Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Räcker väl lika gott och ringa och säga att man är sjuk? Samma spelregler oavsett sjukdom idag ändå, om du är sjuk stanna hemma

Det tillför ju liksom ingenting alls att veta att man har corona, i mitt tycke är de en ren politisk grej att dom håller på med tester, tack gode gud lyssnade dom inte när vänstermedia fick för sig att alla skulle ha mask....

Testning är bra ur ett smittspårningsperspektiv eftersom alla inte får symptom men ändå kan smitta vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Bara för att ditt barn inte har corona och får va på dagis så kan ditt barn smitta alla andra barn med en förkylning så dom måste ta tester för att också få va på dagis och deras föräldrar måste va hemma och ta hand om dom tills testresultatet har kommit. Måste va bättre att du stannar hemma nån dag extra tills ditt barn är friskt än att alla andra också ska vara hemma, eller är det nått jag missar?

Ser inte hur testen i sig kan vara det som gör det bättre eller sämre.

Vad du missar är att det inte handlar om någon dag extra utan månader. Från när detta började så har det varit en till två veckor hemma följt av en till tre dagar på förskolan och sen börjar det om igen. Detta trots att jag inte har följt allas rekommendationer slaviskt på något sätt.

Sen missar du också att barnen blir förkylda ändå. Enda sättet att få ett barn att inte bli förkylt är att tvinga det att stanna inne konstant. Men att hålla ett barn, än mindre alla barn, inne i många månader är inte rimligt någonstans och långt ifrån hälsosamt, dessutom tvärtemot vår valda strategi. Dessutom lär föräldrarna ta med sig förkylningsvirus hem om de inte också isolerar sig. Så barnen blir förkylda, om inte på förskolan så någon annanstans.

Då är det väl rimligt att testa barnen så att de kan fortsätta som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag var på besök hos min mor och firade midsommar och övernattade där. Dagen efter kände vi oss båda riktigt konstiga så jag bestämde mig för att stanna en natt till för jag orkade helt enkelt inte ta mig hem. Tredje dagen visade vi i stort sett samma symptom, tungt att andas, en riktigt äcklig känsla i kroppen som är svår att förklara men det kändes liksom "kemiskt" i överkroppen, jag hade väldigt hög puls under nästan hela tiden medan hon fick rusande puls emellanåt, vi hade torrhosta, kunde knappt gå på toa utan att bli andfådd och man fick tvinga i sig lätt mat som nyponsoppa och kräm. Hon hade även riktigt jobbig huvudvärk i perioder. Ingen utav oss hade feber dock. Vi låg helt utslagna och enda gångerna vi rörde oss var när vi skulle på toa eller hämta mer vatten. Däremot kunde det gå perioder då vi båda kunde kännas oss rätt bra så då fick man passa på att äta lite!

Efter typ 4-5 dagar tog vi reda på att det fanns möjlighet att ta prover i vår kommun så jag åkte iväg (tog cykeln! *gahhhh*) och när jag kom fram till tältet höll jag bokstavligen på att tuppa av. Tog testet och åkte hem och dagen efter valde även hon att åka in. Jag skulle få svar på SMS där man logga in på en sida med länk när provet var klart alt. att en läkare ringde om det var positivt och eftersom att hon inte har bank-id skulle hon få ett samtal från en sköterska alt. läkare vid positivt.

Vi var helt helt säkra på att vi hade fått skiten och jag blev minst sagt förvånad när SMS:et dök upp och provet var negativt. Jag ringde då upp VC och kollade om det var okej att sätta sig på en buss och åka hem men dom avrådde för det kunde visat ett felaktigt resultat med tanke på symptomen. Medan jag satt med VC i telefon fick även morsan ett samtal från en sköterska som sa att hennes också var negativt. Valde ändå att stanna kvar ifall att. Det tog väl 3 veckor eller något innan symptomen släppt helt och jag missade dom varmaste dagarna under hela sommaren... Frågan är om det kunde sammanfalla så att båda proverna visade fel. Tycker det är konstigt att flera utav symptomen passade så väl in, men vad fan kunde vi fått då? Jag frågade sköterskan och hon sa att det finns ju andra sjukdomar också men vilken just vi hade kunde hon inte ens gissa när jag frågade. Hur säkra är dom där proverna egentligen? Det måste ha varit samtidigt vi fick vad-det-nu-var och jag antar att det var när vi var och handlade och det var dagen innan midsommar.

