Permalänk
Medlem

HP ReverB V2.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

@Halldin: Tack så mycket.

Är helt i starten på research fasen, så då är det fint att veta vart man inte behöver legga tid.

Känner också att jag kanske är lite out of touch på priser. Trodde fortfarande at alt nytt lå på 8k+, så då är ju frågan om man hällre ska gå för nått av det nya när det släpps och skippa provsteget. Borde inte vara nått problem att få ihop några 1000 till innan det är dags att köpa i nov/dec.

Permalänk
Medlem

Kan man använda oculus quest 2 till t.ex. steam half life alyx eller som headtracker till star Citizen där du använder hotas som kontroller istället?

Eller rekommendera mig vr som tillåter just detta jag efterfrågar. Har r3600 och rx5700xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kan man använda oculus quest 2 till t.ex. steam half life alyx eller som headtracker till star Citizen där du använder hotas som kontroller istället?

Eller rekommendera mig vr som tillåter just detta jag efterfrågar. Har r3600 och rx5700xt.

Du kan spela Steamspel genom "link" kabeln som du kan kopa till, eller annan lång högkvalitativ USB-C kabel. Förstår inte den andra frågan om "headtracker", men visst kan du använda hotas för spelen du kör på datorn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kan man använda oculus quest 2 till t.ex. steam half life alyx eller som headtracker till star Citizen där du använder hotas som kontroller istället?

Eller rekommendera mig vr som tillåter just detta jag efterfrågar. Har r3600 och rx5700xt.

Som ovan säger.
Quest 2 fungerar som ett PCVR headset då det kopplas till dator med Oculus Link eller trådlöst med Virtual desktop.
Så svaret på båda frågor är ja

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kan man använda oculus quest 2 till t.ex. steam half life alyx eller som headtracker till star Citizen där du använder hotas som kontroller istället?

Eller rekommendera mig vr som tillåter just detta jag efterfrågar. Har r3600 och rx5700xt.

Finns inga VR headset som hindrar dig från att använda andra kontroller om spelet i sig stödjer dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du kan spela Steamspel genom "link" kabeln som du kan kopa till, eller annan lång högkvalitativ USB-C kabel. Förstår inte den andra frågan om "headtracker", men visst kan du använda hotas för spelen du kör på datorn.

Headtracker är att du sitter i stolen och har vr på dig, hur du rör på huvudet så tittar du runt i cockpiten. Men man brukar har mer avancerade kontrollers som tex hotas för att flyga rymd/flygskepp.

För övrigt tack för svar.

Hmm, när jag kollar upp oculus quest 2, så står det lansering 13/10. Trodde det hade varit med i gamet längre än så. Vad är nyheterna med ocq2 jämfört med tidigare vr modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Headtracker är att du sitter i stolen och har vr på dig, hur du rör på huvudet så tittar du runt i cockpiten. Men man brukar har mer avancerade kontrollers som tex hotas för att flyga rymd/flygskepp.

För övrigt tack för svar.

Hmm, när jag kollar upp oculus quest 2, så står det lansering 13/10. Trodde det hade varit med i gamet längre än så. Vad är nyheterna med ocq2 jämfört med tidigare vr modeller?

Högre upplösning, bättre prestanda och billigare. Banden den sitter fast med ska vara obekvämare också, fast nu finns det bättre straps som tillbehör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

"Nej!"

Mitt rigg är ju -20 men saknar helt USB-C port.
Vare sig Sapphire Nitro+ OC eller Aorus x570 har dedikerad usb-c port! Vadan detta? När man betalar för premium!

Däremot har mitt mobo 3.1 USB portar, kanske det funkar med dessa? Eller kanske det finns USB-C till Displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

"Nej!"

Mitt rigg är ju -20 men saknar helt USB-C port.
Vare sig Sapphire Nitro+ OC eller Aorus x570 har dedikerad usb-c port! Vadan detta? När man betalar för premium!

