Permalänk
Medlem

Varit lite tyst ett tag, de som känner mig närmare vet redan att vid en mindre renovering av innertaket och elen i verkstaden så upptäcktes diverse roligheter som blev tunget att åtgärdas... (läs; gammal vattenskada, undermålig konstruktion på bärandet av innertaket, skarvar i elrör och lite annat). Sedan mitt i allt drar min mor igång med att renovera, vilket betyder mer jobb...

Så har haft fullt upp ett tag nu; Slängt 10 släp med gammal bråte som låg i rummet bredvid, rivit ner tre innerväggar, 30+ kvadratmeter innertak plus reglar nedslitet, dragit ny el i tak och väggar samt förberett för ny belysning och fler faser att fördela lasten på... Plus såklart nytt innertak och ny väggbeklädnad i hela byggnaden.

Är på slut-tampen av detta projekt nu och börjar se ljuset i slutet av tunneln så att säga. Kommer slutföra detta så fort som jag har fungerande el och belysning i verkstaden igen...

Älskar hur "vi byter det fula innertaket" eskalerade till "helrenovering av byggnaden", som alltid.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte nyligen hus och insåg att det som var måla/tapetsera blev början till minst sagt större jobb på grund av en dement man med förkärlek till 4 tum spik och material från 40-talet.

Jag känner sin smärta

Permalänk
Medlem

Nu är renoveringen i princip klar (läs spackling, målning och lister och arbetsbänkar till våren) plus lite småfix med el och vatten.

Det får även agera lite vinterförvaring tills förrådet utanför är klart.

Jag har dessutom börjat göra testmätningar av prototypen nu när jag har plats att arbeta igen, under veckan som kommer så får vi se preliminärt hur saker och ting fungerar ihop och gå genom lite basics.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har under tiden mätt upp för en ny spacer till diskanten, behövde shimsa den en halv millimeter cirka för att få rätt djup i waveguiden. Så blev en tur förbi biltema och köpa lite packningsmaterial att skära till.

Såhär blev den nya passningen:

Och resulterande frekvenssvar för diskant och waveguide on och sedan gradvis off-axis till cirka 45 grader. Dessa mätningar är tagna på 65cm, gating på 5ms i en baffel vars storlek motsvarar högtalarens slutgiltiga design. Rätt nöjd med detta resultat och hoppas kunna dela denna relativt lågt då denna design är begränsad i maximalt ljudtryck. Vi får se hur distortions-svepen ser ut vid högre effekt. Värt att nämna att detta är ett quick'n'dirty test som inte är 100% korrekt nivåjusterat. Mest bara en koll för att se beteende, inte ett underlag för filtersimulering.

Hade även ett litet problem med att de två seas-diskanternas impedans vid resonansfrekvensen skilde sig åt avsevärt, och även att resonansfrekvenserna var lite väl långt från varandra. Var rädd att ferrofluid-vätskan hade torkat eller blivit ojämnt applicerad från fabrik, då dessa har legat ett tag. Men det visade sig vara lite lim från fabriken som hamnat på upphängningens baksida, upptäckte detta när jag monterade isär diskanten. Efter lite försiktig massage av upphängningen så hamnade de nära nog varandra för att jag ska vara nöjd. Upmätt med en DATS v3.

Kompletterar med lite fler bilder under morgondagen, sitter i nuläget och väntar på faner från Tyskland som fastnat i jul&corona-kaoset. Detta då jag vill fanera fronten innan jag fräser ut för elementen för bäst resultat. Behöver även svarva till en vikt i stål eller mässing till den sidomonterade passiva radiatorn för att nå den relativt låga avstämningen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kör en liten uppdatering då, har inte hänt så mycket då jag sitter och väntar på faneren ännu... Men den riktiga baffeln ska dit innan dess! Borrade 3st 6mm hål i den inre baffeln för plugg, mycket lättare att limma och sätta i press när baffeln inte glider omkring som en snigel på teflon, som det lätt kan göra annars. Urfräsningen ni redan ser är en invändig fasning gjort för att elementet ska kunna andas ordentligt, något som annars lätt kan bli ett problem vid tjock baffel och små element. Det nya hålet kommer fräsas exakt över det gamla.

