Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Nog enklast att bara avvakta nästa patch och om problem då kvarstår så kan vi fortsätta prata om dem här. Är själv galet trött på alla prestandaproblem med spelet. Provat A L L T. Vissa saker verkar hjälpa - för stunden, sen är problemen igång igen. Går ju rykten om att det är något när fönstret är i bakgrunden eller förgrunden och att det är något fel där, samtidigt som andra rykten (av hundra?)säger något annat. Hur lite jag än vill sitta lugn i båten, så gör jag det. Men är det fortfarande ohyggliga prestandaproblem och stutter, så vette tusan. Orkar inte med sånt bös.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nog enklast att bara avvakta nästa patch och om problem då kvarstår så kan vi fortsätta prata om dem här. Är själv galet trött på alla prestandaproblem med spelet. Provat A L L T. Vissa saker verkar hjälpa - för stunden, sen är problemen igång igen. Går ju rykten om att det är något när fönstret är i bakgrunden eller förgrunden och att det är något fel där, samtidigt som andra rykten (av hundra?)säger något annat. Hur lite jag än vill sitta lugn i båten, så gör jag det. Men är det fortfarande ohyggliga prestandaproblem och stutter, så vette tusan. Orkar inte med sånt bös.

Jag tycker ändå att det flyter OK generellt, men med ganska låga krav då. Visuellt upplever jag ändå ett acceptabelt bildflyt utan att det "hackar", har en blandning av inställningarna ULTRA (eller hette det VERY HIGH?) och HIGH. Har dock gigabit-internet, fast å andra sidan bara 16 GB RAM.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Håller med, tycker fortfarande prestandan på detta spelet är bra. Ligger och pendlar på runt 50 på high end. absolut inget att klaga på. Där emot så börjar jag märka att jag hålls tillbaka av min CPU, det är dags att uppgradera den innan något annat byts ut i min burk

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker ändå att det flyter OK generellt, men med ganska låga krav då. Visuellt upplever jag ändå ett acceptabelt bildflyt utan att det "hackar", har en blandning av inställningarna ULTRA (eller hette det VERY HIGH?) och HIGH. Har dock gigabit-internet, fast å andra sidan bara 16 GB RAM.

Har också bara 16gb ram men de verkar inte vara några problem, jag ligger runt 8-10gb när spelet är igång så mina 16gb nyttjas inte fullt ut.

Min begränsningar är GPU helt klart, men spelet flyter på bättre om jag kör på HighEnd eller Ultra, kör jag på lägre så börjar spelet rycka och hacka.

Ligger på 40-50 på frames så de duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker ändå att det flyter OK generellt, men med ganska låga krav då. Visuellt upplever jag ändå ett acceptabelt bildflyt utan att det "hackar", har en blandning av inställningarna ULTRA (eller hette det VERY HIGH?) och HIGH. Har dock gigabit-internet, fast å andra sidan bara 16 GB RAM.

https://youtu.be/Wv3KpIELDsM
Verkar inte spela så stor roll hur mycket RAM man har (mellan 16 & 32)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prebz:

https://youtu.be/Wv3KpIELDsM
Verkar inte spela så stor roll hur mycket RAM man har (mellan 16 & 32)

Så är de, för mig pendlar de mellan 10 och 15gb beroende på vad man flyger.

Ett bra grafikkort är nog de som gör mest, jag har som sagt en Ryzen 2700x och de är aldrig den som begränsar utan mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Zyriak:

Tusen tack för länken!

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Funderar på om det är något annat i mitt fall. Förstår bara inte vad. =( Har väl helt okej fps, men det liksom hackar för det mesta, stuttering. Provat allt möjligt vid det här laget, ändrat min OC i Bios och minnet där med, samt även testat olika saker i Win. Även ändrat Nvidias inställningar och även testat byta från High Perf. till AMD Balanced osv. Vette tusan vad som pågår.

PLÖTSLIGT blev att mkt mer smooth, men så var vi tillbaks till samma skit igen.

R1600 körs i 3.8, 2.36250 V. Minnena är 3000Mhz och kommer upp i detta genom DOCP Standard.
Kör High Performance i Win 10 (Senaste AMD version och näst senaste BIOS*)

B450-F kort samt GTX 1070 Dual OC. Provat där med stock, samt även med OC genom presets i GPU Tweak II, likväl som med OC Scanner i Afterburner osv.

Oavsett vad så är det ett konstant hackande, mer eller mindre. Tänkta - kan det vara något med skärmen på något vis. En enkel Dell U2414H med 60Hz kopplad via HDMI (datorn tror det är en tv, så får ställa upp till fulla färger i Nvidia kontrollpanelen).

Så, i alla fall... testade att köra Vsync och 58Fps genom Nvidias kontrollpanel + stänga av detta i spelet. Tyckte för ett tag att det funkade bättre. Drog även upp kör GPUn körs på full fart. (oväsen!).

Men...ja...nej, jag fattar inte vad som händer här riktigt. Det verkar ju som dator klarar saker och ting men att det hackar liksom...

Alla idéer tages tacksamt emot. Annars sätter jag mig tyst och väntar på patchen och ser därifrån hur det funkar. Men är rädd att det är något annat på min maskin.

*) Inte senaste BIOS, nej. Lär ju inte göra någon skillnad dock. Men efter senaste BIOS så vaknar inte min dator efter vila. Händer inget när jag trycker på mus eller tangenter. Blir bra så fort jag backat till förra bios igen. Men knepigt, ja...

16Mb i minne här med. Fråga om ni behöver veta något mer...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Funderar på om det är något annat i mitt fall. Förstår bara inte vad. =( Har väl helt okej fps, men det liksom hackar för det mesta, stuttering. Provat allt möjligt vid det här laget, ändrat min OC i Bios och minnet där med, samt även testat olika saker i Win. Även ändrat Nvidias inställningar och även testat byta från High Perf. till AMD Balanced osv. Vette tusan vad som pågår.

PLÖTSLIGT blev att mkt mer smooth, men så var vi tillbaks till samma skit igen.

R1600 körs i 3.8, 2.36250 V. Minnena är 3000Mhz och kommer upp i detta genom DOCP Standard.
Kör High Performance i Win 10 (Senaste AMD version och näst senaste BIOS*)

B450-F kort samt GTX 1070 Dual OC. Provat där med stock, samt även med OC genom presets i GPU Tweak II, likväl som med OC Scanner i Afterburner osv.

Oavsett vad så är det ett konstant hackande, mer eller mindre. Tänkta - kan det vara något med skärmen på något vis. En enkel Dell U2414H med 60Hz kopplad via HDMI (datorn tror det är en tv, så får ställa upp till fulla färger i Nvidia kontrollpanelen).

Så, i alla fall... testade att köra Vsync och 58Fps genom Nvidias kontrollpanel + stänga av detta i spelet. Tyckte för ett tag att det funkade bättre. Drog även upp kör GPUn körs på full fart. (oväsen!).

Men...ja...nej, jag fattar inte vad som händer här riktigt. Det verkar ju som dator klarar saker och ting men att det hackar liksom...

Alla idéer tages tacksamt emot. Annars sätter jag mig tyst och väntar på patchen och ser därifrån hur det funkar. Men är rädd att det är något annat på min maskin.

*) Inte senaste BIOS, nej. Lär ju inte göra någon skillnad dock. Men efter senaste BIOS så vaknar inte min dator efter vila. Händer inget när jag trycker på mus eller tangenter. Blir bra så fort jag backat till förra bios igen. Men knepigt, ja...

16Mb i minne här med. Fråga om ni behöver veta något mer...

Har liknande konfiguration förutom grafikkortet då som jag beskrev i tidigare inlägg (AMD). Jag kör R5-1600 (vilket du verkade köra också), har dock inte överklockat ens. Minnena gör i 2800 MHz har jag för mig. Ligger nog på balanced i energiplan, har aldrig ändrat den iallafall (så jag har den som är standard). Snitt FPS som rapporteras är iallafall 55,4 FPS.

Vad har du för internetanslutning? Har du inte 1 GB fiber eller liknande kan man ju laborera lite med att stänga av moln-streaming eller liknande (vet inte riktigt hur det funkar etc., men läste att alternativet fanns iallafall). Om inte annat kan man göra det i felsökningssyfte.

Permalänk

@dannesthlm: Ja, jag har läst att andra med ungefär samma speccar har nada problem (medan vissa verkar ha enorma problem). Vad jag märker är dock att (även i high performance läget) CPUn och GPUn inte jobbar så hårt (vsync på i spelet förvisso) - men ändå! Men jag får känslan av att den kraften inte behövs just då i och med att de inte nyttjas till max, eller så är något annat fel.

Vad har du för skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Får även upp en massa andra konstiga saker när jag dragit igång spelet. Bland annat flera dialogrutor där det står att "Spelet körs redan", fastän jag inte försökt att startar det fler gånger. Fick även upp något med att Explorer inte funkar. (vid ett tillfälle).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Funderar på om det är något annat i mitt fall. Förstår bara inte vad. =( Har väl helt okej fps, men det liksom hackar för det mesta, stuttering. Provat allt möjligt vid det här laget, ändrat min OC i Bios och minnet där med, samt även testat olika saker i Win. Även ändrat Nvidias inställningar och även testat byta från High Perf. till AMD Balanced osv. Vette tusan vad som pågår.

PLÖTSLIGT blev att mkt mer smooth, men så var vi tillbaks till samma skit igen.

R1600 körs i 3.8, 2.36250 V. Minnena är 3000Mhz och kommer upp i detta genom DOCP Standard.
Kör High Performance i Win 10 (Senaste AMD version och näst senaste BIOS*)

B450-F kort samt GTX 1070 Dual OC. Provat där med stock, samt även med OC genom presets i GPU Tweak II, likväl som med OC Scanner i Afterburner osv.

Oavsett vad så är det ett konstant hackande, mer eller mindre. Tänkta - kan det vara något med skärmen på något vis. En enkel Dell U2414H med 60Hz kopplad via HDMI (datorn tror det är en tv, så får ställa upp till fulla färger i Nvidia kontrollpanelen).

Så, i alla fall... testade att köra Vsync och 58Fps genom Nvidias kontrollpanel + stänga av detta i spelet. Tyckte för ett tag att det funkade bättre. Drog även upp kör GPUn körs på full fart. (oväsen!).

Men...ja...nej, jag fattar inte vad som händer här riktigt. Det verkar ju som dator klarar saker och ting men att det hackar liksom...

Alla idéer tages tacksamt emot. Annars sätter jag mig tyst och väntar på patchen och ser därifrån hur det funkar. Men är rädd att det är något annat på min maskin.

*) Inte senaste BIOS, nej. Lär ju inte göra någon skillnad dock. Men efter senaste BIOS så vaknar inte min dator efter vila. Händer inget när jag trycker på mus eller tangenter. Blir bra så fort jag backat till förra bios igen. Men knepigt, ja...

16Mb i minne här med. Fråga om ni behöver veta något mer...

Har också problem med stutter emellanåt. Kör med Track-IR och tycker mig märka att det händer mer när jag vrider på huvudet 90 grader eller mer.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har också problem med stutter emellanåt. Kör med Track-IR och tycker mig märka att det händer mer när jag vrider på huvudet 90 grader eller mer.

Har inte track-ir, men tittar jag ut åt vänster så har jag stutter där i världen som åker förbi, märkligt nog inte om jag tittar år höger eller i andra situationer. Spelar ingen roll om jag drar ner inställningarna ett steg, världen skuttar fram ändå...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@dannesthlm: Ja, jag har läst att andra med ungefär samma speccar har nada problem (medan vissa verkar ha enorma problem). Vad jag märker är dock att (även i high performance läget) CPUn och GPUn inte jobbar så hårt (vsync på i spelet förvisso) - men ändå! Men jag får känslan av att den kraften inte behövs just då i och med att de inte nyttjas till max, eller så är något annat fel.

Vad har du för skärm?

Jag kör i 1440p med de detaljnivåer jag tidigare beskrivit, gammal hederlig IPS som bara gör 60 Hz. Har aldrig tagit mig för att uppgradera den då jag är nöjd med bilden och inte längre kör multiplayer-FPS.

Edit: Du skrev aldrig vilken internetanslutning du hade? Eller missade jag det kanske? Av intresse är väl också om trådlöst nätverkskort används då spelet behöver streama innehåll, fick aldrig klart för mig om du hade felsökt kring detta. Ett "longshot" annars är väl att prova att installera om Windows...

Min GPU jobbar iallafall hårt i spelet, nu har jag bara kollat loaden i menyerna (där jag störs av fläktljud enligt inlägg ovan), men det märks även tydligt att åtminstone GPU jobbar hårt även utanför menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har inte track-ir, men tittar jag ut åt vänster så har jag stutter där i världen som åker förbi, märkligt nog inte om jag tittar år höger eller i andra situationer. Spelar ingen roll om jag drar ner inställningarna ett steg, världen skuttar fram ändå...

kan det va att cockpiten täcker mer så det blir mindre att läsa in? Girar jag tvärt så får jag stutter i högre upplösningar. Kör jag i 2560x1080p så flyter det fint nästan oavsett

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

@oqvist Det låter ganska rimligt. X-Plane hade såna problem när de körde OpenGL (dvs fram tills för några dagar sedan om man inte kört beta) pga att de inte hade kontroll över att ladda in texturer överhuvudtaget. Så OpenGL tyckte att texturer som inte var on-screen kanske inte behövdes, och sen när man vrider huvudet (eller planet) för snabbt så hinner den inte läsa in dem snabbt nog, och spelet fryser tills det är klart.

Visserligen så skulle jag tro att DX11 är bättre än OGL på den punkten, men det utesluter väl inte möjligheten att det något liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hoppas att de fixar att man kan zooma in på kartan som i riktiga Google maps.
Eller finns det nåt sett att se live var man är exakt inzoomat?

Jag tycker spelet är en besvikelse lite som som de tidigare flight simulators de gjort också.
Vissa objekt på marken ser inte kloka ut, helt i papp eller bara en stor klump.
I FSX såg det ut som verkligheten iaf.

Permalänk

Hallå!

Några VAT-simmare där ute? Vore skoj att få en liten lektion i hur jag kommer in i matchen bäst!

Permalänk
Medlem

@Therpid:

Vad menar du med att zooma in?

Det finns egentligen 3 sätt autogen fungerar på idag:
- 3d-scannade städer. Till exempel som i Köpenhamn där allt är återskapat på en väldigt hög nivå.
- Unika skapade från OSM-data eller genom Blacksharks AI. Utifrån formen som finns på orthofotot skapas ett hus med en liknande form. Syns mycket i tex industriområden eller för lite mer unika hus som inte matchar nedanstående:
- Enkel OSM-data. Ett generiskt hus placeras på en plats där det finns OSM-data eller där Blackshark hittat ett hus. Ofta i villaområden och liknande.

I X-plane så pratar man mycket om vad som är "plausible", ungefär vad som är trovärdigt och good enough. Du kan inte få en 1:1 värld utan att 3D-scanna den och den möjligheten finns inte. Då är det olika typer av autogenrerade eller generiska hus man får placera på marken. Det finns en del uppenbara brister i systemet FS2020 kör men i generella termer så skulle jag säga att det ändå är flera nivåer över det XP11 kunde prestera och mil från vad vi såg i FSX.
Detta funkade ok i XP11 men har förbättrats vid ett par tillfällen efteråt, det finns dessutom olika tillägg som gör det ännu bättre. Vi kommer förhoppningsvis se samma utveckling här med över tid.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Inaktiv

Jag har äntligen hittat en optimal inställning och jag har konstant minst 50 fps och ibland uppåt 60 fps.

Kör på Ultra settings men jag har stängt av all live trafik, satt gräs och träd samt vatten på medium settings.

Har också ändrat i 3d settings till mitt kort till Maximal prestanda, den är de inte som standard och även ändrat till max kvalitet.
Nu jobbar mitt grafikkort mer en förut och allt de här har gjort 10-20 fps mer, hade bara runt 40 som max förut.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon301768 Specs på CPU/GPU?
Kör du några glass cockpit-plan med lika bra framerates? Jag har svårt att ligga över 45 även i de lättaste (typ C172 G1000 över hav med clear skies) och kommer knappt över 30 i A320. Sällan över 25 i 747.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

@Guggen64 Specs på CPU/GPU?
Kör du några glass cockpit-plan med lika bra framerates? Jag har svårt att ligga över 45 även i de lättaste (typ C172 G1000 över hav med clear skies) och kommer knappt över 30 i A320. Sällan över 25 i 747.

Jag har en Ryzen 2700x som jag överklockat lite lätt till 4.0Ghz och 16gb ram 3200mhz samt Nvidia Geforce GTX 1080.

Har samma framrate på alla plan, ligger aldrig under 50, hade under 40 före jag optimerade allt.

Har också ändrat i Windows så de är inställt på spel läge och även i Ryzen master, Game mode.

Permalänk

@anon301768: "Game mode" i Ryzen Master? Är inte R.M bara tänkt att testa bios settings innan man läggar in dem i BIOS? Känns som jag missat något. Var gör man detta? Något man kan ändra i bios med? Inte hittat någon sådan inställning där dock...
Men om jag kör Ryzen Master - då gäller inte bios-inställningarna, eller? =P

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Ser man på - det blev en ny avinstallation. Märkte att det i bakgrunden låg typ TJUGO fönster med "Programmet körs redan" - precis som jag försökt att dra igång det flera gånger. Har även fått Explorer-fel i flera (samtida) rutor. Ja ni.... Inte undra på att saker laggar och beter sig som skit. Saken är den att jag inte fattar själv vad som händer. Har nu försökt rensa bort allt vad spelet heter och funderar på hur att göra. Drog igång lite DCS och imponerades av hur trevligt allt funkar - detta trots - att det är ett i detta fall "gammalt spel", ev. med mindre stöd för kärnor osv. I vilket fall som helst - Vet inte om jag har lusta att installera det en tredje gång, faktiskt.

Är det bara jag? Någon annan som haft liknande problem med spelet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Ser man på - det blev en ny avinstallation. Märkte att det i bakgrunden låg typ TJUGO fönster med "Programmet körs redan" - precis som jag försökt att dra igång det flera gånger. Har även fått Explorer-fel i flera (samtida) rutor. Ja ni.... Inte undra på att saker laggar och beter sig som skit. Saken är den att jag inte fattar själv vad som händer. Har nu försökt rensa bort allt vad spelet heter och funderar på hur att göra. Drog igång lite DCS och imponerades av hur trevligt allt funkar - detta trots - att det är ett i detta fall "gammalt spel", ev. med mindre stöd för kärnor osv. I vilket fall som helst - Vet inte om jag har lusta att installera det en tredje gång, faktiskt.

Är det bara jag? Någon annan som haft liknande problem med spelet?

Tar ju ca 30-45 sec minst innan spelet startar för mig, är nog inget spel som har så lång väntetid innan de går igång.

Permalänk
Medlem

@spacedebree:
Låter som det är dags för dig att börja om från början och rensa disken och göra en fräsch installation av WIN10.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

@Don_Tool: Nej, alltså - allt annat funkar prima: Andra spel osv. Inga problem alls där faktiskt.

Funderar på att dra in det hela igen... Men vill verkligen vara 100 procent säker på att allt är helt borta innan. Någon som har koll på alla installationsvägar och mappar? Var ligger spelet om man valt att installera på sin sekundära D: enhet? Hittar bara mappen för rolling cache.

Värst är ju hackandet när spelet väl är igång. Vet inte om det är vad Vsync gör när man har en 60hz skärm..men..nåt är ju vajs. Det intressant är ju att plöstligt flöt allt bra, och sen var det tillbaka till "vansinnet" igen. Fattar nada.

Vad kör ni? Vsync, utan (Nvidias eller motsvarande), in game vsync och vilken typ av skärm och stöd för gsync etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Don_Tool: Nej, alltså - allt annat funkar prima: Andra spel osv. Inga problem alls där faktiskt.

Funderar på att dra in det hela igen... Men vill verkligen vara 100 procent säker på att allt är helt borta innan. Någon som har koll på alla installationsvägar och mappar? Var ligger spelet om man valt att installera på sin sekundära D: enhet? Hittar bara mappen för rolling cache.

Värst är ju hackandet när spelet väl är igång. Vet inte om det är vad Vsync gör när man har en 60hz skärm..men..nåt är ju vajs. Det intressant är ju att plöstligt flöt allt bra, och sen var det tillbaka till "vansinnet" igen. Fattar nada.

Vad kör ni? Vsync, utan (Nvidias eller motsvarande), in game vsync och vilken typ av skärm och stöd för gsync etc?

Jag kör med V-sync i MSFS2020 avstängd, jag har V-Sync aktiverat i nvidia kontrolpanelen (stänger aldrig av). Annars inget mer speciellt där.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

@Don_Tool: Ok, tack. Vad har du för skärm (typ) och kör du vanlig Vsync?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Jag har en ASUS VG27BQ 165Hz 2560x1440 G-sync.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro