EU kan införa förbud mot kryptovalutor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Alla kriminella bär kniv, en del av dem bär pistol också. Förbjud knivar och pistoler! Oh wait... Dessutom använder de Internet, så vi kan förbjuda det också tycker jag.

Sluta lek alarmist och överdriv, det har inget med saken att göra. Givetvis sätter man alla enskilda regler efter noggrann avvägning på för och nackdelar.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att Krypto kommer förbjudas men det kommer säkert sättas upp fler regler. Har lite koll på exempelvis Quickbit som närmaste månaderna släpper VISA och Mastercard som funkar för kryptovalutor. Plötsligt så får man ett enklare sätt att kunna använda sin valuta vart som helst i världen men då helt synligt.
Alla som sysslar med krypto är ju inte kriminella.

Själv har jag aldrig hoppat på tåget ska tilläggas förutom aktier i kryptobolaget QB då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FiftyFifty:

@SprengdPanda: Alla valutor används till kriminell aktivitet. Det är faktiskt lättare att spåra Bitcoin än vanliga sedlar.

Nu syftade jag på den digitala aspekten, det kan absolut vara lättare att spåra bitcoin i vissa fall än vanliga kontanter. Dock står min åsikt kvar.

Vanliga kontanter har en mer utbredd roll i samhället till legitimt användande, det har inte bitcoin. Jag anser inte att det kan jämföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns ju ett stort problem med kryptovalutor vilket är att det används frekvent av kriminella. Det problemet växer och växer så något måste göras för att hantera det. Och det är väl rent allmänt ett problem när något blir helt anonymt. Vet inte om det finns någon bra lösning där.

Fast enda skillnaden från idag är att det inte sitter en ful bank någonstans och tjänar pengar på de kriminellas ekonomi.

Permalänk
Medlem

Det är klart dom vill förbjuda det. Dom tjänar ju inga pengar och kan kontrollera den nu!

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Exakt. Intressant är också att EU vill erbjuda sin egen kryptovaluta som alternativ Visar tydligt att de inte förstått poängen men kryptovaluta från första början...

Missar jag inte något så är det inte att de vill införa en egen kryptovaluta, utan att bara att de vill införa en digital (troligen centraliserad) valuta.

I vilket fall, ser detta förslaget som mycket dåligt då det primärt bara stryper invånares politiska makt och frihet. Alla som pratar om bruk av kryptovalutor för kriminell verksamhet, tror ni på allvar att kriminella kommer sluta använda det för att lagen säger att det är olagligt? Visst, det kommer resultera i en valutavärdesminskning, men så länge värderingen inte är noll eller extremt fluktuerande så är det ju fullt dugligt att göra transaktioner med. Gör det visserligen lite bökigare att "tvätta" pengarna, men knappast någon större utmaning. Det som potentiellt kan hända är att några individer (ex. brukare) slutar använda det, men desto större organisation desto lättare för dem att hantera det.

Ur ett integritetsperspektiv som de även nämnde så är bitcoins inte någon höjdare, men finns ju saker som XMR med bra integritetsskydd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, jag använder det till fullt lagliga saker. Du kan handla för det på webhallen t.ex.

Nej, du köper SEK med bitcoin som du betalar webhallen med. Enda personerna du direkt kan betala med bitcoin finns på darkweb såvitt jag vet. Du får gärna länka något annat.

Permalänk
Medlem

Lite för sent kanske...

Permalänk
Medlem

Eu kommer förbjuda krypto, sedan sedlar. Snart kommer du behöva fylla i en AML-blankett så fort du swishar eller köper lördagsgodis.

Samtidigt kommer storbolagen fortsätta tvätta miljarder.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag låter bli frågan om kryptovalutans vara eller inte vara i detta inlägg.

Frågan om en gemensam valuta för EU tas också upp här.
Man kan argumentera både för och emot. Det finns många aspekter av det här med både för och nackdelar.
Själv är jag emot upplägget av den anledningen att vi inte har en gemensam riksbank som ersätter alla nationella riksbanker och ett gemensamt styre fullt ut.
Man kan vara både för och emot det här gemensamma styret också. Det finns mycket att säga även här
Men oavsett så blir det problem att föra samman ekonomier utan att också föra samman styrningen för ekonomin. Vi har sett grundlägande problematik för euron exempelvis när belåningn skenar i länder vilket då också drabbar andra länder som har skött sig. Det varnades om problematiken innan vi fick problem. Och det blev problem. Och flera av problemen är fortfarande inte lösta.