Använde sedan markeringsstift för plugg för att föra över hålen till den nya baffeln.

Och borrade hål i nya baffeln också

Här ser ni även ett annat projekt som löper parallellt med detta, samt pluggen i baffeln. Ska precis till att börja sätta allt i press och limma dit baffeln inför fanering när posten behagar leverera mitt paket.

Lite snabbt om hur jag tänkte göra framöver; Jag tänker spackla sådant som eventuellt behöver det med 2k polyesterspackel och sedan slipa allt jämt och fint. Sedan kommer jag stryka både låda och baksida av faner med Titebond II och låta det torka, för att därefter värma på faneren med ett strykjärn. Det är ett tämligen lätt och riskfritt sätt att sätta faner på, och gör sig även bra för kurvade appliceringar.

Efter hål och försänkningar är frästa för elementen kommer jag mäta diskantens frekvenssvar för sig vid 2.83V, sedan basen för sig vid 2.83V, för att sedan repetera svepet med båda elementen. Alla tre mätningarna kommer ske på 65cm håll och på diskantens axel. Detta kommer ge grunden för att kunna simulera ett delningsfilter. Kommer använda gratisprogrammet REW och en relativt billig umik-1 för detta. Kommer gå in på detaljer senare, även impedanssvep och andra mätningar, samt vikten av dessa.

EDIT: Dummade ner texten lite då det kanske var lite för mycket på en gång, kommer gå genom det mer pedagogiskt löpande istället... Med bilder och tillhörande grafer och förklaringar.

Kondensering av information
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering; postnord har tappat bort mitt faner... Så blir ett beställa nytt. Vilket innebär att jag sitter fast lite för stunden tills den nya anländer. Men tänkte ändå uppdatera med ett par bilder.

När jag limmande baffeln var jag relativt generös med limmet, så det blir alltid lite som pöser ut på sidorna. Tips är att sätta maskeringstejp vid kanten så limmet inte fastnar på lådan. Kan man med lätthet få bort majoriteten av limmet utan att behöva skrapa, smeta runt med blöt trasa eller slipa. Baffeln är lätt 'oversized' och kommer fräsas ner med en handöverfräs, lättare att göra den ett par mm för stod och fräsa av kanten exakt på en minut än att försöka kapa på millimetern i förväg och få den exakt på plats. Speciellt då jag är utan både bordssåg och sänksåg för stunden.

Fick även hem 40mm stålbrickor som skruvades dit på den passiva radiatorn, detta är den preliminära vikten för avstämningen. När lådan sedan är helt ihopsatt kan vi med lätthet se på impedansen och fasvinkeln på baselementet hur nära avstämningen vi hamnade. (blev totalt 6 brickor för totalt ~80 gram extra vikt)

Dock tänkte jag kasta ut frågan vilken faner som ska användas då de tappade bort min beställda... Brukar köra med sk. 'designad' faner till mer alldagliga projekt, dvs pressat trä som efterliknar mer exotiska arter. Finns flera anledningar till detta, och det är mestadels enkelhet, ekonomi och att det känns lite bättre i samvetet.

Övervägde att köra på samma som jag tänkte köra på ett par datorhögtalare i helgen. Ser ut såhär på en provbit med efter lite olja.

Bu/bä? Eller ska jag gå på något ljusare eller lite mer livligt?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Allt är ju personlig preferens, med det sagt hade jag testat en olja med mindre pigment dvs något som är ljusare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Detta bygget måste följas. Är ingen HiFi nörd, men vill själv prova på något liknande bygge någonstans längre fram i tiden

Snyggt jobbat @roxkz

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Allt är ju personlig preferens, med det sagt hade jag testat en olja med mindre pigment dvs något som är ljusare.

