Facebook råkar röja VR-headsetet Oculus Quest 2

Permalänk
Melding Plague

Facebook råkar röja VR-headsetet Oculus Quest 2

I en era där produkter sällan är nyheter när de presenteras råkar Facebook själva avslöja kommande VR-headsetet Quest 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som får en känsla av "råkar avslöja" helt enkelt är planerat oavsett? De känner lite i vattnet för att se vad folk säger. Simple as that. Kanske är för konpsirationsinställd men alla läckor man hör om här och där lyfter alltid ett litet varningsflagg i huvudet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Bara jag som får en känsla av "råkar avslöja" helt enkelt är planerat oavsett? De känner lite i vattnet för att se vad folk säger. Simple as that. Kanske är för konpsirationsinställd men alla läckor man hör om här och där lyfter alltid ett litet varningsflagg i huvudet...

Tänkte det också, blir ju massa gratisreklam. Samtidigt så förlorar man ju lite credd i form av "vi vet vad vi gör", inte så bra när ett företag som sysslar med känslig information råkar släppa information (även om den inte är känslig). Så lite tvådelat.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Känns väll lite som en icke produkt då den lär kräva facebook för att ens funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Tänkte det också, blir ju massa gratisreklam. Samtidigt så förlorar man ju lite credd i form av "vi vet vad vi gör", inte så bra när ett företag som sysslar med känslig information råkar släppa information (även om den inte är känslig). Så lite tvådelat.

De förlorar inte så mycket på just detta. Alla vet att de håller på med ett nytt VR headset (ett nytt Quest) ändå. Det är bara frågan om NÄR det ska komma. Detta är helt klart gratis reklam för Facebook.

Kul med ett nytt Quest, ser väldigt liten och smidig ut att använda. Men vet inte om det är för mig, recensioner för avgöra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Känns väll lite som en icke produkt då den lär kräva facebook för att ens funka.

Det kommer den, men den kommer också erbjuda ett pris/prestanda(/funktion)-förhållande som ingen annan är i närheten av. Tror en hel del kommer bita ihop och skapa ett dummykonto.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av eXim:

Känns väll lite som en icke produkt då den lär kräva facebook för att ens funka.

Är det egentligen något större problem när det tar två sekunder att skapa ett?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Bara jag som får en känsla av "råkar avslöja" helt enkelt är planerat oavsett? De känner lite i vattnet för att se vad folk säger. Simple as that.

Knappast. Facebook Connect är om två dagar, och folk väntade sig att Quest 2 skulle avtäckas då, så det verkar tydligt att ett par presentationsvideor av misstag läckt i förväg.

Varför skulle de "känna lite i vattnet"? Skulle de ändra hårdvaran på två dagar ifall folk var missnöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Känns väll lite som en icke produkt då den lär kräva facebook för att ens funka.

Skrivet av Dunder:

Är det egentligen något större problem när det tar två sekunder att skapa ett?

Intressant det här med "Facebook-bojkott" för personer (som ev. mig själv) som absolut inte vill skapa ett Facebook konto för att kunna spela med Oculus Quest. Jag menar, du behöver ju inte använda ditt riktiga Facebook konto om du inte vill koppla ditt "liv" till VR inloggningen?
Men på andra platformar, Google, Amazon, Inet, Sweclockers, ja you name it, där har man inga problem att skapa konton och fylla i information Men när det kommer till Facebook och deras headset så vill man bojkotta det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tror en hel del kommer bita ihop och skapa ett dummykonto.

Skrivet av Fatmajk:

du behöver ju inte använda ditt riktiga Facebook konto om du inte vill koppla ditt "liv" till VR inloggningen?

Facebook hotar att stänga ned tillgången till ditt headset om du inte kopplar din riktiga identitet till det (även om de inte verkar ha bestämt alla detaljer än):

https://www.roadtovr.com/fake-facebook-account-oculus-headset...

Citat:

Citat:

Many responded to the news by suggesting that people who don’t want a Facebook account should just make a fake account solely to use with their headset. But that won’t fly, Facebook says.

Facebook accounts are government by the Facebook Community Standards, and Facebook has confirmed that users violating those standards risk losing access to their headset. That can include violations that happen in VR or on other Facebook products like Facebook.com.

Permalänk
Medlem

Säger inte nödvändigtvis att det behöver vara ”fake”, mer att det inte behöver användas till något annat än headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Känns väll lite som en icke produkt då den lär kräva facebook för att ens funka.

Yeap de gråter verkligen över de 0.01% som bryr sig om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Säger inte nödvändigtvis att det behöver vara ”fake”, mer att det inte behöver användas till något annat än headsetet.

Då gäller det att du inte har ett Facebookkonto sedan innan, för det är emot deras regler att ha två personliga konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

De förlorar inte så mycket på just detta. Alla vet att de håller på med ett nytt VR headset (ett nytt Quest) ändå. Det är bara frågan om NÄR det ska komma. Detta är helt klart gratis reklam för Facebook.

Kul med ett nytt Quest, ser väldigt liten och smidig ut att använda. Men vet inte om det är för mig, recensioner för avgöra!

Poängen var väl inte att de förlorar på att produkten annonseras tidigt, utan snarare brist på kontroll av "hemliga" uppgifter. I förlängningen kan detta få användare att ifrågasätta hur andra uppgifter av känsligare natur hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Facebook hotar att stänga ned tillgången till ditt headset om du inte kopplar din riktiga identitet till det (även om de inte verkar ha bestämt alla detaljer än):

https://www.roadtovr.com/fake-facebook-account-oculus-headset...

Hmm märkligt. Det låter som en helt vanlig policy ju? Klart att de kanske inte vill ha "fejk-konton"? Det betyder ju inte att gemene man inte kan skapa ett konto sådär bara för sitt VR headset? Vad innebär "Facebook Community Standards" egentligen?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ureet:

Då gäller det att du inte har ett Facebookkonto sedan innan, för det är emot deras regler att ha två personliga konton.

Ser inte hur de ska kunna urskilja mellan ett "riktigt" och ett "fake" konto.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hmm märkligt. Det låter som en helt vanlig policy ju? Klart att de kanske inte vill ha "fejk-konton"? Det betyder ju inte att gemene man inte kan skapa ett konto sådär bara för sitt VR headset? Vad innebär "Facebook Community Standards" egentligen?

Lite bakgrund till varför folk är upprörda, som jag uppfattar det: Facebook som företag har inte världens bästa rykte; folk tycker att det är integritetskränkande med all information de samlar ihop om folk och litar rent generellt inte på dem. VR drar detta till sin spets dels för att det är en uppkopplad pryl med kameror och mikrofon som man har i sitt hem, dels för att folk ser det som ett steg mot Facebook-partner-reklam i VR, men även för att folk vill hålla sitt spelande separat från sociala nätverk. (I FZ-tråden om Quest kom någon med exemplet ”Magnus har spelat VR Love Dungeon” ”Mormor gillar detta”).

Därför blev folk lugnare när de för ett par år sedan lovade att det aldrig skulle behövas ett Facebook-konto för Oculus-headseten. Nu har de plötsligt brutit det löftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det egentligen något större problem när det tar två sekunder att skapa ett?

Jo, det är ett stort problem för oss som inte vill bli förföljda av fb på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Då gäller det att du inte har ett Facebookkonto sedan innan, för det är emot deras regler att ha två personliga konton.

Men då är det väll bara att radera det gamla kontot?
eller är man en som gillar Facebook så spelar det väll ingen roll om man länkar till det?
Dina "VR aktiviteter" syns inte på Faceook-sidan eller tvärt om.
Du har privacy settings på Oculus precis som du har på Facebook, behöver inte visa nått för nån annan än dig själv om du inte vill

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det är ett stort problem för oss som inte vill bli förföljda av fb på nätet.

Det blir man ju även utan konto dock, om man inte blockerar såna script:
https://www.theregister.com/2018/04/17/facebook_admits_to_tra...
https://www.newsweek.com/facebook-tracking-you-even-if-you-do...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det är ett stort problem för oss som inte vill bli förföljda av fb på nätet.

Du är förföljd av massa företag bara du går ut på internet

Om du tror något annat så lever du i en fantasivärld

Stäng av internet och flytta ut till skogen om ni vill inte bli förföljda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ser inte hur de ska kunna urskilja mellan ett "riktigt" och ett "fake" konto.

