Permalänk
Medlem

Stryka skjortor

Nytt jobb, nytt liv.
Mer och mer skjorta används dagligen, tänker det är fler än jag som sitter i denna sits.
Jag använder allt från fin till vardagliga skjortor beroende på vad som sker.
Dock kommer man till det tråkiga, underhållet av dem, jag söker lite tips/diskussion om ämnet då jag är ganska ny.

Hur bevarar ni dem snygga.

Hur tvättar ni dem?

Torkar dem?

Hur stryker ni dem?
Vanlig maskin? Någon fancy? Typ steamer?

Har ni erfarenhet så dela gärna med er

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Vita skjortor tvättas med vittvättmedel för att de ska fortsätta vara riktigt fina.
Färgade skjortor tvättar jag med vanliga kläder.

Jag tumlar mina skjortor i ca 5 minuter och sedan hänger jag dem. Detta för att få mindre rynkor på skjortorna.

När jag hängt dem på galge så tar jag och drar ut ärmar och mitten av skjortan där knapparna sitter. Rycker lite för att få allt rakt och fint.

Sen kör jag med vanligt strykjärn med ånga för att få de riktigt fina.
Strykningen gör jag som jag lärt mig från min mor som lärde sig från sin mor som jobbade som strykerska.

För förvaring så är det viktigt med rediga breda galgar för att de inte ska bli missformade i axlarna.
(https://www.newport.se/shop/newport/morgonrockar-och-klader/n...) typ. Men det brukar finnas billigare att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hur stryker ni dem?
Vanlig maskin? Någon fancy? Typ steamer?

1. Köp kvalitetsskjortor. Svider som f-n i plånkan, men håller i evigheter och lättare att få skrynkelfria. Billigare skjortor slits och skrynklar på ett helt annat sätt.
2. Steamer, en av de bättre hushållsmaskinerna, köp en lite större som orkar med en stund (de handhållna har för lite vatten), typ nåt sånt här: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/strykjarn/G...
3. ...eller kemtvätt, så får du det fixat.

Personligen kör jag 1 och 2. (för lat/snål för att köra fram och tillbaka till kemtvätten med mina skjortor)

Bonus Life-hacks:
1. Häng upp skjortan på galge i närheten av duschen, duscha varmt på kvällen. (bra när man är på resande fot)
2. Krisar det någon morgon hemma så kör skrynkelskjortan med en isbit i torktumlaren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Sen kör jag med vanligt strykjärn med ånga för att få de riktigt fina.
Strykningen gör jag som jag lärt mig från min mor som lärde sig från sin mor som jobbade som strykerska.

Instruktionsvideo pls.

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar hänga på galge för att torka men gör inget mer än så, det är nog 35 år sedan jag senast strök en skjorta men jag är en sån som aldrig har slips till skjorta men jag har haft det till t shirt
Men många skjortor har jag, alldeles för många om man ser till vilken plats de tar,...

Skrivet av Mindfighter:

1. Köp kvalitetsskjortor. Svider som f-n i plånkan, men håller i evigheter och lättare att få skrynkelfria. Billigare skjortor slits och skrynklar på ett helt annat sätt.

Jag tror jag köpt 95 % av alla skjortor på secondhandbutiker och extremt få ha kostat så mycket som 50 kr. 50 kr brukar man kunna få en skaplig kostym för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skaka ur den ordentligt efter tvätt och häng på galge. Låt inte skjortan ligga i maskin efter tvätten är klar.
Efter strykning, häng på galge igen.
Häll upp en slatt konjak till strykningen, det blir genast 100% mer sofistikerat.
Investera i ett bra strykjärn, se till att den har lång sladd. Personligen gillar jag strykjärn med rostfri yta bättre än aluminium med teflon, men det är en smaksak.
Investera i en bra strykbräda som står stadigt, finns inget värre än att den välter med ett varmt järn och totaldemolerar parketten för att du snikade en hundralapp på brädan.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

1. Köp kvalitetsskjortor. Svider som f-n i plånkan, men håller i evigheter och lättare att få skrynkelfria. Billigare skjortor slits och skrynklar på ett helt annat sätt.
2. Steamer, en av de bättre hushållsmaskinerna, köp en lite större som orkar med en stund (de handhållna har för lite vatten), typ nåt sånt här: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/strykjarn/G...
3. ...eller kemtvätt, så får du det fixat.

Personligen kör jag 1 och 2. (för lat/snål för att köra fram och tillbaka till kemtvätten med mina skjortor)

Bonus Life-hacks:
1. Häng upp skjortan på galge i närheten av duschen, duscha varmt på kvällen. (bra när man är på resande fot)
2. Krisar det någon morgon hemma så kör skrynkelskjortan med en isbit i torktumlaren.

Du kan ju köra washaway så kommer de och hämtar hemma hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Instruktionsvideo pls.

Försökte hitta en vettig video, men alla gör fel. Speciellt på kragen så stryker folk hela längden på ett bräde. Man stryker från spetsarna in till mitten. Annars så kan du få rynkor i spetsarna på kragen.

Får väll göra en video nån gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror jag köpt 95 % av alla skjortor på secondhandbutiker och extremt få ha kostat så mycket som 50 kr. 50 kr brukar man kunna få en skaplig kostym för.

Bra tips, det viktiga är att leta kvalite där, vilket brukar kunna finnas! Hög trådtätthet o.s.v. i tyget borgar för att de håller betydligt fler tvättar och inte blir dassiga i färgen (även vita är ju oftast färgat vita) o.s.v.

Så undvik H&M, Dressman m.fl. är hett tips om man ska ha skjortan mer än ett par enstaka gånger. (och slippa svära när man försöker få dom skrynkelfria )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jockos:

Skaka ur den ordentligt efter tvätt och häng på galge. Låt inte skjortan ligga i maskin efter tvätten är klar.
Efter strykning, häng på galge igen.
Häll upp en slatt konjak till strykningen, det blir genast 100% mer sofistikerat.
Investera i ett bra strykjärn, se till att den har lång sladd. Personligen gillar jag strykjärn med rostfri yta bättre än aluminium med teflon, men det är en smaksak.
Investera i en bra strykbräda som står stadigt, finns inget värre än att den välter med ett varmt järn och totaldemolerar parketten för att du snikade en hundralapp på brädan.

Visserligen stryker jag inte skjortor men jag strykt mycket dukar och idag finns det strykjärn som är lite lika de gamla man värmde på spisen, man använder dem trådlöst och ställer dem sedan i en docka för att ladda upp dem igen mellan varje moment, kommer man ihåg att ställa dem på rätt ställe och inte tänkt att använda dem aktivt långa stunder utan att släppa dem är det ungefär lika bra som äkta trådlöst. Typ så >
https://www.philips.se/c-p/GC3672_20/easyspeed-advanced-sladd...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Visserligen stryker jag inte skjortor men jag strykt mycket dukar och idag finns det strykjärn som är lite lika de gamla man värmde på spisen, man använder dem trådlöst och ställer dem sedan i en docka för att ladda upp dem igen mellan varje moment, kommer man ihåg att ställa dem på rätt ställe och inte tänkt att använda dem aktivt långa stunder utan att släppa dem är det ungefär lika bra som äkta trådlöst. Typ så >
https://www.philips.se/c-p/GC3672_20/easyspeed-advanced-sladd...

Ser ut som en riktigt smart lösning, kan nog bli något sådant när den här enheten åker ut!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vita skjortor tvättas med vittvättmedel för att de ska fortsätta vara riktigt fina.
Färgade skjortor tvättar jag med vanliga kläder.

Jag tumlar mina skjortor i ca 5 minuter och sedan hänger jag dem. Detta för att få mindre rynkor på skjortorna.

När jag hängt dem på galge så tar jag och drar ut ärmar och mitten av skjortan där knapparna sitter. Rycker lite för att få allt rakt och fint.

Sen kör jag med vanligt strykjärn med ånga för att få de riktigt fina.
Strykningen gör jag som jag lärt mig från min mor som lärde sig från sin mor som jobbade som strykerska.

Det här är det klassiska sättet att göra det på. Alternativet är att man inte torkar skjortorna alls, utan stryker dem direkt när man tar dem ur maskinen med ångan avstängd. Det tar lite längre tid eftersom man måste ånga bort kvarvarande vatten, men det är lättare att få dem snygga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Lägg lite pengar på ett vettigt strykjärn, blev själv förvånad vilken skillnad det blev när vi bytte senaste. Bättre ångfunktion och allmänt enklare/lättare att få ett bra strykresultat.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra tips, det viktiga är att leta kvalite där, vilket brukar kunna finnas! Hög trådtätthet o.s.v. i tyget borgar för att de håller betydligt fler tvättar och inte blir dassiga i färgen (även vita är ju oftast färgat vita) o.s.v.

Så undvik H&M, Dressman m.fl. är hett tips om man ska ha skjortan mer än ett par enstaka gånger. (och slippa svära när man försöker få dom skrynkelfria )

Ja det är mängder med folk som inte sliter ut sina skjortor och en del är jag väldigt övertygade om att de varit nya också eftersom originaletiketter har funnits kvar och det har varit alla typer av kvalitetsnivåer på dem men alla har varit billiga. Dessutom känns det mycket bättre moraliskt att återanvända kläder till de är utslitna, jag hatar verkligen att besöka vanliga klädaffärer men gillar att kolla secondhand. Och det brukar även finnas nån syatelje som kan trolla lite om man köper nått "dyrare" som man vill ska passa, typ köp en beg kostym som passar skapligt men inte helt perfekt för 50 kr och investera 500-1000 kr för att få den anpassad så blir det ändå billigare än att köpa en billig ny om man nu är kostymnisse (vilket jag inte är men jag har provat metoden)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@HenrikM: sant, dessutom tror jag många stryker för varmt och skadar skjortan på grund av det.

Permalänk
Medlem

Beror förstås vad man menar när man säget att man jobbar i skjorta. Ganska stor skillnad i vad som kan förväntas om man interagerar med bankledningen jämfört med om man sitter på it-avdelningen eller jobbar i butik.

Satsa på tillräcklig kvalitet. (Själv tycker jag bl.a Eton håller bra och är lätta att stryka. Fick en strömsskjorta som driver mig till vanvett för att den skrynklar så lätt.)
Jag tvättar i 60 grader och centrifugerar lätt.
Hängtorkar och stryker sen.
Stryker ärm, ärm, sida, rygg, sida , krage. Blir bäst resultat i den ordningen tycker jag.
Försöker hålla beståndet till ca 8 skjortor så man klarar sig en vecka och lite till. Mindre blir jobbigt eftersom man måste tvätta stup i kvarten, och mer känns bara onödigt tycker jag.

(...eller ja, så var det i alla fall innan dessa tider när man slipper allt det där och istället sitter hemma i mjukisshorts och t-shirt och jobbar 😁 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

1. Köp kvalitetsskjortor. Svider som f-n i plånkan, men håller i evigheter och lättare att få skrynkelfria. Billigare skjortor slits och skrynklar på ett helt annat sätt.
2. Steamer, en av de bättre hushållsmaskinerna, köp en lite större som orkar med en stund (de handhållna har för lite vatten), typ nåt sånt här: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/strykjarn/G...
3. ...eller kemtvätt, så får du det fixat.

Personligen kör jag 1 och 2. (för lat/snål för att köra fram och tillbaka till kemtvätten med mina skjortor)

Bonus Life-hacks:
1. Häng upp skjortan på galge i närheten av duschen, duscha varmt på kvällen. (bra när man är på resande fot)
2. Krisar det någon morgon hemma så kör skrynkelskjortan med en isbit i torktumlaren.

Jag har tittat på liknande lösning.
Verkar enkelt och vettig, man kan i princip låta den hänga på galgen.
Har du provat den?

De har en dyrare modell med, vet ej om den är bättre.

https://www.philips.se/c-p/GC524_60/easytouch-plus-standing-steamer

https://www.philips.se/c-p/GC557_30/comforttouch/overblick

Ps: deals2019se
Ger ytterligare 30%

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits som TS. Om någon hittar en schyst instruktionsvideo så är jag ytterst intresserad!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Jag har tittat på liknande lösning.
Verkar enkelt och vettig, man kan i princip låta den hänga på galgen.
Har du provat den?

De har en dyrare modell med, vet ej om den är bättre.

https://www.philips.se/c-p/GC524_60/easytouch-plus-standing-steamer

https://www.philips.se/c-p/GC557_30/comforttouch/overblick

Ps: deals2019se
Ger ytterligare 30%

Inte specifikt den, har en lite äldre modell av liknande snitt som jag är nöjd med. Testade en av de mindre handhållna från början, men det var ingen höjdare (mer än att det fick mig sugen på en större enhet då... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tvätta med så lite centrifugering som möjligt, i synnerhet om du har gemensam tvättstuga för såna maskiner snurrar lite mer än en vanlig hemmamaskin.
Skjortor som tål att strykas på tre prickar (strykfritt brukar betyda att de inte går att stryka snarare än att det inte behövs).
Kör kem nån gång i kvartalet för att få det ordentligt jävla rent, brukar gå på typ 30kr per skjorta. Har du ett mer aktivt jobb kan man kema oftare, när man jobbade på hotell blev det nog en gång i månaden men då springer man ju en hel del i trappor och bär runt på skit så det är inte riktigt som på kontor, kostade dock en femma per skjorta på personalpris).
Ska se om jag hittar den fina gamla instruktionen jag har på hur man stryker. Inte en video dock men det är lite bilder och så jävla komplicerat är det inte.

Permalänk
Medlem

Slutade stryka mina skjortor för ca 15 år sedan.

Tvättar dem i 40° tillsammans med övrig tvätt och torktumlar dem ibland, oftast får tvätten hänga på torklina över natten.

Permalänk
Medlem

Har skjorta på jobbet dagligen. Kör Eton, kanske mest för att jag inte orkar hitta ett annat märke, men passformen är perfekt för mig.
Stryker nästan aldrig skjortorna. Kör dem i 40 och hänger upp dem på galge. Blir inte perfekt, men tillräckligt bra.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Alltid långärmad skjorta på jobbet , bara bomull , Dressman duger långt men tar det lite dyrare sortimentet , ha ett gäng att varva med och ha inte samma skjorta hela veckan , tvätta och torka på galge så blir det lättare att stryka då det blir mindre skrynkligt från början , kör alltid samma ordning när jag stryker , bröst , bröst , rygg , krage(bara baksida) , ärm , manschett , ärm , manschett , och jo ångstrykjärn.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder inte skjorta dagligen - och väldigt lite sedan mars (jobbat hemma).
Men jag lämnar in skjortorna på kemtvätt.
5 skjortor för en hundring tycker jag är ganska överkomligt ändå.
Med tanke på tiden det tar att stryka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Begär löneförhöjning på 600 netto, lämna in 5 skjortor för 150kr på kemtvätten varje vecka.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

@SAnDis:
Jag har precis samma problem, använder skjorta och finbyxor varje dag. Samtidigt finns det inte mycket i livet jag finner mer tråkigt än tvätt och städ. Därmed stryker jag inte så ofta utan har ett gäng med enkla skjortor (Tiger of Sweden har varit ganska bra på enkla-att-underhålla skjortor för mig, men det är subjektivt) som blir ganska bra med endast tvätt + 5min tumlare + upphängd i hög-fläkt torkrum. Jag har dock ett par skjortor (och byxor) som behöver lite mer arbete, och det löser jag genom att gå till kemtvätten (5 skjortor för 180kr) vid behov.

Har du möjlighet att slänga lite pengar på problemet och har samma personlighet som jag så är den lokala kemtvätten en bra lösning.

Permalänk
Medlem

@jonasc:
150kr! Jag har blivit lurad!

Permalänk
Medlem

https://www.philips.se/c-p/GC524_60/easytouch-plus-standing-s...

Beställde den precis.
685kr kan det vara värt att prova med

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Vilka är de bättre märkena att satsa på för att få en bra skjorta ?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Köp bra skjortor och tvätta på program med mindre centrifugering innan du hänger upp dem och ”drar” i dem. Brukar själv aldrig stryka skjortor utan de små vecken som finns kvar har försvunnit av kroppens värme innan jag hunnit till kontoret (och helt nya har bildats oberoende av om den var strykt innan eller inte).