Oljan är faktiskt neutral i detta fallet, det är en rätt mörk faner från början. Är ju som du säger väldigt mycket en smaksak, men tyckte det kunde vara roligt att höra lite åsikter från annat håll.

Ser ut såhär utan olja.

Ska fundera över dagen.. och kanske helgen, så får vi se.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Oljan är faktiskt neutral i detta fallet, det är en rätt mörk faner från början. Är ju som du säger väldigt mycket en smaksak, men tyckte det kunde vara roligt att höra lite åsikter från annat håll.

Ser ut såhär utan olja.
https://i.imgur.com/3JJpOxN.jpg

Ska fundera över dagen.. och kanske helgen, så får vi se.

Se på fan!

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Detta bygget måste följas. Är ingen HiFi nörd, men vill själv prova på något liknande bygge någonstans längre fram i tiden

Snyggt jobbat @roxkz

Tack!
Är egentligen inte jag heller, har det bara som fritidsintresse att designa och bygga högtalare. Är knappast den mest kompetenta, men har lite under bältet i erfarenhet och teori. Du kommer inte hitta några större konstigheter i mina byggen, bara saker som går att härleda till mätningar i kombination med sund teori och vetenskap.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ja, ibland går saker lite åt skogen... Tystnaden beror en smärre olycka för några veckor sedan, som till slut resulterade i ett besök på dagskirurgin idag.

Återkommer när jag har full mobilitet i handen igen, borde inte ta så länge.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ja, ibland går saker lite åt skogen... Tystnaden beror en smärre olycka för några veckor sedan, som till slut resulterade i ett besök på dagskirurgin idag.

https://i.imgur.com/h75UYQZ.jpg
Återkommer när jag har full mobilitet i handen igen, borde inte ta så länge.

Jag hoppas att du har 5 fingrar kvar för jag ser bara 4st

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag hoppas att du har 5 fingrar kvar för jag ser bara 4st

Tack för omtanken, alla fem kvar. Bara åbäket till förband som döljer nummer 5.. Däremot har jag en hög med stygn och ett par väl placerade snitt i ena fingret. 👍

Är i full gång snart nog.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Idag blev jag av med lite stygn, och kunde därför fortsätta min galenskap. Har under veckas toala inaktivitet utvärderat och funderat (på tok för mycket)... Och kommit fram till ett par saker.

Jag var nöjd med Seas-diskantens prestanda överlag, men den presterade inte riktigt bra nog i de lägre registren... Så den återgår till avsittarbänken och får vänta på ett projekt med högre delning. Istället har jag grävt fram en klassiker i nyare tappning, i form av Scan Speak Discovery D2604 / 833000... Det är i princip Vifa/Peerless gamla DX25 i andra kläder, denna version har till skillnad från originalet en extra stor resonanskammare, dubbelmagnet och lite annan respons. Det är en gedigen pjäs med förvånansvärt låg förvrängning även vid lägre frekvenser.

Gjorde en provisorisk adapter till min WG300 och körde ett par vändor i testriggen, väldigt lovande! Vilket är föga förvånande då varianter av denna kombination, och dess mindre syskon, har använts flitigt under flera år världen över. Har dock aldrig kört Scan Speaks tappning, bara Vifas original i waveguide. Även vid ljudtryck på över 93dB vid 1 meter och 1 kHz så ligger förvrängningen under 1%, detta möjliggör ovanligt låga delningar i mindre projekt så som detta.

Hoppas nu detta kommer kunna fortskrida i normal takt framöver.

Kommer in lite data och mätningar senare idag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Dramat fortsätter... Blev lite senare uppdatering än tänkt, detta då jag har problem att skriva sedan de tog stygnen. Verkar som de skadat en nerv vid ingreppet och därför är ena sidan av mitt finger till hälften bedövat men samtidigt överkänsligt mot tryck. 🤔

Nog om det, och mer om annat. Är lite bildfattigt denna omgång. Kommer en hord av bilder under morgondagen istället. Se denna post som en introduktion till nästa del. Scanspeak Discovery D2604 är som sagt en klassiker med nytt namn, det som är lite ovanligt med denna diskant är dess låga nivå förvrängning även vid lägre frekvenser. Att den dessutom lämpar sig väldigt väl i en waveguide, är en bonus. Har tagit fram en adapterplatta i 12mm björkplywood som jag är nöjd med efter ett par iterationer, mätningarna i denna post är tagna med version 1 som hade lite problem med matchningen mot diskanten. Något jag löst i senare version. Jag vet att det finns adaptrar som andra tagit fram, men vad är det roliga i det?

