Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Not quite 228 kr but they are back to 232 kr. Add on shipping of at least 39 kr although I think it can be for free if the purchase exceeds 1000 kr.

I couldn't find the 5 pack on Prisjakt, but looking at Geizhals it seems to frequently go down to 20 EUR or less, so I guess we will see similar prices quite often. The long leadtime is still the same. (Stock status: "Beställd - förväntas på lager 27-10-2020")

Har försökt läsa på lite vad som är skillnaden mellan F12/14 och P12/14, och det verkar som att det generellt är F-serien för chassi-fläktar och P-serien om man använder dom till radiator. F-serien ska användas om man har lite motstånd på luften, P-serien om man har mer motstånd. Hur räknas då fläktfilter? Räknas det som motstånd? Tänker om jag vill använda deras fläktar som chassi intake i fronten, precis bakom ett luftfilter, men utan radiator... Ska man ha F eller P-serien då tror ni???

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

@Prebz: Ja precis. P fläktarna kan du använda för bägge ändamål så bättre att köpa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Någon som vet om Athom Homey dealen bara är lokalt i kungens kurva eller på alla butiker? Inte sänkt på hemsidan men kanske bara gäller butik.

Kjell och company har en outlet-butik i Kungens Kurva. Därav priserna som bara gäller där.
Vet inte på rak arm om dom har fler outlets i Sverige? Står säkert på deras sida.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

@Prebz: I hesitate to answer. It was a small tip and the cost saving is questionable. It does not warrant much attention under this forum topic and it has probably already had too much.

Here are the technical specifications on Arctic's website. (But take them with a pinch of salt):
P12 PWM PST
Fan Speed: 200 - 1800 rpm
Airflow: 56.3 CFM/ 95.7 m³/h
Static Pressure: 2,20 (mm/H2O)
Noise Level: 0.3 Sone

F12 PWM PST
Fan Speed: 230 - 1350 rpm
Airflow: 53 CFM/ 90.1 m³/h
Static Pressure: 1,00 (mm/H2O)
Noise Level: 0.3 Sone

P12 seems to give higher airflow and static pressure partly due to higher max RPM, but they are stating the same noise level. The noise level should presumably be at max RPM but that is not stated so it could be minimum RPM too. Apart from being insufficient information, there is no information about test conditions or even whether these are actually results from tests. Moreover, the actual installed conditions can dramatically change things, especially with noise and air flow.

Anyway, the Optimum Tech review that was originally linked in the original tip by Blub only talks about the Arctic P12, not the F12. It arose because people were highlighting the P12 as "cheapo" alternative to the Noctua NHA12x25 that performs almost as good. For the price though, don't expect the same consistency of performance or for them to last nearly as long in general.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

@Prebz: I hesitate to answer. It was a small tip and the cost saving is questionable. It does not warrant much attention under this forum topic and it has probably already had too much.

Here are the technical specifications on Arctic's website. (But take them with a pinch of salt):
P12 PWM PST
Fan Speed: 200 - 1800 rpm
Airflow: 56.3 CFM/ 95.7 m³/h
Static Pressure: 2,20 (mm/H2O)
Noise Level: 0.3 Sone

F12 PWM PST
Fan Speed: 230 - 1350 rpm
Airflow: 53 CFM/ 90.1 m³/h
Static Pressure: 1,00 (mm/H2O)
Noise Level: 0.3 Sone

P12 seems to give higher airflow and static pressure partly due to higher max RPM, but they are stating the same noise level. The noise level should presumably be at max RPM but that is not stated so it could be minimum RPM too. Apart from being insufficient information, there is no information about test conditions or even whether these are actually results from tests. Moreover, the actual installed conditions can dramatically change things, especially with noise and air flow.

Anyway, the Optimum Tech review that was originally linked in the original tip by Blub only talks about the Arctic P12, not the F12. It arose because people were highlighting the P12 as "cheapo" alternative to the Noctua NHA12x25 that performs almost as good. For the price though, don't expect the same consistency of performance or for them to last nearly as long in general.

