Intel avslöjar "Tiger Lake" med åtta kärnor för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar "Tiger Lake" med åtta kärnor för bärbara datorer

Företaget växlar upp konkurrensen med AMD:s bärbara processorer då kommande Tiger Lake-modeller innehåller åttakärniga varianter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så här det skall vara att AMD och INTEL slåss sida mot sida och att kunderna får utdelning i form av bättre produkter till ett bra pris inom bärbart .Jag hoppas så att AMD vinner spelkronan med Zen 3 och ser gärna att Intel tar tillbaka den i nästa släpp och att dom turas om att ha kronan för bästa processor på desktop .Kommer bli en strålande framtid med bättre och bättre processorer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

Nästa sommar är det dags att få ny jobbdator. Då finns det kanske en Tiger Lake Dell eller en ARM macbook att välja på? Spännande i så fall

Permalänk
Medlem

Detta kommer AMD få svårt att möta på minst ett år tror jag, dock är Zen2 ganska okej fortsatt. Gissar också att dessa inte kommer bli gratis

Permalänk
Skrivet av medbor:

Detta kommer AMD få svårt att möta på minst ett år tror jag, dock är Zen2 ganska okej fortsatt. Gissar också att dessa inte kommer bli gratis

De är knappast lanserade än. När de kommer ligger deras mobil Zen 3 redo.

Permalänk
Medlem

All talk an no show....

Nu vill vi börja se dessa 50-modeller av TigerLake laptops komma till försäljning och till test...så vi får se prestanda, battertid och prisbild... behöver inte fler papperslanseringar just nu

// LZ

Permalänk
Datavetare

Detta är inte helt korrekt
"Ryzen 7 4800U med högsta TDP-nivå om 15 watt"
finns det någon enhet så här långt där förvald TDP med 4800U är 15 W? De jag sett kör alla 25 W, det verkar möjligt att växla mellan 25 W och 15 W på Lenovo IdeaPad 7 slim.

Likaså går det inte att säga att i7-1185G7 har en TDP om 28 W.

Både Renoir och Intels U-serie sedan flera generationer tillbaka har konfigurerbar TDP. OEM väljer vilken TDP man sätter för just sin modell, för Renoir och alla Skylake baserade U-modeller med nominell TDP på 15 W kan TDP sättas mellan 12 W till 25 W.

För Tiger Lake U har detta ändrats till 12 W till 28 W. Förut listade Intel "nominell TDP", vilket alltid varit 15 W för U-serien med 12-25 W cTCP, nu gör man det enda vettiga och helt dumpar det och listar helt sonika att TDP är mellan 12-28 W för Tiger Lake U.

Det säger fortfarande inte vad peak-effekt är, där har också Renoir tagit efter Intels U-serie och tyvärr har dessa "15 W TDP" kretsar numera en peak-effekt hos de 4800U och i7-10710U (en 6C/12T "15 W" Comet Lake) som Notebookcheck testat på ~50 W!

Förhoppningsvis är det i alla fall inte högre för kommande i7-1185G7, men tror inte det finns en gräns här (i alla fall inte för Intel, går att sätta min Surface Pro till 250 W PL2, inte för att den når i närheten då både kylning eller VRM throttlar långt innan man når dit.

Hade varit kul att se något test på Tiger Lake U. Verkar som papperslanseringar är trenden detta år för Intels/AMDs U-serier CPUer...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yoshman: jag har använt standardnivån AMD och Intel anger för modellerna, men jag lade till en rad om att det handlar om just det och att TDP-nivåerna kan konfigureras av datortillverkare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De är knappast lanserade än. När de kommer ligger deras mobil Zen 3 redo.

Mobil Zen3 skulle jag gissa tidigast nästa sommar med bra tillgänglighet om ganska precis ett år. Dessutom ryktas Zen3 vara i combo med Vega fortfarande... sen har någon sagt Zen2 med RDNA2, låter väldigt mysko, men det är det jag läst