Vet inte om det finns någon önskan för mig att gå in på fördelarna med en waveguide rent tekniskt och varför det är vitalt för bygget? Finns ganska gott om information på ämnet ute på vida webben. Men utan att gå in på detaljer så ger det mig tre fördelar.
1. En jämn spridning av ljudet över en stor del av högtalarens frekvensregister, något som kan vara svårt att uppnå annars.
2. Eliminerar till stor del kantdiffraktionen, och därmed den interferens som uppstår när ljudvågor träffar baffelkanten (fronten).
3. Det ger mig en rejäl skjuts i diskantens 'känslighet' i de lägre registren då de fokuseras inom ett snävare område. Detta tillåter mig att dela mycket lägre än vad som vore möjligt normalt. Vid en halvering av frekvensen krävs det 4(!) gånger konutslaget för att bibehålla samma ljudtryck, så möjligheten att kunna minimera diskantens konutslag vid lägre frekvens ger oss mindre förvrängning och möjligheten att dela lägre än tidigare möjligt.

Hur jag mäter förvrängning: Den kommer mätas vid 2.83V, på ~300mm avstånd, sedan kommer nivån normaliseras till motsvarande ljudtryck för 1 meters avstånd. Varför 2.83V? För att det är standard för mätning av känslighet, och att 93+ dB på en meters håll är mer än högt nog för att bedöma ett par diskanter i en väldigt liten tvåvägare. Svepen kommer köras från 200-300 Hz och uppåt utan något högpassfilter. Kommer helt enkelt köra REWs tongenerator vid 60 Hz och mäta upp spänningen till 2.83V med en enkel multimeter, sedan köra svepen vid samma nivå.

Då det råa frekvenssvaret från diskanterna kommer vara långt från representativt för hur de kommer användas i en högtalare (se graferna nedan) kommer jag platta till frekvensvaret med en EQ innan den riktiga mätningen av förvrängning för att ge data som närmare representerar vad man kommer se i en färdig högtalarkonstruktion.

Ovan testas första versionen av adapterplattan, bilder på den kommer i nästa post. Väldigt jämn spridning även 30 grader i sidled. Här är mätningarna separerade för att lättare kunna urskilja dem. Mätningarna gjorda på 40cm avstånd med en umik1, gating på 4,5ms används. Grön, 0 grader. Blå, 5 grader. Brun, 15 grader och gråblå 30 grader i sidled.

Dock finns tre saker som är värda att anmärka på, först är dippen vid 10kHz som inte återfinns utan waveguide. Denna dip beror på mindre än optimal matchning mellan waveguidens hals och diskanten, detta är relativt lätt åtgärdat. Andra saken är att direkt framifrån 'on-axis' (grön linje) så har vi en dip i det övre registret, dock ligger denna relativt högt upp och försvinner snabbt bara man kommer lite åt sidan. Så detta är ett ickeproblem och mer en kosmetisk styggelse i grafen. Sist kommer en lätt kulle kring 4-6kHz, denna syns inte så tydligt nu men kommer troligen synas betydligt mer när grafen plattas till och kan behöva tämjas beroende på hur känslig man är. Dock avtar den i viss mån längre åt sidan.

Enkel Illustrering av de tre punkterna i grafen.
Lade till snabb illustration för extra förtydligande.
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Idag blev jag klar med monteringsplattans design, kommer troligen be någon med 3D-skrivare skriva ut den eller göra den i något mer professionellt än plywood. Men likväl, den fungerar! Kommer gå genom det närmare sen. Blev även lite mätningar och småfix.

Här är skillnaden i respons mellan första och sista (fjärde) versionen. Den undre i blått är den nya, som är lite jämnare och dippen lyser nu med sin frånvaro. Skillnaden är att i den nyare versionen är diskanten 0.3mm närmare öppningen i waveguiden.

Lätt att plocka isär, bara tre skruvar för att lossa frontplattan och rejäla fästpunkter mot magneten. Inget lim heller, ett plus.

Här är diskanten utan frontplatta monterad i waveguiden, gjorde totalt fyra prototyper i plywood.

Här är uppställningen för mätning av förvrängning (dist), på 315mm avstånd och ~2.8V. Här ser ni även min eminenta testbaffel, för WG300-waveguiden, gjord av spånskiva. Mikrofonen monterad i ett rör för att minimera störningar och reflektioner orsakade av den normala hållaren.

Får hålla till i garaget då min fru inte uppskattar högfrekventa ljud som närmar sig 100dB

Här är också resultatet från ovan efter det är normaliserat till 1 meter* och EQat 'rakt'. För ljudtrycket en låg förvrängning som håller sig under 1% ända ner till 1 kHz. Dessutom är den till största delen bestående av andra ordningens förvrängning. Detta är vid ljudtryck på närmare 94-95dB på en meters avstånd. Jag ser inga större hinder att dela från säg ~1.1 kHz och uppåt i en liten tvåvägare med denna kombination.

Den grå linjen representerar tröskeln för 1% förvrängning.

Kommer i nästa inlägg gå genom lite hur jag väljer var delningsfrekvensen bör hamna, och varför. Samt hur de mätningar jag gör för direktivitet utförs. Kommer troligen inte hinna skriva ihop det imorgon, utan senare i veckan då jag har ett prov att plugga till.

*SPL₂ = SPL₁ -20 * log (R₂ / R₁) för att räkna ut ljudtrycket vid ett givet avstånd, i detta fallet en meter.

uppdaterad och tydligare graf
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Då jag ännu är osäker på nivån att lägga det på, och balansgången mellan en bygglogg och en guide. Så...

Ställ gärna relaterade konstruktiva frågor, svarar mer än gärna i mån av tid... Och vill de som följer detta se en enklare genomgång av REW (programmet som jag använder för mina mätningar) och de mätmetoder som används?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
2021, the year that keeps on giving... Fall av aggressiv cancer i den nära familjen, nervskador sen operation och annat har hållit mig ockuperad ett tag. Har en mängd bilder och text att renskriva och lägga upp, men har helt enkelt inte hunnit.

Återkopplar i helgen med bilder efter ett par väl behövda öl.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta den tid du behöver, det du lagt upp hittills har varit värt att vänta på.

Nånting som hade varit kul att läsa mer om är vad man som glad amatör och fullständig nybörjare ska tänka på om man ger sig in på att bygga högtalare själv för att det inte ska bli ett totalt fiasko. Skulle gärna ge mig in på högtalarbygge nån gång men är ganska säker på att det kan bli en rejäl besvikelse om jag inte har rätt tänk och förutsättningar innan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ta den tid du behöver, det du lagt upp hittills har varit värt att vänta på.

Nånting som hade varit kul att läsa mer om är vad man som glad amatör och fullständig nybörjare ska tänka på om man ger sig in på att bygga högtalare själv för att det inte ska bli ett totalt fiasko. Skulle gärna ge mig in på högtalarbygge nån gång men är ganska säker på att det kan bli en rejäl besvikelse om jag inte har rätt tänk och förutsättningar innan.

Tack! Hade förväntat mig en annan takt än denna... Men vad som skulle varit ett heldokumenterat projekt utdraget på ett halvår vid sidan om, har dragit ut rejält.

Har dock varit minst sagt tumultartat, och i princip allt har stått still förutom det viktigaste. Men nu är det bara några veckor kvar på skolan för året och hoppas att 2021 har fått slut på överraskningar så jag kan fokusera på min hobby och sido-projekt istället.

Kan försöka sammanfatta några punkter, och en kortare text, efter mätningarna är genomgångna. Det finns gott om information och även i viss mån guider att tillgå på nätet idag. Men det som ofta saknas är sammanhang och sammanfattningar. Sen finns det som bekant flera sätt att göra saker på, och flera av sätten är likvärdigt korrekta.

Ser även ut som att dessa eventuellt blir lackerade i nuläget, har inte den finmotorik som krävs för att fixa faneringen sen op.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Spoiler; hann inte skriva klart i helgen även om det blev mycket skrivet.
Återkommer så fort slutproven är klara om ett knappa par veckor, tar bara för lång tid att hantera alla bilder och skriva ihop allt innan skolans slut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ingen stress med detta för min skull iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

Spoiler; hann inte skriva klart i helgen även om det blev mycket skrivet.
Återkommer så fort slutproven är klara om ett knappa par veckor, tar bara för lång tid att hantera alla bilder och skriva ihop allt innan skolans slut.

Dina inlägg är värda att vänta på så ta det när du hinner

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nåväl! Nu är diverse små kriser på det privata plant avstyrda och renoveringarna börjar nå sitt slut. Tanken var ju att jag skulle börja redan för några veckor sedan... Men så fick vi reda på att vi väntar tillökning, så det blev lite ytterligare att göra och prioriteringar fick ändras lite.

Ni får hålla till godo med denna teaser tills imorgon, tanken är väl att köra 152% sista veckorna innan studierna börjar på riktigt.

Den med bra minne ser att jag gjort ett par mindre ändringar i designen, mestadels för att förenkla konstruktionen. Offrade knappt två centimeter i center-to-center avstånd mellan elementen för att göra designen lite enklare, och även lite snyggare enligt vissa.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Blir så sjukt sugen varje gång jag ser detta projekt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Blir så sjukt sugen varje gång jag ser detta projekt.

Komsi komsi, den mörka sidan har kakor. 🤣

Nu till lite uppdatering; Menade såklart morgondagen som i Onsdag, så ingen missförstod. Men kan ändå visa lite aktivitet i tråden lite såhär vid midnatt.

Har valt 'kontakter' till högtalarna, blev dessa från Dayton Audio på grund av finishen.

Matt nickelfinish var helt enkelt för sexigt för att motstå.

Innan så pratade jag om att jag ökat avståndet mellan elementen en aning för att göra bygget lite enklare. Så då kanske någon undrar vad i hela friden det spelar för roll?

Kortfattat så bör element som delar lite högre frekvenser, dvs kortare våglängder, sitta så tätt som möjligt, centeravståndet avsett. Lite förenklat kan man säga att de uppför sig mer och mer som ett element istället för två, ju närmare centerpunkterna kommer varandra. Ju längre isär de kommer, desto mer problematiskt kan de bete sig. Vi kan återkomma till det senare om någon är intresserad.

Det är en hygglig tumregel att avståndet mellan centerpunkterna på elementen ska vara mindre än en våglängd vid delningsfrekvensen mellan dem. Vi kan testräkna lite för skoj...

Taget från sambandet

Där v är ljudets hastighet, λ är våglängden och f är frekvensen. I mitt fall så har jag ungefär 173 mm mellan elementens centerpunkter. Då får vi att 0,173 (m) delat på 343 (m/s) ger 1983 (Hz). Då jag tänkt dela strax över 1000 Hz så är det med god marginal inom tumregeln.

Det var allt för ikväll, fortsättning följer 'imorgon'.

korr
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Så, mätningar stod på agendan idag. Vädret hade en annan åsikt däremot. Föredrar att mäta utomhus, om det går.. Kan dock inte ens flytta sakerna från garaget i detta ruskväder.

Ska se om det klarnar upp innan kvällen, eller om jag i nödfall får ta till vardagsrummet eller invänta morgondagens solsken.
Oavsett väder så kommer jag ska skriva en del ikväll.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sådär, nuså, äntligen en lugn stund.

