Permalänk
Medlem

Windows program i Linux.

Jag har en äldre laptop som jag är lite sugen att köra Linux på. Problemet med Linux är att jag inte kan nästan någonting om det. Fipplade lite lite med Linux Mint för nåt år sedan, det är allt.
Och saken är den att jag har ett antal Windows program som jag måste kunna köra. Det är program kopplade till personbilar och vissa av dom jobbar också mot extern hårdvara. Finns inga Linux versioner av dessa program. Såå vad finns det för Windows möjligheter i Linux, kan man "emulera" windows och få windows program att fungera eller är det bara att lägga ner direkt?

Permalänk
Medlem

Att köra diverse Windows-program i Linux är ofta inte så stort problem.
Att få speciell hårdvara att fungera är däremot en annan fråga, särskillt om det frågan om hårdvara med drivrutiner skriva specifikt för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag har en äldre laptop som jag är lite sugen att köra Linux på. Problemet med Linux är att jag inte kan nästan någonting om det. Fipplade lite lite med Linux Mint för nåt år sedan, det är allt.
Och saken är den att jag har ett antal Windows program som jag måste kunna köra. Det är program kopplade till personbilar och vissa av dom jobbar också mot extern hårdvara. Finns inga Linux versioner av dessa program. Såå vad finns det för Windows möjligheter i Linux, kan man "emulera" windows och få windows program att fungera eller är det bara att lägga ner direkt?

Du kan alltid testa Wine, villket är ett kompatiblitets lager.

PlayonLinux och Lutris har även haft optimiseringar för vissa spel vad jag sett, vissa optimiseringar som även hjälpt i vanliga program.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Om du Måste ha specifika Windows program är det bäst att du använder Windows. Däremot kan du ju ha flera operativsystem på en maskin och byta vid uppstart. Rekommenderar i sådana fall det istället.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Har också en del mjukvara specifik till bilmärken/mc osv.

Har kört med virtualbox vilket har fungerat ganska okay, får bara köra bypass på usb-grejerna så de dyker upp och kan installeras på virtuella maskinen.

Detta funkade rätt ok som kompromisslösning om man bara har en laptop. Nu har jag dock istället köpt en gammel thinkpad för några hundralappar som jag kör windows 7 på med nästan all fordonsrelaterad mjukvara (förutom de som kräver XP eller äldre då, vilka fortfarande körs i VM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Att köra diverse Windows-program i Linux är ofta inte så stort problem.
Att få speciell hårdvara att fungera är däremot en annan fråga, särskillt om det frågan om hårdvara med drivrutiner skriva specifikt för Windows.

Skrivet av Zeedarn:

Du kan alltid testa Wine, villket är ett kompatiblitets lager.

PlayonLinux och Lutris har även haft optimiseringar för vissa spel vad jag sett, vissa optimiseringar som även hjälpt i vanliga program.

Se till att hämta den senaste versionen av wine från https://www.winehq.org/. Ibland kan det även vara bra att använda "The Wine development release" då den ofta fungerar ännu bättre än de som finns hos distrona, men med risken att den inte är lika uttestad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Såå vad finns det för Windows möjligheter i Linux, kan man "emulera" windows och få windows program att fungera eller är det bara att lägga ner direkt?

Beror till stor del vilken typ av Windows-program du vill köra samt hur kraftfull din gamla laptop är.

Wine är en klassiker för att köra Windows-program under LInux, vilket ofta är tillräckligt för Office-paketet och dylikt, men Adobes programvaror brukar vara lite mer krävande. Äldre versioner fungerar dock fint.

Exempel på hur bra Microsoft Word fungerar i olika utgåvor:
https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application...

Om inte Wine fungerar med den tänkta programvaran, så hade jag testat virtualisering mha exempelvis Virtualbox eller QEMU:
https://www.qemu.org/

Det kräver dock en fullständig installation av Windows i sig, vilket kanske inte är möjligt med din gamla laptop (såvida du inte väljer Windows XP eller annan mer resurssnål variant av Windows).

Själv föredrar jag dock dualboot, då hårddiskutrymme sällan är ett problem på äldre laptops. Ofta klarar man sig fint med under 50GB för Windows Om mot förmodan diskutrymme är ett problem, så är en 32-bitars version av Windows 10 ett alternativ. Det tar under 7GB på hårddisken med CompactOS aktiverat.

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte exakt vilka prylar TS har, men sitter man med t'ex VCDS, Can-clip, Hp-tuners och en GS-911 (vilket bara råkar vara de modellspecifika usb-donglar jag äger ) så är det bara att glömma wine, även om du kanske efter mycket meckande lyckas få en av dem att fungera så blir det tvärkört på nästa.

Dual boot (om det finns drivisar för den windows du behöver till din laptop, kan ofta vara problem om man t'ex vill köra XP) eller en virtuell maskin är det som funkar

Däremot ELSAwin och liknande som inte använder nån specifik usb-hårdvara går säkert att få att fungera med wine om man orkar lägga lite energi på det

Permalänk

Jag lyckas använda de flesta Windows-program som jag har fortfarande har någon vettigt behov av på Linux via Lutris.
Lutris är egentligen mest en manager, ämnad för spel, men fungerar även som ett grafiskt front-end till en mängd native applikationer, emulatorer och andra applikationer som t.ex. Wine.

Allt nedan görs inifrån Lutris interfacet:
Tänk dig scenariot att du skapar en dedikerad genväg (Add Game...) till ett specifikt program, inuti Lutris interface.

1. Namnger Lutris-genvägen t.ex. CinebenchR15, väljer "Manage Runners" och laddar ned en Wine-version, (du kan ladda ner flera olika, vissa fungerar bättre än andra, mycket beroende på vilket program du vill använda).

2. Väljer Runner = "Wine (Runs Windows games)".

3. Installerar programmet (windows-programmet) inuti Wines egen mappstruktur via högerklick på den skapade Lutris-genvägen "Run EXE inside wine prefix".

4. Browsa till den windows-installationsfil du har för ditt program. (-Just Cinebench R15 är ett rätt dåligt exempel kom jag på eftersom den inte har någon installer(Wizard) utan enbart är en .exe fil som kan köras direkt, så här kan man i princip hoppa direkt till steg 6.)

5. Installern (Wizarden) startar, kör igenom windows-liknande installationen som vanligt, (notera vart den vill lägga in programmet t.ex. C:\Program Files (x86)\Cinebench R15) men i de fall att Wizarden föreslår att du skall starta programmet eller spelet direkt efter installationen skall du bocka ur det alternativet eller stänga dialogrutan.

6. Högerklicka på genvägen (i Lutris interfacet) du skapade i första steget och välj "Configure" det är i det här fallet där "magin" händer, det är via den konfigurationen man specar hur man vill köra programmet som man länkar den mot med inställningar för vilken version av Wine man vill använda, stöd för olika grafiska tekniker samt även konfigurera Wine's grund-inställningar som t.ex. vilken Windows version man vill efterlikna (om programmet man vill köra har något rekommenderat ex. Windows 10, 7, XP eller Windows 2000)

7. För Lutris-genvägen, under "Game options"-fliken, "Executable", browsa till det program du installerade (i Wine's katalogstruktur) via Wizarden (i exempelt ovan för Cinebench R15 skulle det kunna vara något i stil med: /home/användarnamn/.wine/drive_c/Program Files (x86)/Cinebench R15) man länkar på så vis Lutris-"genvägen" till .exe filen (applikationen) man installerade.

8. Dubbelklicka på Lutris-genvägen inifrån Lutris-interfacet och programmet skall starta med de inställningr du konfigurerat i steg 6.

Vill du ändra på något i efterhand kan du även göra det, ibland kan det som sagt krävas att man laddar ner några st. olika Wine-versioner och testar med då de skiljer i vissa förutsättningar mellan dem. Även detta kan göras inifrån Lutris-interface.
Så för mig funkar det (Lutris) som "en plats i systemet för allt Windows".
Men jag använder det även för att t.ex. kickstarta vissa Steam-spel med äldre SDK:er (via Steam's Windows klient som jag också har installerad via Wine) samt ZDoom, emulatorer mm.
Funkar riktigt smidigt när man väl förstått upplägget.

Det låter säkert konstigt om man bara läser det jag skrivit ovan utan att ha gjort det någon gång, men när man vant sig vid gången kan man få det mesta att rulla som på en Windows dator utan allt för mycket trubbel, nästa program man vill lägga in är i princip bara att skapa en Lutris-"genväg", installera programmmet via prefixet, länka Lutris-genvägen till .exe filan och tuta och kör!

Undantagen för program är när installationsfilerna vill lägga in någon specifik Windows drivrutin, sånt fungerar inte.
Så t.ex. installera en skrivardrivrutin via ovan anvisningar fungerar inte så det är inget som Wine ämnar lösa i första hand (även om det faktiskt finns undantag här...)

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11