Permalänk
Medlem

Ny stereo i Volvo - hur gör jag?

Hej,

Har ganska nyligen skaffat min första bil, en Volvo S70, -98.
Körkortet runt hörnet och undrar nu om nästan det viktigaste, hur kopplar jag in en ny stereo som har stöd för bluetooth/aux/USB?

Kollat en del på olika sidor och bestämt mig för en dubbelDin(?) Denna

Jag har kollat i instruktionsboken och jag stereon som sitter i bilen är en SC-805.

Jag undrar, är det bara att köpa och sen koppla in den nya, eller är det mer att göra än så?

Jättetacksam om någon kunnig skulle kunna förklara

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Gratulerar till din nya bil. Jag har inget svar på din fråga (har själv en S40 från 2008 med en helt annan lösning för stereon), men om du inte redan hittat det, så finns det ett aktivt forum för Volvo-bilar som heter Jag Rullar. Får du inget svar på din fråga här så kan det vara värt ett försök.

Om din befintliga bilstereo har en AUX-ingång så kan det dock vara en idé att koppla in en Bluetooth-adapter till den istället.

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver du ha en ISO kontakt, som du kan konvertera från originalkablaget till den stereon du köpt, den ser ut så här. och den bör följa med din stereo, så den kontakten som sitter i din originalstereo får du ta bort och ersätta med en liknande denna på bilden under.

Vill du sedan ha baslåda, slutsteg osv, så behöver du dra ytterliggare kablar så som, remote, plus (med säkring) och en jord till slutsteget.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej! Gratulerar till din nya bil. Jag har inget svar på din fråga (har själv en S40 från 2008 med en helt annan lösning för stereon), men om du inte redan hittat det, så finns det ett aktivt forum för Volvo-bilar som heter Jag Rullar. Får du inget svar på din fråga här så kan det vara värt ett försök.

Om din befintliga bilstereo har en AUX-ingång så kan det dock vara en idé att koppla in en Bluetooth-adapter till den istället.

Tack så mycket!
Ska absolut kolla det forumet om jag inte får något svar här.

Inte vad jag sett, kan det finnas på baksidan? Typ en kontakt bara som man kan koppla in aux i?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Grattis till en trevlig bil!
Det som kan behövas för att kunna koppla in en eftermarknadsstereo är förmodligen en ISO-Kontakt för att göra om kontakten från den du har idag i bilen till en universal som dem flesta eftermarknadsstereos fungerar till.

https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kontakt-volvo-94-.html
Kolla dock innan du köper den att kontakten i bilen verkligen ser ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Först och främst behöver du ha en ISO kontakt, som du kan konvertera från originalkablaget till den stereon du köpt, den ser ut så här. och den bör följa med din stereo, så den kontakten som sitter i din originalstereo får du ta bort och ersätta med en liknande denna på bilden under.

https://www.brl.se/bilder/artiklar/700453023.jpg

Vill du sedan ha baslåda, slutsteg osv, så behöver du dra ytterliggare kablar så som, remote, plus (med säkring) och en jord till slutsteget.

Oooh, okay!
Så jag skulle kunna köpa stereon idag och bara koppla in den utan problem? Inga extra delar?
Hade tänkt baslåda, vad behöver jag då köpa till för att det ska funka?

Tack

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej! Gratulerar till din nya bil. Jag har inget svar på din fråga (har själv en S40 från 2008 med en helt annan lösning för stereon), men om du inte redan hittat det, så finns det ett aktivt forum för Volvo-bilar som heter Jag Rullar. Får du inget svar på din fråga här så kan det vara värt ett försök.

Om din befintliga bilstereo har en AUX-ingång så kan det dock vara en idé att koppla in en Bluetooth-adapter till den istället.

Lär inte finnas på TS bil.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweam:

Grattis till en trevlig bil!
Det som kan behövas för att kunna koppla in en eftermarknadsstereo är förmodligen en ISO-Kontakt för att göra om kontakten från den du har idag i bilen till en universal som dem flesta eftermarknadsstereos fungerar till.

https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kontakt-volvo-94-.html
Kolla dock innan du köper den att kontakten i bilen verkligen ser ut så.

Tack så mycket!

Oh okay, ska kolla när jag är hemma hur den ser ut, tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Oooh, okay!
Så jag skulle kunna köpa stereon idag och bara koppla in den utan problem? Inga extra delar?
Hade tänkt baslåda, vad behöver jag då köpa till för att det ska funka?

Tack

Själva stereon i sig kommer att passa, då det är en dubbeldin stereo.
Den gamla som sitter i din bil behöver du använda dig av likande dessa verktyg för att få ut originalstereon

Det kan vara lite bökigt, men med dessa verktyg kommer det gå bra, man kan använda små skruvmejslar osv också, men man måste trycka in dom i alla 4 hålen samtidigt för att den skall lossna smidigt.

Det du kommer behöva för att ha baslåda är följande.

1. Stereo
2. Passiv baslåda, sluten eller portad, det är upp till var och en.
3. ett slutsteg med bra RMS watt som orkar leverera ut effekt.
4. En kabelsats med 1 pluskabel, 1 jordkabel, 1 remotekabel (styrströmskabel) och en RCA kabel som kopplas mellan stereon och slutsteget.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Oooh, okay!
Så jag skulle kunna köpa stereon idag och bara koppla in den utan problem? Inga extra delar?
Hade tänkt baslåda, vad behöver jag då köpa till för att det ska funka?

Tack

Lådan, slutsteg om det inte är inbyggt och sedan dra en ofta rätt tjock kabel från + polen från batteriet till där steget ska sitta (ofta bagage luckan). Sen behöver du dra rca kablar från stereon till bakluckan(steget). Dra dom helst inte för nära + kabeln pga störningar.
Sen behövs en liten kabel som startr steget, kallas remote. Min är kopplad bak på stereons + pol som slås på med tändningen. Ska funka med kabeln som hissar el antennen men aldrig prövat det själv.
- polen kopplas till en lämplig bult nära steget, kom igåg att slipa plåtrent för bra kontakt.
Sen är det bara testa och ställa in allt.
Kablarna kan vara lite bökiga att få bak, ofta får man ta bort massa plast kåpor men det är väl värt att göra det snyggt från första början så det inte hänger kablar överallt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte så bra koll på så gamla Volvobilar, men det kan ju vara så att du behöver någon form av ram för att allt ska passa in i instrumentbrädan också. Det lär funka utan med, men då kan man få ett glapp mellan stereon och panelen som inte är så snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Själva stereon i sig kommer att passa, då det är en dubbeldin stereo.
Den gamla som sitter i din bil behöver du använda dig av likande dessa verktyg för att få ut originalstereon
https://www.brl.se/bilder/artiklar/701CT22VX01.jpg

Det kan vara lite bökigt, men med dessa verktyg kommer det gå bra, man kan använda små skruvmejslar osv också, men man måste trycka in dom i alla 4 hålen samtidigt för att den skall lossna smidigt.

Det du kommer behöva för att ha baslåda är följande.

1. Stereo
2. Passiv baslåda, sluten eller portad, det är upp till var och en.
3. ett slutsteg med bra RMS watt som orkar leverera ut effekt.
4. En kabelsats med 1 pluskabel, 1 jordkabel, 1 remotekabel (styrströmskabel) och en RCA kabel som kopplas mellan stereon och slutsteget.

Ooh, men då köper jag den idag. Viktigaste för mig är just nu bara att få in en ny stereo så jag kan spela min musik via telefonen

Får försöka mig på det där med baslåda lite längre fram, men är jättetacksam För all info och förklaringar!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lådan, slutsteg om det inte är inbyggt och sedan dra en ofta rätt tjock kabel från + polen från batteriet till där steget ska sitta (ofta bagage luckan). Sen behöver du dra rca kablar från stereon till bakluckan(steget). Dra dom helst inte för nära + kabeln pga störningar.
Sen behövs en liten kabel som startr steget, kallas remote. Min är kopplad bak på stereons + pol som slås på med tändningen. Ska funka med kabeln som hissar el antennen men aldrig prövat det själv.
- polen kopplas till en lämplig bult nära steget, kom igåg att slipa plåtrent för bra kontakt.
Sen är det bara testa och ställa in allt.
Kablarna kan vara lite bökiga att få bak, ofta får man ta bort massa plast kåpor men det är väl värt att göra det snyggt från första början så det inte hänger kablar överallt.

Det låter faktiskt inte jättesvårt, får kolla lite mer på videoguides också så jag inte förstör något.
Tack så mycket

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag inte så bra koll på så gamla Volvobilar, men det kan ju vara så att du behöver någon form av ram för att allt ska passa in i instrumentbrädan också. Det lär funka utan med, men då kan man få ett glapp mellan stereon och panelen som inte är så snyggt.

Ooh, ja, jag får kolla på det, tack för info!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Inaktiv

Gjorde samma sak i somras. Tänkte skaffa ny bil, men insåg att det enda jag ville ha i en ny bil var Apple Carplay

Köpte ett kit med ram som passade min bilmodell. Jag skrev ett mail till BRL och angav vilken bilmodell jag hade och sa att jag vill ha ett kit med allt som behövs, adaptrar, ramar osv. Fick en lista några dagar senare. Väldigt smidigt!

Permalänk
Medlem

Från BRL:

” För att byta stereo i en Volvo S70 (>-2000) behöver du följande:
ISO-kontakt ISO-kontakt
OM bilen har externt originalslutsteg behövs även: 6-Pol DIN-RCA

Monteringsram:
Dubbeldin-stereo: Glidskenorna behövs slipas bort.
Enkeldin-stereo: Använd prylfacket för att fylla ut hålet under stereon.”

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@ItsLea: Skulle rekommendera att du går med i Facebook gruppen Billjud Gruppen, där finns det massa hjälp att få och finns även många mindre butiker med där som kan rekommendera rätt grejer och berätta hur allt skall kopplas.

Föredrar personligen butiker som Audio55, LW-Audio, JJaudio och Bilstereohörnan då dem inte kör med låtsasrabatter som BRL. Väldigt kompetenta människor som har tävlat med billjud sedan 90-tal för att inte nämna att supporten man får är hästlängder bättre.

Alla butiker ovan kan man skriva till på Messenger och man brukar får svar på under 20 min. Och med lite tur kanske även någon av dem finns skapligt lokalt för dig.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Gjorde samma sak i somras. Tänkte skaffa ny bil, men insåg att det enda jag ville ha i en ny bil var Apple Carplay

Köpte ett kit med ram som passade min bilmodell. Jag skrev ett mail till BRL och angav vilken bilmodell jag hade och sa att jag vill ha ett kit med allt som behövs, adaptrar, ramar osv. Fick en lista några dagar senare. Väldigt smidigt!

Oooh, det låter ju väldigt smidigt!
Om jag inte känner mig säker vad jag behöver så mailar jag dom

Blev det bra i din bil?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Från BRL:

” För att byta stereo i en Volvo S70 (>-2000) behöver du följande:
ISO-kontakt ISO-kontakt
OM bilen har externt originalslutsteg behövs även: 6-Pol DIN-RCA

Monteringsram:
Dubbeldin-stereo: Glidskenorna behövs slipas bort.
Enkeldin-stereo: Använd prylfacket för att fylla ut hålet under stereon.”

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-...

Oh okay. Tack
Vet inte om den har ett externt slutsteg :/ vet knappt vad det är ärligt talat.

Tanken är att skaffa en dubbelDin, men vad jag fattar det som så är originalstereon som sitter i och en dubbel. Men okej, får försöka kolla på att slipa bort dom då :l

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@ItsLea: Skulle rekommendera att du går med i Facebook gruppen Billjud Gruppen, där finns det massa hjälp att få och finns även många mindre butiker med där som kan rekommendera rätt grejer och berätta hur allt skall kopplas.

Föredrar personligen butiker som Audio55, LW-Audio, JJaudio och Bilstereohörnan då dem inte kör med låtsasrabatter som BRL. Väldigt kompetenta människor som har tävlat med billjud sedan 90-tal för att inte nämna att supporten man får är hästlängder bättre.

Alla butiker ovan kan man skriva till på Messenger och man brukar får svar på under 20 min. Och med lite tur kanske även någon av dem finns skapligt lokalt för dig.

Får kanske skapa ett fb konto igen för det :)!

Oh wow, Ja men jag ska absolut kolla på de butikerna, just nu är det priset som bestämmer vart jag köper, och att det finns iaf bluetooth i stereon. Men ska absolut kolla där

Det låter ju superbra haha. Ska kolla på dom, tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ItsLea:

Oooh, det låter ju väldigt smidigt!
Om jag inte känner mig säker vad jag behöver så mailar jag dom

Blev det bra i din bil?

Det tycker jag USB-sladdar och GPS-antenn gick dra bra bakom paneler också. Rattstyrningen funkar sådär, men jag överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Det tycker jag USB-sladdar och GPS-antenn gick dra bra bakom paneler också. Rattstyrningen funkar sådär, men jag överlever.
https://youtu.be/3GsCMjmengI

Ooh!
Känns nästan som jag kan klara detta haha.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Det låter faktiskt inte jättesvårt, får kolla lite mer på videoguides också så jag inte förstör något.
Tack så mycket

Det är inte så svårt men man måste göra det noga. Har du tex dålig jordning till slutsteget kan man bränna lågnivå ingångarna med störningar och oljud som följd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag inte så bra koll på så gamla Volvobilar, men det kan ju vara så att du behöver någon form av ram för att allt ska passa in i instrumentbrädan också. Det lär funka utan med, men då kan man få ett glapp mellan stereon och panelen som inte är så snyggt.

S70 har "standardhål" för stereon, även när det sitter original. Generationen efter på P2-plattformen har däremot mer integrerade prylar om man har original.

(Jag hade först en Clarion som satt i när jag köpte den, som jag bytte till en bättre Blaupunkt. Dock bara enkelhöjd och med facket under istället.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Lär inte finnas på TS bil.

Finns adapterkablage att köpa till, bilen hade ju CD-växlare o.s.v. som tillval. Bluetooth-adapter med FM-sändare kostar annars en hundring. Är man okej med att ändra utseendet är det ju bara att köra med en ny bilstereo dock. En 1-DIN med bluetooth från ett välkänt märke kan du få för 900 kr plus att du får betala ett antal hundra för kablar och DIN-tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns adapterkablage att köpa till, bilen hade ju CD-växlare o.s.v. som tillval. Bluetooth-adapter med FM-sändare kostar annars en hundring. Är man okej med att ändra utseendet är det ju bara att köra med en ny bilstereo dock. En 1-DIN med bluetooth från ett välkänt märke kan du få för 900 kr plus att du får betala ett antal hundra för kablar och DIN-tillbehör.

Finns ju varianten med adapterkassett också, både med sladd och BT, då SC-805 har sådan spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Finns ju varianten med adapterkassett också, både med sladd och BT, då SC-805 har sådan spelare.

Tänkte jag inte på att den förmodligen har, också ett alternativ för en hundring och de låter bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

S70 har "standardhål" för stereon, även när det sitter original. Generationen efter på P2-plattformen har däremot mer integrerade prylar om man har original.

(Jag hade först en Clarion som satt i när jag köpte den, som jag bytte till en bättre Blaupunkt. Dock bara enkelhöjd och med facket under istället.)

Ja ok, då är det ju inga problem.

Skrivet av ztenlund:

Finns ju varianten med adapterkassett också, både med sladd och BT, då SC-805 har sådan spelare.

Kassettadapter var faktiskt riktigt bra, kanske inte världens bästa ljudkvalitet direkt men bra mycket bättre än FM-sändare som ofta var alternativet. Jag minns till och med en mp3-spelare i formen av en kassett som man kunde stoppa i en kassettspelare direkt, vet inte om den var så smart att den kunde skippa låtar om man spolade framåt eller så, men det hade vart coolt i alla fall. Nu verkar det finnas BT-adaptrar i kassettform också, kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

Detta är vad du behöver,
https://www.brl.se/shop?funk=delad_varukorg&new=1&cartkey=2b1...

Du kan bortse från lågnivåkabeln samt antennadaptern beroende på hur det ser ut bakom din stereo.
Vill du ha en enkeldin så köper du prylfacket, annars struntar du i det.

Enklast gör du i å plockar ut stereon och tar en bild på hur det ser ut på baksidan. Stereon får du ut genom att trycka in en spik i de runda hålen.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Jag lyckades! Tog en enkel stereo med aux sålänge medans jag väntar på den jag beställde

Tack så otroligt mycket till alla, one happy girl now

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