Permalänk
Avstängd

Hur ofta städar du hemma?

Med städning tänker jag att man dammar, dammsuger och våttorkar golvet.

Mest nyfiken hur ni andra gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

TS är väl alltid först ut när man efterfrågar andras åsikter?

EDIT: Var för snabb. Frågeställningen var inte där när jag skrev.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Springer runt med en Swiffer Duster på alla ytor 1-2 gånger per dag. Sedan våttorkar jag alla ytor minst en gång per dag. Det tar kanske 5 minuter varje gång.
Dammsuger manuellt och "storstädar" en gång i veckan. Oftast söndagar.
Robotdammsugaren körs 2 gånger per dag. Den moppar på Onsdagar och Lördagar.

6st katter + en tjej i en 2a, och pedantiskt som jag är så klarar jag inte av allt hår och spår av tassar på BARA SVARTA MÖBLER....

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Dammar, typ aldrig.
Robotdammsuger varje dag, handdammsuger minst 1 gång i veckan och försöker våttorka golven en gång i veckan.
Däremellan något varv med torrmoppa och sop.
En ettåring, en stor hund och 1000kvm tomt med 4 grässtrån däremellan jord och sand är kul.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

dammsuger varje vecka.
Ibland kan de bli 2 ggr pga har barnen varannan vecka, och dom har tendens att dra in så mycket sand å joxx i hallen att man kan tro att lekplatsen flyttade in.

dammar, generellt 1 gång i veckan.
Torkar golvet varannan.

ska tillägga att man bor själv med kidsen så ingen gör det åt en heller så

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Städar ordentligt en gång i veckan, men sen får robotdammsugaren gå flera gånger i veckan. Däremot skurar jag inte golvet så ofta som jag borde

Sen blir det att man håller efter under veckan lite grann.

Permalänk
Medlem

@ronz:

6 Katter i en Två?.. Jag måste fråga dig hur ni gör med kattlådan! Jag har två Maine Coons och deras dass fylls på mer än vad de äter.

Själv så småstädar jag varje dag och på Fredagar kör jag rent hus. Min Roborock s5max gör ett riktigt bra jobb

Permalänk
Medlem

Lever ensam, inga husdjur. Det mesta i dammväg inomhus är flagor från min torra hud. Det ser ostädat ut inom ett dygn efter att jag dammsugit, tyvärr. Men jag brukar dammsuga med 7-12 dagars mellanrum ungefär.

Våttvättar badrumsgolvet med 2-4 månaders mellanrum. Övriga lägenheten en gång per år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har blivit typ en gång månad på senare tid men det stödstädas givetvis betydligt oftare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

@-ronz:

6 Katter i en Två?.. Jag måste fråga dig hur ni gör med kattlådan! Jag har två Maine Coons och deras dass fylls på mer än vad de äter.

Själv så småstädar jag varje dag och på Fredagar kör jag rent hus. Min Roborock s5max gör ett riktigt bra jobb

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Med städning tänker jag att man dammar, dammsuger och våttorkar golvet.

Mest nyfiken hur ni andra gör.

När dammråttorna börjar dansa tango är det dags att städa

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Dammsuger väl ett par gånger/vecka men inte överallt varje gång. Dammar mer sällan och våttorkar vid behov men nog mer sällan än varje månad. Tycker inte våttorkning behövs så mycket, spiller jag något tar jag bort den fläcken.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

En gång i veckan kör jag först robotdammsugaren, sen dammtorkar sambon och efter det moppar jag golven (dammallergi).

Det är något magiskt med våttorkning/moppa golven när man är dammallergiker, mikrofiberdukar och all annan skit som ska förenkla har åkt ut för länge sen, dom rör mest bara om i dammet och tar möjligen bort det som syns

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

2-3 gånger i veckan och då är det dammsugning och ångmopp, sistnämnda är något jag rekommenderar att alla använder.

Mängden smuts som lossnar direkt efter vanlig golvmopp är imponerande och ger en verklighetskoll på vad våtmopp egentligen gör... Dvs inte mycket förutom att smeta runt skiten på golvet.

Permalänk
Avstängd

Småstädning krävs varje dag och oftast en större städning på helgen eller i alla fall varannan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

@-ronz:

6 Katter i en Två?.. Jag måste fråga dig hur ni gör med kattlådan! Jag har två Maine Coons och deras dass fylls på mer än vad de äter.