Så min poäng här är att antingen så får man göra det här samarbetet helhjärtat. Eller så låter man bli. Halvmesyrer med oklar styrning när det börjar skaka är ett upplägg som bäddar för problematik. Det är systemfel.

Frågan är väl hur många som är beredda att gå all in på den här typen av finansiellt samarbete. Jag tror inte alla är redo för det riktigt. Inte jag heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

bitcoin.com känns ju inte alls bias haha.

Finns en källa i artikeln om du vill läsa SWIFTs rapport.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nu syftade jag på den digitala aspekten, det kan absolut vara lättare att spåra bitcoin i vissa fall än vanliga kontanter. Dock står min åsikt kvar.

Vanliga kontanter har en mer utbredd roll i samhället till legitimt användande, det har inte bitcoin. Jag anser inte att det kan jämföras.

I min värld så är det dubbelmoral, valuta som valuta. Detta handlar inte om kriminella utan staten gillar inte friheten vilket kryptovalutor erbjuder.

Permalänk
Medlem

Stort om sant.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Inaktiv

Rent tekniskt kommer förståss cryptos att fortsätta finnas även vid eventuella förbud. Däremot kan man tänka sig att värdet minskar kraftigt, speciellt i Bitcoin som av många köps som en spekulativ investering på börsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Finns en källa i artikeln om du vill läsa SWIFTs rapport.

Gör varken från eller till, du kallade det en myt. De andra källorna som jag skickade pekar på att det faktiskt inte är så. Det fanns sjukt mycket källor på det. Jag valde ut ett fåtal.

Skrivet av FiftyFifty:

I min värld så är det dubbelmoral, valuta som valuta. Detta handlar inte om kriminella utan staten gillar inte friheten vilket kryptovalutor erbjuder.

Men om det är valuta som valuta, borde inte bitcoin spela på samma regler som de andra valutorna då? Det vill säga under statlig kontroll.

Du hänvisar till frihet, utan att ta upp baksidorna. Nu är det ett problem att bitcoin i extremt stor utsträckning används till kriminalitet till skillnad från andra valutor, då är det också rimligt att staten/EU vill reglera/förbjuda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Exakt. Intressant är också att EU vill erbjuda sin egen kryptovaluta som alternativ Visar tydligt att de inte förstått poängen men kryptovaluta från första början...

En digital valuta (som det nämns i nyheten) behöver inte vara en kryptovaluta.

Skrivet av NodCommander:

Swish är redan digitala kontanter. Och det ska ju expanderas att fungera med motsvarande tjänster i en hel drös andra länder. Så, behöver EU jobba fram ett eget alternativ? Räcker det inte att endast underlätta för existerande?

Förutom att vara digitalt så har Swish (och bankpengar i allmänhet) inte mycket gemensamt med (statliga) kontanter. Kontanter är statliga pengar, alla pengar på våra bankkonton är privata och "utgivna" av bankerna själva. Hela syftet med insättningsgarantin är att få upp förtroendet för de riskfyllda privata pengarna så att de kan användas och kännas som om de vore statliga. Men trots det så är bankpengarna fortfarande riskfyllda och kostsamma. Vill du Swisha till ett konto i en annan bank? Ja då behöver ju den nya banken ta över skulden till dig (för det är ju det pengarna faktiskt är), och då gäller det att din bank kan kompensera den andra banken med något motsvarande värdefullt. Kan den inte det så kollapsar hela betalsystemet. Det vore katastrof för samhället, så Riksbanken behöver gå in och rädda bankerna mot sitt eget kollaps (vilket inte är gratis för samhället).

Rent tekniskt så är bankpengar en skuld från banken till dig. Dina pengar är utlånade till banken och vi betalar varandra med hjälp dessa skulder. Beroende på definition på ordet pengar så är dessa skulder som vi betalar med pengar. En stor anledning till att Riksbanken utreder en statlig E-krona är för att i princip alla pengar i omlopp är dessa skuldpengar. Hela samhället står i beroende till banksektorn och deras skulder.

Permalänk
Medlem

Kan någon påminna mig om vad EU brukar tycka om monopol?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Gör varken från eller till, du kallade det en myt. De andra källorna som jag skickade pekar på att det faktiskt inte är så. Det fanns sjukt mycket källor på det. Jag valde ut ett fåtal.

Men om det är valuta som valuta, borde inte bitcoin spela på samma regler som de andra valutorna då? Det vill säga under statlig kontroll.

Du hänvisar till frihet, utan att ta upp baksidorna. Nu är det ett problem att bitcoin i extremt stor utsträckning används till kriminalitet till skillnad från andra valutor, då är det också rimligt att staten/EU vill reglera/förbjuda detta.

Ja precis det är statens jobb att begränsa frihet. Det har det alltid varit. Allt har baksidor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Layon:

Kan någon påminna mig om vad EU brukar tycka om monopol?

Är väl inte riktigt applicerbart här va? Monopol gäller företag.
Valutor är inte företag
På samma sätt har EU inget emot att det bara finns en regering per land, en poliskår, en finansinspektion - och så vidare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Som om inte EU var skit redan. Montera ner skiten till att bara innefatta fri rörlighet samt brottsregister, det är alldeles för mycket onödigt påtvingat bloatware nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

men de är också lättare att hålla koll på.

Det går att argumenterar för att många kryptovalutor (bland annat Bitcoin) är enklare att spåra än transaktioner i det traditionella banksystemet. Med Bitcoin har en utredare i Sverige tillgång till alla transaktioner som nånsin gjorts i hela världen on chain utan att blanda in rättsväsendet t.ex, det ska till rätt grova brott innan man går genom igenom besväret för att spåra banköverföringar utomlands osv.

Sen att knyta krypto till en viss person är givetvis ett problem, men nånstans finns det en "on/off ramp" om man nånsin har tänkt omsätta sina tillgångar i något materiellt eller gömma tillgångar i krypto.

Sen kryptovalutor som Monero vars hela existens handlar om att vara en ospårbar tillgång är en annan sak. Där kan ja mycket väl se att det finns problem och att lagstiftning behövs.

Permalänk
Medlem

Jag upplever kryptovalutor som ett oseriöst påhitt. Kanske med en god tanke i grunden men utfört på ett undermåligt vis.

Att ha en valuta som är observerbar och ”kontrollerbar” är i allas intresse tror jag. Detta prat om att staten ska kontrollera ditten och datten känns väl konspiratoriskt. Det upplevs nöstan som att vissa tror att staten/myndigheter något form av monster som är ute efter dem.

Permalänk
Medlem

För en oinsatt: Vad är det som staten "kontrollerar" med vanliga pengar? Och vad är det för negativt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

bitcoin.com känns ju inte alls bias haha.
Att det skulle vara en myt är absolut inte så självklart som du försöker få det att framstå som, finns massvis med källor som pekar på att det faktiskt är så.
https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitco...
12. Används bitcoin av kriminella?
Att bitcoin och andra kryptovalutor har underlättat för kriminella råder inget tvivel om. Att transaktioner kan göras anonymt utan spårbarhet till vem som helst i världen helt utanför det vanliga finansiella systemets kontrollfunktioner har gjort kryptovalutor populära bland kriminella.
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...
Digitala drogmarknader och utpressningsvirus – många av de nya nätbrotten är beroende av bitcoin och andra kryptovalutor.
Ny forskning visar nu att nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner är kopplade till kriminella aktiviteter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/handel-med-bitcoin-kan-hja...
30.000 svenskar har börjat handla med kryptovalutan bitcoin. Därför varnar nu Finansinspektionen för att denna handel kan stödja penningtvätt och kriminell verksamhet.
Finns därmed en hel del källor på att det absolut inte är så guld och gröna skogar som du påstår.
Konstigt argument, nej mänskligheten kan givetvis inte lämnas helt fri. Sluta överdriv.
Det är just därför vi har lagar och regler för att ha ett funktionellt samhället.

Att det är en myt har redan många analytiker tagit fasta på. Att du direkt säger att BitCoin.com är bias så ignorerar du det hela bara.
De 3 du refererar till är lika dåliga, då det var de otroligt okunniga tidningarna som började med myten om Crypto/darkweb var ett stort tillhåll för kriminella.

https://www.bangkokpost.com/world/1786179/crypto-currencies-and-criminality-myth-or-reality-
A Chainalysis report published in January said that in 2018, one percent of Bitcoin transactions -- the most widely used cryptocurrency -- involved illegal activities.

The equivalent of $600 million was also spent using Bitcoins on the dark web, a set of hidden networks where a multitude of illicit products, including weapons and drugs, are traded.
In comparison, the global turnover of drug trafficking is estimated at several hundred billion dollars.

Elliptic.co : Debunking The Three Popular Myths Of Crypto
Myth #2: Crypto is mainly used for illegal activities

Headlines such as this inevitably lead many, but particularly the uninformed, to associate crypto with crime and criminals. As with any emerging technology, criminals will find ways to use it to further their goals. And, as with anything new and undefined, people and the media are quick to shine light on its criminality, sensationalize the risk, and undermine its utility.

Fact: According to data that Elliptic has collected and analyzed from the past six years, as of 2019 only $829m worth of Bitcoin has been spent on the dark web1, a mere 0.5% of all Bitcoin transactions.

https://finfeed.com/opinion/ctrl-alt-del/common-myths-about-crypto-debunked/
As cryptocurrency utilises the blockchain, it retains one of the key features of blockchain technology: transparency. Every transaction is recorded and is visible to everyone. In addition, every bitcoin transaction is tied to a user with a username. While it may be unclear who is behind that username, their activity is tied to that collection of letters and it is trackable. As people start to understand that transparency, crypto becomes a far less attractive option; perhaps that’s why US DEA report that use of bitcoin for criminal activity has plunged over the past five years.

Jag kan fortsätta, då det finns 100tals sidor på nätet med studier som visar att det är en MYT!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

EU vet att ekonomin kommer krasha och för att få mer kontroll så vill dom förbjuda all form av ekonomiska andningshål som kontanter och kryptovalutor. Också guld och silver kan förbjudas. Nuvarande ekonomin kommer dom försöka ersätta med den "nya gröna ekonomin" är helt digital, baserad på kryptotekniken men dom kontrollerar systemet helt istället. Då kan dom se alla transaktioner i realtid.

Sverige testar nu kryptobaserad elektronisk krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

En digital valuta (som det nämns i nyheten) behöver inte vara en kryptovaluta.

Förutom att vara digitalt så har Swish (och bankpengar i allmänhet) inte mycket gemensamt med (statliga) kontanter. Kontanter är statliga pengar, alla pengar på våra bankkonton är privata och "utgivna" av bankerna själva. Hela syftet med insättningsgarantin är att få upp förtroendet för de riskfyllda privata pengarna så att de kan användas och kännas som om de vore statliga. Men trots det så är bankpengarna fortfarande riskfyllda och kostsamma. Vill du Swisha till ett konto i en annan bank? Ja då behöver ju den nya banken ta över skulden till dig (för det är ju det pengarna faktiskt är), och då gäller det att din bank kan kompensera den andra banken med något motsvarande värdefullt. Kan den inte det så kollapsar hela betalsystemet. Det vore katastrof för samhället, så Riksbanken behöver gå in och rädda bankerna mot sitt eget kollaps (vilket inte är gratis för samhället).

Rent tekniskt så är bankpengar en skuld från banken till dig. Dina pengar är utlånade till banken och vi betalar varandra med hjälp dessa skulder. Beroende på definition på ordet pengar så är dessa skulder som vi betalar med pengar. En stor anledning till att Riksbanken utreder en statlig E-krona är för att i princip alla pengar i omlopp är dessa skuldpengar. Hela samhället står i beroende till banksektorn och deras skulder.

Det är lite spännande hur banksystemet interagerar med producenter av varor och tjänster (det som bygger upp BNP) - när man börjar gräva i hur valutor fungerar är det rätt fascinerande.

Problemet är just hur allting relaterat till BNP är uppbyggt, och att banker (precis som du nämner) är så totalt integrerade i det systemet. Det gör att kryptovalutor inte kommer att fungera som bruksvaluta förrän systemet förändrats i grunden, och/eller ett nytt system tagits dess plats.

Så alla "hurrdurr Swexit" eller "nI hAtAr Ju FrIhEt!"-inlägg visar mest på oförståelse, alternativt någon slags pervers förkärlek för anarki.

@Zyces: Varken Finfeed eller Bangkokpost har några som helst referenser eller källor i sina inlägg, så deras värde i debatten (annat än för personlig åsikts skull) är försumbart. Det är lätt att sprida information idag som verkar legitim (på flera sätt) men inte är ordentligt underbyggd. Elliptic har i alla fall ett par externa länkar. Har dock inte plöjt igenom ~50-sidorsrapporten än, så tar inte ställning till hur väl den faktiskt styrker poängen. Värt att komma ihåg att rapporten är från 2015, det har om inte annat hänt lite sedan dess.
Flera andra av länkarna ("källorna") verkar dock vid lite närmare titt vara lite av en circlejerk till sig själva alt. andra lobbyrörelser.
Vanligt i aktivism åt alla möjliga håll, men det gäller att särskilja detta från stenhård fakta. Om man sållar går det säkerligen att hitta lite intressant info dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att folk tror att kryptovalutorna gagnar folket, men i realiteten så ägs och produseras nog majoriteten av kryptovalutor av företag som tycker det är trevligt med egna sedelpressar. Man flyttar egentligen värde från vanligt folk till företag.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Används krypto pengar till något annat än spekulation och kriminell verksamhet?

Ja, det har speciellt börjat visa sig i länder i t.ex. syd-Amerika/Afrika med ostabil valuta. Läste även någon artikel om afrikanska handlare som säljer direkt till kinesiska handlare i bitcoin för att slippa valuta-konverteringar och onödiga bank-avgifter.

https://news.bitcoin.com/latin-america-bitcoin-fiat-currencie...

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du hänvisar till frihet, utan att ta upp baksidorna.

Du hänvisar till statlig maktfullkomlighet, utan att ta upp baksidorna.

Jag blir stört förbannad och deprimerad åt att Sverige och Europa avser ta steg för steg mot ett Kina. Allt under baneret Hårdhandskar mot Organiserad Brottslighet, som är under 1% av brott i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyces:

Att det är en myt har redan många analytiker tagit fasta på. Att du direkt säger att BitCoin.com är bias så ignorerar du det hela bara.
De 3 du refererar till är lika dåliga, då det var de otroligt okunniga tidningarna som började med myten om Crypto/darkweb var ett stort tillhåll för kriminella.

https://www.bangkokpost.com/world/1786179/crypto-currencies-and-criminality-myth-or-reality-
A Chainalysis report published in January said that in 2018, one percent of Bitcoin transactions -- the most widely used cryptocurrency -- involved illegal activities.

The equivalent of $600 million was also spent using Bitcoins on the dark web, a set of hidden networks where a multitude of illicit products, including weapons and drugs, are traded.
In comparison, the global turnover of drug trafficking is estimated at several hundred billion dollars.

Elliptic.co : Debunking The Three Popular Myths Of Crypto
Myth #2: Crypto is mainly used for illegal activities

Headlines such as this inevitably lead many, but particularly the uninformed, to associate crypto with crime and criminals. As with any emerging technology, criminals will find ways to use it to further their goals. And, as with anything new and undefined, people and the media are quick to shine light on its criminality, sensationalize the risk, and undermine its utility.

Fact: According to data that Elliptic has collected and analyzed from the past six years, as of 2019 only $829m worth of Bitcoin has been spent on the dark web1, a mere 0.5% of all Bitcoin transactions.

https://finfeed.com/opinion/ctrl-alt-del/common-myths-about-crypto-debunked/
As cryptocurrency utilises the blockchain, it retains one of the key features of blockchain technology: transparency. Every transaction is recorded and is visible to everyone. In addition, every bitcoin transaction is tied to a user with a username. While it may be unclear who is behind that username, their activity is tied to that collection of letters and it is trackable. As people start to understand that transparency, crypto becomes a far less attractive option; perhaps that’s why US DEA report that use of bitcoin for criminal activity has plunged over the past five years.

Jag kan fortsätta, då det finns 100tals sidor på nätet med studier som visar att det är en MYT!

Nej det är inte myt, det finns gott med källor från båda hållen vilket uppenbarligen bevisar att det just inte är en myt.