Hur svårt är det att få tag på Founders edition?

Permalänk

Hur svårt är det att få tag på Founders edition?

Jag har aldrig köpt grafikkort såhär på releasedagen. Hur brukar det funka? Kan man få tag på ett founders edition eller tar de slut först? Jag hade gärna haft ett sånt för jag tycker de är snyggast och verkar ha rätt bra kylning.
Finns de endast på nvidias hemsida?

Något annat man ska tänka på? Jag tänkte först skaffa 3070 men är rädd att det blir svårt att få tag på ett kort överhuvudtaget så man kanske ska försöka beställa ett 3080 nu när de släpps för att öka chanserna att få tag på nåt. Vill inte vänta någon månad till, har alla andra grejer redo nu för min nya dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Jag har aldrig köpt grafikkort såhär på releasedagen. Hur brukar det funka? Kan man få tag på ett founders edition eller tar de slut först? Jag hade gärna haft ett sånt för jag tycker de är snyggast och verkar ha rätt bra kylning.
Finns de endast på nvidias hemsida?

Något annat man ska tänka på? Jag tänkte först skaffa 3070 men är rädd att det blir svårt att få tag på ett kort överhuvudtaget så man kanske ska försöka beställa ett 3080 nu när de släpps för att öka chanserna att få tag på nåt. Vill inte vänta någon månad till, har alla andra grejer redo nu för min nya dator

Tror ingen riktigt vet hur tillgängligheten kommer att se ut på de olika korten. Satsar också på att försöka snappa upp ett FE, men blir nog svårt iom nvidia har en gemensam webbshop för hela europa (digital river => samma som logitech använder sig av).

Iom att intresset verkar vara så stort finns det stor risk att hela nvidia.com kraschar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror ingen riktigt vet hur tillgängligheten kommer att se ut på de olika korten. Satsar också på att försöka snappa upp ett FE, men blir nog svårt iom nvidia har en gemensam webbshop för hela europa (digital river => samma som logitech använder sig av).

Iom att intresset verkar vara så stort finns det stor risk att hela nvidia.com kraschar.

Men de måste väl spritt ut logistiken lite? Lär ju bli totalt kaos annars om allting ska gå från samma ställe.

Permalänk
Medlem

Köpte 2080 Super vid lanseringen förra året, var väl antagligen betydligt lägre tryck än vad som blir av 3000 lanseringen men fick kortet inom 5 dagar. Skickades via Skottland om jag minns rätt.
Bli inte orolig om de dröjer med uppdateringar av försändelsen osv mitt kom samma dag som jag fick beskedet om att de skickades.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

men blir nog svårt iom nvidia har en gemensam webbshop för hela europa (digital river => samma som logitech använder sig av).

Har bara köpt via digital river två gånger, båda gångerna gick köpet igenom men sedan fanns inga varor kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Men de måste väl spritt ut logistiken lite? Lär ju bli totalt kaos annars om allting ska gå från samma ställe.

Inte om de har tillräckligt få kort att sälja

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur testerna ser ut som släpps den 16e.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har bara köpt via digital river två gånger, båda gångerna gick köpet igenom men sedan fanns inga varor kvar.

Hur lång tid tog det därefter?

Skrivet av twit:

Inte om de har tillräckligt få kort att sälja

Det förstås. Jag hoppas dock att de har i varje fall några hundra tusen kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det förstås. Jag hoppas dock att de har i varje fall några hundra tusen kort.

Enligt rykten från källor hos AIBs så är det iaf dessa rejält begränsat till release (rör sig om tiotusentals kort världen över, ej hundratusentals). Sedan hur många kort Nvidia har själva vet vi förstås inte från dessa källor, men förmodligen så gäller det att trycka snabbt och ha tur om man vill ha ett kort oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Enligt rykten från källor hos AIBs så är det iaf dessa rejält begränsat till release (rör sig om tiotusentals kort världen över, ej hundratusentals). Sedan hur många kort Nvidia har själva vet vi förstås inte från dessa källor, men förmodligen så gäller det att trycka snabbt och ha tur om man vill ha ett kort oavsett.

Tiotusentals är väldigt lite så det håller jag för osannolikt. Nvidia lär sälja i varje fall runt 40 miljoner kort första året (AIB;s inräknat).