Skillnaden mellan 0,75mm och 2,5mm högtalarkablar?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 0,75mm och 2,5mm högtalarkablar?

Jag har noll koll på sånt här förutom att de ska gå till DALI SPEKTOR 2 och jag misstänker att jag har 0,75mm just nu eller ännu mindre (de är riktigt tunna) och då är min frågan är det bättre eller sämre ljudkvalité ju tjockare det är eller vice versa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag har noll koll på sånt här förutom att de ska gå till DALI SPEKTOR 2 och jag misstänker att jag har 0,75mm just nu eller ännu mindre (de är riktigt tunna) och då är min frågan är det bättre eller sämre ljudkvalité ju tjockare det är eller vice versa?

Jag skulle tro att det blir ungefär noll faktisk skillnad, men man ska inte underskatta placeboeffekten.

Edit: Jag märkte iaf noll skillnad när jag bytte ut mina gamla 4mm2 Suprakablar mot 1.5mm2 kablar för bilelektronik från Biltema.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag har noll koll på sånt här förutom att de ska gå till DALI SPEKTOR 2 och jag misstänker att jag har 0,75mm just nu eller ännu mindre (de är riktigt tunna) och då är min frågan är det bättre eller sämre ljudkvalité ju tjockare det är eller vice versa?

Tjockare kablar ger mindre motstånd, vilket gör att signalen når längre utan förlust.

Permalänk
Medlem

Beror på hur långt du ska dra kabel. Om vi pratar LÅNGA kablar som tex ska dras i väggar/tak osv. så kan det vara värt att räkna på motståndet. Annars skulle jag inte lägga tid på det. Kör på det du har.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem

Ju tjockare desto bättre, men det påverkar inte ljudkvalitén. Det går att använda en galge i metall som högtalarkabel utan att det påverkar ljudkvalitén.

Det som däremot inverkar är att en tunnare kabel har högre resistans. En lång tunn kabel kommer därmed att tappa mycket effekt över avstånd, med lägre maximal ljudstyrka som resultat p.g.a. effektförluster i kabeln. I extremfall (tunna kablar och väldigt kraftfulla ljudsystem vid maximal volym över tid) så kan också en för tunn kabel brinna upp p.g.a. för mycket ström. Jag gissar dock på att det inte är ett problem i din anläggning, men det är omöjligt att veta utan att veta hur mycket peak-effekt du kör in i dina högtalare, hur lång kabeln är, och högtalarnas impedans.

Här kan du läsa lite mer: https://callammcmillan.com/blog/speaker-cable-sizing-numbers/

Edit: Såg nu att du specat upp vilka högtalare de går till, så impedansen vet vi.

DALI Spektor 2
Impedans: 6 ohm
Rekommenderad förstärkareffekt: 25–100 W
Källa: https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/dali-spektor-2-2/

Behöver dock fortfarande veta effekten på din förstärkare och längden på kabeln för att kunna räkna ut om 0.75mm2 kabel är ett problem eller ej.

Permalänk
Avstängd

Ställ frågan hos minhembio.com så drar det iväg och blir det vanliga tjafset om skillnaden mellan kablar för 10 kr/m och 5000 kr/m.
Jag skulle säga som @Anaii redan påpekat, är det långa kablar så kör lite grövre men du kommer inte märka någon skillnad om du nu inte är ljudfanatiker och sitter med dyra mätinstrument, men då skulle du inte ens ha ställt frågan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det blir riktigt intressant när experterna köper super duper kablar för tusentals kronor per meter för att få ner det rent utsagt fiktiva motståndet och sedan går loss med guldplätterade kontakter överallt...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pv2b:

Ju tjockare desto bättre, men det påverkar inte ljudkvalitén. Det går att använda en galge i metall som högtalarkabel utan att det påverkar ljudkvalitén.

Det som däremot inverkar är att en tunnare kabel har högre resistans. En lång tunn kabel kommer därmed att tappa mycket effekt över avstånd, med lägre maximal ljudstyrka som resultat p.g.a. effektförluster i kabeln. I extremfall (tunna kablar och väldigt kraftfulla ljudsystem vid maximal volym över tid) så kan också en för tunn kabel brinna upp p.g.a. för mycket ström. Jag gissar dock på att det inte är ett problem i din anläggning, men det är omöjligt att veta utan att veta hur mycket peak-effekt du kör in i dina högtalare, hur lång kabeln är, och högtalarnas impedans.