Däremot har mitt mobo 3.1 USB portar, kanske det funkar med dessa? Eller kanske det finns USB-C till Displayport?

Köp något som:
https://www.komplett.se/product/1133801/datorutrustning/dator...

Finns säkert billigare/bättre. Det var första resultatet på Google.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

"Nej!"

Mitt rigg är ju -20 men saknar helt USB-C port.
Vare sig Sapphire Nitro+ OC eller Aorus x570 har dedikerad usb-c port! Vadan detta? När man betalar för premium!

Däremot har mitt mobo 3.1 USB portar, kanske det funkar med dessa? Eller kanske det finns USB-C till Displayport?

USB-C behövs inte såvida du inte kör med just en C-C kabel (som den officiella). C-A eller C-C med en adapter för C-A funkar. Eller trådlöst med Virtual Desktop om du har bra nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Köp något som:
https://www.komplett.se/product/1133801/datorutrustning/dator...

Finns säkert billigare/bättre. Det var första resultatet på Google.

Perfekt tack! Tur mobon hade två platser!

Permalänk
Medlem

Är sugen på VR, har aldrig varit into det innan mest för priset

Men Oculus Quest 2 verkar vara intressant

Dock undrar jag om det är rätt för mig, jag tänker bara ha det hemma, typ två meter från datorn hela tiden, så är Quest 2 ett dumt val? Verkar som det är till för på språng, hemma hos vänner och liknande?

Jag har ett RTX 2080 men vad jag förstår använder man inte den kraften alls utan bara VR egna grafik?

Hade velat spela spel från Steams bibliotek, går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Är sugen på VR, har aldrig varit into det innan mest för priset

Men Oculus Quest 2 verkar vara intressant

Dock undrar jag om det är rätt för mig, jag tänker bara ha det hemma, typ två meter från datorn hela tiden, så är Quest 2 ett dumt val? Verkar som det är till för på språng, hemma hos vänner och liknande?

Jag har ett RTX 2080 men vad jag förstår använder man inte den kraften alls utan bara VR egna grafik?

Hade velat spela spel från Steams bibliotek, går det?

Quest 2 går att använda för PCVR dvs SteamVR och Rift så då är det din dator som arbetar med grafiken osv.
Men om du vet med dig att du bara ska använda vid datorn kanske kommande HP Reverb G2 kan vara ett alternativ?

Det är dock inte för inte att Quest 2 är mest för pengarna både som stand alone och PCVR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 2 går att använda för PCVR dvs SteamVR och Rift så då är det din dator som arbetar med grafiken osv.
Men om du vet med dig att du bara ska använda vid datorn kanske kommande HP Reverb G2 kan vara ett alternativ?

Det är dock inte för inte att Quest 2 är mest för pengarna både som stand alone och PCVR.

Hmm

Njäae, känner att priset är tilltalande för Quest 2 så det är det lite jag går på

Om jag köper via Inet online, och får hem den och testar, och känner att jag inte alls tycker om det, går det att skicka tillbaka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Hmm

Njäae, känner att priset är tilltalande för Quest 2 så det är det lite jag går på

Om jag köper via Inet online, och får hem den och testar, och känner att jag inte alls tycker om det, går det att skicka tillbaka då?

Vet inte vad just Inet erbjuder, men från www.oculus.com står det "TESTA BEKYMMERSFRI Snabb och enkel retur inom 30 dagar." samt "FRI FRAKT Få gratis leverans och returer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Hmm

Njäae, känner att priset är tilltalande för Quest 2 så det är det lite jag går på

Om jag köper via Inet online, och får hem den och testar, och känner att jag inte alls tycker om det, går det att skicka tillbaka då?

Du har ju distansköpsskydd. Men jag har funderat lite över deras pingvinsstångskampanj som de kör nu.

De skickar med 50 pingvinstänger till Questen, vilket de gör reklam för bland annat här på Sweclockers.
Jag undrar hur det fungerar med att ångra köp nu? Tidigare har pingvinstången alltid varit en outalad liten bonus och givetvis inget som hävdes när köpet hävdes. Men när det blir en utskriven del av köpet så är det inte omöjligt att de kommer kräva tillbaka alla pingvinstänger.

Då går det från en liten kul grej till en lite otymplig del av köpet.
Undrar hur de kommer agera kring det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du har ju distansköpsskydd. Men jag har funderat lite över deras pingvinsstångskampanj som de kör nu.

De skickar med 50 pingvinstänger till Questen, vilket de gör reklam för bland annat här på Sweclockers.
Jag undrar hur det fungerar med att ångra köp nu? Tidigare har pingvinstången alltid varit en outalad liten bonus och givetvis inget som hävdes när köpet hävdes. Men när det blir en utskriven del av köpet så är det inte omöjligt att de kommer kräva tillbaka alla pingvinstänger.

Då går det från en liten kul grej till en lite otymplig del av köpet.
Undrar hur de kommer agera kring det.

Haha jag kan lätt hålla mig undan att öppna upp 50 packet innan jag känner mig gosig med VRet så det är nog inga problem

Men jag tror det blir att förhandsboka och känna av, hade varit kul med något nytt istället för att sitta dag ut och dag in bara

Permalänk
Medlem

Jag skippade Reverb G2 för att den kräver sin dator. Minimumkrav är RTX2060 Super / RTX2070.

Det jag är lite rädd för med Quest 2 som jag beställt är att IDP:n inte kommer passa mina ögon.
Att det kommer dröja innan vi får 90Hz refreshraten och full upplösning på skärmarna.

I övrigt så tänkte jag använda en vanlig usb-förlängningssladd tillsammans med en usb-c sladd ifrån mitt ritbord som har en vinklad usb-c kontakt.

Helst hade jag velat ha ett headset med Reverb G2 skärmarna, Steam Index tracking, och prislappen ifrån Quest 2

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

idpn kan du ju mäta själv eller ännu enklare få hjälp av någon. Det är inget du behöver chansa för att se om det passar.

Hur är räckvidden med usb c?

Min G2 gick för 6000 så det är inte mycket mer än quest 2 med alla tillbehör. Men retail lär ju va minst en tusenlapp till och inga vive bas stationer eller knuckles naturligtvis. Det är till att va girig

Kul med pingvinstängerna. Snacka om moraliskt dilemma.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Äsch har förbokat Quest 2 nu, får se hur det blir!

Är det någon av tillbehören man verkligen borde införskaffa på en gång?

Permalänk
Medlem

För er som tänkt att köra med en USB-C adapter eller på något annat sätt använda en USB 3.1 port.

Mig veterligen fungerar det inte att ladda Quest:en samtidigt som man spelar då utan man måste ha en renodlad USB-C till USB-C för att det ska fungera.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Äsch har förbokat Quest 2 nu, får se hur det blir!

Är det någon av tillbehören man verkligen borde införskaffa på en gång?

Elite Strap verkar ju vara minimumnivå för komfort, batterivarianten med väska har ingen kunnat testa än men den är gissningsvis ännu bekvämare.

Om du kommer köra konditionsträning är det rekommenderat med silikonöverdrag eller möjligen PU-läder (typ VRCover), men utbudet där är väl lite skralt så här i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

För er som tänkt att köra med en USB-C adapter eller på något annat sätt använda en USB 3.1 port.

Mig veterligen fungerar det inte att ladda Quest:en samtidigt som man spelar då utan man måste ha en renodlad USB-C till USB-C för att det ska fungera.

Rätta mig om jag har fel.

Min erfarenhet är att den förvisso laddar ur sig, men att det går så långsamt att det inte är något problem i praktiken.

Permalänk

Har avvaktat VR tills det hade mognat lite. Borde man köpa nu?

Har läst och det verkar som att Quest 2 eller Valve index är de två valen. Quest 2 är trådlöst vilken från folk som har kört med VR säger är nästan ett måste. Men hur stor är skillnaden som SDE och tracking mellan de två? Känns som att index är bättre där. Samt så tycks kontrollerna på index vara bättre.

Jag har routern 1m framför "spel planen" och datorn räcker med 5m kabel. Kommer troligen bara köra PCVR och inte Quest egna hårdvara då det känns som att min PC kommer att ge en bättre upplevelse.

Är det Quest 2 som är valet då?

Permalänk
Medlem

Quest skulle vara valet om du har användning av dess hårdvara?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har avvaktat VR tills det hade mognat lite. Borde man köpa nu?

Har läst och det verkar som att Quest 2 eller Valve index är de två valen. Quest 2 är trådlöst vilken från folk som har kört med VR säger är nästan ett måste. Men hur stor är skillnaden som SDE och tracking mellan de två? Känns som att index är bättre där. Samt så tycks kontrollerna på index vara bättre.

Jag har routern 1m framför "spel planen" och datorn räcker med 5m kabel. Kommer troligen bara köra PCVR och inte Quest egna hårdvara då det känns som att min PC kommer att ge en bättre upplevelse.

Är det Quest 2 som är valet då?

Quest 2 har över 50% mer pixlar än Index och utspritt över lägre FOV, så SDE är mindre. Eftersom Quest 2 för PCVR visar en komprimerad videoström så kan du beroende på spel och situation se kompression, även om det förväntas bli bättre med tiden. Kontrollerna är en smaksak, har läst om flera som gått över till Index och saknar Touch. Index har stabilare tracking, men Quests tracking är såpass stabil att det inte är något problem i praktiska situationer - du kan dock få den att balla ur om du går in för det.

Trådlöst är mycket skönare och friktionsfriare. Beroende på spel saknar det i stort sett betydelse att inte en PC renderar, typ Beat Saber.

Testa någonstans eller kör på öppet köp kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har avvaktat VR tills det hade mognat lite. Borde man köpa nu?

Har läst och det verkar som att Quest 2 eller Valve index är de två valen. Quest 2 är trådlöst vilken från folk som har kört med VR säger är nästan ett måste. Men hur stor är skillnaden som SDE och tracking mellan de två? Känns som att index är bättre där. Samt så tycks kontrollerna på index vara bättre.

Jag har routern 1m framför "spel planen" och datorn räcker med 5m kabel. Kommer troligen bara köra PCVR och inte Quest egna hårdvara då det känns som att min PC kommer att ge en bättre upplevelse.

Är det Quest 2 som är valet då?

Index är väldigt dyr.
10000 är helt enkelt inte värt tycker jag.
Speciellt inte nu när Quest 2 kommer eller kommande HP Reverb G2 i december.
Fördelarna är att Du får 144hz och 100%ig tracking och god komfort.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Alla vr headsets är ju kompromisser gäller välja den kompromiss som är bäst för en själv. refresh raten gör större skillnad i vr än på monitor skulle jag säga så kör man mycket racing ex är det lätt att förstå varför man vill ha 144 hz. Märkte stor skillnad på riftens 90 hz och rift S 80 hz. En del gillar asw och puttar runt i 40 fps jag begriper inte hur de fungerar. Närvaron tappas då det är så uppenbart det är fake.

Saker jag gillar men aktivt prioriterar bort är vid fov. Då jag hellre koncentrerar pixlarna för mer skärpa och använder headtracking istället. På 2D monitor prioriterar jag bred fov då screendoor och skarp grafik inte är ett problem dära och föredrar panorama. Drömmen är ju naturligtvis att få nära kompromisslös panorama som pimax 5k+ också men det får vänta till 16k iaf.

Apropå mognad så cv1 och vive är egentligen lika moget som något som kom efter. Tror inte man kommer gilla vr nu om man inte tycker det fungerade då. pannkakemonitor är ju fortfarande skarpare om man prioriterar skärpa över allt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Drömmen är ju naturligtvis att få nära kompromisslös panorama som pimax 5k+ också men det får vänta till 16k iaf.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610116-pimax-vision-8...

Visa signatur

Sleeve it and they will come