Wow, thank you so much for the extremely detailed answer! Highly appreciated, though unexpected!
I still haven't been able to make up my mind whether or not I'll replace my good old Antec P280 or get a new case for my new build when Ryzen 3 is out, and if I should sell of the old one or have it replace my kids' Antec P180 if I choose to upgrade. Thus I don't really know if I should get 140mm fans for a new case or 120mm fans for my existing case. I'm trying to do some research so I'm ready when I eventually make up my mind!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Kjell och company har en outlet-butik i Kungens Kurva. Därav priserna som bara gäller där.
Vet inte på rak arm om dom har fler outlets i Sverige? Står säkert på deras sida.

Outlet finns bara i Kungens Kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Produkt: JAYS a-Seven On-ear
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/302285-JAYS-a-Seven-On-e...
Kategori: Trådlösa Hörlurar
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5092377
Pris: 382:-

Står 333kr för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Står 333kr för mig.

Beror antagligen på vilken nivå man är. (Står 333 här också, Lvl 11 gold)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Beror antagligen på vilken nivå man är. (Står 333 här också, Lvl 11 gold)

333 för mig med. Lvl 13

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

@Calma: Kan ju vara så att tipsaren skrivit priset inkl frakt (382kr) enligt prisjakt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Står 333kr för mig.

Skrivet av anon42512:

Beror antagligen på vilken nivå man är. (Står 333 här också, Lvl 11 gold)

Skrivet av Cellen:

333 för mig med. Lvl 13

Står 333 när jag inte är inloggad

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kunde köpa merän 1 per kund här :

Produkt: Asus ROG Swift PG349Q 34"
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar....
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102519
Pris: 7490:- (Klubbpris)

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

https://www.tradera.com/item/340829/416009591/steelseries-xxl...
"Den ä begagnad men ser helt bra ut. "

Tänkte bara om någon är ute efter en fräsch musmatta. Kan ju vara lite sådär att köpa begagnade men denna ser "helt bra ut" som sagt!

Din egen va? Vem vill ha en begagnad antagligen äcklig musmatta?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: haha förlåt att jag inte var tydlig med att det var ett skämt. Jag skrattade gott när jag såg annonsen och tänkte att skämtet skulle gå hem. Ber om ursäkt!
Edit: Självklart är det inte min och hoppas ingen köper den.

Inser nu att det finns en tråd för dåliga blocket-annonser så jag håller mig till den.
Inte meningen att smutsa ner tråden tyckte bara det var så galen annons att jag ville dela med mig av den..

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@m4gnify: haha förlåt att jag inte var tydlig med att det var ett skämt. Jag skrattade gott när jag såg annonsen och tänkte att skämtet skulle gå hem. Ber om ursäkt!
Edit: Självklart är det inte min och hoppas ingen köper den.

Inser nu att det finns en tråd för dåliga blocket-annonser så jag håller mig till den.
Inte meningen att smutsa ner tråden tyckte bara det var så galen annons att jag ville dela med mig av den..

Ber om ursäkt att jag var så aggresiv, men man vet ju aldrig!

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Ingen fara! Men du fick mig nästan att skämmas lika mycket som om det hade varit min haha.
Men du har rätt att man aldrig vet riktigt då både tradera och blocket kryllar av sådana annonser, antingen galet slitna/äckliga eller bara sjukt överprisade saker. Denna tråd var väldigt kul, jag la ut annonsen där istället!

Tack för ursäkten!

Ps. Glömde säga att jag tycker ändå SweClockers marknadsforum är rätt besparade sånna annonser, sällan man ser riktigt slitna grejer och isåfall ges det bort. Denna annons var dock i en klass jag aldrig sett här!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Inet har nu produktsidor för färdigbyggda stationära med 30-serien. AMD Ryzen 3700X, RTX 3080, 16 GB RAM och B550 Moderkort utan wi-fi. 22 tusen allt som allt. Rätt habilt.
https://www.inet.se/produkt/1512021/taurus-gaming-elite-rtx-3...

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Castanea:

Inet har nu produktsidor för färdigbyggda stationära med 30-serien. AMD Ryzen 3700X, RTX 3080, 16 GB RAM och B550 Moderkort utan wi-fi. 22 tusen allt som allt. Rätt habilt.
https://www.inet.se/produkt/1512021/taurus-gaming-elite-rtx-3...

De borde ha lagt in 32GB RAM

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

PG349Q verkar vara en medioker skärm sett till byggkvalitet. De recensioner jag sett på Amazon är inte särskilt positiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Inet har nu produktsidor för färdigbyggda stationära med 30-serien. AMD Ryzen 3700X, RTX 3080, 16 GB RAM och B550 Moderkort utan wi-fi. 22 tusen allt som allt. Rätt habilt.
https://www.inet.se/produkt/1512021/taurus-gaming-elite-rtx-3...

På tal om Inet och RTX 3080. Nu har de höjt priset på ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC till 8400 kr. En prishöjning på 400 kr, så patetiskt!

Permalänk

@TKD_1337: Den har kostat vel 8.399 så lenge dom har haft den på sidan?

Edit: Kan gott vara at jag mixar. Mycket modeller och prisor i farten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

@TKD_1337: Den har kostat vel 8.399 så lenge dom har haft den på sidan?

Edit: Kan gott vara at jag mixar. Mycket modeller och prisor i farten nu.

Nej, 7990. Alla andra återförsäljare har kvar det för det men Inet är ju Inet, SweClockare kommer ändå köpa därifrån. :/

Jag fortsatte här istället: #18604453.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Wow, thank you so much for the extremely detailed answer! Highly appreciated, though unexpected!
I still haven't been able to make up my mind whether or not I'll replace my good old Antec P280 or get a new case for my new build when Ryzen 3 is out, and if I should sell of the old one or have it replace my kids' Antec P180 if I choose to upgrade. Thus I don't really know if I should get 140mm fans for a new case or 120mm fans for my existing case. I'm trying to do some research so I'm ready when I eventually make up my mind!

I think the p series are also good for mesh fronts, there is similar pressure as you would get in a cooler.

Arctic fans come with a 10 year warranty. So I wouldnt worry that they break anytime soon.

You can see a good test here https://youtu.be/PUdsTiRmuuU 140mm is better than 120mm if you can afford/fit it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För mig tillkom svensk moms på hörlurarna. blev ca 710kr med moms och fri frakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Prisdumpning när Google planerar att lansera nästa gen Chromecast som konkurrerar mot denna?
#18605687

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av arowe17:

Prisdumpning när Google planerar att lansera nästa gen Chromecast som konkurrerar mot denna?
#18605687

Det var precis vad jag tänkte också. Kanske planerar de att släppa en ny modell som bättre kan konkurrera mot nästa Chromecast?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Prisdumpning när Google planerar att lansera nästa gen Chromecast som konkurrerar mot denna?
#18605687

Chromecast är ju knappast en konkurrent. Shielden är ju bra mycket kraftfullare. Beställde en direkt. Bästa mediaspelaren helt klart till ett grymt pris.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på Shielden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Chromecast är ju knappast en konkurrent. Shielden är ju bra mycket kraftfullare. Beställde en direkt. Bästa mediaspelaren helt klart till ett grymt pris.

Har du koll på den nya Chromecast som lanseras nu om några veckor? Med fjärrkontroll, Android OS etc. Ej som dagens enheter.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Dunder:

Det var precis vad jag tänkte också. Kanske planerar de att släppa en ny modell som bättre kan konkurrera mot nästa Chromecast?

Shield Pro är relativt ny och om den vore utgående så bör vi se kampanjer globalt. Jag tror mer på att Komplett fått in en stor leverans sen bristen under Coronatider och vill skapa kräng. Sen får vi se hur nästa Chromecast kommer stå sig, om den klarar Dolby Vision och Dolby Atmos som Shielden. CC lär ju bli lägre prisatt iallafall.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.