Själv så småstädar jag varje dag och på Fredagar kör jag rent hus. Min Roborock s5max gör ett riktigt bra jobb

Jag har en "Walk in" garderob som blivit katt-toa. Dörren har fått en kattlucka.
Sedan 3st stora lådor med ingång i toppen och massa hål på locket för kattsanden att ramla ner tillbaka i lådan. Det blir endast några få korn utanför i hallen på en dag.
Det räcker med att tömma lådorna en gång per dag om det är bra med sand i dom. Men två gånger per dag är att föredra.
Sedan blandar jag i aktivt kol och har luktborttagare.
Funkar rätt bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

2-3 gånger i veckan och då är det dammsugning och ångmopp, sistnämnda är något jag rekommenderar att alla använder.

Mängden smuts som lossnar direkt efter vanlig golvmopp är imponerande och ger en verklighetskoll på vad våtmopp egentligen gör... Dvs inte mycket förutom att smeta runt skiten på golvet.

vilket ångmopp har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har en "Walk in" garderob som blivit katt-toa. Dörren har fått en kattlucka.
Sedan 3st stora lådor med ingång i toppen och massa hål på locket för kattsanden att ramla ner tillbaka i lådan. Det blir endast några få korn utanför i hallen på en dag.
Det räcker med att tömma lådorna en gång per dag om det är bra med sand i dom. Men två gånger per dag är att föredra.
Sedan blandar jag i aktivt kol och har luktborttagare.
Funkar rätt bra

Tack för tipset, byggde själv en stor kattlåda med lock på. Men detta med hålen låter bra!

Permalänk
Medlem

Vad svarar man om man har städhjälp, aldrig?

Permalänk
Medlem

Har en robotdammsugare och en roidmi f8, blir att jag dammsuger nästan varje dag

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet om man har städhjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

2-3 gånger i veckan och då är det dammsugning och ångmopp, sistnämnda är något jag rekommenderar att alla använder.

Mängden smuts som lossnar direkt efter vanlig golvmopp är imponerande och ger en verklighetskoll på vad våtmopp egentligen gör... Dvs inte mycket förutom att smeta runt skiten på golvet.

Kan också rekommendera det, om man har golv som tål det. Vi har parkettgolv i tre rum som man absolut inte får köra en ångmopp på, tyvärr. Provade i ett par hörn, såg hemskt ut efteråt. xD

Vi tar dammsugning av alla rum en gång i veckan. Hallen blir det oftare i eftersom det är där man drar in smutsen.

Våttorkning, ja det blir väldigt oregelbundet. Kör en våttorkning varje dag i köket iallafall eftersom vi har hundar som spiller utanför sina matskålar.

Permalänk
Medlem

Dammsuger en gång i veckan (En Roomba S9 Plus kommer lagom till jul)
Storstädar pedantiskt en gång i månaden - Dammar, dammsuger och skurar.
Djupare storstädning sker varannan månad - rengör golvbrunnar, diskar köksfläktfilter, dammsuger soffa och säng, rengör badrumskakel och duschväggar, dammsuger lampor m.m, m.m

Datorn dammsugs utanpå varje månad och blåses rent med kompressor pedantiskt ca 3 - 4 ggr per år.

Tror jag täckt det mesta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Även om jag siktar på varje vecka så blir det ibland varannan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Robotdammsugaren går varannan dag. Dammtorkar saker ca 2 veckor efter jag ser att de behöver torkas. Skurar golvet väldigt sällan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Har inte städat mitt spelrum sen 2015.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Två katter. Robotdammsugaren är schemalagd 2 gånger om dagen så behöver man inte damma lika ofta. När jag våttorkar gör jag det på knä med trasor + såpvatten så att det blir ordentligt gjort.

Ibland får roboten moppa.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Roboten kör 3 gånger i veckan. Och jag moppar ungefär varannan vecka och varannan vecka storstädar badrummet.

Kökets ytor städas varje dag men en lite större städning var tredje dag.

Vi bor två på 45 kvadrat

Permalänk
Medlem

I dagsläget inte ett skit tills flytten på tisdag börjar.
Städet får flyttgubbarna sköta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Vid behov och inte efter nån bestämd tid. Jag är inte särskilt känslig för hur det ser ut men ibland behövs det av funktionella skäl men att "kalenderstäda" är inget jag bryr mig om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.