Jag kan tänka mig att antalet vänner och hur ofta man går in på sidan är en algoritm som ger dem varningsflagga för inaktivt konto och sedan kan de ju koppla samma IP-adress också även fast det skulle kunna motargumenteras med flera olika användare på samma IP-adress.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

hur många grader är foven?? mest intressanta imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Lite bakgrund över varför folk är upprörda, som jag uppfattar det: Facebook som företag har inte världens bästa rykte; folk tycker att det är integritetskränkande med all information de samlar ihop om folk och litar rent generellt inte på dem. VR drar detta till sin spets dels för att det är en uppkopplad pryl med kameror och mikrofon som man har i sitt hem, dels för att folk ser det som ett steg mot Facebook-partner-reklam i VR, men även för att folk vill hålla sitt spelande separat från sociala nätverk. (I FZ-tråden om Quest kom någon med exemplet ”Magnus har spelat VR Love Dungeon” ”Mormor gillar detta”).

Därför blev folk lugnare när de för ett par år sedan lovade att det aldrig skulle behövas ett Facebook-konto för Oculus-headseten. Nu har de plötsligt brutit det löftet.

Nja, Palmer Luckey sa att Rift (som i CV1) inte kommer att kräva Facebookinloggning. Det var enbart hans ord och har inte upprepats av någon annan inom Oculus eller Facebook, uttalandet omfattade heller inte framtida produkter som Quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kan tänka mig att antalet vänner och hur ofta man går in på sidan är en algoritm som ger dem varningsflagga för inaktivt konto och sedan kan de ju koppla samma IP-adress också även fast det skulle kunna motargumenteras med flera olika användare på samma IP-adress.

Att sällan gå in på kontot eller att man inga vänner har kan inte räknas som "Fake" om det är det enda kontot man har pga man måste.
Folk överdriver det här.

Facebook stänger av dig om du har ett "fake konto" och sen börjar posta massa skit. Facebook vill inte bli anklagade för "Fake news" bla

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Bara jag som får en känsla av "råkar avslöja" helt enkelt är planerat oavsett? De känner lite i vattnet för att se vad folk säger. Simple as that. Kanske är för konpsirationsinställd men alla läckor man hör om här och där lyfter alltid ett litet varningsflagg i huvudet...

Jag är tveksam till det, läckor är knappast bra PR för företaget bakom produkten. I detta fall så kommer Quest 2 dessutom officiellt avtäckas under Oculus Connect på onsdag, effekten blir snarare tvärtom där slagkraften inte blir lika stor under evenemanget.
"Känner lite i vattnet för att se vad folk säger" - som om Oculus ens skulle ha tid att göra några sista ändringar på produkten två dagar innan avslöjandet. Quest2 är nog redan i tillverkning...

Permalänk
Medlem

Kul med stora framsteg inom VR, det behövs! VR kommer att bli aktuellt för mig när spelen inte ser ut som Wii-spel från 2007 utan faktiskt kan få mig att tro att jag "nästan är där" och än så länge är VR långt därifrån.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Inaktiv

Spännande att se hur denna blir, sugen på att uppgradera om den skulle vara tillräckligt mycket bättre. Trådlös VR är svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Kul med stora framsteg inom VR, det behövs! VR kommer att bli aktuellt för mig när spelen inte ser ut som Wii-spel från 2007 utan faktiskt kan få mig att tro att jag "nästan är där" och än så länge är VR långt därifrån.

Själv tycker jag tvärt om.
Spel kan se ut som "minecraft" eller pixel-grafik fungerar lika bra i VR som riktigt snygga spel
Sen ser ju inte alla spel ut som Wii från 2007, men jag förstår vad du menar, det känns inte som det senaste grafikmässigt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dlq84:

Jo, det är ett stort problem för oss som inte vill bli förföljda av fb på nätet.

Det blir du som sagt redan, spelar ingen roll om du har ett konto eller inte. Sen kan man som sagt göra ett konto man inte använder till något annat, som folk gjort i alla tider.

Skrivet av AplAy:

Jag kan tänka mig att antalet vänner och hur ofta man går in på sidan är en algoritm som ger dem varningsflagga för inaktivt konto och sedan kan de ju koppla samma IP-adress också även fast det skulle kunna motargumenteras med flera olika användare på samma IP-adress.

De har säkert metoder, men just dessa tror jag inte på. Varken antalet vänner eller inloggningar funkar med tanke på hur många som har konton man aldrig loggar in på, och IP-adress funkar inte av självklara anledningar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.