Mätningarna är gjorda och det mesta är ordnat... Så allt som återstår är en hel del skrivning och lite bildredigering.

Innan elementen monterades så packade jag in lite dämpning precis bakom baselementet i ett hopp om att absorbera det mesta av mellanregister frekvenserna, så de inte läcker ut genom den passiva radiatorn eller reflekteras tillbaka mot konen i onödan.

Vill även att betona att tumregler som de i föregående inlägg är inte något att förlita sig helt på då saker är betydligt mer komplexa i verkligheten; se det mer som en sanity-check i designfasen.

Jag kommer använda REW för att utföra alla mätningar. Utrustningen jag använder består av en laptop med externt ljudkort, en överbliven förstärkare (Tack @Yatagarasu) och en mätmikrofon med stativ.

För att göra mätningarna konsekventa och användbara är det en fördel att använda någon form av hjälpmedel. Jag har en hemmabyggd rotationsplatta med ett stativ på, använder denna för mindre högtalare främst. Anledningen till stativets placering på snurrplattan är att vi vill att högtalaren ska rotera kring utgångspunkten för ljudet, dvs högtalarens front/baffel, för att behålla ett konsekvent avstånd från mikrofonen. Har övervägt att bygga en snyggare, men den gör sitt jobb och fungerar.

Stativ på snurrplatta med gradmarkeringar.

För en mindre högtalare såsom denna kan vi mäta på 40-50 cm avstånd utan större problem, vi mäter i höjd med diskanten då detta är den föredragna lyssningshöjden för dessa högtalare. Vi kommer sedan rotera högtalaren i steg om 15 grader ut till 60 grader, främst för att ge övergripande data och få lite kött på benen om hur elementen beter sig.

Högtalaren på stativet med min 'umik-1' ställd 40 cm rakt framför.

Innan vi börjar några mätningar är det viktigt att veta vilken spänning vi ger ut till högtalarelementen, en diskant utan delningsfilter kan lätt skadas om den ges för mycket effekt. Jag brukar köra med 2.83V som standard. Enklast är att helt enkelt koppla en multimeter till förstärkarens utgångar och använda tongeneratorn för att ge ut en konstant signal vid den utvolym du tänkte dig, här kan du med fördel använda en ton på 60 Hz om du inte har en multimeter som visar korrekt spänning vid högre frekvenser.

Här används en tämligen billig multimeter, men som ändå visar korrekt spänning runt 60 Hz.

För att inte göra det alltför långdraget så handlar kommande steg egentligen bara om att göra ett svep, vrida på högtalaren och svepa igen. Då jag mäter inomhus med flertalet objekt i närheten så behöver man använda 'gating' för att inte reflektioner från rum och möbler ska smyga sig in i mätningarna och göra dem nästan oanvändbara. Det handlar i princip om att information efter en viss tidsram helt enkelt ignoreras så bara det direkta ljudet som når mikrofonen innan denna tidpunkt tas med. I mitt rum blev en gating på 4 ms precis lagom för att undvika större reflektioner. Jag sveper från 100 Hz och uppåt på diskanten, den klarar det utan problem med såpass låg spänning.

Detta är resultatet från diskantens svep vid 0-60° efter 4 ms gating är applicerad. Den uppför sig väldigt väl och konsekvent även ut till 45-60 grader.

Ovan är en av svepen utan gating, där alla reflektioner och störningar från rummet tas med.

Vi passar även på att ta närfältsmätningar av bas/mellanregister och den passiva radiatorn, dessa mätningar görs med fördel så nära konen man kan komma.

Och så den passiva radiatorn också!

Kommer uppdatera löpande i takt med att jag hinner skriva.

Korrektur
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Vackert! Har haft tanken i över 20 år att ta tag i det där ultimata högtalarbygget. Men har insett hur lite tid jag har och hur mycket det skulle kräva... Får väl se om det blir ett pensionärsprojekt