Apple öppnar för strömmande speltjänster via App Store – Microsoft missnöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Och sen finns det folk som håller på Apple i målet mellan dom och Epic...

Monopolet måste brytas.

Apple varje dag över ett företag som utnyttjar barns outvecklade hjärnor till att sälja virtuella saker utan värde, ganska obehagligt med företag som har som ekonomisk modell att fokusera på försäljning till minderåriga, lite som tobaksindustrin i vissa delar av Asien.

Apple har för övrigt inget monopol enligt någon definition av ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är obegripligt att olika människor värderar olika saker? Ingenting i detta beslut påverkar mig öht
Sen finner jag det oerhört attraktivt med ett helt integrerat system som har kryptering by default, allting är synkat, min mobil fungerar automatiskt som en 2FA-enhet (med den snyggaste 2FA lösningen hittills) och mina licenser är cross plattform. Det finns mer i livet än att streama på en mobil, även om det för vissa är det viktigaste och för dom är det nog att rekommendera Android tills vi ser om det sker en förändring hos Apple.

Det är klart att folk värderar olika, men att folk accepterar ett så oerhört nedlåst system förbryllar mig. Men 90% av alla användare gör kanske inte annat än läster aftonbladet och spelar in TikToks.

Kanske att gå lite off topic, men mina största invändningar mot iOS när jag tvingats använda det i jobbsammanhang är:
- Det går inte att föra över filer från datorn till telefonens minne utan iTunes eller gå omvägen via molnet.
- Det går inte att föra över videoklipp från telefonen till webben utan att de först komprimeras av OS:et. Vill jag ha den okomprimerade filen måste jag ånyo gå omvägen via iTunes eller molnet.
- Det går inte att se filstorleken i bildgalleriet, istället behöver man tredjepartsappar för sådant. År 2020.

D.v.s. känns det som en tvångströja där minsta försök att agera som en "power user" skjuts i sank. Jag menar, varför inte ha allt det du skriver och därtill tillåta användare att använda sina devices lite mer fritt?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Apple varje dag över ett företag som utnyttjar barns outvecklade hjärnor till att sälja virtuella saker utan värde, ganska obehagligt med företag som har som ekonomisk modell att fokusera på försäljning till minderåriga, lite som tobaksindustrin i vissa delar av Asien.

Apple har för övrigt inget monopol enligt någon definition av ordet.

För App Store kryllar inte av spel som riktar sig mot barn och som enbart bygger på att skapa beroende? Och där in-app-köp är enda sättet att komma vidare? Visst för att spelen är gjorda av tredjepartsutvecklare, men de är också Apples stora kassako.

Vad gäller monopol har de absolut monopol på marknaden för marknadsplatser på iOS-devices. Om den marknaden är tillräckligt stor för att omfattas av konkurrenslagstiftningen runtom i världen återstår att se. Men med över 50% av smartphone-marknaden i USA kan så mycket väl vara fallet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det är klart att folk värderar olika, men att folk accepterar ett så oerhört nedlåst system förbryllar mig. Men 90% av alla användare gör kanske inte annat än läster aftonbladet och spelar in TikToks.

Kanske att gå lite off topic, men mina största invändningar mot iOS när jag tvingats använda det i jobbsammanhang är:
- Det går inte att föra över filer från datorn till telefonens minne utan iTunes eller gå omvägen via molnet.
- Det går inte att föra över videoklipp från telefonen till webben utan att de först komprimeras av OS:et. Vill jag ha den okomprimerade filen måste jag ånyo gå omvägen via iTunes eller molnet.
- Det går inte att se filstorleken i bildgalleriet, istället behöver man tredjepartsappar för sådant. År 2020.

D.v.s. känns det som en tvångströja där minsta försök att agera som en "power user" skjuts i sank. Jag menar, varför inte ha allt det du skriver och därtill tillåta användare att använda sina devices lite mer fritt?

Har inte behövt det du skriver senaste tio åren, det enda jag saknat i sammanhanget är proper USB-C tethering på iPad Pro. För övrigt finns inte iTunes längre, din telefon är bara en del av Finder numera (om du kör macOS)

Som med all utveckling är resurser begränsade och komplexitet av ondo, det finns stora kostnader med att introducera funktioner och underhålla dom, något som Apple dessutom varit väldigt dåliga på med många regressioner över åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

För App Store kryllar inte av spel som riktar sig mot barn och som enbart bygger på att skapa beroende? Och där in-app-köp är enda sättet att komma vidare? Visst för att spelen är gjorda av tredjepartsutvecklare, men de är också Apples stora kassako.

Vad gäller monopol har de absolut monopol på marknaden för marknadsplatser på iOS-devices. Om den marknaden är tillräckligt stor för att omfattas av konkurrenslagstiftningen runtom i världen återstår att se. Men med över 50% av smartphone-marknaden i USA kan så mycket väl vara fallet.

Två fel gör inte ett rätt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tozz:

Det är obegripligt att olika människor värderar olika saker? Ingenting i detta beslut påverkar mig öht
Sen finner jag det oerhört attraktivt med ett helt integrerat system som har kryptering by default, allting är synkat, min mobil fungerar automatiskt som en 2FA-enhet (med den snyggaste 2FA lösningen hittills) och mina licenser är cross plattform. Det finns mer i livet än att streama på en mobil, även om det för vissa är det viktigaste och för dom är det nog att rekommendera Android tills vi ser om det sker en förändring hos Apple.

Mitt stora problem med detta är Apples väldigt inkonsekventa hållning till strömmat innehåll; man gör av någon väldigt oklar anledning skillnad på strömmade spel. strömmad film (Netflix, primärt tänker jag här) och strömmad musik (Spotify, tex).

Jag kan inte söka på "The Witcher" i App Store och hitta serien direkt där, jag måste dra ner Netflix och leta där för jag råkar veta att den finns där. Hur är det ett problem för spel, men inte för film och serier?
Sen är det ju uppenbart att Apple på något sätt tänker sig att man kan tjäna pengar på sin hållning, men de skjuter sig själva rätt hårt i foten, i mitt tycke.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Har inte behövt det du skriver senaste tio åren, det enda jag saknat i sammanhanget är proper USB-C tethering på iPad Pro. För övrigt finns inte iTunes längre, din telefon är bara en del av Finder numera (om du kör macOS)

Som med all utveckling är resurser begränsade och komplexitet av ondo, det finns stora kostnader med att introducera funktioner och underhålla dom, något som Apple dessutom varit väldigt dåliga på med många regressioner över åren.

Jag kör enbart Windows, vågar vägra Mac annat än på jobbet
Men då kanske du kan tipsa om hur jag t.ex. lägger över film eller musik till dotterns ipad direkt från datorn? För där tar det stopp för mig och jag måste ladda upp på OneDrive och sedan ned därifrån. Vilket är långsamt värre.

Skrivet av tozz:

Två fel gör inte ett rätt.

Här hänger jag inte med? Jag menar bara att Apple skor sig precis lika mycket på barn/föräldrar som Epic. Så att "Apple varje dag över ett företag som utnyttjar barns outvecklade hjärnor till att sälja virtuella saker utan värde" blir lite knasigt. Båda företagen mjölkar ju barn på pengar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mitt stora problem med detta är Apples väldigt inkonsekventa hållning till strömmat innehåll; man gör av någon väldigt oklar anledning skillnad på strömmade spel. strömmad film (Netflix, primärt tänker jag här) och strömmad musik (Spotify, tex).

Jag kan inte söka på "The Witcher" i App Store och hitta serien direkt där, jag måste dra ner Netflix och leta där för jag råkar veta att den finns där. Hur är det ett problem för spel, men inte för film och serier?
Sen är det ju uppenbart att Apple på något sätt tänker sig att man kan tjäna pengar på sin hållning, men de skjuter sig själva rätt hårt i foten, i mitt tycke.

Det har redan klargjorts flera gånger, strömmad media är inte strömmad programkod, två helt olika saker.

För övrigt erbjuder Apple sökning för film och tv i sin samlade app för just det, Netflix har bara valt att inte deltaga i den (Amazon, Canal Plus, SVT, HBO, TV4 etc gör dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag kör enbart Windows, vågar vägra Mac annat än på jobbet
Men då kanske du kan tipsa om hur jag t.ex. lägger över film eller musik till dotterns ipad direkt från datorn? För där tar det stopp för mig och jag måste ladda upp på OneDrive och sedan ned därifrån. Vilket är långsamt värre.

Här hänger jag inte med? Jag menar bara att Apple skor sig precis lika mycket på barn/föräldrar som Epic. Så att "Apple varje dag över ett företag som utnyttjar barns outvecklade hjärnor till att sälja virtuella saker utan värde" blir lite knasigt. Båda företagen mjölkar ju barn på pengar.

Hur får du 30% till att vara lika mycket som 70%? Men Apple gör inte spelen, och dom har med rätta fått mycket skit för hur dom hanterade dom i början, nu är dom förkastade till Pay-2-Play sektionen på app store och Apples egna subscriptiontjänst har noll sådana titlar.
Jag kan tycka Apple borde göra mycket mer för att förhindra p2p-spelen (föräldrar tenderar att inte följa deras rekommendationer för parental controls etc), men dom har inte det som produktstrategi, Epic fokuserar direkt på barn och att sälja produkter till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det har redan klargjorts flera gånger, strömmad media är inte strömmad programkod, två helt olika saker.

För övrigt erbjuder Apple sökning för film och tv i sin samlade app för just det, Netflix har bara valt att inte deltaga i den (Amazon, Canal Plus, SVT, HBO, TV4 etc gör dock).

Netflix har "choose your own adventure" upplevelser dock, vilket uppfyller alla kraven för en interaktiv film / spel.

Så varför tillåts det är snarare frågan i så fall, medan strömmande spel inte tillåts.

Permalänk
Medlem

Iphone har en stor del av marknaden bland unga i USA, vad händer då de märker att de inte kommer kunna spela/streama sina Xbox spel på sin nya fina telefon från Apple när de köpt/fått en ny Xbox Series X/S med Gamepass Ultimate? USA är ju dessutom Xbox starkaste marknad.

Tror nog Apple har en hel del att förlora om de börjar tappa ungdomar som de tidigare kunnat låsa till sin plattform för lång tid framöver, bara detta borde vara ett starkt incitament för Apple att tänka extra noga och länge på hur man agerar.

Personligen ser jag det endast som att Apple vill se till att man får sina 30% på alla försäljningar i spelen även i Xcloud, har väldigt lite med någon säkerhet eller föräldrakontroll att göra. En föräldrakontroll borde vara så enkel som att släppa olika Appar för Xcloud med olika "ratings" exempelvis en där bara spel med PEGI13 och lägre finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Netflix har "choose your own adventure" upplevelser dock, vilket uppfyller alla kraven för en interaktiv film / spel.

Så varför tillåts det är snarare frågan i så fall, medan strömmande spel inte tillåts.

Inte alls, Netflix "interaktiva" serier är bara förinspelade strömmar av media (precis som directors cut etc på blu-ray), det exekverar inte nedladdad programkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Två fel gör inte ett rätt.

Men tänk på baaarnen!

Permalänk
Medlem

Det finns mycket man kan kringgå. Till och med att ha varje spel som en egen "launcher" hade kunnat fungera. Skulle dock bli kul att se hur man ska räkna på 30 procent-kostnaden. Skulle Apple ha 30 procent av spelets pris, eller 30 procent av Google/Microsofts andel? Det blir snabbt mindre attraktivt för samtliga parter.

Det största problemet jag ser dock, det är att Apple ska granska samtliga uppdateringar för varje spel. Det är ju drygt nog för tillverkare att platformen ska hålla koll på uppdateringar, men om dem också ska skicka dem till Apple för granskning... Nej du.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tozz:

Det har redan klargjorts flera gånger, strömmad media är inte strömmad programkod, två helt olika saker.

Men du. Tjänsten microsoft inte får ha på apples tjänst riktigt använder ju inte strömmad programkod. Bilden renderas på servrarna. Det som skickas till användaren är en videoström - inte programkod.
Spelen på ms speltjänst kan inte ens exekveras på ios - så körbar kod är det faktiskt inte riktigt.

Android har däremot haft en del lösningar med strömmad programkod där man kan testa appar som hämtas direkt till ramminnet utan att installeras på enheten ;). Men det är ett sidospår.

Däremot har webläsare rätten från apple att köra "strömmad kod". Tydligen. Det är fritt fram att både streama interaktiva grejer och hämta hem kod som apple inte granskat i webläsaren. Ja innehåll apple inte heller gillar eller har godkänt tillåts också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tozz:

Det har redan klargjorts flera gånger, strömmad media är inte strömmad programkod, två helt olika saker.

För övrigt erbjuder Apple sökning för film och tv i sin samlade app för just det, Netflix har bara valt att inte deltaga i den (Amazon, Canal Plus, SVT, HBO, TV4 etc gör dock).

What @Söderbäck sa, xCloud, Stadia, Geforce NOW osv strömmar inte programkod, utan video. Bara att du kan styra vad videoströmmen visar med en kontrollenhet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men du. Tjänsten microsoft inte får ha på apples tjänst riktigt använder ju inte strömmad programkod. Bilden renderas på servrarna. Det som skickas till användaren är en videoström - inte programkod.
Spelen på ms speltjänst kan inte ens exekveras på ios - så körbar kod är det faktiskt inte riktigt.

Android har däremot haft en del lösningar med strömmad programkod där man kan testa appar som hämtas direkt till ramminnet utan att installeras på enheten ;). Men det är ett sidospår.

Däremot har webläsare rätten från apple att köra "strömmad kod". Tydligen. Det är fritt fram att både streama interaktiva grejer och hämta hem kod som apple inte granskat i webläsaren. Ja innehåll apple inte heller gillar eller har godkänt tillåts också.

Spelen har givetvis något som körs lokalt för HID interaktion, audio playback etc, hur trodde du man styr spelet? Ett spel är mer än video frames.
Hade xCloud varit en videospelare hade det varit ett non-issue, men nu är det ju inte det.

Om du inte förstår skillnad på exekverbar kod i iOS och en WebKit sandbox är det inte lönt att diskutera, det är en red herring, som bäst, att det finns webbläsare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tozz:

Spelen har givetvis något som körs lokalt för HID interaktion, audio playback etc, hur trodde du man styr spelet? Ett spel är mer än video frames.

Om du inte förstår skillnad på exekverbar kod i iOS och en WebKit sandbox är det inte lönt att diskutera, det är en red herring, som bäst, att det finns webbläsare.

Ljud och bild strömmas från servern till appen. På så sätt är tjänsten likadan som netflix när materialet tas emot i appen. Det behövs en del kod för att kunna ta emot strömmad bild och ljud. Men det gäller ju även för netflix - ellerhur?
I appen har man även byggt in funktioner för att sända input till servern för exempelvis handkontroll. Inputkommandon finns även för tjänster så som netflix.
Faktiskt alltså. Det går att be servern om att skicka med undertexter, vilken film som ska visas, vilka filmval som ska visas och man kan även skicka input i form av både sökningar och att ändra inställningar för kontot.

Så appen har förmågan att ta emot videoström med ljud. Och appen har också funktioner för att skicka kommandon till servrarna.
Är problemet som du framställer det att man kan skicka input till en server så är problemet lika reellt för netflix. Vilket apple tydligen accepterar.
Spelens programkod skickas däremot inte till användaren. Spelen är ju inte ens exekverbara på ios.

Så ser det helt enkelt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ljud och bild strömmas från servern till appen. På så sätt är tjänsten likadan som netflix när materialet tas emot i appen. Det behövs en del kod för att kunna ta emot strömmad bild och ljud. Men det gäller ju även för netflix - ellerhur?
I appen har man även byggt in funktioner för att sända input till servern för exempelvis handkontroll. Inputkommandon finns även för tjänster så som netflix.
Faktiskt alltså. Det går att be servern om att skicka med undertexter, vilken film som ska visas, vilka filmval som ska visas och man kan även skicka input i form av både sökningar och att ändra inställningar för kontot.

Så appen har förmågan att ta emot videoström med ljud. Och appen har också funktioner för att skicka kommandon till servrarna.
Är problemet som du framställer det att man kan skicka input till en server så är problemet lika reellt för netflix. Vilket apple tydligen accepterar.
Spelens programkod skickas däremot inte till användaren. Spelen är ju inte ens exekverbara på ios.

Så ser det helt enkelt ut.

Nej så ser det inte ut, titta på permissions required på Android så ser du att xCloud har i princip full kontroll över telefonen och kan utföra vilka kommandon som helst som begärs från servern.
Du kan göra ett spel som laddar upp hela ditt fotogalleri om du vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tozz:

Nej så ser det inte ut, titta på permissions required på Android så ser du att xCloud har i princip full kontroll över telefonen och kan utföra vilka kommandon som helst som begärs från servern.
Du kan göra ett spel som laddar upp hela ditt fotogalleri om du vill.

Åkej. Så problemet ligger inte i att man strömmar kod här egentligen utan problemet är att xcloud vill ha för mycket rättigheter i nuvarande form.
Ja det är möjligt att appen avvisats för att den kräver för många permissions i ios.
Men jag vet inte. Det ser inte ut att vara det här apple slår ner på riktigt. Eller?

Har jag förstått det rätt så önskar apple snarare att de kan granska allt innehåll i förväg. Något de inte kräver för exempelvis netflix. Och att alla spel ska läggas ut på appstore först (om jag förstått det hela rätt). Något som inte riktigt är görbart eftersom hårdvaran inte är lämpad för att driva alla konsoltitlar riktigt. Det ser helt enkelt lite märkligt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nej så ser det inte ut, titta på permissions required på Android så ser du att xCloud har i princip full kontroll över telefonen och kan utföra vilka kommandon som helst som begärs från servern.
Du kan göra ett spel som laddar upp hela ditt fotogalleri om du vill.

Bara för att applikationen i fråga efterfrågar vissa rättigheter, betyder det inte att appen sedan per automatik tillåter spelen att använda dessa rättigheter. Det skulle vara mer relevant att hänvisa till xCloud källkod om sådan är öppen vilket jag tvivlar på. Visserligen finns det inget som säger att de inte tillåter spel att använda dessa rättigheter heller.

Edit: Vill bara vara tydlig med att jag inte hängt med i diskussionen utan svarade enbart på påståendet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nej så ser det inte ut, titta på permissions required på Android så ser du att xCloud har i princip full kontroll över telefonen och kan utföra vilka kommandon som helst som begärs från servern.
Du kan göra ett spel som laddar upp hela ditt fotogalleri om du vill.

Det är ju precis som tidigare sagt input och output. Varför tror du den vill ha tillgång till allt på telefon det är ju för att spara din använd data bilderna för att kunna välja profilfoto och så vidare. Fortfarande så är ju tjänsten du köper från Xcloud ett Xbox på distans där dom renderar och strömmar en videostream och du skickar input tillbaka till servern. Du kan ju titta varenda artikel här på Sweclockers om ämnet så ser du ju att det är just så den här teknologin funkar.

Men det är ju Apple som förståeligt inte vill godkänna att det funkar så för om alla kod körs i molnet så kan dom inte ta betalt för det som händer när användaren köper något i spelet. Men att det skulle vara exekverbar kod som skickas som skulle vara problemet för Apple så är inte alls fallet och det är heller inget som står i dom regler som artikeln handlar om.

Deras problem är att om du strömmar allt så kan dom inte ta betalt för det vilket dom naturligtvis vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Det är ju precis som tidigare sagt input och output. Varför tror du den vill ha tillgång till allt på telefon det är ju för att spara din använd data bilderna för att kunna välja profilfoto och så vidare. Fortfarande så är ju tjänsten du köper från Xcloud ett Xbox på distans där dom renderar och strömmar en videostream och du skickar input tillbaka till servern. Du kan ju titta varenda artikel här på Sweclockers om ämnet så ser du ju att det är just så den här teknologin funkar.

Men det är ju Apple som förståeligt inte vill godkänna att det funkar så för om alla kod körs i molnet så kan dom inte ta betalt för det som händer när användaren köper något i spelet. Men att det skulle vara exekverbar kod som skickas som skulle vara problemet för Apple så är inte alls fallet och det är heller inget som står i dom regler som artikeln handlar om.

Deras problem är att om du strömmar allt så kan dom inte ta betalt för det vilket dom naturligtvis vill.

Verkligheten säger emot dig, både Kindle och Netflix finns på iOS och Apple får inte ett öre av deras intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4kken:

Det finns mycket man kan kringgå. Till och med att ha varje spel som en egen "launcher" hade kunnat fungera. Skulle dock bli kul att se hur man ska räkna på 30 procent-kostnaden. Skulle Apple ha 30 procent av spelets pris, eller 30 procent av Google/Microsofts andel? Det blir snabbt mindre attraktivt för samtliga parter.

Det största problemet jag ser dock, det är att Apple ska granska samtliga uppdateringar för varje spel. Det är ju drygt nog för tillverkare att platformen ska hålla koll på uppdateringar, men om dem också ska skicka dem till Apple för granskning... Nej du.

Bara att titta på Spotify, Apple vill inte ha 30% av Spotifys del av vad deras kunder betalar, de vill ha 30% av vad kunderna betalar.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Men då kanske du kan tipsa om hur jag t.ex. lägger över film eller musik till dotterns ipad direkt från datorn? För där tar det stopp för mig och jag måste ladda upp på OneDrive och sedan ned därifrån. Vilket är långsamt värre.

På min jobb-Mac kopplade jag in min iPhone till datorn och då ploppade den upp till vänster i ett Finder-fönster. Klickade på och gick sen till fliken ”Filer” där jag i listan kunde se appen VLC. Jag drog och släppte en videofil till VLC-appen, tryckte på Synkronisera-knappen nere till höger och efter det kunde jag kolla på videon VLC-appen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Verkligheten säger emot dig, både Kindle och Netflix finns på iOS och Apple får inte ett öre av deras intäkter.

Vad har det med något alls att göra?
Du kan ju inte köpa något extra i Netflix app köpet görs ju via deras hemsida.
Medans Apple vet att har du en Xbox så kan du göra köp på din Xbox för extra funktionalitet och deras synpunkt är att tillåter vi att du streamar skärmen till vår enhet så vi ha del av kakan på dom köpen. Det är ju precis det dom skriver i sin sina reglera
"games must use in-app purchase to unlock features or functionality"

Jag vet inte vad du får din information ifrån men här lite information står
"allowing players to instantly stream console and PC games"
"You won't download the games you play"
https://www.digitaltrends.com/gaming/microsoft-xcloud-price-beta-release-date/

Jag vet inte vad för verklighet du lever i min verklighet så går det inte att köra ett modernt PC spel på en mobiltelefon, det går inte att köra på din smart TV eller din Ipad. Det är många olika processortyper och grafikkort och det finns en anledning till att ett modernt PC grafikkort kostar lite mycket som en mobiltelefon.

Men sen kommer Stadia, Xcloud och så vidare med möjligheten att strömma till vilken enhet som helst du kan koppla Stadia till din Smart TV och köra eftersom det är en "Stream", din TV har ingen processor eller grafikkort i närheten starkt nog för att köra dessa spel men det spelar ingen roll för det är en "Stream"och den behöver bara ha möjlighet att skicka och ta emot data.

Jag menar kom igen varför tror du det största problem med dessa tjänster är hur snabbt internet du har och latency? På grund av att i grund och botten fungerar dom på exakt samma sätt som Netflix's interaktiva serier om man bara kollar på kommunikationen ut till din enhet. Sen fungerar dom naturligtvis olika på datorn som streamar ut till dig där Netflix variant är en server som strömmar olika videoklipp beroende på vad du väljer så är Xcloud ett Xbox som streamas till dig. Så på server sidan är det olika men streamen som skickas mellan servern och dig är i princip samma i båda fallen.

Men sen är det solklart för alla som kollar att Apple kommer ha olika regler för games jämfört med filmer. Annars kan ju bara Fortnite börja streama via Xbox eller sin egen service och skita i Apple som mellanhand. Sure latency skulle vara ett problem i den typen av spel men vi blir ju bättre och bättre på det hela tiden så skulle säkert gå att fixa med tiden och det skulle ju betyda åtskilliga hundra miljoner dollar mer i Epics ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Alla webläsare är olika skins ovanpå Safari WebKit på iOS dock, ett av kraven för att ha en webbläsare på iOS.

Även om de inte granskar allt på webben måste det gå via deras WebKit.

Haha. Visste jag inte.
Eftersom Apple bara har typ vad 30%(riktig killgissning, inte viktigt för mitt inlägg🙂) av mobilmarknaden så är det okej antar jag. Microsoft med Windows hade ju blivit helt sönderbombade av stämningar och av EU😁.
Kan ju fortfarande göra vad man vill så länge man håller sig i webbläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Haha. Visste jag inte.
Eftersom Apple bara har typ vad 30%(riktig killgissning, inte viktigt för mitt inlägg🙂) av mobilmarknaden så är det okej antar jag. Microsoft med Windows hade ju blivit helt sönderbombade av stämningar och av EU😁.
Kan ju fortfarande göra vad man vill så länge man håller sig i webbläsaren

Precis så är det ju men sen handlade ju Microsoft del när dom fick skit för samma sak att dom ville ha bing som standard sökmotor snarare än att det var just internet explorer som var webbläsaren. Nu har ju Apple i allafall hittills kört med Google och tillåt andra sökmotorer i sin webbläsare vad jag har sätt. Så tror inte någon kommer fundera på det ens. Men om nu Apple kommer ut med Apple Search och gör det till det enda man kan använda då kan deras 30% vara en för stor del av marknaden. Eftersom det är 30% som inte går att nå på något annat sätt än via just iPhone om man pratat mobilsökningar.

Det är ju lite det som det handlar om nu också anledningen till att Apple kan åka ditt för monopol är ju just att det finns inget annat ställe att vända sig för att få program till din iPhone än Apple. vilket ger dom ett direkt monopol på den marknaden dvs iPhone app marknaden.
Dom har ingen monopol på telefon försäljningsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Haha. Visste jag inte.
Eftersom Apple bara har typ vad 30%(riktig killgissning, inte viktigt för mitt inlägg🙂) av mobilmarknaden så är det okej antar jag. Microsoft med Windows hade ju blivit helt sönderbombade av stämningar och av EU😁.
Kan ju fortfarande göra vad man vill så länge man håller sig i webbläsaren

I de mindre ekonomiskt starka delarna av världen, så som Afrika, Sydamerika, Asien/Kina, så är Android störst. I västvärlden, USA, Kanada och Europa, så har iOS ungefär 50% av marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@martinot:
Men tanken är väl bara att alla ingående spel ska presenteras så att de kan granskas och hanteras med föräldrakontrollerna? Själva upplevelsen med en katalog-app kommer väl i skutänden bli snarlik andra plattformar och de ’apparna’ kommer ju bara vara genvägar till streams i huvud-appen. Dock behöver huvudappen bli lite smartare och fatta saker som skärmtid och föräldrakontroll...

Det känns som att jag läser det som skrivs på ett annat sätt än alla andra? Det blir lite mer jobb för MS att uppfylla guidelines, men sen är det väl precis som det borde?

Nu köper jag inte alls ditt (Apples) argument, men vad är isf. skillnaden emot film och Netflix? Förklara det, tack.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/