Ta hand om er!

Edit: Kudos till sköterskorna som jobbade/jobbar i dom där militärtälten, när jag var där så var det en varm dag och jag kände hur värmen inifrån tältet slog emot ansiktet när jag satte mig i stolen för att ta provet och då var jag ändå så svettig så att man kunde tro att jag kom direkt från duschen trots att jag suttit i skuggan under ett träd medan jag väntade. Att jobba där inne med full mundering kräver fan sin kvinna/man!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intresanta tankar om hur munskydd påverkar Covid-infektionen

Såg en intressant text i New England Journal of Medicine, där författarna menar att data tyder på att personer med munskydd inte blir lika kraftigt/allvarligt sjuka som de som smittats utan att ha munskydd. Tidigare har det ju noterats att de som av olika skäl fått i sig stora virusmängder (inte minst vårdpersonal) också oftare blivit allvarligt sjuka. Därför kan det ju tänkas att ett munskydd minskar mängden virus, och därmed ger upphov till en mildare infektion.

"In an outbreak on a closed Argentinian cruise ship, for example, where passengers were provided with surgical masks and staff with N95 masks, the rate of asymptomatic infection was 81% (as compared with 20% in earlier cruise ship outbreaks without universal masking). In two recent outbreaks in U.S. food-processing plants, where all workers were issued masks each day and were required to wear them, the proportion of asymptomatic infections among the more than 500 people who became infected was 95%, with only 5% in each outbreak experiencing mild-to-moderate symptoms. Case-fatality rates in countries with mandatory or enforced population-wide masking have remained low, even with resurgences of cases after lockdowns were lifted."

Artikelförfattarna spekulerar även om inte denna typ av milda infektioner skulle kunna höja den allmänna immuniteten mot Covid-19 i samhället.

"While we await the results of vaccine trials, however, any public health measure that could increase the proportion of asymptomatic SARS-CoV-2 infections may both make the infection less deadly and increase population-wide immunity without severe illnesses and deaths. Reinfection with SARS-CoV-2 seems to be rare, despite more than 8 months of circulation worldwide and as suggested by a macaque model. The scientific community has been clarifying for some time the humoral and cell-mediated components of the adaptive immune response to SARS-CoV-2 and the inadequacy of antibody-based seroprevalence studies to estimate the level of more durable T-cell and memory B-cell immunity to SARS-CoV-2. Promising data have been emerging in recent weeks suggesting that strong cell-mediated immunity results from even mild or asymptomatic SARS-CoV-2 infection, so any public health strategy that could reduce the severity of disease should increase population-wide immunity as well."

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Såg en intressant text i New England Journal of Medicine, där författarna menar att data tyder på att personer med munskydd inte blir lika kraftigt/allvarligt sjuka som de som smittats utan att ha munskydd. Tidigare har det ju noterats att de som av olika skäl fått i sig stora virusmängder (inte minst vårdpersonal) också oftare blivit allvarligt sjuka. Därför kan det ju tänkas att ett munskydd minskar mängden virus, och därmed ger upphov till en mildare infektion.

"In an outbreak on a closed Argentinian cruise ship, for example, where passengers were provided with surgical masks and staff with N95 masks, the rate of asymptomatic infection was 81% (as compared with 20% in earlier cruise ship outbreaks without universal masking). In two recent outbreaks in U.S. food-processing plants, where all workers were issued masks each day and were required to wear them, the proportion of asymptomatic infections among the more than 500 people who became infected was 95%, with only 5% in each outbreak experiencing mild-to-moderate symptoms. Case-fatality rates in countries with mandatory or enforced population-wide masking have remained low, even with resurgences of cases after lockdowns were lifted."

Artikelförfattarna spekulerar även om inte denna typ av milda infektioner skulle kunna höja den allmänna immuniteten mot Covid-19 i samhället.

"While we await the results of vaccine trials, however, any public health measure that could increase the proportion of asymptomatic SARS-CoV-2 infections may both make the infection less deadly and increase population-wide immunity without severe illnesses and deaths. Reinfection with SARS-CoV-2 seems to be rare, despite more than 8 months of circulation worldwide and as suggested by a macaque model. The scientific community has been clarifying for some time the humoral and cell-mediated components of the adaptive immune response to SARS-CoV-2 and the inadequacy of antibody-based seroprevalence studies to estimate the level of more durable T-cell and memory B-cell immunity to SARS-CoV-2. Promising data have been emerging in recent weeks suggesting that strong cell-mediated immunity results from even mild or asymptomatic SARS-CoV-2 infection, so any public health strategy that could reduce the severity of disease should increase population-wide immunity as well."

/M

Det är en intressant vinkel på det hela, misstänker dock att det är svårt att dra så mycket säkra slutsatser då man helst hade velat jämföra två grupper där den ena bär munskydd och den andra inte. Samtidigt som andra parametrar är lika i grupperna.

Min spontana tanke när man läser nyheter om olika munnskyddsstudier är att man vill ha munskyddet som någon form av helig snuttefilt i pandemin. Med det menar jag att man vill försöka leva så normalt som möjligt och lita på att munskyddet gör det möjligt. Personligen föredrar jag den svenska linjen där munskydd är en parantes och huvudstrategin handlar om att undvika att situationer där munskyddet kan vara till hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Det är en intressant vinkel på det hela, misstänker dock att det är svårt att dra så mycket säkra slutsatser då man helst hade velat jämföra två grupper där den ena bär munskydd och den andra inte. Samtidigt som andra parametrar är lika i grupperna.

Min spontana tanke när man läser nyheter om olika munnskyddsstudier är att man vill ha munskyddet som någon form av helig snuttefilt i pandemin. Med det menar jag att man vill försöka leva så normalt som möjligt och lita på att munskyddet gör det möjligt. Personligen föredrar jag den svenska linjen där munskydd är en parantes och huvudstrategin handlar om att undvika att situationer där munskyddet kan vara till hjälp.

Precis. Munskydd har blivit politiserat framför allt i USA men även här. Huruvida det gör någon faktisk skillnad på individnivå eller på samhällsnivå verkar inte spela någon roll. Det känns också som att det är lite samma med den extrema handhygienen, men den har vi ju anammat så det kanske man inte ska säga högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det känns också som att det är lite samma med den extrema handhygienen, men den har vi ju anammat så det kanske man inte ska säga högt.

Jag håller med. Det verkar som att fysisk distansering (särskilt gentemot individer med symptom) och att minska sina kontakter är det som är verkligt effektivt mot covid-19. Hygien är väldigt viktigt för andra smittor, men verkar spela mindre roll för covid-19 som främst sprids genom luftvägarna. Jag kommer ihåg att Agnes Wold tidigt kommenterade detta. Jag är lite förvånad över att FHM fortfarande så starkt upprepar vikten av handhygien. Förmodligen för att det är en enkel metod som är bra i allmänhet, så att det bara är av godo om man anammar denna vana, oaktat den eventuellt låga effekten för covid-19.

Med tanke på de åtgärder som tas är det också lite förvånande att förkylningar verkar återkomma nu till hösten med samma frenesi som tidigare år. Med tanke på att covid-19 och förkylningar tros smitta på liknande sätt tycker man att förkylningarna också borde hållits nere, liksom influensorna och vinterkräksjukan snabbt försvann i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag håller med. Det verkar som att fysisk distansering (särskilt gentemot individer med symptom) och att minska sina kontakter är det som är verkligt effektivt mot covid-19. Hygien är väldigt viktigt för andra smittor, men verkar spela mindre roll för covid-19 som främst sprids genom luftvägarna. Jag kommer ihåg att Agnes Wold tidigt kommenterade detta. Jag är lite förvånad över att FHM fortfarande så starkt upprepar vikten av handhygien. Förmodligen för att det är en enkel metod som är bra i allmänhet, så att det bara är av godo om man anammar denna vana, oaktat den eventuellt låga effekten för covid-19.

Med tanke på de åtgärder som tas är det också lite förvånande att förkylningar verkar återkomma nu till hösten med samma frenesi som tidigare år. Med tanke på att covid-19 och förkylningar tros smitta på liknande sätt tycker man att förkylningarna också borde hållits nere, liksom influensorna och vinterkräksjukan snabbt försvann i våras.

Generellt så ska väl vanliga förkylningar vara betydligt mycket mer smittsamma rent generellt, men sedan så lär det vara en påtagligt risk att vi är mycket mer uppmärksamma på dom nu. Kan tänka mig att de faktiskt sprids långsammare än vanligt, men att alla är så uppmärksamma på förkylningssymptom att det upplevs som att alla är förkylda nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jag håller med. Det verkar som att fysisk distansering (särskilt gentemot individer med symptom) och att minska sina kontakter är det som är verkligt effektivt mot covid-19. Hygien är väldigt viktigt för andra smittor, men verkar spela mindre roll för covid-19 som främst sprids genom luftvägarna. Jag kommer ihåg att Agnes Wold tidigt kommenterade detta. Jag är lite förvånad över att FHM fortfarande så starkt upprepar vikten av handhygien. Förmodligen för att det är en enkel metod som är bra i allmänhet, så att det bara är av godo om man anammar denna vana, oaktat den eventuellt låga effekten för covid-19.

Jo så kan det absolut vara. En del handlar det nog om att få folk att känna att de gör något aktivt också.

Citat:

Med tanke på de åtgärder som tas är det också lite förvånande att förkylningar verkar återkomma nu till hösten med samma frenesi som tidigare år. Med tanke på att covid-19 och förkylningar tros smitta på liknande sätt tycker man att förkylningarna också borde hållits nere, liksom influensorna och vinterkräksjukan snabbt försvann i våras.

Förkylningar är ju väldigt smittsamma, inte minst för att de smittar några dagar innan symptomen. Sen är ju små barn väldigt drivande när det gäller förkylningar och vi har ju inte isolerat dem alls. Läste någonstans att barn i förskoleåldern får ungefär tio förkylningar per säsong, vilket stämmer rätt bra med mina erfarenheter. Men absolut borde ökad handhygien och övriga åtgärder ha minskat detta, bara kanske inte så mycket. Vi kanske hamnar på åtta-nio förkylningar per säsong i snitt i år eller så.

Permalänk
Medlem

Mina två cent

Skrivet av Vesh:

Min spontana tanke när man läser nyheter om olika munnskyddsstudier är att man vill ha munskyddet som någon form av helig snuttefilt i pandemin. Med det menar jag att man vill försöka leva så normalt som möjligt och lita på att munskyddet gör det möjligt. Personligen föredrar jag den svenska linjen där munskydd är en parantes och huvudstrategin handlar om att undvika att situationer där munskyddet kan vara till hjälp.

Skrivet av snajk:

Precis. Munskydd har blivit politiserat framför allt i USA men även här. Huruvida det gör någon faktisk skillnad på individnivå eller på samhällsnivå verkar inte spela någon roll.

Jag tror inte att det handlar om antingen eller, utan BÅDE OCH. I första hand social distansering, hemarbete etc - dvs det vi redan gör. I andra hand, i de situationer där det inte är möjligt att undvika trängsel (ex t-banan, på bussar, möjligen i butiker), menar jag att det nu finns många studier som visar att det är betydligt bättre med munskydd än utan. Med tanke på att vi väljer att inte stänga ner samhället (sannolikt förnuftigt) så kommer det att uppkomma situationer med trängsel, och att då inte ha krav på munskydd är mina ögon häpnadsväckande. Därutöver menar jag att erfarenheterna från länder som lyckas bäst i virus-hanteringen (ex Taiwan, https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762689, men även Sydkorea) tydligt indikerar att det ur ett medicinskt perspektiv finns en poäng med appar som underlättar smittspårning - även om detta ur integritetshänseende är kontroversiellt - särskilt i Europa (inte konstigt med tanke på vår historia, med både Gestapo och Stasi).

Sedan håller jag helt med om att frågan om "rätt" och "fel" relativt Covid-19 har blivit extremt polariserad, ffa i USA - se ex Fauci belongs in prison. Tyvärr finns det mycket som talar för att tonläget kommer att fortsätta att höjas, åtminstone fram till valet. Med tanke på att mycket talar för att även Europa är på väg in i en andra våg, så lär tonläget bli allt högre även i vårt närområde. Hittills ser utvecklingen ganska bra ut i Sverige, hoppfullt, men det känns som alldeles för tidigt för att kunna slappna av.

/M

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag är lite förvånad över att FHM fortfarande så starkt upprepar vikten av handhygien. Förmodligen för att det är en enkel metod som är bra i allmänhet, så att det bara är av godo om man anammar denna vana, oaktat den eventuellt låga effekten för covid-19.

Det är väl en simpel ekvation som är ungefär kostnad kontra effekt där god handhygien har ungefär noll kostnad för samhället så även om det ger liten effekt för corona finns det ingen anledning att inte rekommendera det, speciellt med tanke på att det har mervärde i att andra former av infektioner och sjukdomar går ner vilket lär avlasta vården vilket i sin tur är kärnan i deras strategi.

Med tanke på det är jag inte ett dugg förvånad att de starkt upprepar vikten av handhygien. Att göra något annat vore konstigt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Det är väl en simpel ekvation som är ungefär kostnad kontra effekt där god handhygien har ungefär noll kostnad för samhället så även om det ger liten effekt för corona finns det ingen anledning att inte rekommendera det, speciellt med tanke på att det har mervärde i att andra former av infektioner och sjukdomar går ner vilket lär avlasta vården vilket i sin tur är kärnan i deras strategi.

Med tanke på det är jag inte ett dugg förvånad att de starkt upprepar vikten av handhygien. Att göra något annat vore konstigt.

Nja, kostnaden är väl att vi på sikt får bakterier och virus som är resistenta mot handsprit. Och förstås torra händer, eksem och liknande, handkrämsbranschen lär vara nöjda i alla fall.

Men visst, på det stora hela är det små kostnader för samhället.

Permalänk

Vad alla bör ha insett vid det här laget är att allt som media, WHO, politiker säger om Covid-19 är lögner. Med tanke på att dem flesta i Sverige skiter fullständigt i social distans hade det sett väldigt mörkt ut i Sverige idag om man jämför med länder som har stränga lockdowns, och ändå ser dödskurvorna väldigt lika ut, som i sin tur ser lika ut som vanliga flunsan.. Att testa positivt har heller ingen betydelse, när det har visat sig att testerna är ett lotteri och fyller ingen annan funktion än att skrämma folk... ni som går på den här skiten och följer rekommendationer om handsprit, avstånd, masker, mm mm längtar nog tills väst blir ett kontrollsamhälle som Kina, där avvikande åsikter är straffbart med böter och fängelse. Där allting du gör, alla transaktioner, alla relationer etc etc kommer att loggas och sparas i databaser.

Ni som fortfarande inte har en aning om vad det handlar om kan gå in på WEF's (World economic forum) youtubekanal och kolla videon "Covid-19: The great reset".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dweebenheimer:

Vad alla bör ha insett vid det här laget är att allt som media, WHO, politiker säger om Covid-19 är lögner. Med tanke på att dem flesta i Sverige skiter fullständigt i social distans hade det sett väldigt mörkt ut i Sverige idag om man jämför med länder som har stränga lockdowns, och ändå ser dödskurvorna väldigt lika ut, som i sin tur ser lika ut som vanliga flunsan.. Att testa positivt har heller ingen betydelse, när det har visat sig att testerna är ett lotteri och fyller ingen annan funktion än att skrämma folk... ni som går på den här skiten och följer rekommendationer om handsprit, avstånd, masker, mm mm längtar nog tills väst blir ett kontrollsamhälle som Kina, där avvikande åsikter är straffbart med böter och fängelse. Där allting du gör, alla transaktioner, alla relationer etc etc kommer att loggas och sparas i databaser.

Ni som fortfarande inte har en aning om vad det handlar om kan gå in på WEF's (World economic forum) youtubekanal och kolla videon "Covid-19: The great reset".

Hmm, galna konspirationsteorier vet jag inte om man bör ägna så mycket uppmärksamhet. Men för all del läs Chockdoktrinen om ni vill bli rädda på riktigt för potentiella följder av den här typen av stora händelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Vad alla bör ha insett vid det här laget är att allt som media, WHO, politiker säger om Covid-19 är lögner.

Med det som utgångspunkt kan man påstå i stort sett vad som helst. Du får nog vara mer specifik om du vill bli tagen på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, galna konspirationsteorier vet jag inte om man bör ägna så mycket uppmärksamhet. Men för all del läs Chockdoktrinen om ni vill bli rädda på riktigt för potentiella följder av den här typen av stora händelser.

Ska definitivt läsa eller kanske lyssan genom under morgonpendlingen.

Funderat mycket på sådant på sistone medan jag observerat vad som händer i USA- hur människor där verkar mer villiga att acceptera mindre ju värre saker blir därför att det går så snabbt utåt när fel person blir vald men krävs så mycket tid och möda att förbättra saker ens bara lite, och varje gång någon slags panik slår in över något så tas tillfället att luckra upp ideal överallt när folk är distraherade.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dweebenheimer:

Vad alla bör ha insett vid det här laget är att allt som media, WHO, politiker säger om Covid-19 är lögner. Med tanke på att dem flesta i Sverige skiter fullständigt i social distans hade det sett väldigt mörkt ut i Sverige idag om man jämför med länder som har stränga lockdowns, och ändå ser dödskurvorna väldigt lika ut, som i sin tur ser lika ut som vanliga flunsan.. Att testa positivt har heller ingen betydelse, när det har visat sig att testerna är ett lotteri och fyller ingen annan funktion än att skrämma folk... ni som går på den här skiten och följer rekommendationer om handsprit, avstånd, masker, mm mm längtar nog tills väst blir ett kontrollsamhälle som Kina, där avvikande åsikter är straffbart med böter och fängelse. Där allting du gör, alla transaktioner, alla relationer etc etc kommer att loggas och sparas i databaser.

Ni som fortfarande inte har en aning om vad det handlar om kan gå in på WEF's (World economic forum) youtubekanal och kolla videon "Covid-19: The great reset".

Inlägg som dessa har jag bara väntat på, man upphör aldrig att förvånas....................

Permalänk
Inaktiv

Men vi kan trösta oss med som jag sa i mars att livet går vidare och folk glömmer och nästa år är detta glömt och allt rullar på i vanlig ordning igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Ska definitivt läsa eller kanske lyssan genom under morgonpendlingen.

Funderat mycket på sådant på sistone medan jag observerat vad som händer i USA- hur människor där verkar mer villiga att acceptera mindre ju värre saker blir därför att det går så snabbt utåt när fel person blir vald men krävs så mycket tid och möda att förbättra saker ens bara lite, och varje gång någon slags panik slår in över något så tas tillfället att luckra upp ideal överallt när folk är distraherade.

Precis. Det är en strategi som Milton Friedman kom på. Passa på när folk är upptagna med att tänka på annat eller inte har ork och då media är upptagna med annat, då kan man genomföra kraftiga försämringar i offentlig sektor, arbetsrätt, privatisera och avreglera utan så mycket protester.

Edit: Egentligen var det ju inte Friedman som kom på detta, snarare Machiavelli, men han stod för den vågen nu på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Vad alla bör ha insett vid det här laget är att allt som media, WHO, politiker säger om Covid-19 är lögner. Med tanke på att dem flesta i Sverige skiter fullständigt i social distans hade det sett väldigt mörkt ut i Sverige idag om man jämför med länder som har stränga lockdowns, och ändå ser dödskurvorna väldigt lika ut, som i sin tur ser lika ut som vanliga flunsan.. Att testa positivt har heller ingen betydelse, när det har visat sig att testerna är ett lotteri och fyller ingen annan funktion än att skrämma folk... ni som går på den här skiten och följer rekommendationer om handsprit, avstånd, masker, mm mm längtar nog tills väst blir ett kontrollsamhälle som Kina, där avvikande åsikter är straffbart med böter och fängelse. Där allting du gör, alla transaktioner, alla relationer etc etc kommer att loggas och sparas i databaser.

Ni som fortfarande inte har en aning om vad det handlar om kan gå in på WEF's (World economic forum) youtubekanal och kolla videon "Covid-19: The great reset".

Låter mest som en trucklast med dumheter så du får nog allt komma med lite mer uppbackning av dina påståenden om du inte ska sorteras in i foliehattskategorin.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Men vi kan trösta oss med som jag sa i mars att livet går vidare och folk glömmer och nästa år är detta glömt och allt rullar på i vanlig ordning igen.

Årsskiften brukar inte vara jättebra på att stoppa virus.
Håller med dig om att folk glömmer men tvivlar på att det är gjort redan nästa år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@sAAb: Nu när det händer grejer ute i världen, inte minst Europa, kanske det vore dags för en liten graf-uppdatering?

Utvecklingen är verkligen förunderlig. Jag kan förstå att länder som sedan tidigare blivit milt drabbade har en stor pool av icke-immuna för viruset att smitta och därför får svårt att kontrollera ett uppsving. Det kan ju delvis förklara varför viruset inte verkar gjort någon stark comeback i Sverige ännu. Men länder som redan i våras drabbades till och med hårdare än Sverige, som Spanien och Storbritannien, varför ser de en så stark uppgång nu medan vi inte gör det? Kan det vara en fråga om slump och tidsförskjutning? Vi får se, men det tål att tänkas på. Någon som har någon hypotes att lufta?

Permalänk
Medlem

Jag blir så glad när jag ser ordet "hypotes" i stället för det där andra, så fel använt, som börjar med "t".

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@sAAb: Nu när det händer grejer ute i världen, inte minst Europa, kanske det vore dags för en liten graf-uppdatering?

Utvecklingen är verkligen förunderlig. Jag kan förstå att länder som sedan tidigare blivit milt drabbade har en stor pool av icke-immuna för viruset att smitta och därför får svårt att kontrollera ett uppsving. Det kan ju delvis förklara varför viruset inte verkar gjort någon stark comeback i Sverige ännu. Men länder som redan i våras drabbades till och med hårdare än Sverige, som Spanien och Storbritannien, varför ser de en så stark uppgång nu medan vi inte gör det? Kan det vara en fråga om slump och tidsförskjutning? Vi får se, men det tål att tänkas på. Någon som har någon hypotes att lufta?

De har väl haft ganska hårda lockdowns i Spanien och Storbritannien. Medan här i Sverige har vi kört samma restriktioner hela tiden. Funderar på om öppningar och stängningar gör utvecklingen ryckigare än att ha relativt konstanta åtgärder som vi har här? Kanske har det varit skadligt för hälsan hos befolkningen med hårda nedstängningar vilket gjort människorna mer sårbara för virus? Även det här med munskydden kanske gör mer skada än nytta. Men visst kan det vara så att vi bara haft tur och ännu inte nåtts av den stora andra vågen. Känns som att beroende på politiskt budskap så väljer folk den hypotes som passar deras agenda bäst. Egentligen är det ingen som riktigt vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@sAAb: Nu när det händer grejer ute i världen, inte minst Europa, kanske det vore dags för en liten graf-uppdatering?

Utvecklingen är verkligen förunderlig. Jag kan förstå att länder som sedan tidigare blivit milt drabbade har en stor pool av icke-immuna för viruset att smitta och därför får svårt att kontrollera ett uppsving. Det kan ju delvis förklara varför viruset inte verkar gjort någon stark comeback i Sverige ännu. Men länder som redan i våras drabbades till och med hårdare än Sverige, som Spanien och Storbritannien, varför ser de en så stark uppgång nu medan vi inte gör det? Kan det vara en fråga om slump och tidsförskjutning? Vi får se, men det tål att tänkas på. Någon som har någon hypotes att lufta?

Min spontanta tanke var att många av länderna som nu ökar kanske ser ökningen i regioner som var relativt odrabbat i höstas. Stora länder med många miljonstäder har det ju betydligt tuffare än t ex Sverige med endast en, där det kan blossa igång ordentligt varje gång det tar fart i ett nytt populationstättområde (ser väl lite ut som att det är fallet i usa iaf).

Dock när jag kollar Spanien ser det ju ut som att Madrid är rätt hårt drabbat nu, och att det även verkar vart drabbat rejält även i våras, så där föll ju den teorin

Sen är det ju så att dödstalen i många av dessa länder som vi ser rätt höga smittotal bland fortfarande är ganska låga per dag. Så kan mycket väl vara så att denna våg är rätt mycket mindre än förra pga immunitet, men att det ser värre ut än vad det är pga att det var så enorma mörkertal i våras. Sen är det ju såklart så att dödstalen kommer ett tag efter smittotalen, samt att rutiner och tester gör att det generellt kommer dö färre per smittad än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag blir så glad när jag ser ordet "hypotes" i stället för det där andra, så fel använt, som börjar med "t".

Fast i allmänt tal använder man "teori" just i betydelsen "hypotes", så det är ingen felanvändning. Det som blir problematiskt är när man använder "teori" i vetenskaplig mening och det förväxlas med dess vardagliga användning, som i den inte helt ovanliga missuppfattningen "Darwinistisk evolution är bara en teori!".

Skrivet av ronnylov:

Funderar på om öppningar och stängningar gör utvecklingen ryckigare än att ha relativt konstanta åtgärder som vi har här?

Jo, jag har hört Tegnell nämna den möjliga förklaringen ett par gånger men det har inte kännts så övertygande. Jag tror absolut att en långsiktig strategi är bättre på många sätt, särskilt på just lång sikt, men jag har svårt att se att ryckigheten som kommer med nedstängning/öppning skulle göra folk så mycket sårbarare på kort sikt. Om det inte är så att folk som kommer ur nedstängning blir som kor på grönbete och går social bananas? Jag har svårt att se det, men ska inte svära på att så inte är fallet.

Skrivet av ronnylov:

Känns som att beroende på politiskt budskap så väljer folk den hypotes som passar deras agenda bäst.

Ja, det stör mig också otroligt mycket.

Skrivet av sKRUVARN:

Sen är det ju så att dödstalen i många av dessa länder som vi ser rätt höga smittotal bland fortfarande är ganska låga per dag. Så kan mycket väl vara så att denna våg är rätt mycket mindre än förra pga immunitet, men att det ser värre ut än vad det är pga att det var så enorma mörkertal i våras.

Absolut, det är en mycket bra poäng som man bör ha i åtanke. Även om antalet bekräftade nya fall per dag i Europa nu närmar sig toppen vi hade i våras, så gör skillnader i antal test att antalet faktiska fall var betydligt högre då. Vi får väl se var det slutar, och som du säger kommer dödligheten med några veckors eftersläpning. Den kommer kanske ge en lite tydligare bild, även om det kompliceras av att den är så beroende på vilka grupper som smittas.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att Storbritannien förbereder sig för en ny nedstängning. För att underlätta för föräldrar ska man denna gång undanta mor- och farföräldrar, så att de kan hjälpa till med barnpassning när skolor stänger.

Det är ju precis det man vill undvika, att exponera äldre åldersgrupper. Ska de passa barnen när de är sjuka också? Jag förstår verkligen inte hur de tänker där. Jag hoppas de föklarar eller ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu verkar det som att Storbritannien förbereder sig för en ny nedstängning. För att underlätta för föräldrar ska man denna gång undanta mor- och farföräldrar, så att de kan hjälpa till med barnpassning när skolor stänger.

Det är ju precis det man vill undvika, att exponera äldre åldersgrupper. Ska de passa barnen när de är sjuka också? Jag förstår verkligen inte hur de tänker där. Jag hoppas de föklarar eller ändrar sig.

Ptja... Minska spridningen ses som ett självändamål snarare än att minska effekten/konsekvenserna av viruset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu verkar det som att Storbritannien förbereder sig för en ny nedstängning. För att underlätta för föräldrar ska man denna gång undanta mor- och farföräldrar, så att de kan hjälpa till med barnpassning när skolor stänger.

Det är ju precis det man vill undvika, att exponera äldre åldersgrupper. Ska de passa barnen när de är sjuka också? Jag förstår verkligen inte hur de tänker där. Jag hoppas de föklarar eller ändrar sig.

Barn bidrar inte till smittspridningen av corona så det är relativt säkert att låta dem umgås med äldre. Men man kan ju undra varför de stänger skolorna? Är de rädda för smittspridning bland personalen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dweebenheimer:

Vad alla bör ha insett vid det här laget är att allt som media, WHO, politiker säger om Covid-19 är lögner. Med tanke på att dem flesta i Sverige skiter fullständigt i social distans hade det sett väldigt mörkt ut i Sverige idag om man jämför med länder som har stränga lockdowns, och ändå ser dödskurvorna väldigt lika ut, som i sin tur ser lika ut som vanliga flunsan.. Att testa positivt har heller ingen betydelse, när det har visat sig att testerna är ett lotteri och fyller ingen annan funktion än att skrämma folk... ni som går på den här skiten och följer rekommendationer om handsprit, avstånd, masker, mm mm längtar nog tills väst blir ett kontrollsamhälle som Kina, där avvikande åsikter är straffbart med böter och fängelse. Där allting du gör, alla transaktioner, alla relationer etc etc kommer att loggas och sparas i databaser.

Ni som fortfarande inte har en aning om vad det handlar om kan gå in på WEF's (World economic forum) youtubekanal och kolla videon "Covid-19: The great reset".

Du borde se ”The Social Dilemma 2020”