Jag säger NEJ till Amazon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Gagnat svenska butiker? Webhallen ägs av Komplett och Komplettkoncernen är Norsk. Elgiganten är även det Norskt och Media Markt är Tyskt. Inet är den enda svenska butiken du nämner och även de sålde sig till ett massivt investmentbolag. Kvar blir ett gäng skal av ex-svenska butiker som alla skinnar svenska konsumenter med sina priser.

Har höga förhoppningar på Amazon och får väl köpa dubbelt för att kompensera för någon av er här (som absolut ALDRIG kommer köpa någonting på Amazon /s).

Skattetrixande, krama mer ur ÅF, det leder till mer pengar i Bezos ficka. Norrmän åker i alla fall över gränsen och handlar i Sverige.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Köper filmer nästan uteslutande från Amazon men det är importer från US/UK, finns inget på svenska marknaden som jag är speciellt intresserad av, därför kommer mitt intresse för Amazon.se förmodligen vara extremt svalt. Amazon är inte heller någon stor prispressare, utan de sänker sig bara till samma nivå som den konkurrent som råkar vara billigast just då och höjer när de andra höjer, svårt att se några stora fördelar med Amazon här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

Finns mängder med företag som saknar kollektivavtal. Varför just Amazon blir så grillade för detta känns lite som en häxjakt.

Många i Sverige har gått på butikers snack om att "marginalerna är så låga", de ska inte vara höga när ens affärside är att hjärdött kränga saker vidare och därtill närapå ha nollrisk i sina transaktioner.

Tycker också det är hälsosamt med konkurrens, hoppas Amazons etablering skakar om rejält bland butikerna.

Permalänk
Medlem

@Dunde: Det är ju en politisk fråga i USA där det är okej för företag att motverka fackverksamhet. Har i princip inget att göra med hur de sköter sin verksamhet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kan du nämna ett grafikkort som är 50% billigare på amazon?
Gärna 2070S/2080S.

Seriöst? Ska jag göra det? Det var inte poängen.. snacka om swoosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Beror på vad för firma de är, större jättar brukar utnyttja folk

Den kan jag hålla med om, men sen är Amazon i Sverige idag inte alls stora, tror dom bara har runt 40 anställda om jag mins rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kommer i den mån min plånbok tillåter det att undvika Amazon så gott det går.
En sådan jätte med en sådan unken syn på sina arbetare och med så otroligt dåliga villkor för deras anställda är inget jag vill stödja med mina pengar.
https://arbetet.se/2019/10/23/slavliknande-forhallanden-pa-am...

Lägg även på deras ovilja att skatta i de länder där de agerar är ännu en orsak att inte handla hos dem.
https://www.svd.se/sa-minimerar-amazon-sina-skatter

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kan du nämna ett grafikkort som är 50% billigare på amazon?
Gärna 2070S/2080S.

Att nåt är 50% dyrare på ena stället betyder inte att det är 50% billigare på första. Det blir typ 33% billigare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Lägg även på deras ovilja att skatta i de länder där de agerar är ännu en orsak att inte handla hos dem.
https://www.svd.se/sa-minimerar-amazon-sina-skatter

Hanterar du alla IT-bolag på samma sätt, för de har "alla" samma inställning till att betala skatt lokalt i länder där de används; google, facebook, instagram, twitter unt so weiter unt so weiter. Måste börja bli jobbigt att använda internet... Hur vet du vilka tjänster som är Ok för dig att använda?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hanterar du alla IT-bolag på samma sätt, för de har "alla" samma inställning till att betala skatt lokalt i länder där de används; google, facebook, instagram, twitter unt so weiter unt so weiter. Måste börja bli jobbigt att använda internet... Hur vet du vilka tjänster som är Ok för dig att använda?

Som sagt. I den mån jag kan välja annat så gör jag det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Med så många artiklar och trådar om Amazon tror jag de kommer att få en flygande start i Sverige. Ska man handla något online nu så dyker nog Amazon upp i skallen hos de flesta. Det kommer inte vara lätt för kritiker att låta bli att spana in lite ändå vad de har i webbutiken av ren nyfikenhet, och sedan är det rätt nära till köpknappen.

"Tänk inte på en blå isbjörn. Hörde du inte vad jag sa? Tänk inte på en blå isbjörn!"

Alla reklam är bra reklam.

Permalänk
Medlem

Amazon verkar inte ha så bra priser endå på hårdvara, mot andra butiker inte ens lönsamt o handla där. jag med gillar inte, komplett, wenhallen mm vill ha dom kvar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/2020/9/9/21429635/amazon-keith-alexa...
"Former NSA chief Keith Alexander has joined Amazon’s board of directors

Alexander was the public face of US surveillance during the Snowden leaks"

Känns mindre roligt att köpa elektronik eller diverse saker med mikrofoner från Amazon eller hyra servrar från AWS när en amerikansk före detta underrättelsetjänst-chef sitter i styrelsen och bestämmer över Amazon. Jag undrar vad folk skulle säga om ett liknande kinesiskt bolag med samma upplägg.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Goedendag:

https://www.theverge.com/2020/9/9/21429635/amazon-keith-alexa...
"Former NSA chief Keith Alexander has joined Amazon’s board of directors

Alexander was the public face of US surveillance during the Snowden leaks"

Känns mindre roligt att köpa elektronik eller diverse saker med mikrofoner från Amazon eller hyra servrar från AWS när en amerikansk före detta underrättelsetjänst-chef sitter i styrelsen och bestämmer över Amazon. Jag undrar vad folk skulle säga om ett liknande kinesiskt bolag med samma upplägg.

Det finns väl en anledning till att folk med lite säkerhetstänk hoppar över produkter för smarta hemmet, och inte bara från Amazon och Google.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Blockerat Amazon i DNS:en redan innan det kom på tal att de skulle etablera sig i Sverige, så nej, kommer inte handla av dem framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Blockerat Amazon i DNS:en redan innan det kom på tal att de skulle etablera sig i Sverige, så nej, kommer inte handla av dem framöver

Har du familjemedlemmar du vill hindra att besöka Amazon's hemsida eller finns annat syfte i ditt agerande?

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Blockerat Amazon i DNS:en redan innan det kom på tal att de skulle etablera sig i Sverige, så nej, kommer inte handla av dem framöver

Låter som lite paranoia 😋

Permalänk

Amazons etik är inget vidare och det drabbar både arbetare å säljare. Fular med skatten gör de också, så jag är övertygad om att deras närvaro inte kommer vara särskilt positiv för landet. Jag hoppas att de floppar och drar sig tillbaka. Serverparkerna kan man ju för den delen sparka ut dom med.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

en av dom tråkigaste delarna av bo i ett land som sverige är just att man inte har möjligheten till ali express amazon m.m. sidor man kan köpa varor till bästa möjliga pris. kan inte bry mig mindre om hur de går för andra företag lr ej då samma sker på alla nivåer i samhället. storbolag inom vården satsar och trycker dän alla konkurrenter i ett område eller matvarubutiker m.m. angående hur politiken på amazon är där har vi ju lagar och regler som styr så där lär inte amazon komma så långt

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Hm, ja, jag hade ju gärna köpt mer lokalt, men för ett par dagar sedan lade jag en beställning på ett hd-kabinett, en USB=Sata/IDE-adapter, 50st CD-R Verbatim Professional, 25st Verbatim BD-R, 10st Mediarange 50GB BD-R, Philips Racingvision H7 2-pack till bilen, vattenlöslig färg till barnen, sugrör, lite annat småskräp, det gick på ca 1300kr (gratis frakt). Jag har svårt att tro att jag (snabb överslagsräkning) hade kommit under 1700 i Sverige, och då hade jag nog fått beställa från ett par, tre, olika ställen minst.

Inte osannolikt att jag sparade 500kr på det här handleriet + en hel del tid.

Jag kommer fortfarande att handla på inet, webhallen, kjell & company, elgiganten, netonnet, etc, de ligger nära mig. Men då måste de ha liknande eller samma varor i lager och priser som inte är rejält dyrare. Har köpt 2 SSD och 1 extern hårddisk på Webhallen här i sommar, hade bara tjänat några tior på att köpa från Amazon så inte värt det.

Elgiganten, Komplett/Webhallen, etc, de är ju också stora kedjor och det är bättre att jag sparar någon hundralapp än att de tjänar någon hundralapp extra...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Låter som lite paranoia 😋

Mer tänkt som hinder för mig själv när köplusten slår till

Permalänk
Medlem

Det känns nästan som vi har en skyldighet att bojkotta Amazon som svenskar. Vi ska vara stolta över våra fack och arbetarrättigheter som många kämpat för genom åren. Vi ska inte låta Amazon köra över dessa. Men följer de våra fack och lagar så varför inte.

Vad gäller just datordelar kommer jag fortsätta handla från inet. Amazon har inga specialkunskaper om det här.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad de där människorna som driver företaget betalar i skatt.
Aldrig i livet att jag köper från dem.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Kolla upp vad de där människorna som driver företaget betalar i skatt.
Aldrig i livet att jag köper från dem.

Skriv gärna vad du har kommit fram till. Blir lite enklare för oss som läser tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Kolla upp vad de där människorna som driver företaget betalar i skatt.
Aldrig i livet att jag köper från dem.

-”Det är häftigt att betala skatt”, Mona Sahlin

Fast egentligen inte:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/p64agV/kronofog...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

-”Det är häftigt att betala skatt”, Mona Sahlin

Fast egentligen inte:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/p64agV/kronofog...

Det är aldrig tufft att betala skatt, speciellt när insamlade medel förvaltas så dåligt som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skriv gärna vad du har kommit fram till. Blir lite enklare för oss som läser tråden.

En av många länkar om Amazon.
https://www.cbsnews.com/news/amazon-taxes-1-2-percent-13-bill...

De betalar pinsamt lite i skatt i enkla ord. 2020 betalade de 1.2 % som exempel, vilket är 14 mindre än generella medborgare gör.

Från en annan rapport.
https://www.foxbusiness.com/money/amazon-federal-income-taxes...

" In its annual regulatory filing with the Securities and Exchange Commission, Jeff Bezos' sprawling e-commerce empire said it paid $162 million in federal income taxes on $13.3 billion of U.S. pre-tax income, an effective tax rate of 1.2 percent. "

" In 2018 and 2017, Amazon paid zero taxes on a respective $11.2 billion and $5.6 billion in profits by leveraging unspecified tax credits and stock-based compensation deductions.

Amazon is worth more than $1 trillion, while Bezos, the richest person in the world, has an estimated net worth of $126 billion. "

Så... Nej jag kommer inte handla ett smack av detta företag. Jag själv är hantverkare inom läder och ädelmetaller, och om Amazon betalade skatt som vanliga dödliga så..visst. Men innan de gör det... nope.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

En av många länkar om Amazon.
https://www.cbsnews.com/news/amazon-taxes-1-2-percent-13-bill...

De betalar pinsamt lite i skatt i enkla ord. 2020 betalade de 1.2 % som exempel, vilket är 14 mindre än generella medborgare gör.

Från en annan rapport.
https://www.foxbusiness.com/money/amazon-federal-income-taxes...

" In its annual regulatory filing with the Securities and Exchange Commission, Jeff Bezos' sprawling e-commerce empire said it paid $162 million in federal income taxes on $13.3 billion of U.S. pre-tax income, an effective tax rate of 1.2 percent. "

" In 2018 and 2017, Amazon paid zero taxes on a respective $11.2 billion and $5.6 billion in profits by leveraging unspecified tax credits and stock-based compensation deductions.

Amazon is worth more than $1 trillion, while Bezos, the richest person in the world, has an estimated net worth of $126 billion. "

Så... Nej jag kommer inte handla ett smack av detta företag. Jag själv är hantverkare inom läder och ädelmetaller, och om Amazon betalade skatt som vanliga dödliga så..visst. Men innan de gör det... nope.

Jag skummade bara genom dina länkar men jag kan inte se något om vad de som driver amazon betalar i skatt. Det står bara vad bolaget betalar i skatt.

Permalänk
Medlem

Handlar mycket från Amazon, när jag kan köpa grejer därifrån för 500kr som kostar 2000+kr i Sverige så kommer jag fortsätta med det.
Från Amazon SE: Ja om dom har det jag behöver och i lager kommer jag handla därifrån också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

varför ska svenska e-handlare ha en gräddfil att vi ska handla av dom bara för dom finns? finns nåt billigare på amazon o det skiljer tusenlappar så är det väl inte så konstigt man inte bryr sig om vissa e-handlare som vi har här... typ cdon är det första skit jag tänker på som kan försvinna....

vill dom fortsätta vara kvar så får dom ta sig i kragen kanske, bättre villkor, medlemsförmåner osv som lockar att man vill handla även om priserna kanske inte kan matcha amazon....