatliv när det i verkligheten inte hör någon praktisk skillnad alls för privatlivet.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det är skillnad på att vara en produkt av en fri marknad och att utföra en fri marknad. Bitcoin är mycket väl planekonomi. Det är förutbestämt hur mycket valuta som finns, och oberoende vad marknaden tycker så ändras det inte. Det är så nära Sovjet man kommer.

Valutabevarare är det sista som en valuta ska vara.

Jag skulle hävda motsatsen, men uppenbarligen har vi väldigt olika tankar om fri marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De värsta pengatvättarna är bankerna. Jag har precis postat hur liten del av totala kriminella pengatransaktioner som är kryptovalutor och hur liten del av kryptovalutors transaktioner som görs i kriminella syften.

Ungefär 1 %

Ändå får kryptovalutor skulden. Visst det finns kriminella som använder kryptovalutor. Men de är få.

Edit: Det är nog främst kontanter som används av kriminella. Gamla hederliga sedelbuntar. Förutom bankerna då som har egna hemliga sätt att överföra pengar utan att det syns.

Det enda vettiga inlägget i hela tråden. Folk skriver helt jävla vansinniga saker i tråden.

Det Sverige borde göra är att, gör så att det blir extremt lätt att deklarera handel med kryptovalutor så att vanligt folk på enkelt vis kan köpa och sälja det. Sverige borde få stora summor från skatten som betalas på vinster med kryptovalutor.

Permalänk
Avstängd

Snarare EU som borde förbjudas.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Avstängd

"Mining" känns som ett otroligt meningslöst slöseri av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Som om reportrarna på SVT tar direktorder från staten.
Har staten något uttalat mål mot bitcoin? Jag kan hjälpa dig med svaret, det är nej. Däremot ska det deklareras. Det bryr sig staten (Skatteverket) om.

Hur förlorar SEB på bitcoin?

Det finns inga teoretiska hinder för vanliga banker att erbjuda konton, lån och andra banktjänster i bitcoin på precis samma sätt som man redan gör i alla andra valutor.

En av bankernas, t ex SEB, tjänster är att skapa och sälja pengar. Destå mer vi använder oss av deras pengar destå mer tjänar de. Om folket börjar använda betalningssätt som inte involverar deras pengar så kommer deras förtjänst på det minska då mängden av deras pengar kommer minska (efterfrågan minskar, på samma sätt som att kontanter nästan är helt borta idag).

Även om SEB hade haft Bitcoin-konton så hade de förlorat på det (jämfört med idag) då det inte är SEB som skapar Bitcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Nej givetvis får inte vårt Sverige igenom allt. Men svenska politiker är i det svagaste laget och viker sig för minsta lilla. Finns liksom ingen kamp. Likaså poliser i Sverige gentemot resten av världen..ingen makt och de kriminella garvar sig till sömns. Med dumheter menar jag kryptovalutor inte EU. Men står vid det jag anser om EU. Jag vet också vad parlamentarism är men tack för att du lär en skolan igen, känner nostalgi igen denna regniga dag. Men då vi är i EU borde någon anna sitta vid tronen än Löfven. Gärna någon som kan hantera politiska debatter och slå hand i bordet. Inte upprepa sig och se förvirrad ut.

Men detta är politik och inget att kasta vatten på olja här på SweClockers. Jag anser en sak, du anser en annan och någon något annat.

Vi säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Staten kan påverka värdet på fiat valutor genom politiska beslut som exempelvis devalvering, d.v.s. trycka nya pengar. Majoriteten av krypto valutor har en finit mängd som inte kan överskridas, vilket teoretiskt skyddar värdet från inkompetenta politiker som försöker lösa budget problem genom att inflatera bort värdet på våra tillgångar.

Är det därför värdet på kryptovalutor svajar så fruktansvärt mycket? Så teorin stämmer inte överens med vad som sker i praktiken.

Skrivet av Sando:

This.

Sen så har inflation inte varit ett problem under många Swecares livstid. Sverige har inte behövt göra större korrigeringar i räntenivåer för att nå inflationsmålen på 30 år. Inom euro-området har inflationsmålet för så kallad core inflation på 2% inte nåtts sen 2003. Och det är fallet trots negativa räntor och massiva QE- och TLTRO-program!

Brist på inflation är en del av den största problematiken inom världsekonomin just nu, men både guld- och bitcoinivrare försöker desperat att få det att låta som att hyperinflation är precis bakom hörnet.

Det är ganska vanligt politikerförakt att sitta och påstå att politiker vill aktivt sabotera ekonomin för någon dunkel vinning. Oftast beror sagda åsikt på okunskap om hur pengars värde regleras.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ja nuförtiden är det inte helt ovanligt att scam mail transaktioner ska ske i bitcoin.
Fick något för ett tag sen som.
..bla bla bla jag har hackat din dator och har sett dig vara otrogen mot din fru via din webcam. Betala 1000 bitcoints eller så sprider jag dina filmer till din fru och dina vänner.
1. Jag har ingen webcam
2. jag har ingen fru.
Det enda jag hajade till lite på va att mailet såg ut att komma från min egen epost.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Är det därför värdet på kryptovalutor svajar så fruktansvärt mycket? Så teorin stämmer inte överens med vad som sker i praktiken.

Det är extremt få som använder dem till normala transaktioner utan det spekuleras i deras värde eller används av kriminella för affärer så värdet har otroligt liten koppling mot nått som har ett värde i den normala världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är extremt få som använder dem till normala transaktioner utan det spekuleras i deras värde eller används av kriminella för affärer så värdet har otroligt liten koppling mot nått som har ett värde i den normala världen.

Vilket var min poäng. Kontrolleras inte en valuta som tillåts leva sitt eget liv så kommer man få extrema scenarion där den ena dagen kan vara värd enorma summor och nästa störtdyka och inte vara värd ett dugg. Förstår att vissa ser detta som positivt men personligen så ser jag nästan noll positivt i detta scenario. Bubblan kommer att spricka en dag.

Skrivet av _hellstrom_:

Grundfrågan är väl om man tror att centralbanken, ekonomer och politiker bättre kan försöka styra marknader med valutamanipulation (planekonomi) med evig expansion eller om man tror mer på den fria marknaden.

Det du beskriver är dock inte per automatik planekonomi. Även en fri marknad kan regleras av politiker utan att den blir allt för mindre fri.

Om vi skippar den liberalistiska drömmen om att allt ska kunna reglera sig själv så måste man ju titta på de exempel där marknader fått vara helt fri från staten. Dessa slutar alltid antingen i monopol eller att marknaden fullständigt stagnerar. En helt fri marknad är bara en fantasi att den ska fungera.

Skrivet av ronnylov:

Är det inte precis tvärtom? Inga politiker kan påverka det så det är inget någon kan planera. Total frihet från myndighetspåverkan är motsatsen till planekonomi. Sedan har inte värdet med antalet mynt att göra. De kan bli totalt värdelösa om ingen vill lägga energi på att mina dem och ingen vill köpa dem. Det är marknaden som bestämmer värdet, inte någon planerare.

Nej. Planekonomi är, i så enkla termer man kan använda, när man aktivt planerar hur en marknad ska fungera och hur mycket produkter marknaden får producera. Ett par exempel är hur en fabrik ska producera 100.000 spikar per dag. Och det är allt den får producera. Vem som bestämmer detta spelar ingen roll.

Skrivet av Snyft:

Roligt att du klaga på bitcoin.com men länkar till artiklar på SEB(storbank som förlorar på bitcoin) och SVT(statens bitch som tja förlorar på bitcoin) som om de är mer obias. Två fel gör inte ett rätt.

Du gör ju inte under för din trovärdighet om du sitter och kallar SVT för "Statens bitch".

Skrivet av Palme_570:

och yttrandefriheten ska den också bort bara för det finns nazister ? All frihet har ett pris. Att kriminella använder crypto ser jag inte som ett problem. legalisera droger så är det definitivt inget problem.

Legalisera terrorism så blir det inte heller ett problem? Drogers påverkan på samhället försvinner inte bara för att man legalisera detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bitcoin är fake vaporware, meningen var att bitcoin skulle ha 0% skatt det var hela grejen med det.

Permalänk
Medlem

EU blir mer likt forna Soviet för varje dag som går

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket var min poäng. Kontrolleras inte en valuta som tillåts leva sitt eget liv så kommer man få extrema scenarion där den ena dagen kan vara värd enorma summor och nästa störtdyka och inte vara värd ett dugg. Förstår att vissa ser detta som positivt men personligen så ser jag nästan noll positivt i detta scenario. Bubblan kommer att spricka en dag.

Ja det är en elektronisk lök...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.