Här kan du läsa lite mer: https://callammcmillan.com/blog/speaker-cable-sizing-numbers/

Edit: Såg nu att du specat upp vilka högtalare de går till, så impedansen vet vi.

DALI Spektor 2
Impedans: 6 ohm
Rekommenderad förstärkareffekt: 25–100 W
Källa: https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/dali-spektor-2-2/

Behöver dock fortfarande veta effekten på din förstärkare och längden på kabeln för att kunna räkna ut om 0.75mm2 kabel är ett problem eller ej.

Lite förenkling men visst.
Skickar man analog signal över kabel så påverkar impedansen signalamplituden. Således försämras även det dynamiska intervallet som signaler kan finnas i. (DR). Vidare, ska man förstärka dessa signaler så kommer även brusgolvet att förstärkas varför just kabeln kan påverka. En tjock galge är ju många gånger bättre ledare än en tunn kabel, men beror ju på vad man jämför med.

I testet du länkade så framgår det tydligt att en degration av signalen uppstår och att det dessutom är hörbart, bara det att i hela ljudbilden så är försämringen av signalen försumbar. Vilket såklart också är rätt. Således:
En galge påverkar ljudkvalitén men resultatet är inte märkbart under normala förhållanden.

För att gå tillbaka till TS fråga:
Det är omöjligt att svara på riktigt om vi inte får all information, går kablarna 2 meter eller 40 meter? Vilken effekt matas kablarna med? Etc.

Överlag så ska man inte förvänta sig några underverk om man byter kabeln, oftast är begränsningarna någon annanstans än i kablaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Korta svaret; Det finns självklart skillnader, men hurvida de är av betydelse beror på applikationen.

Långa svaret: En för klen kabel till högtalare kan ställa till det vid längre längder eller högre effektuttag, vid tillräckligt långa längder börjar det påverka frekvenssvaret mycket nog för att vara av betydelse. Samtidigt är kabeln en såpass billig komponent att det inte är lönt att snåla in på kabelarean, speciellt inte på kortare sträckor ironiskt nog... Sedan kan du få rätt rejäla effekt-tapp om du kommer upp i nog hög effekt.

Välj kabel efter behov och applikation; Jag skulle inte välja en 0.75 kvadratare till mina subbar som kan matas med över 100V, samtidigt kommer jag troligen inte välja en fet 4mm2 kabel till mina små atmoshögtalare.

Så det beror helt på dina förutsättningar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@davidthedoom Precis som vanligt - eller ovanligt - droppar du ett faktaspäckat svar. En annan kan ju ge svar baserat på erfarenhet och möjligen lite förnuft, men jag blir alltid imponerad av er som kan matematiken ocksåz

Med det sagt skulle jag önska en utveckling av koppar som medium i artikelform
Något som går stt styra upp möjligen? Det används ju trots allt även som ledare i datorkomponenter =D

Med det sagt... till TS: varför inte bara utesluta risken för minskad dynamik och offra en hundring eller två på kabel med rimlig area? Jag är verkligen ingen kabelnörd, men inom rimliga prisnivåer kan man gott ge rätt förutsättningar tänker jag.

Tänkte byta bort ett z mot ., men det såg coolt ut så jag lät bli
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hehe, kanske ska förtydliga att jag avser att DTD inte frekventerar alla trådar i detta underforum. Hoppas inget feltolkades

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Arean kan definitivt påverka ljudet eftersom impedanserna är tämligen låga i en högtalare och det är inte orimligt att kabelns börjar fungera som en filterkomponent.
Jag är ingen som tror på dyrkabel men jag tror på fysikens lagar och högtalarkablar är ett ställe där det kan gå fel och då speciellt om de är lite längre, långa kablar (typ 20m) kan även leda till fenomen som resonanser som gör att förstärkaren självsvänger.
LTS har skrivit ett par artiklar om kablar utifrån vanlig ellära så det är ingen ormolja inblandad där utan bara fysik och vad man bör tänka på.
http://www.lts.a.se/lts/artiklar
Kablarna går faktisk att lägga in i kretsen för filtersimulering när man designar filtren så ser man hur det påverkar och kan optimera för kabeln som en del av filtret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppar har 0.018 Ohm/mm^2 vid rumstemperatur så;

3 m * 1/0.75 * 0,018 * 2 = 0.144 Ohm i slinga

Högtalarare har en nominell karaktäristisk impedans ca 6 Ohm i ovanstående fallet så ger det att kabelns impedans är ca 2.5% av högtalaren impedans. Är det så lite så skulle jag inte bry mig.

Hade slingan varit över 0.5 Ohm vid 4-6 Ohm system, då är det dags att börja fundera på större area, 8 Ohm högtalare tål lite mer serieimpedans innan för märkbar påverkan.

Det som påverkar är systemets dämpfaktor - slutsteget är en virtuell 0 Ohms kortslutning impedansmässigt signalmässigt vilket gör att strömmen hålls på max och därmed bromsningen på max när konrörelserna skall bromsas i sina (föregående) rörelser när signalen hela tiden ändras och därmed gör att kopplingen är styv mellan konens rörelse och slutstegets spänningsnivåer.

- har man för mycket resistans i högtalarledningarna ger då den totala slingimpedansen blir större, så tappar man den hårdare kopplingen av konrörelserna, Q-värdet blir högre och högtalarna blir mer 'slöa', ringer efter mer efter och mindre exakt responsiva mot slagverks-ljud (du behöver spela högre ljudnivå innan du uppnår kicker-känslan i magen, typ).

Men som vanligt, att hyvla på något som redan är väldigt litet (0.144 Ohm gentemot 6 Ohm) kommer inte märkas mycket - men hade man kabelsträcka varit 10 meter (>= 0.5 Ohm slingresistans med 0.75-kabel) och högre, då hade jag övervägt att gå upp ett snäpp till i dimension - typisk 1.5 mm^2 och då kan dra uppemot 20 meter, för 40 m 3 mm^2 i area etc. just för att slingresistansen på kabeln skall hålla sig under 0.5 Ohm och därmed en bit under 10% av högtalarens nominella impedans.

Högtalare som är tänkta att hänga på långa klenare kablar och kanske parallellkopplas i högvolts-anläggningar har betydligt högre karaktäristisk impedans 32-100 Ohm - direkt eller via transformator av samma orsak att högtalarens karaktäristiska impedans skall vara relativt stor gentemot sammanlagda ledningsresistansen för att det skall vara styv koppling mellan högtalarelementet och slutstegets normalt väldigt låga impedans för bra bromsning av konrörelser.

Permalänk

Jag kör 20m 0.75mm2 lampsladd till mina bakhögtalare. 70w 8ohm fick bumpa upp till +1 på bakkanalerna (vad det nu innebär) i förstärkaren men kan lika gärna vara personligt tycke att bakkanalerna gick för lågt i förhållande till resten av systemet som att det är kabeln som är problemet.

Hoplockat system med blandade ohmtal och högtalarmärken i de olika kanalerna.

Frontarna är 4 ohm och bak är 8 ohm centern är jag osäker på men 4 eller 8 ohm eventuellt 6 ohm minns inte riktigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det blir riktigt intressant när experterna köper super duper kablar för tusentals kronor per meter för att få ner det rent utsagt fiktiva motståndet och sedan går loss med guldplätterade kontakter överallt...

Jag träffade en gång en ultranörd som hade lött fast sina kablar direkt in i stereo och högtalare. Samma person hade dessutom hängt upp kablarna i snören från taket.. han var rädd för statiskt elektricitet eller ground feedback loops eller nått. Visst, det kanske finns någon liten teoretisk skillnad.. men hur mycket skillnad hör man egentligen? "Audiophilia Nervosa" tror jag det kallas

Vad gäller ursprungliga frågan om 0.75mm och 2.5mm tjocklek så är det framförallt mängden koppar som räknas.. inte märket som står på sidan av kabeln. Man kan använda 220V strömkablar som ljudkablar också. Om det finns någon skillnad i ljudet så lyssna framförallt i basen om den blir kraftfullare och mera distinkt. Basfrekvenserna kräver mest watt och ampere så det är där tunna kablar kan vara begränsande. Höga diskantljud kräver inte mycket i kabelväg för att komma fram. Låtar med trummor eller techno/trance kan vara bra att testa med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör 20m 0.75mm2 lampsladd till mina bakhögtalare. 70w 8ohm fick bumpa upp till +1 på bakkanalerna (vad det nu innebär) i förstärkaren men kan lika gärna vara personligt tycke att bakkanalerna gick för lågt i förhållande till resten av systemet som att det är kabeln som är problemet.

Hoplockat system med blandade ohmtal och högtalarmärken i de olika kanalerna.

Frontarna är 4 ohm och bak är 8 ohm centern är jag osäker på men 4 eller 8 ohm eventuellt 6 ohm minns inte riktigt.

Ljudnivån är inget problem som beror på kablaget utan är den låg har du ställt in det fel men många tror ju också att bakkanalerna ska låta starkt hela tiden och hissar nivån väldigt högt över vad den ska vara men kör en vanlig setup och kalibrera nivåerna igen så vet du om den är korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Helt ärligt talat hur mycket kostar en bra billig kabel. Jo nada i jämförelse mot vad folk har råd att köpa. Exempelvis billigaste Argon hos hifiklubben kostar runt 50kr/m. Vänta lite det är ju dyrt. Jag har råd att köpa ett nytt grafikkort för 10k. Vad är problemet. Köp något ordentligt med en gång. Själv jäkligt trött på hela debatten. Folk försöker måla upp att audiofiler har hur mycket pengar som helst. Det är fel. Alla som gillar ljud är audiofiler. High End handlar bara om status och det är vad ordet innebär. Folk vill ständigt förväxla allt.

Permalänk
Rekordmedlem

EKK 4 x 1,5 mm^2 169 kr för 10 m, elektriskt utmärkt för högtalare men kanske inte den vackraste eller mest lätthanterliga om det är prioriterade egenskaper men dyrare behöver det inte vara om inte längderna ökar så man bör öka dimensionen.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskab...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt talat hur mycket kostar en bra billig kabel. Jo nada i jämförelse mot vad folk har råd att köpa. Exempelvis billigaste Argon hos hifiklubben kostar runt 50kr/m. Vänta lite det är ju dyrt. Jag har råd att köpa ett nytt grafikkort för 10k. Vad är problemet. Köp något ordentligt med en gång. Själv jäkligt trött på hela debatten. Folk försöker måla upp att audiofiler har hur mycket pengar som helst. Det är fel. Alla som gillar ljud är audiofiler. High End handlar bara om status och det är vad ordet innebär. Folk vill ständigt förväxla allt.

Jag kör Sommer Cable Meridian 2x4 kvadrat den korta sträckan till mina frontar, betalar 28 kr metern för denna väldigt tåliga, flexibla och även 'stiliga' kabel. Kör samma fast 2x2.5 kvadrat till resterande högtalare i hemmet, denna kostade 18kr /metern och lär duga för de flesta.

Sedan är ju folk välkomna att betala vad de vill för saker och ting... Det enda man behöver tänka på i min mening som även tidigare nämnt är att hålla arean någolunda sunt dimensionerad efter effektuttaget och sträckan. Man kan få intressanta effekter i frekvenssvaret utöver det sedvanliga spänningsfallet av anledningar tidigare nämnda i tråden.

Detta går ganska lätt att mäta upp, och även simulera om man vill.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Buddaz112: Förvisso, men så som jag tolkar TS fråga handlar det mer om de kablar TS redan har är bra nog eller om det kommer märkas skillnad med tjockare kabel. Eftersom det troligtvis inte kommer vara någon märkbar skillnad känns det onödigt att spendera några pengar alls.

Lite samma anledning till att jag har överdimensionerade kablar till mina högtalare. Råkade ha en rulle på några hundra meter liggande så jag kapade av några stumpar istället för att åka och handla något i mer "lagom" dimension.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore