Ominstallation Windows 10 före byte till SSD?

Permalänk

Ominstallation Windows 10 före byte till SSD?

Hej! Har en gammal laptop Asus Ultrabook S400C. Mest används den av dottern som spelar the sims på den. Den är seg som sirap och gick så varm så att fläkten till slut började låta illa. Jag har bytt kylpasta och bytt fläkt. Tänker att jag borde installera om Windows. Tänker också att jag skulle offra några hundralappar till på den genom att byta till en billig SSD istället . Är det bättre att byta SSDn först och sedan ladda in windows i den när den är helt tom? Eller försvinner det massa viktiga grejor då? (Produktnycklar tex) Bättre att göra klon av HDDn, byta till SSD och sedan installera om Windows?
Den har 8MB internminne och om jag fattat rätt så är det max. Något annat jag kan göra för att hålla liv i den ett tag till?
Tacksam för alla råd!

Permalänk
Vila i frid

Lägg inte mer pengar på den där slöa gamla häcken. Sälj om möjligt och köp en bättre.

Permalänk

@hasenfrasen: ok, tänkte några hundralappar på en liten ssd men det kanske inte är värt det då? Men installera om windows kostar ju inget, frågar kvarstår dock om jag byter ssd kan man börja med helt tom ssd och installera windows på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

@hasenfrasen: ok, tänkte några hundralappar på en liten ssd men det kanske inte är värt det då? Men installera om windows kostar ju inget, frågar kvarstår dock om jag byter ssd kan man börja med helt tom ssd och installera windows på den?

Det kan du. Windows 10 på usb sticka funkar varje gång

Permalänk
Inaktiv

Windows-aktiveringen sker väl med hjälp av BIOS/UEFI, så ingen fara där Dock kan du förlora ev återställningspartition om det är något du tycker är viktigt (själv kör jag hellre ren Windows-installation)

Permalänk

Tack för svar, skall leta efter en liten (250gb) ssd, kanske begagnad. Är det något jag bör tänka på vid val av ssd annat än storlek? Priset skall ju vara så lågt som möjligt. Kan inget om hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

Tack för svar, skall leta efter en liten (250gb) ssd, kanske begagnad. Är det något jag bör tänka på vid val av ssd annat än storlek? Priset skall ju vara så lågt som möjligt. Kan inget om hårddiskar.

I den nivån av SSD du är ute efter så är det bara att köra på den billigaste i rätt storlek.

Permalänk
Medlem

@MartinSixten: Har inte den en SSHD?

Altså en hybrid hårddisk som då har en mindre SSD som cache..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

Hej! Har en gammal laptop Asus Ultrabook S400C. Mest används den av dottern som spelar the sims på den. Den är seg som sirap och gick så varm så att fläkten till slut började låta illa. Jag har bytt kylpasta och bytt fläkt. Tänker att jag borde installera om Windows. Tänker också att jag skulle offra några hundralappar till på den genom att byta till en billig SSD istället . Är det bättre att byta SSDn först och sedan ladda in windows i den när den är helt tom? Eller försvinner det massa viktiga grejor då? (Produktnycklar tex) Bättre att göra klon av HDDn, byta till SSD och sedan installera om Windows?
Den har 8MB internminne och om jag fattat rätt så är det max. Något annat jag kan göra för att hålla liv i den ett tag till?
Tacksam för alla råd!

Att ominstallera Windows kan varmt rekommenderas, något jag brukar rekommendera att man gör nån gång då och då. Klona är dock något du absolut inte ska göra, i så fall försvinner hela poängen med ominstallationen.

Sen, är det prestandan i spelet som du vill förbättra? I så fall är det inte sannolikt att några av dina åtgärder kommer ha någon större effekt tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Bengt-Arne: Det vet jag inte, hur kollar man det , och vad innebär det i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

@Bengt-Arne: Det vet jag inte, hur kollar man det , och vad innebär det i så fall?

Enhetshanteraren --> Diskenheter
Googla eller skrev modellen på hårddisken i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida: Ok, nej om det laggar för henne gör mig inte så mycket😀 Det är mer om jag någon gång vill surfa på något eller redigera något foto som det stör mig, tar evigheter bara att byta program eller starta chrome.

Permalänk
Rekordmedlem

Oavsett om du behåller datorn eller väljer att byta den senare så går ju ssdn att använda så att börja med att först skaffa en ssd är "riskfritt" i sån mening att du inte bränner pengarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

@Cenorida: Ok, nej om det laggar för henne gör mig inte så mycket😀 Det är mer om jag någon gång vill surfa på något eller redigera något foto som det stör mig, tar evigheter bara att byta program eller starta chrome.

I så fall borde byte av hårddisk till SSD göra enorm skillnad.
Så rekommenderar att du köper en ny SSD och gör en ren ominstallation av Windows (ingen kloning) så borde skillnaden vara markant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida: verkar ju finnas 2 diskar?
1. Hitachi hts545050a7e380
2. Kingston smsm150s324g
Är det ena en ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

@Cenorida: verkar ju finnas 2 diskar?
1. Hitachi hts545050a7e380
2. Kingston smsm150s324g
Är det ena en ssd?

Misstänker att man har kombinerat de båda hårddiskarna för att i praktiken skapa en SSHD. Hur ser det ut i diskhanteraren?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Har googlat nu, det är ju en liten ssd jag har, vad innebär detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MartinSixten:

Har googlat nu, det är ju en liten ssd jag har, vad innebär detta?

Du har en hybrid-disk. Den lägger över vissa grejer som används mycket till en liten SSD för snabbare åtkomst.

Som det säger på produktsidan:

Den här borde väl funka bra t ex
https://www.webhallen.com/se/product/269878-Kingston-A400-240...

Permalänk
Medlem

En ssd disk livar upp gamla laptopar som attan och tröttnar du så ryck ut ssd och stoppa in den i hemma datorn

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Cenorida: Där ser det ut som 2 diskar, jag vet inte hur man får upp en bild här på forumet?
Disk 0 är på 500gb. Har 7 partitioner.
Disk 1 är på 24 gb har 2 partitioner båda säger att 100% är ledigt här?

Felstavat
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MartinSixten:

@Cenorida: Där ser det ut som 2 diskar, jag vet inte hur man får upp en bild här på forumet?
Disk 0 är på 500gb. Har 7 partitioner.
Disk 2 är på 24 gb har 2 partirioner båda säger att 100% är ledigt här?

Hybrider kräver ofta nån typ av drivrutin för att fungera som en enhet i stället för att bli 2 separata.
Men byt ut den mot en vanlig ssd i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan binda licensen till ditt microsoft-konto. Sen kan man välja att man bytt hårdvara under registeringen. Så de borde inte vara några problem. Men jag tror inte att ett hårddiskbyte leder till att licensen slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

@Cenorida: Där ser det ut som 2 diskar, jag vet inte hur man får upp en bild här på forumet?
Disk 0 är på 500gb. Har 7 partitioner.
Disk 1 är på 24 gb har 2 partitioner båda säger att 100% är ledigt här?

En 2.5" 5400rpm HDD och en mSATA 24GB SSD.

Skulle ta ur både och sätta i en vanlig 2.5" SSD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSixten:

@Cenorida: Där ser det ut som 2 diskar, jag vet inte hur man får upp en bild här på forumet?
Disk 0 är på 500gb. Har 7 partitioner.
Disk 1 är på 24 gb har 2 partitioner båda säger att 100% är ledigt här?

Den första är en Hitachi Travelstar Z5K500 på 500 GB SATA
7 partioner låter mycket.
Tvåan är "Kingston SSD 24GB mSATA (SMSM150S324G) SATA
På Asus sida så står den som SSD cache
2 partioner kan nog stämma (se fet-text längre ner)

Där står även "OnBoard Memory 2 GB / 4 GB+ 1x DIMM socket (total 4G/6G/8G)"
Misstänker att dom för minnet menar:
OnBoard FIMM Socket
2 gb + 2GB = 4GB
2 gb + 4GB = 6GB
4 gb + 2GB = 6GB
4 gb + 4GB = 8GB
Villket då betyder att BIOS klarar att identifiera minne upp till 4 GB.
Så 8 GB RAM är max.

https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS_VivoBook_S400CA/specific...

När det gäller "Kingston SSD 24GB mSATA (SMSM150S324G)" vilken fungerar som cache, så blev jag lite förvånad då jag förväntade mig att Asus då borde ha en specifik drivrutin som skötte cache liknande AMD's Store MI, men hittade inget på sidan.
Läste då igenom manualen som inte med ett ord nämnde cachen.

Så frågan är om den inte endast är en form av system disk med återställningspartition och möjligen startdisk för ursprungligt Windows 7/8.0/8.1

Någon som vet mer?

Av det ovan så skulle jag troligen satt i en SSD i HD's plats och lämnat kvar Kingston SSD på 24 GB

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Tack för svar alla ni duktiga människor! Jag tolkar det då som att det inte är en sån dum ide att stoppa in en billig SSD. Köra en ren installation av windows och hoppas att allt går fint. Sedan kanske köpa ett kabinett till den gamla HDDn och ha bilderna på den i framtiden?
Dags att börja göra backup på det som skall sparas!
Tack !

Permalänk
Medlem

@MartinSixten: Du är välkommen!

Ta reda på vad Kingston SSD'n gör?

Är den utan funktion när du har ersatt HD'n med en SSD så ta bort och skapa en hel partition på Kingston SSD'n, lägg sen Windows swapfil på hela utrymmet.

Tanken är att hastigheten på SSD'na är begränsade av SATA interfacet och om swapfilen ligger på kingston så slåss inte access till swapfilen med övrig access till den nya SSD'n.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!